Waventy en zijn M2 debuut!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Waventy

Waventy en zijn M2 debuut!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-11 16:34

Hallo allemaal,

Sinds 3 kwart jaar zijn we overgestapt naar een andere instructrise. Omdat het niet meer ging. De vooruit gang was nog maar minimaal.
Voor een nieuwe frisse wind gekozen.
Het gaat iedere week beter. We zijn ons er van bewust dat we er nog LAAAANNG niet zijn en er nog vele dingen beter moeten:
Zoals:

Meer gaan zitten in de galop,
Impuls verlies in de SB
SB gaat normaal gesproken erg goed, alleen in de m2 proef een stuk minder, missen flink wat lengte buiging.
Contragalop mag meer bij elkaar en onder gesprongen zijn.
Achterwaars, goed bijhouden dat het ook diagonaal is en 5 passen geen 4.5.
Halthouden moet in de M2 toch echt 4-kant zijn ;)
Keertwendingen die echt niet lekker liepen...
En ga zo maar door.

Ons doel is toch, misschien wat hoog gegrepen, deze zomer het m2 uit te rijden. En in de winter het Z1 te starten..
Positief blijven he *\o/*

Eerste filmpje is van de tray out wedstrijd. Nieuwe proeven M2. 194 punten en een 2de plaats..

2de filmpje is hoe het was 1 jaar geleden.

Keep it Nice. We weten dat het nog niet goed is, maar we werken er hard aan..

Groetjes Lara

unicorn_kiss

Re: Waventy en zijn M2 debuut!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-11 17:43

Een hele nette middendraf vind ik persoonlijk
Proef ziet er heel net uit, veel beter dan het tweede filmpje, daar lijk ik af en toe een tactfout te bespeuren. Heb er verder weinig verstand van.
knap paard!

Waventy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-11 18:01

Thnx.

dat van die tact foutjes in de 2de film kan zeker kloppen. Hoewel ik hem daar in de Sb onregelmatig vind.
Hoop dat er een duidelijk verschil te zien is tussen 2 en 1 in de ontspannenheid.

karlijn1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-11 18:29

Leuk paard en leuke combinatie!

Er zijn inderdaad nog wat puntjes die beter kunnen, maar vind dat je een fijne basis hebt!

Probeer je draf simpel te houden. Als je je S rijd heeft hij een hele fijne taktmatige draf, het stukje daarnaa lijkt je teveel te willen doen in mijn ogen en word zn draf net wat minder. Zonde!
Ook zou ik m in zn hals en lijf nog wat meer bij elkaar willen zien, maar hij blijft wel goed los door zn lijf lopen, wat het belangrijkst is.
Probeer om je contra te verbeteren in je training de contra galop te rijden en daarma de verkeerde stelling aannemen. Dus op de rechterhand, linkergalop en rechtstelling. In het begin erg moeilijk, maar als je daarin gaat afwisselen in stelling en tempo word je contra veel fijner en soepeler.

Blijf vooral zo doorgaan, dan komt het vanzelf helemaal goed! Succes

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-11 18:43

Wow jullie zijn echt goed samen :+:
Ik vind het een genot om naar te kijken :j

Ik vind dat het eerste filmpje eenheel groot verschil geeft met het tweede,
Het eerste filmpje kijk ik liever naar!

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-11 19:29

Het wordt zeker beter.. pas alleen op dat je niet gaat hengelen bij je keertwending met je binnenhand :=
En die mag nog meer.. maar dat is een puntje daar ga je straks lekker met je instructrice aan werken!
Ohja.. en als je de keertwendig naar links maakt moet je niet op je rechter zitbeenknobbel gaan zitten.
Je zakt daardoor naar buiten toe waardoor je paardje zijn benen niet goed kan zetten. Probeer je linkerbeen
lang te maken ;)

Daarnaast vind ik hem toch wat teveel "ja-knikken" gedurende de proef. Hij wil soms zijn neusje er wat
uitdrukken en dan kom je direct met je hand in. Het is niet erg.. maar valt wel op.

