bitloos rijden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

lilly_s18

bitloos rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-11 20:52

ik zou graag binnekort mijn 3jarige merrie willen leren om bitloos te rijden maar heeft iemand hier veel ervaring mee bv wat moet een paard zijn eigenschappen zijn om dit makkelijk te leren? moeten ze van nature rustig zijn? en hoe ze hierop kunnen reagere? of 3 a 4 jaar te jong om dat te leren? (als je niets hierover weet aub niet stom gaan doen van hoe kunnen wij nu weten hoe u paard reageert enz wees vriendelijk anders gwn niet reageren)

NicoleHorses

Re: bitloos rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 20:56

ik heb een moeilijkere pony gehad wat betreft het rijden, ik heb zelf bitloos gereden, tot de M want daar stopte het helaas. ik vind het een heerlijke manier en kan het iedereen aanraden!

annutjuuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 20:57

Volgens mij staat dit hier niet goed...

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 21:12

RT-HAW---> RT-P

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 21:33

Ik zou eerst eens op de grond gaan beginnen met het aanleren van de hulpen. Dus op de grond al leren wat halthouden inhoud bijvoorbeeld. Ben met mijn paard trouwens ook eerst begonnen op de grond met bitloos lange teugelen. Zo werd de overgang op bitloos rijden ook stukken kleiner, omdat ze begreep wat er van haar gevraagd werd.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 21:37

Ik zou iedereen aanraden eerst met bit te beginnen, dan mssn even zonder bit tijdens het tanden wisselen, daarna weer met bit de ganse basis, stop, achterwaarts, voorwaarts in de 3 gangen, voorhand verzetten, achterhand verzetten, wijken voor het been, stelling vragen, en uiteraard ook nageven op druk, als dat goed lukt zou ik zeggen indien je dit leuk vind, zeker doen dan , bitloos kan ook maar verleg niet je grenzen, het paard moet het gevraagde net zo nageeflijk en gewillig blijven uitvoeren op jouw eerste vraag en zonder verzet te tonen.

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 21:41

Snap niet zo goed waarom je aanraad eerst met bit te beginnen? Alles wat je omschrijft kan ook zónder bit.
Maar blijf er wel bij dat grondwerk vooraf dan echt wel belangrijk is. Maar dat vind ik ook mét bit.

lilly_s18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-11 21:44

ha ok ze is natuurlijk wel al opgeleert loopt aan de teugel en maakt graag sprongetjes het is dus zeker niet meer de basis waar ik zonder bit moet aan leren het is egt dat ik af en toe wil overschakelen naar bitloos

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 21:54

Geen probleem dan he, maar zoals ik al aangaf, wees niet tevreden met een iets minder goed uitgevoerde oefening, bitloos kan en mag , maar is geen reden om het niet meer correct te doen.
Ik zal je een voorbeeld geven, ik begeleid regelmatig dagtochten te paard, en heb er al wel eens meerdere bij gehad die bitloos reden , maar zelden heb ik goede resultaten gezien, er waren er zelfs bij die terugdraaiden en vonden dat ze hun paard in de groep niet konden beheersen, en ze zeiden er dan nog bij maar jaaaa we rijden bitloos en dan ........ Neeeeeee met of zonder bit, rijkunstig goed paardrijden blijft het zelfde, maar om een even goed resultaat te kunnen bekomen zonder bit, moet je het verdomd nog beter kunnen dan met bit.
Maar het kan dus wel . Das wel zeker.

Kitsolu

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 21:54

Ik heb 1 van mijn paarden bitloos ingereden (hyper actief arabiertje), 1 van mijn paarden geswitched op 17 jarige leeftijd, hij was met een bit niet meer te houden, compleet "gevoelloos" in de mond (ijslander), 1tje die op ongeveer 11 jarige leeftijd geswitched is na de nodige Spaanse trauma's (lusitano) en eentje die we gemixed ingereden en beleerd voor de kar hebben, is nu ook volledig bitloos (lompe, rustige fjord).

Kortom, het maakt niet uit wanneer je eraan begint en het kan met elk paard (ja ik heb het bij veel meer dan alleen mijn eigen paarden gezien).

Als je paard bitloos in en door gereden is, is het wel verstandig even te kijken hoe hij erop reageerd, voor je er bvb. mee op buitenritten gaat.

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 22:20

Je kunt igg niet je paard in de krul zagen zonder bit.. Problemen tov je eigen houding komen idd veel sneller aan het licht zonder bit.
Mijn dier rij k vanaf begin af aan bitloos. Draaft ook gewoon met neusje aan de grond en stelling en buiging zit er al erg goed in.
Dat komt niet omdat mijn paard een uitzondering is en gelijk bij de eerste stap al naar beneden liep, maar vroeg wel van mij om steeds weer mijn eigen houding onder de loep te nemen en haar écht te leren rijden met mijn zit.
Vind het jammer dat veel bitloze ruiters ineens de de hele basis van de dressuur 'vergeten' omdat ze puur natuur willen rijden. Dat is naar mijn mening gewoon je paard in de pruts rijden.

