mijn paard doet soms zo lastig help?!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

XNienke_

mijn paard doet soms zo lastig help?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-11 12:58

ik rijd 2x per week op een manege, en dat ging allemaal prima maar ik wou meer.
zelf een paard kopen was geen optie, dus ik ben op zoek gegaan naar een verzorgpony.

sinds een aantal maanden heb ik dus een verzorgpony, alleen hij doet soms erg lastig..
met opzadelen is hij een schatje.
maar als ik wil opstappen gaat het al mis; hij begint achteruit te lopen en sleurt me mee door de hele bak.
als ik er dan eindelijk op zit gaat het rijden wel goed, alleen hij gooit zijn hoofd steeds omhoog.
ik kan hem wel aanpakken dus dat gaat opzich wel, maar soms vliegt hij er opeens vandoor en dat stopt maar niet.
ik ben er nog niet afgevallen, maar ik heb het gevoel dat dat nog wel gaat gebeuren.

ook wil ik graag buiten gaan rijden, maar als ik met hem naar het hek loopt beginnen de andere paarden (hij staat met nog 2 anderen pony's) hard te hinniken en wil hij niet meer verder.
laatst was ik ook met hem aan het longeren, en hij kwam de hele tijd naar me toe lopen en dan stuur ik hem weer weg met behulp van een zweepje.
maar toen ik de bak uitging begon hij te steigeren en ging er vandoor, want ik kon hem niet houden.
hij rende een rondje en ging wat verderop staan grazen..
maar het probleem is dat hij dicht bij het spoor staat, en als het hek open is kan het mis gaan. ;(

ik zou graag met hem wedstrijdjes gaan rijden op de manege,
maar het kan zijn dat hij een hengst is..

wat kan ik doen? moet ik gewoon meer gaan trainen ofwat?

Anoniem

Re: mijn paard doet soms zo lastig help?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-11 13:29

Of hij een hengst is, kun je vrij makkelijk zien, lijkt me? Dan hangen er ballen onder namelijk :)

Als je hem niet onder controle hebt, zou ik je niet aanraden buiten te gaan rijden, dat lijkt me niet heel wijs, eigenlijk.
Heb je les? Ik zou je willen adviseren les te nemen, en dan het liefst privéles, dan kan de instructeur ook goed zien waar het precies verkeerd gaat, en je leert dan ook beter te rijden, dan zal je paard ook niet meer zo lastig zijn.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-11 13:32

Helemaal eens met hierboven!
Les nemen is denk ik de beste optie!

XNienke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-11 13:34

Yamcha schreef:
Of hij een hengst is, kun je vrij makkelijk zien, lijkt me? Dan hangen er ballen onder namelijk :)

Als je hem niet onder controle hebt, zou ik je niet aanraden buiten te gaan rijden, dat lijkt me niet heel wijs, eigenlijk.
Heb je les? Ik zou je willen adviseren les te nemen, en dan het liefst privéles, dan kan de instructeur ook goed zien waar het precies verkeerd gaat, en je leert dan ook beter te rijden, dan zal je paard ook niet meer zo lastig zijn.

je kan echt niet zien of het een hengst is, ze hadden al een keer heel goed onderzocht.
ik heb al een soort van les, ik word goed geholpen en leer veel.
als ik hem rijd dan gaat het goed, maar hij vliegt er nog wel eens vandoor dus..
ik ben bang dat als ik buiten ga rijden dat ook doet.

Ik zal ook zeker niet zelf de straat opgaan, want soms haalt hij streken uit en dan kan je hem niet meer vertrouwen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-11 13:39

bambietje schreef:
je kan echt niet zien of het een hengst is, ze hadden al een keer heel goed onderzocht

Kan zijn natuurlijk dat de ballen niet ingedaald zijn, maar meestal daalt er dan wel 1 in..... Hoe dan ook, dan kun je nog altijd hormonen prikken, veel testosteron -> hengst.
bambietje schreef:
ik heb al een soort van les, ik word goed geholpen en leer veel.
als ik hem rijd dan gaat het goed, maar hij vliegt er nog wel eens vandoor dus..

Vertel dit ook aan je instructeur, die kan je leren hoe je hem op de goede manier moet terugrijden :)
bambietje schreef:
ik ben bang dat als ik buiten ga rijden dat ook doet.

Ik zal ook zeker niet zelf de straat opgaan, want soms haalt hij streken uit en dan kan je hem niet meer vertrouwen..

Dan niet naar buiten gaan he :)

Dilan1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-11 13:41

Mijn paard had geen onderzoek nodig hoor, om aan te tonen dat ie hengst was. De ballen verklaarde voor mij al genoeg.

