agressie bij longeren van 2 jarige merrie

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

goele

agressie bij longeren van 2 jarige merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-11 09:38

Hallo,
Ik heb een merrie van bijna 2 jaar .
Ben begonnen met haar te longeren , rechtsom lukt redelelijk maar na één of twee rondjes komt ze naar me toe en als ik ze dan verder wil laten lopen word ze agressief. Ze legt haar oren dan plat in haar nek en begint met haar voorbenen te kappen , als ik haar negeer dan loopt ze weer verder één of twee rondjes en begint het opnieuw , als ik op haar inga en ze probeer verder te drijven met mijn zweep of touw valt ze nog harder aan. Linksom krijg ik haar alleen in stap en als ik ze dan wil drijven voor draf valt ze mijn zweep aan.
Ik weet niet goed hoe ik hier het beste op kan reageren. Voor de rest kan ik bijna alles met haar doen erop gaan hangen, haar achteruit laten gaan ze overal poetsen en dan doet ze niets.
Heeft iemand hier ervaring mee ? of weet iemand hoe ik dit kan oplossen ?
Alvast bedankt op voorhand.

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-11 09:41

Je hebt paard wat nog geen twee jaar is en het loopt al aan de longe? :? Weet je wel waar je mee bezig bent??

Gooi haar op de wei met maatjes en haal dr er alleen uit om wat te poetsen of te wandelen. Beetje opvoeden en kennis laten maken met kleine dingen. Een paard van nog geen twee heeft sowieso nog ontzettend weinig concentratievermogen (laten we zeggen een kwartier, half uur, daarna worden ze 'vervelend'..) en omgaan alleen al zoals uit de wei halen en poetsen, kost voor zo'n beest al veel van dat..
Laatst bijgewerkt door Poiuytrewq op 03-04-11 09:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Melvern

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-11 09:43

Ze snapt er niks van ben ik bang...
Ik vind bijna 2 wel veel en veel te vroeg om te beginnen met longeren. Beter kun je licht grondwerk doen en een beetje vrijheids dressuur om met haar bezig te zijn en een band op te bouwen. Longeren zou ik persoonlijk nog een tijdje mee wachten. Gewoon nog even lekker jong laten zijn en laten wennen en kleine dingen, longeren is geestelijk en lichamelijk nog veel te veel.

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-11 09:44

Dit deed mijn merrie ook in het begin hoor. Gewoon omdat ze te onzeker was op de volte en moeite had met het vinden van haar balans. Dan stond ze ook ineens voor me te maaien met haar benen. Het is dan de 'kunst' om rustig te blijven, niet boos te worden, en je paard weer rustig naar de volte te begeleiden met de zweep.
En maak niet teveel rondjes direct. Zodra ze een paar meter op de volte heeft gedraafd, dan haal je haar naar je toe en beloon je haar uitgebreid. Zo leert ze dat na draven beloning volgt.
En zo breid je de draf steeds meer uit totdat ze een rondje kan lopen.
Jonge dieren zijn altijd op zoek naar bevestiging. Ouderen natuurlijk ook, maar vooral die jonge dieren die nieuwe dingen te verwerken krijgen die zijn heel erg zoekende naar bevestiging.

Ik ben zelf ook op bovenstaande wijze begonnen met mijn paard toen. En nog steeds pak ik het op deze manier aan als ik haar nieuwe dingen laat doen. Stap voor stap en vooral direct belonen als ze iets goed heeft gedaan. Op die manier krijgt ze ook zelfvertrouwen en zal ze graag voor jou aan het werk willen.

xxelviraxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-11 09:45

Gewoon niet gaan longeren. Als je iets met haar wil gaan doen dan ga je lekker met dr wandelen ofzo. Maar longeren is echt nog te vroeg. :)

Leinearthur

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-11 09:46

een paard longeren van 2(in dit geval nog niet eens) is echt not done :n
Zet het beestje lekker op de wei en ga er af en toe wandelingetjes mee doen.
Misschien zelf een schrikparcoursje of vrijheidsdressuur(als ze daar al aan toe is, en aandacht erbij kan houden).

