Misty @ Wedstrijden L2

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xShanty

Misty @ Wedstrijden L2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-11 11:53

Misty is een bijna 10 jarige Nrps merrie.
Ik heb haar nu 3 jaar, waarvan ik inmiddels een jaar serieus met haar bezig ben.
We zijn nu een aantal keer L2 gestart en zijn inmiddels L2+4
Aangezien wij beiden koppig en opvliegend kunnen zijn hebben wij genoeg om aan te werken.
We werken in de training voornamelijk nog aan de middengangen, die nog steeds erg slecht blijven op wedstrijd, en de constante aanleuning.

Zowel de middengangen als de zijgangen en het halsstrekken kan ze beter, en moeten ook beter.

Thuis heb ik een lange tijd met slof gereden, ze heeft een periode gehad met veel verzet (steigeren) op mijn hand en been, en een aantal dagen voor de laatste wedstrijd had ze weer zo'n dag. (Ze is toen overigens helemaal nagekeken (op foto's na) en is lichamelijk dus helemaal goed)

Ik moet mijn armen meer bij me houden, en mijn voeten stiller houden.
Misty moet constanter in de aanleuning, en de middengangen moeten echt veel beter.

Ik heb in 2 van deze proeven winst gereden, welke denken jullie?
5maart:

27 maart:

Persevero

Re: Misty @ Wedstrijden L2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 12:47

ik heb soms het idee dat hij achter wat kreupel loopt. voor de midden gangen zou ik zeggen overgangen rijden, das gelijk voor de aanleuning ook goed

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 12:55

Ik heb alleen een stukje van de eerste proef gekeken. Moet heel eerlijk zijn dat ik het geen fijn beeld vind. Jij zit zelf ontzettend gespannen, met knijpende bovenbenen, daardoor onrustige onderbenen. Bij het doorzitten gaan je handen op en neer, terwijl die gewoon stil horen te zijn ten opzichte van de mond van het paard. Dat is nu niet zo, wat een verklaring geeft voor de onrustige aanleuning. Je bent te streng met je handen, en rijdt te weinig van achteren naar je hand toe. Wat me ook opviel is dat je zadel scheef ligt naar rechts.

Probeer dus eerst eens flink aan je eigen houding en zit te werken, aan je ontspanning. Pas als dat goed is, zal je paardje fijne kunnen lopen, en rustiger in de aanleuning kunnen komen.

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 13:07

ik snap niet dat je hier winst hebt gereden hoor
jij zelf bent enorm gespannen en strak in je houding (vooral je armen)
je paard/pony is scheef wat niet echt word opgelost maar in een houding word getrokken door jou.
daarbij liep je pony een paar pasjes kort/kreupel tijdens het handveranderen in het midden

unicorn_kiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 13:07

Bij het laatste filmpje heb ik de indruk dat je pony vrij kort loopt en zijn passen niet afmaakt bij de poging tot middendraf. Ik heb ook af en toe het gevoel dat hij wat onregelmatig loopt, maar dat kunnen ook tactfoutjes zijn. Ook zie je soms goed dat hij bij wendingen weinig buiging in zijn lijf maakt. Ik heb het gevoel dat je pony scheef is en daarbij problemen heeft bij de oprichting. Op training zou ik zeker meer neerwaartser rijden en actiever, zodat hij ruimte krijgt om zijn passen af te maken. En rechtrichten. En minder met de voorkant bezig zijn
galop ziet er heel netjes uit. Verder ben ik het eens met kleinvosje, aan de houding kan zeker het een en ander verbeterd worden.
Zeker een hele leuke combinatie en jullie komen er wel

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 13:09

Helaas zit jij niet helemaal recht, pony houd rug helemaal vast waardoor jij in het zadel zit te botsen met gevolg dat de pony de rug ook nooit zal ontspannen. Gangen zijn niet helemaal regelmatig ( niet kreupel) ze loopt gewoon niet lekker en je hebt haar na laten kijken maar dat zou ik dan nog maar eens doen en dan vooral ook je zadelligging controleren want hier is echt meer aan de hand dan een eigenwijze pony, ze geeft signalen af gezien haar lopen en gedrag. Als een pony de rug zo vast zet kunnen er ook nooit geen goede, regelmatige verruimingen komen.

Espoir_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 13:25

Ook ik heb het idee dat je pony scheef is. Dit zie je duidelijk bij E-B door een s van hand veranderen. Je komt in de laatste bocht met stelling naar buiten de bocht om. Je pony is volgens mij linksgebogen ( om je linkerbeen gebogen) waardoor het lastiger is stelling naar rechts te krijgen. In die laatste bocht van de S zie je dus ook dat je pony wat tactfouten heeft, doordat ze dus haar lijf op dat moment veel te strak houdt en niet om je rechterbeen buigt.

Ik zou zoals unicorn_kiss al zei, veel voorwaars neerwaarts rijden en flink in laten buigen. Maar wel zodra die buiging er is, je binnenhand goed ontspannen zodat ze daar niet strak gehouden wordt en daardoor meer gespannen gaat lopen en haar passen niet kan afmaken. Tijdens dat voorwaarts neerwaarts rijden, genoeg schakelen en ik zou niet op de hoefslag rijden maar op de A-C lijn, tweede hoefslag enz en dan stelling vragen en inbuigen. Dan zal je snel merken dat ze wat scheef is, want ze zal hoogstwaarschijnlijk haar kont naar buiten gooien omdat ze het moeilijk zal vinden om alleen haar nek te buigen.
Zodra ze dit dan goed doet, kan je eens stukjes oprichting meenemen, maar ook weer goed afwisselen met v.w.n.w. zodat haar rug los blijft en dat ze deze niet vast gaat zetten.