En in contra niet teveel willen stellen, omdat hij de bakrand ziet verliest hij sprong.. maar dat moet je
lekker gaan oefenen. Dat hij door moet galloperen en niet terug in draf vallen (want daarom doe je dat
waarschijnlijk ofniet?)

Je oefeningen mogen allemaal wat vloeiender gaan worden naarmate je de proefjes wat vaker rijd.
Het is soms een beetje abrupt.. als je begrijpt wat ik bedoel.

In rechtergalop niet teveel hengelen met je binnenhand. Als hij sterk wordt in galop met trainen je binnenhand
wat meer opzij zetten zodat hij de ruimte even krijgt en daarna je hand weer iets naar de hals zetten,
dan komt hij er wat makkelijker doorheen.

En in SB je rechterhand niet optillen. Anders krijg je tactfoutjes. Maar het is al een heel stuk beter meis!

Lekker aan het trainen gaan met veel geduld en als je lekker start haal je die Z1 echt wel. Of dat nou
dit jaar is of volgend jaar. Neem lekker de tijd!

PS. Leuk paardje heb je!

Sidera

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-11 19:33

Ik kan alleen het 2e filmpje zien op de iPad, maar ik vind je middendraf erg mooi.
En hij staat goed 4-kant stil.

Ik kijk vanaaf ook even naar het 1e filmpje voor de leuk :)

FairLady_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-11 19:45

ik sluit me helemaal aan bij svdijk86.

ik vind het gewoon iets een onrustigbeeld geven het geheel bedoel ik dan.

succes verder

Waventy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-11 20:59

Thnx.. Idd dat in de contra galop is nog omdat hij er wel eens tussen uit wil piepen. Of in de draf gaat of zich lang maakt, wat hij gelukkig al een stuk minder doet.
De aanleuning begint nu fijn te worden, af en toe wilt hij zich nog lang maken, maar wordt naar mate we verder gaan wel beter. God zij dank.

De keertwedingen zijn we hard mee bezig. Wil te veel helpen, te veel regelen en zit inderdaad verkeerd... Lastig om af te leren.

Vandaag mee gekregen om echt te gaan sluiten in de galop en hem op mij te laten wachten..
Lastig maar gaat helemaal goed komen...

Thnx voor de tips.

Anthonia_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-11 21:01

Het beeld is idd nog iets onrustig. Maar ik denk, en mss heb ik het fout hoor. Ik weet namelijk niet wat jij voelt. Dat jij je iets vast houd in je onderrug. Omdat je paardrijd vanuit je bekken is de basis een ontspannen onderrug. Dan vang jij de bewegingen soepeler op en kan je paard beter zijn evenwicht bewaren. Met als gevolg dat hij zijn oefeningen iets stabieler doet. Dat hij stabieler word in zijn aanleuning. Bovendien als je straks Z1 en hoger gaat rijden kun je dan je hulpen nog iets kleiner geven. Dit maakt het hele beeld af. Je paard kan geweldig uitstrekken en met een ontspannen onderrug lift jij makkelijker mee. Waardoor dit nog weer iets spectaculairder word. Ik weet niet hoe jij het voelt hoor, ik zie alleen maar een filmpje dus mss heb ik het fout. Dan moet je je niks van mijn commentaar aantrekken ;)
Ik vind jullie verder een leuke combinatie en jullie lijken zeker nog veel potentie te hebben! Succes :D!

Waventy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-11 21:03

Anthonia,
Dat zou heeel goed kunnen. Ben zelf erg stug en stijf geweest met rijden. Heb het (nog) niet terug gehoord in de les, maar het zou me niets verbazen. Wil me ook erg graag aan mijn handen optrekken..
Dus ga er zeker op letten.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-11 21:17

ik heb nog een tipje. Wacht met halthouden wat langer tot je achterwaarts gaat. Hij is je voor :p en als je achterwaarts gaat mooi rechtop zitten en je even niets aantrekken van de voorkant. Als hij stapt en je voelt hem gaan zitten van achteren dan wegdraven. Dan train je zijn achterhand wat meer en kun je hem meer laten dragen van achteren. En afentoe lekker balkjes draven is ook erg goed voor zijn balans!

