Waarom buiten rijden met sporen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Nrkee

Waarom buiten rijden met sporen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-11 20:32

Ik vroeg me af waarom er ruiters zijn die in het bos gaan rijden met sporen? Bij mij op stal rijd echt iedereen buiten met (wieltjes)sporen..
Er valt buiten toch weinig te verfijnen aan je hulpen? Of gebruiken ruiters het spoortje als extra 'stimulans' om hun paard langs bijv. enge dingen te rijden?

Vraag me af wie dit nog meer doen of juist niet, en waarom wel/niet?

Brand los:)

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 20:33

Ik heb ze zowiezo altijd om, dus dan automatisch ook als ik naar buiten ga.. :)
Ik heb deze sporen:

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door nine1987 op 31-03-11 20:35, in het totaal 1 keer bewerkt

JPS

Re: Waarom buiten rijden met sporen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 20:35

Waarom niet? Als je weet hoe je ze moet gebruiken, rijdt het spoortje gratis mee :-)

Nrkee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-11 20:35

okeee :), maar wat is de reden dat je ze om hebt? Gewoon omdat je dat gewend bent?

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 20:37

omdat ik te lui ben om ze eerst af te gaan doen (A)

JPS

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 20:39

Een impulsspoortje.. vriendelijk spoortje Nine1987!

liekemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 20:40

Indd omdat ik t gewend ben. Ook voor mijn eigen veiligheid. Mijn oudste is superkoel en braaf maar áls ie iets eng vind dan draait ie ineens 180 graden om. Dus voor mijn eigen gevoel (stel dat) dat ik iets extra's heb om in te brengen. Ik rijd niet heel vaak buitenrit/bos dus neem altijd t zekere voor t onzekere. Ik gebruik ze overigens niet om mn paard ergens langs te trappen, dat gaat uiteraard met beleid.

Edit: Met buitenritten vraag ik af en toe ook dressuuroefeningen, juist omdat ze dan op een attente manier lekker ontspannen zijn. Het is bij mij nooit een uur lang achter elkaar lange teugel en lang leve de vrijheid .
Laatst bijgewerkt door liekemel op 31-03-11 20:57, in het totaal 1 keer bewerkt

JPS

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 20:42

Zo ben ik er ook voorstander van om een zweepje mee te nemen op buitenrit.. kan altijd van pas komen.

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 21:34

@ JPS: dank je.. :D Een zweep neem ik ook altijd mee op buitenrit, maar dat is eigenlijk sinds paardlief en ik eens zijn aangevallen door een hond.. Toen had ik m toevallig bij me.. En geloof me ik ben echt een dierenvriend maar toen heb ik dat beest ervanlangs gegeven, die hond was naar mijn paard aan t bijten..

Dan liever die hond een beetje pijn door een paar rake tikken, dan dat mijn paard haar vel open heeft liggen.. (paardlief bleef gewoon doodleuk staan, zag er de ernst niet zo van in geloof ik }:0 )
Gelukkig begreep de eigenaar van de hond mij wel, en was hij niet kwaad.. Hij gaf toe dat hij zijn hond niet goed onder appèl had staan..

Maar sindsdien: Altijd een zweep.. Ook voor mijn eigen verweer, omdat ik ook vaker 'savonds buitenrijd..

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 21:36

Ik doe ze de ene keer wel om, de andere keer niet, denk ook beetje gewoonte hoor.
Zweep eigs altijd mee, ook afweer :+

PlAsTiCtAs

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-11 02:38

Gewenning, onbewust, onzeker zonder sporen, extra hulpmiddel... Denk dat het per persoon verschillent is.

Ik heb ze wisselend wel of niet om. Maar ik rij ook regelmatig dressuurmatig buiten. Dan heeft een spoortje voor mij dezelfde functie als in de bak (verfijning van hulpen bij zijgangen en ondersteuning diagonale hulpen).

Joslinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-11 03:18

met buitenritten draag ik bij mijn eigen paard (M2) geen sporen. Bij de jonge merrie (groen) draag ik toch liever wel sporen omdat mevrouw soms de neiging heeft om te stoppen en de knop voorwaarts dan nog ver te zoeken is... ;) Met een spoortje heb ik het gevoel iets meer in te brengen....

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-11 08:32

Ik heb ze meestal af, maar ook af en toe nog gewoon om :P Luiigheid, ik gebruik mijn been op buitenrit trouwens exact hetzelfde als in de bak, dus ik zou neit weten waarom mijn spoor dan nu ineens in de weg zou zitten :P

Roquen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-11 12:41

Ik heb mijn sporen meestal om buiten. Mevrouw kan vanuit een galop zomaar ineens stil gaan staan (en ik weet echt niet waarom), en dan 'prik' ik even zachtjes bij. Als ik een gewone hulp zou geven zou dat niet werken, en voor de zweep is ze ook niet echt gevoelig. Dus dan maar op deze manier!

Ulrika

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-11 12:43

ik heb buiten spoortjes om omdat die van mij wel eens recht omhoog komt als ze ergens niet langs wil...en als ik dan even mijn spoortje bij zet komt ze niet omhoog en loopt ze wel door

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-11 12:49

Ik vind zwepen maar ondingen, dus die heb ik eigenlijk nooit bij me als ik naar buiten ga. (Rijd sowieso liever niet met zweep.) Wat spoortje betreft: meestal kwestie "beter mee verlegen dan om verlegen". Had eerder bijvoorbeeld een Arabiertje die altijd in machomodus door het bos ging, bij voorkeur als koploper van een grote groep..... tot hij iets engs zag, dan kon 'ie nog wel eens vol in de ankers gaan. Ik voelde dat altijd goed aankomen en als ik er nét op tijd bij was met een beetje spoor kon ik meestal een noodstop voorkomen.

o0horsey0o

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-11 12:58

Ik denk dat als je altijd met sporen rijdt je die naar buiten ook aan doet, gewoon omdat je het gewend bent.

Lievelucje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-11 17:51

Het spoortje kan ooit net het verschil geven wanneer je paard iets tegen komt. En je hoeft je sporen natuurlijk niet te gebruiken als je ze aan hebt :)

Lanita

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-11 17:53

Ik rijd bijna altijd zonder spoor.
Toen ik mn merrie nog op L niveau had, had ik ze echt voor de zijgangen, zo snapte zij het beter.
Maar nu ik echt gewoon weer B niveau en recreatief rijd, heb ik ze nooit meer om.
Heb ze niet nodig.

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-11 07:30

JPS schreef:

Gaaf, een ''impuls spoortje''. Heb je voor mij ook een verzamel- en een uitstrek spoortje??:):)

mazzeltje

Woonplaats: Leersum; Latoy in Amerongen, Jip aan het Leersumse Veld en Door in de opfok in Doornspijk!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-11 07:41

Ik rij nooit met sporen, niet in de bak en zeker niet buiten.
Bovendien rij ik endurance en is het verboden te starten met sporen!

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-11 09:03

CharleyT schreef:
JPS schreef:

Gaaf, een ''impuls spoortje''. Heb je voor mij ook een verzamel- en een uitstrek spoortje??:):)

Whaha nee, zal eens voor je kijken of t te maken is.. :P

JJane

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-11 09:08

Sporen/zweep? Ik heb ze niet eens. Ik neem altijd €2,- mee als ik buiten ga rijden zodat ik een ijsje kan kopen onderweg :D

xxOrlando

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-11 11:35

Soms heb ik me zweep mee want dan durft dat beest nergens langs , en zonder zweep moet ik dan afstappen en weer opstappen enz. enz.
Maar me sporen heb ik alleen voor in de les of wedstrijd :j

LisaFalco

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-11 12:28

Sporen zijn er om het rijden te verfijnen
Dus dat geldt dan ook als je een buitenrit maakt
Als je paard gewend is aan kleine hulpen lijkt het me raar om op een buitenrit de sporen af te laten :j