Een goede ruiter is een ruiter die....?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

swaatje

Een goede ruiter is een ruiter die....?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-11 16:31

Hey hallo,

Ik vraag me af hoe jullie hier over denken... Wat is in jullie ogen een goede ruiter/ amazone;

- eentje die elke wedstrijd telkens weer wint.
- eentje die kijkt naar het belang van zijn/ haar paard en plezier wilt hebben in het paardengebeuren...

Ik merk dat veel paardenmeisjes zich allemaal blind staren op grote wedstrijd ruiters en amozones en ik vraag me dan altijd af, rijden die lui eigenlijk ook zelf paarden in, kijken die ook wel naar het belang van het paard, vragen die zich nooit eens af of het ook anders kan...etc?

En toen bedacht ik me, "waneer ben je eigenlijk een goede ruiter/ amazone?"

groetjes, ben benieuwd...

Anoniem

Re: Een goede ruiter is een ruiter die....?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 16:34

Mijn instelling is lol met mn knol op een goede verantwoorde manier.
Ikzelf ben niet van het presteren op bv wedstrijden.
Ik wil echter wel ontspannen en correct kunnen rijden.
Paard moet het leuk vinden en ik ook :j

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 16:43

Ik heb me een tijdje doodgestaard op wedstrijden, omdat een goed vriendinnetje altijd zo goed ging, wilde ik dat ook... Daar ben ik mee gestopt, ik maak nu plezier met mijn paard, en mijn paard met mij :) We doen veel verschillende dingen :P Ons rooster voor deze week :P vanavond springles, woensdag dressuurles, donderdag crossles en zondag een strandrit :P Toch kunnen we ook op concours best aardig meekomen...

Een goede ruiter houdt rekening met zijn eigen beperkingen en die van het paard, en kijkt altijd in het belang van het paard :j

vera_pino

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 16:44

een goede ruiter is een ruiter die zijn eigen zwakheden onder ogen kan zien.

swaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-11 21:19

kan me met alledrie vinden... :)

Maar hoe kan het dan toch zo zijn dat je op maneges ( en kom hier al lang niet meer hoor, sinds mn dertiende of zo niet meer..dat is eeeeuhmm, dertien jaar geleden..haha..) zoveel meisjes hebt die zoiets hebben van: "hij moet aan de teugel, hij moet verzameld hij moet hij moet..." ( dus gaan ze allerlei enge gereedschappen gebruiken om hun paard in de plooi te trekken ipv kijken naar hun eigen rijgedrag)????

Het gaat toch juist om het 'samenwerken' met en dier en als het effe kan alsjeblieft ook fun hebben hierin...?

Bellissima_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 21:28

Het gaat hun om het laten zien dat ze 'o zo geweldig kunnen rijden'.

Maar, geef toe. Een ruiter die een paard netjes aan de teugel heeft en een mooi proefje kan neerzetten is in mijn ogen een betere ruiter als een ruiter die alleen maar buitenrijdt. Hiermee wil ik niet zeggen dat ruiter 2 een slechte ruiter is, integendeel. Maar de wedstrijdruiter krijgt imo meer aanzien.

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 21:29

Weet je hoe eng zelfreflectie is?
Meisjes kijken naar een plaatje of een filmpje en zien hun ideaalbeeld van hoe een paard hoort te lopen. Het is mens-eigen om heel snel (eigenlijk direct) resultaat te willen. Mensen zijn te ongeduldig over het algemeen en gunnen hun paard niet de tijd om langzaam ergens naartoe te werken.

En daarbij, als het kinderen wordt geleerd dat een paard 'in de krul' hoort te lopen op welke manier dan ook, dan is het logisch dat die kinderen dit zien als een goed kunnen rijden.
Er zijn naar mijn mening ook veel te weinig instructeurs die kijken naar de houding en hulpen van de ruiter. Het paard moet 'in de krul' kunnen lopen, ook al zit je er achtersteboven of ondersteboven op. En zo werkt het natuurlijk niet.

silfie35

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 21:33

Je moet het goede evenwicht vinden. Een ambitie hebben is goed, maar het moet wel reeël (?) blijven. Ik heb ergens van binnen wel de ambitie om mijn paard hoog in de sport te krijgen, maar ik ga niet haasten.

swaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-11 21:40

Bellissima_ schreef:

Maar, geef toe. Een ruiter die een paard netjes aan de teugel heeft en een mooi proefje kan neerzetten is in mijn ogen een betere ruiter als een ruiter die alleen maar buitenrijdt. Hiermee wil ik niet zeggen dat ruiter 2 een slechte ruiter is, integendeel. Maar de wedstrijdruiter krijgt imo meer aanzien.

hmm, deels geef ik hieraan toe.. :) Ik vind ook dat wedstrijd ruiters meer aanzien krijgen, maar verdienen ze dat?
Je ziet vind ik vaak toch nog een paard onder het zadel uitrennen, nerveus / onregelmatig lopen en dan moet het arme beest toch maar op een gefroceerde manier op dat ene moment dat de jury kijkt zn kunstje vertonen...

daarintegen als je balans ziet en teamwork is, ben ik zelfs een oude sentimetele geit aan het worden die tranen in de ogen kan krijgen hiervan...haha... :')

misschien is het ook appelen met peren vergelijken hoor... maar vroeg me dit gewoon af....
Is het ook niet zo dat als je veel buitenrijdt je dan ook niet veel meer problemen moet oplossen met je paard en dus ook ene beter team wordt?
Ik zelf denk het namelijk van wel...in de bak heb je toch een andere manier van werken en rijden met een dier...Je bent veel meer naar binen gericht, geconcentreerd en op zoek naar een bepaald gevoel krijgen met je paard.. Buiten kom je vanalles tegen wat natuurlijk altijd je paard wilt opeten en eng is ( inde ogen van die held onder je) en zul je telkens weer het vertrouwen van je paard moeten winnen... je krijgt een extra laag in die communicatie..naja, dat is in mijn optiek... of praat ik nu heeel vaag... }:0 ?

laat je horen bokkers!!! ik ben echt nieuwsgierig hoe jullie hier over denken... :j :j :j

groetjes, rian..

student

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 21:41

een goede ruiter is een ruiter die verstand heeft van alles wat hij in de praktijk brengt.

swaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-11 21:42

LiVetime schreef:
Weet je hoe eng zelfreflectie is?
Meisjes kijken naar een plaatje of een filmpje en zien hun ideaalbeeld van hoe een paard hoort te lopen. Het is mens-eigen om heel snel (eigenlijk direct) resultaat te willen. Mensen zijn te ongeduldig over het algemeen en gunnen hun paard niet de tijd om langzaam ergens naartoe te werken.

En daarbij, als het kinderen wordt geleerd dat een paard 'in de krul' hoort te lopen op welke manier dan ook, dan is het logisch dat die kinderen dit zien als een goed kunnen rijden.
Er zijn naar mijn mening ook veel te weinig instructeurs die kijken naar de houding en hulpen van de ruiter. Het paard moet 'in de krul' kunnen lopen, ook al zit je er achtersteboven of ondersteboven op. En zo werkt het natuurlijk niet.

ja... helemaal mee eens... :j

Ijsbeer789

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 21:44

Denk dat je het moet combineren, rijd zelf meerdere paarden in, verkoop, train en breng ze uit op wedstrijd
Inmiddels ben ik 3 keer kampioen geworden met een zelf ingereden paard en rijden we nu M dressuur, paard is gezond en zit lekker in zijn vel.

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 21:46

student schreef:
een goede ruiter is een ruiter die verstand heeft van alles wat hij in de praktijk brengt.

Een goede ruiter is een ruiter die niet persé verstand heeft van datgene wat hij in de praktijk uitvoert, maar wél dmv zelfreflectie wil leren om zichzelf te verbeteren, om het paard beter te laten lopen. Een goede ruiter denkt vanuit het paard.
Een goede ruiter staat open voor nieuwe ervaringen en doet niks anders dan zichzelf steeds weer de vraag te stellen: "Ben ik goed bezig zoals ik nu bezig ben?"

swaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-11 16:18

@ liVetime: ja, ik vind hem luid en duidelijk... en kan me er wederom helemaal in vinden... Maar niet iedereen denkt daat zo over, toch? Wat is dat dan vraag ik me af..hoe komt het dat genoeg mensen geen brommer willen, terwijl ze eigenlijk wel dezelfde eisen aan hun paard stellen als aan een brommer...