Veel succes verder :)

Elco

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-11 22:56

Ik vind het allemaal wat onrustig er uit zien op het 1ste filmpje..Hij loopt een beetje als een hert, is niet vloeiend in zijn bewegingen omdat jij hem over zijn tempo rijdt en teveel optilt met je handen..Probeer een paar tandjes rustiger te rijden dat komt ten goede aan zijn bewegingen dan kan hij beter zijn passen afmaken..

Waventy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-11 16:50

@Elco, Hoe bedoel je optillen? Vergeleken bij het 2de filmje, til ik hem veel minder.
Daarbij heb ik, naar mijn mening, mijn handen niet te hoog in het 1ste filmpje.
Over zijn tempo rijden, dat zou goed kunnen, krijg ik in de les ook vaker te horen. Proef duurt 6 minuten, rustig rijden.
Daar zal ik de volgende keer op letten.

Elise95

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 19:12

Vind het paard persoonlijk niet zo lekker lopen, paard mist veel takt. Maar in vergelijking met het 2e filmpje loopt hij al stukken beter! Persoonlijk zou ik het paard even een keer laten masseren. Dat heeft bij mijn pony (die ook niet taktmatig liep en wat stijf was).

Als nog doe je het veel beter dan mij hoor! :D

Waventy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-11 20:01

Elise 95..

Paard loopt taktmatisch wel goed hoor.. En staat ieder jaar onder behandeling van een os.
Hij mist impus in de SB, keertwending en contra, maar dat is iets anders dan takt.
Dat hij voor het algemene plaatje was losser in zijn lijf moet, oke. Maar daar zijn we ook hard mee aan het werk.

Elise95

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 21:10

Ik vind het allang knap dat je zo hoog rijd hoor. En je rijd ook erg netjes. Maar ik blijf erbij dat het paard niet 100% lekker loopt. Opzich maakt dat niet uit, heb zelf thuis ook een pony die nog slechter loopt, en daar kan je niks aan doen. Dat vraagt gewoon nog meer dicipline en daarom is het nog knapper dat jullie dit hebben bereikt!

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 10:04

Dit is de Havel toch? Ik vind hem zeker beter lopen in het eerste filmpje, maar ik ga wel mee met het voorgaande. Het paard blijft zich ergens ontzettend vast houden. Ik zou wel eens een filmje willen zien van een stukje waar jij hem bewust lang en laag over zijn rug heen laat lopen? Doet hij dit makkelijk? Ik heb het gevoel dat je een stukje basis mist. Het paard doet het allemaal wel, maar is vaak tactmatig niet goed, waardoor het lijkt alsof hij een blokkade in zijn rug heeft. Ik zou dit paard eerst eens goed over zijn rug rijden en dan pas oprichten.

Hij doet wel goed zijn best en de oefeningen gaan ook redelijk goed. Het is net dat laatste belangrijke puntje waardoor er veel meer soepelheid en lossigheid in zijn lijf komt.

Waventy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-11 23:43

Laag en naar voren of rond is bij dit paard geen probleem. Moet hem juist verticaal losrijden omdat hij anders op de voorhand blijft. Hij mist nog souplesse en dat is zichtbaar. En vooral in galop kan hij nog heerlijk op drukken. Heeft niets met een blokkade oid te maken, maar met een achterhand die nog niet optimaal gebruikt wordt waardoor hij aanspanning in de rug mist, niet voldoende gaat zitten en met een niet al te positieve bouw. Heeft een hoog kruis waardoor het altijd wat moeilijker zal zijn voor hem. Dat we nog een lange weg te gaan hebben, onderschrijf ik ook. Maar dat we van heel diep komen en hier al zijn... Ben ik super trots op.