Johanna59

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-11 09:46

Omdat ze toch nog zo lekker jong is, heb je mooi de tijd om eerst zelf te leren longeren. Laat haar nog maar een poosje met rust en concentreer je eerst op je zelf.
Longeren is een vak apart. Vooral bij jonge en groene paarden. Dat moet je niet zelf zo maar eventjes doen. Ga les nemen, kijken bij derden etc. Tegen de tijd dat je paard er aan toe is, kan jij het.

sarabande

Re: agressie bij longeren van 2 jarige merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-11 09:48

Jonge paarden mag je helemaal niet longeren, dan belast je de groeischijven eenzijdig hetgeen tot afwijkende groei kan leiden.

Een paard van nog geen 2 jaar hoort gewoon nog in de wei bij jaargenoten

Aprils_joke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-11 09:50

is dit een verlate 1 april grap ofzo :7

als je haar profiel leest zou je toch denken dat ze meer verstand had }:0

Ikima

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-11 09:55

Een paard van nog geen 2 jaar moet je niet longeren, die moet je nog even paard laten in de wei met leeftijdgenoten, ze kan straks haar hele leven nog werken. Op de volte lopen is bij zo'n jong dier niet goed, die is nog volop in de groei en wordt zo verkeerd belast.
Je kan haar wel leren goed aan de hand te lopen maar dan op rechte stukken.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-11 09:58

Eerlijk gezegd zie ik het niet als agressie dat het paard dit doet. Eerder uit irritatie omdat ze het niet goed snapt, niet lang genoeg kan concentreren. Een jong paard kun je beter niet te veel longeren. Persoonlijk vindt ik dat je helemaal niet moet longeren met 2 jaar.
Maar een paard van 2 heeft nog heel weinig concentratievermogen. Ze zijn snel afgeleid en het is waarschijnlijk te veel om op jouw te moeten letten/luisteren. Dat is erg vermoeiend in het hoofd van het paard. En ik denk dat dat is wat je paard je wil vertellen.

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-11 10:01

Vind dat hier wel erg snel wordt geoordeeld.
We weten verder helemaal geen achtergrondinfo, behalve dat het gaat om een 2-jarige.
Ik ben bij mijn reactie er vanuit gegaan dat de TS kundig genoeg is om te bepalen hoeveel werk een 2-jarige aan kan geestelijk en lichamelijk. Wie weet longeert de TS haar paard eens per maand en maar 10 minuten, op een grote volte met zoveel mogelijk steun aan de bakranden..
Natuurlijk hoort een 2-jarige nog lekker op het land te staan, maar dat terzijde.

goele

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-11 10:02

Nee ik wou haar niet overbelasten maar dacht dat het handig zou zijn als ze de beginsellen al snapte ik was ook nooit langer dan 10 min met haar bezig. Ik kan wel longeren heb al vele paarden gelongeerd en ook jonge maar deze reactie heb ik nog nooit gekregen ook niet bij een jong paard ja mss is het nog wat te vroeg en zal ik me op een andere manier met haar bezig moeten zijn. Alhoewel ik ook al ondervonden heb zoals livetime zei als ik haar dan even afleid,beloon en terug begin het wel redelijk lukt niet lang maar ja dan ben ik te veel eisend geweest bedankt voor de info , de ene al wat vriendelijker dan de andere maar toch :-)

Ymke_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-11 10:03

Ik zou een paard van amper 2 nog niet longeren. Heb z'n verzorg merrie gehad die ook op die leeftijd is gelongeerd en die heeft nu zwakke benen en loopt er niet goed op. Zonde dus, gewoon lekker wandelen grondwerk spelen. Meer niet.

Edit: zie bericht van TS. mooi dat je er rustig me omgaat :j

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-11 10:10

Met jouw ervaring zou je moeten weten dat als je een paard goed longeert je dat ook prima op enkel lichaamshulpen kunt doen (en dat je een paard van 6 ook nog van alles zou kunnen leren.)

Ik zou toch echt ff minstens een jaar of langer wachten, hoe kom je er in godsnaam bij om een jaarling te longeren...

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-11 10:13

Het is ook lastig te weten waar een paard van die leeftijd al wel of niet aan toe is hoor. Ik heb zelf ook 1 van die leeftijd en ik merk aan mezelf dat ik toch al snel (te) veel verwacht, ze zijn al bijna volwassen maar op andere gebieden ook nog helemaal niet.. Lastig! Super dat je je paard nog wat meer ruimte geeft nu je ontdekt dat dit nog niet kan bij haar, toppie!