"Ik draai het sleuteltje om en jij doet precies wat ik zeg, wanneer ik dat zeg en in de volgorde waarop ik het zeg..."

Ik kan me soms zo opregen ( is limburgs voor druk maken) om mensen die lopen te bla blaën over hoe hoog ze wel niet rijden en als ik hen dan zie rijden zie ik alleen maar een zwaar gefrustreerd en angstig paard...

"Ja, kijk maar uit want het beest is gestoord, hij bijt en trapt enzo..."

Ja, zou je niet met zo'n baasje denk ik dan... Hoe komt het dat sommige mensen niet verder kijken dan alleen het op het paard stijgen, een uur hobbelen en er dan weer vanaf stappen...?

groetjes, een nieuws en leergierige rian...

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 17:51

Ik vind zelf dat je een goede ruiter bent, als je als eerst een goede band hebt met je paardje/ponytje :). Dat je elkaar kent en weet wat je bij elkaar wel en niet moet doen, en ach iedereen heb wel eens een slechte dag/bui, lijkt me heel normaal toch? Dat een keer alles misgaat leer je alleen maar van.. En ik zeg altijd perfect bestaat niet..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 17:54

Een goede ruiter is een ruiter die het belang van zijn paard op 1 stelt, die bij problemen eerst naar zichzelf kijkt en niet naar het paard, die respect en geduld heeft, die wil leren, die zo zacht is al kan maar zo hard als moet (dwz consequent is).

Veraaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 17:56

Ik vind een goede ruiter, een ruiter die uit elk paard het beste kan halen.

Knackebrod

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 18:27

Inderdaad veraaa_,
Daar kan ik me wel in vinden, dan doe je toch wel iets goeds :P

Maar wanneer je dat niet bij elk paard kunt, vind ik dat niet direct, een slechte ruiter of dergelijk.. :+

nijenhuis01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 10:10

Ik kom regelmatig op wedstrijden en zie een hoop ellende!
Als het paard niet goed heeft gelopen volgends de ruiter, is de wereld te klein!
Flink doorpakken NA de proef, slaan met de zweep en schreeuwen tegen alles en iedereen, niet uitstappen en zeiknat op de trailer, ga zo maar door.

Ik ben dus meer van de 2e optie!!

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 10:16

rhian schreef:
Hoe komt het dat sommige mensen niet verder kijken dan alleen het op het paard stijgen, een uur hobbelen en er dan weer vanaf stappen...?

Omdat iedereen anders is. :)*

De een vindt rood een mooie kleur de ander blauw. De ene vindt wedstrijden leuk, de ander buitenrijden. De een vindt presteren te paard leuk de ander vindt het leuk om veel op en om de paarden bezig te zijn.

Naar mijn mening is een goede ruiter een ruiter die naar zijn paard luistert en daar naar handelt (in het belang van het paard dan uiteraard :D ).

Knuffeldier

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 10:35

Volgens mij ben je een goede ruiter/paardenmens wanneer je SAMEN met je paard leert en geniet. Wanneer je doel, naast genieten, is het zorgen dat je paard goed in zijn lichaam en in zijn vel zit. Wanneer je jouw eigen belangen en streven opzij kunt zetten voor die van je paard. Wanneer je alles wat je doet voor jezelf én je paard doet, en niet voor de mensen aan de kant.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 15:00

rhian schreef:
Ik vraag me af hoe jullie hier over denken... Wat is in jullie ogen een goede ruiter/ amazone;

- eentje die elke wedstrijd telkens weer wint.
- eentje die kijkt naar het belang van zijn/ haar paard en plezier wilt hebben in het paardengebeuren...

Ik merk dat veel paardenmeisjes zich allemaal blind staren op grote wedstrijd ruiters en amozones en ik vraag me dan altijd af, rijden die lui eigenlijk ook zelf paarden in, kijken die ook wel naar het belang van het paard, vragen die zich nooit eens af of het ook anders kan...etc?

Eigenlijk ben jij helemaal niet benieuwd naar hoe anderen er over denken, je wilt gewoon je eigen (voor)oordeel over wedstrijdruiters bevestigd zien door anderen... Met deze stelling stel je in ieder geval een kwestie niet objectief ter discussie. Het gevolg is dan ook dat het door velen zal worden aangevuld met gesneer naar wedstrijdruiters. Jammer.