Kitsolu

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 23:20

Waarom rijd je je paard in de pruts als je gewoon alleen maar buiten rijd en jij en je paardje lekker ontspannen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 08:36

lilly_s18 schreef:
ik zou graag binnekort mijn 3jarige merrie willen leren om bitloos te rijden maar heeft iemand hier veel ervaring mee bv wat moet een paard zijn eigenschappen zijn om dit makkelijk te leren? moeten ze van nature rustig zijn? en hoe ze hierop kunnen reagere? of 3 a 4 jaar te jong om dat te leren?

Een paard hoeft dit niet te leren en hoeft er ook niet bepaalde eigenschappen voor te hebben.
Op deze jonge leeftijd is bitloos sowieso veel beter dan een bit, vanwege de enorme gevoeligheid van mond en kaken vanwege het wisselen.

ps: ik vind dat je paard wel te jong is om nu al mee te rijden (3 jaar èn al ingereden), maar dat terzijde.

lilly_s18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-11 17:35

JoviBan schreef:
lilly_s18 schreef:
ik zou graag binnekort mijn 3jarige merrie willen leren om bitloos te rijden maar heeft iemand hier veel ervaring mee bv wat moet een paard zijn eigenschappen zijn om dit makkelijk te leren? moeten ze van nature rustig zijn? en hoe ze hierop kunnen reagere? of 3 a 4 jaar te jong om dat te leren?

Een paard hoeft dit niet te leren en hoeft er ook niet bepaalde eigenschappen voor te hebben.
Op deze jonge leeftijd is bitloos sowieso veel beter dan een bit, vanwege de enorme gevoeligheid van mond en kaken vanwege het wisselen.

ps: ik vind dat je paard wel te jong is om nu al mee te rijden (3 jaar èn al ingereden), maar dat terzijde.

nee ze word binnekort 4 he ma momenteel is ze nog 3 ze is natuurlijk ok pas opgeleert als ze 3 geworden is ik heb haar nog maar 8 maand maar ze is een echte schat en werkt heel goed mee daarom kan ik er dan nu ok al mee aan de teugel rijde en sprongetjes maken

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 08:25

Een paard is echt niet gebouwd om een ruiter te dragen, een paard "elk paard dus" loopt van nature eigenlijk voor 60% op zijn voorhand en 40% op de achterhand, wanneer er nu een ruiter op komt te zitten dan vergroot dt het percentage op de voorhand.
Ook zijn de rugspieren en vooral het gebruik van de buikspieren, daar echt niet op afgestemd, het is nu aan de ruiter om net dat te trainen waardoor het paard meer gewicht op de achterhand gaat leren te plaatsen en zijn buikspieren meer gaat gebruiken.
Een paard doet dit niet uit zichzelf, het is net die oude dressuur opleiding die eigenlijk dit als doel heeft, ook om het paard in staat te stellen om alle gevraagde bewegingen vloeiend en krachtig te kunnen uitvoeren onder de ruiter.
Er gewoon gaan opzitten en wat rondhobbelen op de rug van een paard die eigenlijk niet echt meer paard is, is dus zeker niet echt paardrijden.
Dus ook recreatief is een goede basis kennis dressuur eigenlijk echt noodzakelijk, in eerste plaats om het dier in staat te stellen de ruiter zo goed mogelijk te dragen.
Als tweede , om veilig zo veel mogelijk controle te hebben over het paard , en dus echt te kunnen bepalen waar het paard zijn voeten moet plaatsen.
En ten derde , een paard heeft een leider nodig, dit geeft hem het vertrouwen, en dus de ruiter moet trachten deze rol heel zorgvuldig steeds te kunnen uitoefenen, is zeker bij schrikmomenten niet echt een makkelijke opdracht.

Shahazai schreef:
Waarom rijd je je paard in de pruts als je gewoon alleen maar buiten rijd en jij en je paardje lekker ontspannen?

Kitsolu

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 09:14

Over die derde optie, daarvoor hoef je je paard niet dressuurmatig te rijden. Dat kan ook via bvb. grondwerk.

De eerste, Ik heb 2 paarden die ik al 8 en 9 jaar alleen buiten rijd. Ze zitten goed in de bespiering, gebruiken hun lichaam op de juiste manier. Ze zijns nog steeds soepel en flexibel (20 en 13 jaar oud) en er is niks mis met ze.

Controle heb ik ook echt wel. Ik heb nog nooit ongelukken gehad.