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-11 10:14

goele schreef:
Nee ik wou haar niet overbelasten maar dacht dat het handig zou zijn als ze de beginsellen al snapte ik was ook nooit langer dan 10 min met haar bezig. Ik kan wel longeren heb al vele paarden gelongeerd en ook jonge maar deze reactie heb ik nog nooit gekregen ook niet bij een jong paard ja mss is het nog wat te vroeg en zal ik me op een andere manier met haar bezig moeten zijn. Alhoewel ik ook al ondervonden heb zoals livetime zei als ik haar dan even afleid,beloon en terug begin het wel redelijk lukt niet lang maar ja dan ben ik te veel eisend geweest bedankt voor de info , de ene al wat vriendelijker dan de andere maar toch :-)

Goed dat je dat ziet.
Dan denk ik inderdaad zoals je nu zegt als je haar even afleid en terug opnieuw weer wel even goed gaat. Je dat heel goed moet kijken naar het paard. Probeer te stoppen nog voordat ze moeilijk gaat doen. Zo leer je eigenlijk je paard dat je pas stopt als het goed gaat. Dat is ook positief voor later. En zo zou je het beetje bij beetje langer kunnen maken. Al zou ik inderdaad voornamelijk andere dingen gaan doen. Wandelen enzo hele simpele dingen.

SaBiNa_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-11 10:16

Ik had het ook nog niet gedaan.
Toen Savanna nog jonger was, toen had iemand dat ook geprobeerd en toen is ze door het draad heen gegaan..
Nu is ze bijna 3, 30 mei en heb ik het weer geprobeerd. Ze doet heel braaf, zelfs met zadel erop!
Dus ik zou ook wachten! :)

Heukeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-11 11:02

Ik zou ook nog wachten hoor. Het is nog wel erg jong. ik zou gewoon lekker poetsen, eens een rondje lopen, halt houden, laten wennen aan dingen die vooral heel eng kunnen zijn voor een jong paard, waardoor je er later met het echte werk alleen maar profeit van hebt, maar voor de rest nog vooral lekker jong paard laten zijn en door laten groeien. Ik weet niet of je je nog kan herinneren toen jij klein was,maar als je dus midden in de groei zit heb je groei pijnen, dat kan zeer doen, als jij je paard nu leert om daar doorheen te lopen belemmer je hem alleen maar en gaat hij in protest wat logisch is want hij heeft pijn, als hij dat eenmaal door heeft om in protest te gaan krijg je hier later alleen maar problemen mee.

trust5

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-11 12:32

Hallo,

Als ik jou was ,zou ik haar even apart zetten ,van de ander paarden als dat mogelijk is?
Een klein kind moet je ook even apart zetten als het niet wil luisteren
Graag hoor ik van je ,hoe dit werkt.Positief gedrag belonen ,negatief gedrag terugzetten
Succes!

Groetjes van Diane (Trust5)

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-11 12:33

Je kunt een klein kind wel apart zetten maar als het kind niet snapt waarom het apart staat dan schiet je niet zoveel op met deze maatregel. Creëer je enkel paniek. Lijkt me voor dit paard niet anders.

StonedRomy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-11 12:35

lekker rustig blijven en niet te veel vragen.
meschien ( het werkte bij mij ) balkjes op de grond leggen zodat ze een kleine hint krijgt van ik moet erom heen.
vraag iemand anders die in het begin aan de andere kant loopt en haar op de volte houd

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-11 12:37

troi schreef:
Je kunt een klein kind wel apart zetten maar als het kind niet snapt waarom het apart staat dan schiet je niet zoveel op met deze maatregel. Creëer je enkel paniek. Lijkt me voor dit paard niet anders.

Precies :j

trust5

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-11 17:38

een paard kan helaas niet praten ,maar hij geeft wel lichaamstaal aan

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-11 19:32

trust5 schreef:
Hallo,

Als ik jou was ,zou ik haar even apart zetten ,van de ander paarden als dat mogelijk is?
Een klein kind moet je ook even apart zetten als het niet wil luisteren
Graag hoor ik van je ,hoe dit werkt.Positief gedrag belonen ,negatief gedrag terugzetten
Succes!

Groetjes van Diane (Trust5)

Dit ontgaat me even hoor. Maar hoe moet een paard dat nu met elkaar associëren?
Heel leuk en aardig maar als je een paard wil "straffen" moet dat binnen de paar seconden anders zien ze het verband echt niet meer hoor. Je kan het ze niet uitleggen zoals bij een kind. Jij moet in de hoek want je sloeg iemand en dat mag niet. Ga dat je paard maar eens wijsmaken.