En daarbij, waarom zou je met een hengst geen wedstrijden kunnen rijden? Hengsten kunnen evengoed te controleren zijn. Omdat je ook zegt dat hij bij het zadelen wel lief is, denk ik dat hij gewoon een loopje met je neemt als je erop wil. les nemen is dus idd verstandig. Buitenrijden zou ik nog maar even laten.

XNienke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-11 13:48

degene die mij les geeft kent mijn pony door en door.
en met rijden gaat het goed hoor.

ik denk dat als ik vaker train met hem, dat zijn streken wel minder worden..
(bijvoorbeeld als hij eerst bokt en daarna ervandoor gaat)

buitenrijden lijkt me echt heel leuk, dit kan ik dus ook wel doen met iemand die ernaast loopt.
maar zou Nero (zo heet hij :)) ) geen streken uithalen dan?
en zou hij met een wedstrijd niet op een merie springen?

LisaFalco

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-11 13:52

Het zal denk ik een kwestie zijn van blijven oefenen
Maar als je naar buiten wil gaan ofzo zou ik wel voor de zekerheid iemand meenemen ;)

Dilan1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-11 13:52

Streken uithalen of schrikken kan ieder paard, hoe braaf ook. Ik heb zelf een arabier van 4, ben net begonnen met af en toe buitenrijden, nou tis een wonder als ik aan een wat langer teugeltje normaal kan stappen. Meestal is het gewoon goed contact houden met de mond, diep in het zadel zitten en goed opletten. Hij kan namelijk wle eens zomaar in draf/galop gaan, of opzij springen/ staken.

Weet niet of ie dit nog gaat afleren, maar ik probeer iig niet de hele tijd te denken dat ie gek ZOU kunnen doen.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-11 13:57

Hoe oud is het paard eigenlijk? En hoe kan het dat ze niet weten of het een hengst is?
Of denken ze dat het een klop hengst is? Dat zou de meest logische verklaring zijn, omdat dan een van de ballen niet is ingedaald.

XNienke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-11 13:58

Dilan1993 schreef:
Streken uithalen of schrikken kan ieder paard, hoe braaf ook. Ik heb zelf een arabier van 4, ben net begonnen met af en toe buitenrijden, nou tis een wonder als ik aan een wat langer teugeltje normaal kan stappen. Meestal is het gewoon goed contact houden met de mond, diep in het zadel zitten en goed opletten. Hij kan namelijk wle eens zomaar in draf/galop gaan, of opzij springen/ staken.

Weet niet of ie dit nog gaat afleren, maar ik probeer iig niet de hele tijd te denken dat ie gek ZOU kunnen doen.

ga je alleen naar buiten?
een arabier is wel wat schikkerig altijd toch..
mijn pony is een vuilnisbak, maar heeft toch duidelijk niks van een arabier.
meer van een haflinger of iets dergelijks.

maar daarom snap ik ook niet dat hij van die streken uithaalt, het zijn soms echt typische hengsten streken dus daarom..
ik ben toch echt benieuwt wat zijn vorige eigenaren met hem hebben gedaan, want we hebben Nero gekocht bij een paardenmarkt (geen commetaar) hij was meer bedoelt als een maatje voor de 2 pony's die ook op stal staan.

maar die man had gezegd dat hij was ingereden. (nietdus)
maar het gaat wel steeds beter.

XNienke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-11 14:01

aerdenhout1 schreef:
Hoe oud is het paard eigenlijk? En hoe kan het dat ze niet weten of het een hengst is?
Of denken ze dat het een klop hengst is? Dat zou de meest logische verklaring zijn, omdat dan een van de ballen niet is ingedaald.

zoals ik al zei hebben ze hem bij een paardenmarkt gekocht..
ze hadden dus gezegt dat Nero al was ingereden en dat hij al ruin was.

maarja wat blijkt, dat hij niet was ingereden.
het kan dus ook zijn dat hij helemaal geen ruin is.
maar we hebben het niet verder onderzocht omdat hij toch niet bij merrie's staat.

Dilan1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-11 14:02

Soms fietst er iemand mee, af en toe gaat er ook een ander paard mee.

Is echt niet standaard voor een arabier hoor, schrikkerig zijn. Ik ken een arabier van 2 jaar, die is de rust zelve. de mijne is gewoon een heethoofd, geloof ik :P

XNienke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-11 14:06

Dilan1993 schreef:
Soms fietst er iemand mee, af en toe gaat er ook een ander paard mee.