Maar goed, omdat ik het toch niet kan laten om als amitieuze wedstrijdruiter dit vooroordeel te bestrijden mijn mening:

Een goed wedstrijdruiter heeft het belang van zijn paard ALTIJD hoog in het vaandel staan. Een paard dat niet lekker in zijn vel zit, niet goed getraind is, presteert NIETS. Misschien nog een enkel lintje bij een sinterklaasjury op een achterafwedstrijdje. Maar zeker niet op de lange termijn en op hoog niveau.

Ten tweede: je hoeft niet perse je eigen paarden in te rijden (zadelmak) te maken om een goed ruiter te zijn. Het mooiste is als je het allemaal kan, maar als je eenmaal op hoog niveau rijdt is voor sommige de omschakeling naar zadelmakmaken vrij groot. Ook is het zo dat als je een paard zadelmak kan maken je nog niet automatisch een goede ruiter bent. Het feit dat het zadelmakmaken gelukt is kan hem ook zitten in het gegeven dat iemand gewoon makke paarden heeft getroffen, of niet is gezegend met ruitergevoel, maar wel met een flinke dosis lef en een stevige zit. (overigens heb ik wel altijd al mijn paarden zelf zadelmak gemaakt EN opgeleid naar Z of hoger.. Dus hierbij nog een vooroordeel van je ontkracht)

In mijn proces om steeds beter te worden ben ik continu op zoek naar manieren hoe het beter kan, en soms moet daarvoor inderdaad het roer om, maar het meeste zit hem in het bijstellen van details... Verder: inspiratie voor mijn verbeterproces doe ik wel altijd op bij ruiters die het beter DOEN dan ik, en niet bij ruiters die vooral ZEGGEN dat ze het beter WETEN, maar niets kunnen laten zien.

Dan mijn vooroordeel: ik vind vooral dat het gesneer naar wedstrijdruiters afkomstig is van ruiters die zelf in de wedstrijdsport nooit mooie resultaten hebben behaald omdat ze gewoon niet goed genoeg waren, niet goed genoeg konden rijden. Die nemen nu zogenaamd overal zoveel tijd voor en verschuilen zich achter het belang van het paard en zo. Maar als je dan twee jaar later bij ze kijkt, zitten ze nog steeds op hetzelfde (lage) niveau... En als je er dan naar vraagt dan komt het omdat het paard trauma zus heeft gehad en kwaaltje zo. Maar het komt nooit omdat ze zelf als ruiter gewoon te kort schieten.

En dan hebben ze sinds ze geen wedstrijden rijden ineens wel 'lol met hun knol'. Maar het heeft er dan niets mee te maken dat zij ineens beter zijn gaan rijden, maar eerder omdat ze als mens niet met de spanning van een wedstrijd om konden gaan. En zichzelf daar dus ook niet meer aan bloot stellen. Dan ben je niet ineens 'bewuster van het belang van je paard'... Dat is enkel eigen belang.
Het belang van je paard hoog in het vaandel hebben heeft niets te maken met wel of geen wedstrijden rijden.

Het is altijd makkelijk en laf wedstrijdruiters zo te bekritiseren als je zelf nooit eens in de ring verschijnt. Maar wedstrijdruiters hebben tenminste wel het lef om hun kunnen ter discussie te stellen, om zich eens door een buitenstaander te laten beoordelen. (ipv het gebruikelijke thuispubliek die alles toch wel mooi vind, en als ze dat niet vinden dat toch niet rechtstreeks tegen je zullen zeggen). Om uit hun veilige omgeving te komen en een poging te doen om al die 36 onderdelen foutloos aan een jury te laten zien. (want thuis gaat het altijd bij iedereen fantastisch toch? Een goede ruiter is voor mij toch wel iemand die het overal en op elk moment kan laten zien... En niet alleen thuis in de bak waarbij je desnoods zes rondjes de tijd kunt nemen om je oefening voor te bereiden als dat nodig is) En zo ook de kans te lopen op kritiek. En kritiek is nooit leuk te ontvangen, want je hoort natuurlijk het liefst dat het allemaal goed en prachtig is. Maar je hebt wel kritiek nodig om vooruit te komen. Wedstrijdruiters hebben in ieder geval incasseringsvermogen, lef en doorzettingsvermogen. En dat lijken mij hele belangrijke eigenschappen om een goed ruiter te kunnen worden. Goede ruiters zijn winnaars en winnaars doen waar verliezers geen zin in hebben ;) :+

Een ruiter die goed is kan het allemaal: EN presteren op wedstrijd, EN zijn paard gezond houden EN heeft er plezier in...