JPS

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 01:08

Gefeliciteerd met je punten!
Je hebt een leuk paard en met name de uitgestrekte draf ziet er netjes uit!
Het eerste wat me opvalt aan het totaalplaatje, is dat er wat meer algehele souplesse en losgelatenheid mag komen. Het lijkt wel of het paard zich ergens vastzet. Ik heb het idee dat jij dat ook doet in je onderrug waardoor je zijn beweging belemmert.. en dat je een dominante rechterhand hebt die het achterbeen blokkeert. Deze lijkt zo nu en dan te streng in te komen, probeer erop te letten dat je deze hand dus ook nageeft en dat je hem niet 'lift' maar laag houdt. Met name in de rechtergalop en in de schouderbinnenwaarts verlies je daardoor impuls en takt maar ook in andere onderdelen van de proef is je rechterhand dominanter aanwezig, en dat is zonde. Je mag in de schouderbinnenwaarts wat meer lengtebuiging tonen, pas vooral ook hier op met je binnenhand en hou de impuls en gewichtsverdeling in de gaten. Probeer in de contragalop niet 'teveel' te doen en vooral niet teveel te willen stellen, want dat gaat ten koste van de sprong. Laat je sowieso wat meer 'meenemen' door je paard. De keertwending zal een stuk beter gaan, als je ook hierin niet teveel wilt 'helpen' en je wat beter op je gewichtsverdeling maar ook ontspanning let. Probeer je binnenbeen lang te maken en niet op je buiten-zitbeenknobbel te leunen want als je tegen de beweging in zit, maakt dat het moeilijk voor je paard om de passen te zetten.
Je paard is wat onrustig in de hoofd-halshouding en knikt dan met zijn hoofd en dat geeft geen ontspannen indruk. Ook hier denk ik dat je iets te streng inkomt met je handen op het moment dat hij zijn neusje eruit wil drukken, als je daar wat voorzichtiger mee bent en meer met been en zit werkt dan met hand, zal het totaalbeeld er ontspannender uitzien. Probeer je handen wat 'stiller' voor je neer te zetten, vooral niet terug werken en rijd je paard voor je gevoel wat meer voor je uit! Overgangen terug mogen meer op de zit gereden worden en dat zie je met name bij de eerste overgang van galop naar draf. Kort samengevat denk ik dat het geheel wat soepeler en losser door het lijf, met een beter ruggebruik gereden kan worden, het paard mag de passen wat mooier afmaken en mist soms wat impuls en takt. Veel hiervan heeft imo te maken met jouw eigen hand-en zithouding en daarop zou ik me een poosje gaan concentreren, omdat ik denk dat dat al veel zou doorbreken om straks de weg te openen naar het Z1. Als ik naar je proefje kijk en ik zou één ding tegen je mogen zeggen, dan zou het zijn;
Less is More! En succes natuurlijk :-)

Waventy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-11 08:50

Dank je wel. Het strenge in de hand dat klopt. Is gelukkig al minder maar mag nog minder. Dat van mijn onderrug zal ik eens aandragen in de les. Misschien dat hier ook een " simpele oefening" voor is. Het is voor moj erg lastig om minder te doen;-) in de les lukt het redelijk op wedstrijd nog totaal niet. Ga er zeker mee aan de slag!

only_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 15:29

Elise95 schreef:
Vind het paard persoonlijk niet zo lekker lopen, paard mist veel takt. Maar in vergelijking met het 2e filmpje loopt hij al stukken beter! Persoonlijk zou ik het paard even een keer laten masseren. Dat heeft bij mijn pony (die ook niet taktmatig liep en wat stijf was).

Als nog doe je het veel beter dan mij hoor! :D

dit valt me ook op maar wel een heel mooi dier

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 20:42

Als ik heel eerlijk ben, waarom ben je zoo negatief over jezelf? Je paard loopt hartstikke netjes, er zitten verbeter punten in zoals de SB en keertwendingen zoals je aangeeft, maar je rijdt hartstikke goede stukken.. Je krijgt echt niet voor niks 194 :n

Als ik naar het 2e filmpje kijk zo ik je paard meer over de rug houden in de normale tot verzamelde draf, je zet hem er teveel op waardoor het ruggebruik wegvalt.

MerelV

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 21:19

hoihoi,

Ik weet niet helemaal of het klopt, maar je paard lijkt in de galop af en toe op de voorhand te vallen, dat los je verder wel netjes op. Maar je paard mag nog iets actiever van achteren naar voren springen. Verder vind ik hem in het begin van je proef erg onrustig met zijn hoofd.

Lissol

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 15:22

Je paard is echt leuk! Lekker bewegelijk! Ben benieuwd naar je volgende wedstrijd!