Als jij dus een goede band met je paard hebt (op de goede manier) vind ik dat het allemaal wel meevalt om heel eerlijk te zijn. Maar goed... Da's een andere discussie...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 13:47

aeolusnr1 schreef:
Een paard is echt niet gebouwd om een ruiter te dragen, een paard "elk paard dus" loopt van nature eigenlijk voor 60% op zijn voorhand en 40% op de achterhand, wanneer er nu een ruiter op komt te zitten dan vergroot dt het percentage op de voorhand.

Het is niet zo dat een paard van nature op de voorhand loopt.
Het is wel zo dat de voorhand meer lichaamsgewicht draagt dan de achterhand (de voorhand draagt 2/3 van het totale lichaamsgewicht en de achterhand 1/3). Dit is nièt hetzelfde als "op de voorhand lopen".
Er is nu eenmaal meer gewicht aan de voorkant (namelijk het hoofd, de hals & nek tot achterkant rug & flank) dan aan de achterkant (lendenen, bekken, kont). Maar met deze gewichtsverdeling loopt een paard van nature prima in balans. Dat kun je ook heel goed zien wanneer je ze vrij ziet stappen, draven of galopperen in de wei; er is dan helemaal geen sprake van "op de voorhand lopen".

Op de voorhand lopen is een kwestie van disbalans die ontstaat zodra wij iets met het paard gaan doen (rijden, longeren); dan halen wij door ons toedoen het paard al snel uit balans.
Het wel/niet op de voorhand lopen heeft overigens niets van doen met de discussie bit/bitloos.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 17:50

idd vrij levert dat bijna nooit een probleem op, maar met een ruiter erop is het dus eigenlijk een noodzaak om dus dressuurmatig een beetje goed te gaan rijden om het paard ook die zelfde soeplesse te kunnen bieden.
Er zijn te veel recreanten die denken laat het paardje maar rustig voortsjokkelen , zo rij je je paard eigenlijk niet correct , en of het schadelijk is tjaa idd dat hangt dan idd ook nog af van het gewicht van de ruiter en de lengte van de tochten, maar goed paardrijden is niet er zomaar ontspannen gaan opzitten, das zeker niet paardrijden.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 18:00

Ik snap nog steeds niet waarom mensen denken dat je dingen met bit stukken makkelijker gaan.
Misschien qua sturen, maar een goede ruiter moet vooral sturen op zit, vind ik.

Ik zou als ik jou was inderdaad eerst het paard alle gangen leren beheersen vanaf de grond, en ook belangrijk: Ho! is Ho!
Eerst dus goed alles vanaf de grond, dan wordt het makkelijker :).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 18:11

Mijn ervaring inmiddels is dat het geen bal uitmaakt voor je eigen gevoel of je met bit of bitloos rijdt. De merrie vindt zonder bit fijner, ander paard maakt het niet uit. Vind dat je bitloos wel veel meer terugkrijgt, je merkt gelijk of je teveel met je handen bezig bent.
Paard komt ook sneller terug bitloos. Vind ik grappig, veel mensen denken dat je een paard zonder bit veel moeilijker kunt houden, ik merk het tegenover gestelde.

lilly_s18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-11 20:21

Ha dankjewel zal er zeker aan denken als ik het probeer, mijn is er eentje die liever stil staat dan te werken :p dus om haar te stoppen of in te houden zal dit geen probleem maken denk ik en met 2 a 3 keer met de teugels spelen staat ze aan de teugel dus ik denk dat ze dat ook wel zal kunnen :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 20:23

Ik hoef bitloos alleen mijn handen maar even te sluiten en me lang te maken en dan staat ze stil. En de merrie draaft liever dan ze stapt, en galoppeert liever dan ze draaft :D Die wil echt wel werken :j ze houdt gewoon niet van bitten, nu, dat recht heeft ze he :)

lilly_s18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-11 20:26

Yamcha schreef:
Ik hoef bitloos alleen mijn handen maar even te sluiten en me lang te maken en dan staat ze stil. En de merrie draaft liever dan ze stapt, en galoppeert liever dan ze draaft :D Die wil echt wel werken :j ze houdt gewoon niet van bitten, nu, dat recht heeft ze he :)

ja wie weet zal mijn sunny ok liever rijden als het zonder bit is en sneller lopen want voor 3 jaar te zijn werkt ze fantastisch mee ik heb het met haar echt getroffen maar ze kan soms nogal sloom zijn ookal heeft ze een heel goede contitie

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 20:33

Sloom zijn kan ook te maken hebben met hoe je zit, dat je onbewust toch tegenwerkt. Je paard is nog heel jong, dus ook snel uit balans.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 20:36

3 of 4 jaar is te jong om uberhaupt in te rijden, zie mijn onderschrift