Is echt niet standaard voor een arabier hoor, schrikkerig zijn. Ik ken een arabier van 2 jaar, die is de rust zelve. de mijne is gewoon een heethoofd, geloof ik :P

haha oke dan,
maar het probleem bij mij is ook, als ik niet meer in het zicht ben met Nero met de andere 2 pony's,
dan beginnen ze keihard te hinniken.
er staat bijvoorbeeld een pony (floris) die wel buitenritten maakt,
als hij weg gaat dan wilt hij nog wel eens keihard terug rennen.
:\

Dilan1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-11 14:07

Oh, die van mij gaat ook het liefst in volle galop, in rechte lijn terug naar stal. Ben ik het niet mee eens, dus laat 'm steeds halthouden als ie gaat lopen drammen. Heeft ie snel genoeg door dat ie sneller thuis is als ie normaal stapt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-11 14:08

Denk niet dat TS haar paard in dat geval kan houden, eigenlijk, en dan is een sprintje trekken wel degelijk lonend :)

XNienke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-11 14:09

Dilan1993 schreef:
Oh, die van mij gaat ook het liefst in volle galop, in rechte lijn terug naar stal. Ben ik het niet mee eens, dus laat 'm steeds halthouden als ie gaat lopen drammen. Heeft ie snel genoeg door dat ie sneller thuis is als ie normaal stapt

oh oke,
nou onze pony's lijken wel een beetje op elkaar.
(behalve dat Nero waarschijnlijk een andere reden heeft)

het is slim om hem dan stil te laten staan,
als het zover is zal ik het ook proberen ;)

XNienke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-11 14:10

Yamcha schreef:
Denk niet dat TS haar paard in dat geval kan houden, eigenlijk, en dan is een sprintje trekken wel degelijk lonend :)

ik snap niet wat je bedoelt??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-11 14:13

Nu, ik denk niet dat jij je paard kunt houden, als hij in volle galop terug naar stal wil.

En als hem dat lukt, zal hij het iedere volgende keer weer doen, want het is zelfbelonend gedrag: hij is sneller waar hij zijn wil.

Dilan1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-11 14:14

da's dan ook wel weer waar ja :=

supertinkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-11 14:20

bambietje schreef:
Yamcha schreef:

ik snap niet wat je bedoelt??

Als het paard met jou er op vandoor gaat, houd jij hem niet, dus dat is dan voor hem alleen maar leuk want dan kan hij doen wat hij wil.

En ik denk, als ik het zo lees, dat je ook wel baat kunt hebben bij iemand die je ook wat meer begeleiding geeft in de verdere omgang met je verzorgpony want het moet ook goed gaan buiten het rijden om, hij moet niet aan de wandel als je op wilt stappen en steigeren als jij de bak uit loopt enz.

XNienke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-11 15:27

ik kan hem wel houden met rijden hoor, het gaat ook steeds beter.
alleen met longeren, of als ik met hem aan de hand loop.
dan wil hij wat verderop gaan grazen en begint hij met trekken.
de laatste keer begon hij te stijgeren en trekken toen kon ik hem niet meer houden..

het meisje die me les geeft, heeft hem toen gepakt.
Nero wilde toen hetzelfde doen alleen zei gaf Nero een tik op zijn neus en toen ging het wel.

dat zijn gewoon streken :\

ik ga er trouwens ook niet alleen op uit hoor

supertinkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-11 15:49

bambietje schreef:
ik kan hem wel houden met rijden hoor, het gaat ook steeds beter.
alleen met longeren, of als ik met hem aan de hand loop.
dan wil hij wat verderop gaan grazen en begint hij met trekken.
de laatste keer begon hij te stijgeren en trekken toen kon ik hem niet meer houden..

het meisje die me les geeft, heeft hem toen gepakt.
Nero wilde toen hetzelfde doen alleen zei gaf Nero een tik op zijn neus en toen ging het wel.

dat zijn gewoon streken :\

ik ga er trouwens ook niet alleen op uit hoor

Ja, maar jij moet hem dan ook onder controle kunnen houden, heeft diegene die jou les geeft daar ook met je aan gewerkt? Want dat is natuurlijk ook belangrijk. Hij moet ook gewoon naar jou luisteren. En niet alleen tijdens het rijden :)

XNienke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-11 15:52

Citaat:
Ja, maar jij moet hem dan ook onder controle kunnen houden, heeft diegene die jou les geeft daar ook met je aan gewerkt? Want dat is natuurlijk ook belangrijk. Hij moet ook gewoon naar jou luisteren. En niet alleen tijdens het rijden :)

ik krijg tijdens het rijden goede hulp,
misschien helpt het om ook met het longeren "les" krijg. :?

want het zijn gewoon streken van Nero.
en hij probeert iedereen uit.

het gaat wel steeds beter, ik moet denk ik wat strenger voor hem zijn :=

Dilan1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-11 19:36

Strenger zijn raad ik je zeker aan. Ik was in het begin te soft tegen mijn paard, toen ging ie echt over me heen lopen. Toen ik strenger werd, was dat al gauw over