Dat er mensen zijn die zelf niet tegen de spanning en druk opgewassen zijn die een wedstrijd met zich mee kan brengen, en er daardoor geen plezier in kunnen hebben, wil niet zeggen dat het voor andere mensen wel goed samen kan gaan. Dat die WEL plezier kunnen hebben in het op wedstrijd gaan, zelfs als de resultaten een keer tegenvallen (heeft weer te maken met zelfreflectie en incasseringsvermogen). Het zijn doorgaans ook de ruiters die over een groot incasseringsvermogen, zelfreflectie en doorzettingsvermogen beschikken die kunnen voorkomen dat de spanning van een wedstrijd in negatieve zin overslaat op het paard. Want bij een goede instelling van de ruiter hoeft voor een paard een wedstrijd echt niet meer spanning op te leveren als een buitenrit...

Bellissima_ schreef:

Natuurlijk! Wat is er zo fout aan om je beste beentje voor te willen zetten? Als je naar een wedstrijd gaat met de instelling 'ik ga vandaag eens proberen een-na-laatste te worden, dan kun je beter thuis blijven.

rhian schreef:
Is het ook niet zo dat als je veel buitenrijdt je dan ook niet veel meer problemen moet oplossen met je paard en dus ook ene beter team wordt?

Dat blijft de vraag... Je kunt op een buitenrit er ook voor kiezen moeilijkheden uit de weg te gaan ipv ze op te lossen. Niemand die daar wat van zegt. Tijdens een proef met je gewoon de 36 onderdelen laten zien. Je kunt niet zeggen: nou die travers doe ik vandaag even niet, want dat kunnen we nog niet zo goed.

rhian schreef:
Ik kan me soms zo opregen ( is limburgs voor druk maken) om mensen die lopen te bla blaën over hoe hoog ze wel niet rijden en als ik hen dan zie rijden zie ik alleen maar een zwaar gefrustreerd en angstig paard...

Waar ik mij aan stoor zijn mensen die vooral zichzelf 'gods gift' voor hun paard vinden en alle paarden van anderen per definitie zielig.

nijenhuis01 schreef:
Ik kom regelmatig op wedstrijden en zie een hoop ellende!
Als het paard niet goed heeft gelopen volgends de ruiter, is de wereld te klein!
Flink doorpakken NA de proef, slaan met de zweep en schreeuwen tegen alles en iedereen, niet uitstappen en zeiknat op de trailer, ga zo maar door.

Ik kom toch meerdere keren per maand op wedstrijd en zie zelden zulke excessen... Ik vraag mij af hoe het komt dat jij en ik er zo'n verschillend beeld van hebben...

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 15:02

Een goede ruiter is voor mij iemand die naar het paard kijkt en zich aan het paard aanpast.
Verder iemand met een uitmuntend gevoel voor timing en vliegensvlugge reacties kan geven op het juiste moment. Iemand die doseert. Zo zacht als het kan, maar zo hard als nodig is.

lieke123

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 15:07

Ik vind zelf dat het vooral gaat om het plezier van het paardrijden.
Vind het helemaal niks om al die meiden maar te zien slaan met hun zweep op een manege
Dan beweren ze dat ze goed zijn, ze hebben immers controle over het paard en kunnen er op blijven zitten
Dat zie ik vaker terugkomen maar ik ben pas trots wanneer ik mijn paard kan laten luisteren zonder al te veel te forceren!

X_Michelle_X

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 15:08

vera_pino schreef:
een goede ruiter is een ruiter die zijn eigen zwakheden onder ogen kan zien.

:j

eentje die kijkt naar het belang van zijn/ haar paard en plezier wilt hebben in het paardengebeuren...

prestaties zijn een bijzaak, dat is leuk, maar daar gaat het hele paardrij gebeuren niet om.. :o