Verder ga ik mee in wat kleinvosje zegt, dat je flink aan je eigen houding moet werken, dat zal ook al schelen!

Als je hier mee aan de slag gaat, denk ik dat je al een hele stap in de goede richting bent!

Ik denk trouwens dat je bij film 3 en 4 winst heb gereden! :) Je heb een leuke pony en jullie komen er wel hoor!

( Dit is uiteraad niet negatief bedoeld he! Hopelijk kan je er juist wat mee!)

Edit: In je profiel zie ik staan dat je bij film 1 en 2 juist winst heb gereden! Haha, ik dacht die anderen!

sofiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 14:22

ik heb ook beetje het idee dat de pony scheef loopt,
probeer zelf te ontspannen en je armen niet te recht te houden!

ashleylucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 14:35

Ik heb maar een klein stukje gezien..
Maar vind het dus ook niet fijn om te zien.
je rijd haar niet ontspanen naar beneden maar je zaagt gewoon,
Wat natuurlijk super slecht want dan loopt ze niet over de rug en gebruikt ze dr hals verkeerd.

xShanty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-11 16:10

Zij is vorig jaar echt helemaal nagekeken, de Da, fysio, zadelmaker en tandarts hebben allemaal niets kunnen vinden.

Ik heb dus in de eerste 2 proeven winst gereden, 185 en 184, wat mij betreft niet verdient, maar ik was in beide proeven 1e bij de pony's (3) en bij de eerste proef ook eerste van de hele groep geweest (9)

Afgelopen weekend heb ik 178 en 175 gereden, 2e van de 3. De tweede proef ben ik het mee eens dat die erg gespannen is, eerste proef buiten en dat blijft spannend en leuk..

Ik kan me verder wel vinden in het commetaar van een aantal van jullie. Echter word ik door een ander deel volledig afgekraakt wat ik niet meer onder opbouwend commetaar vind vallen. Dit was best een klap in mijn gezicht eigenlijk.

Mijn houding is het afgelopen jaar echt met sprongen vooruit gegaan, hierdoor heb ik nu áltijd in minimaal 1 van de proeven een 7 op mijn houding en zit. Zo ook in beide eerste proeven (1e en 3e filmpje)

Ik was dit weekend juist erg tevreden met mijn eerste proef, zeker foutjes in en veel verbeterpuntjes, maar had dit commetaar van jullie niet verwacht.

Op zowel de AC-lijn als de binnenhoefslag is zij juist veel fijner (ook in oa het uitstrekken), ik heb dus niet het idee dat dit nog meer doen gaat helpen, daar rijd ik al voornamelijk.

Het is waar dat zij lastig inbuigt, echter vouwt ze zichzelf aan de hand zonder moeite in alle mogelijke hoeken.

De reguliere weg kan mij dus niet helpen zonder naar de kliniek te gaan, ik zit voor mezelf echt vast waar ik dan naartoe zou moeten met haar.

Ik denk, mede door het veelvoudige commetaar, dat het gewoon klaar is voor ons, het heeft gewoon niet mogen zijn voor mij.

Ik bedank de personen die opbouwend kritiek hebben gegeven voor hun commetaar. Wie kan ik daar binnenkort nog even kort mee gaan werken..

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 16:29

Niet zo diep beledigd en dramatisch doen, je hebt een leuke pony en laat iets zien wat bij sommigen gewoon anders gezien word dan jij het ervaart, goed rijden uit zich niet in winstpunten,strikjes enz. Goed rijden leer je meestal door de jaren heen en aan jouw rijden en daardoor dus ook aan je pony kan nog heel veel verbeteren, dat je dan zegt: Ja maar, ik was 1e 2e what ever en heb altijd een 7 voor mijn houding, het zal zo zijn maar je pony loopt gewoon niet zoals het moet. Ga eerst maar eens proberen wat Espoir en Kleinvosje zeggen ipv direct dramaqueen te spelen, ik neem aan dat je het beste met je pony voor hebt, succes.

Bloem24

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 16:34

Ik zie nergens dat TS een dramaqueen nadoet hoor? Ik zie een duidelijke uitleg terug.

TS ; neem het commentaar inderdaad mee van de bokkers.. Probeer je handen stil te houden, ik zie af en toe een beetje een zagende beweging aan de buitenhand.
Verder kun je misschien ook je oefeningen wat netter rijden, bijvoorbeeld bij het afwenden eerst laten wachten en dan netjes OM je been heen zeg maar (hoe leg je dat uit :+)

Veel succes samen! Met de nodige trainingen en wilskracht komt het echt wel goed! :D

Shirley_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 16:46

Leuk paardje!

Ik zal je niet proberen aan te vallen, want dit is zeker niet zo bedoeld! Ik wil je juist helpen omdat ik dit met mijn pony ook gehad heb.
Doordat je pony scheef loopt (Bijvoorbeeld te zien aan zn zadel), gaat hij (soms) onregelmatig lopen. Hij zet namelijk met zijn ene voet een grotere pas dan met de ander. Ik denk dat hij vroeger steigerde, doordat je dingen vroeg die hij niet kon doordat hij scheef is. Hij wordt dan in een positie gebracht die hij niet kan of zeer bij hem doet, waardoor je zo'n reactie krijgt.
Ook zie ik gelijk in je eerste filmpje, dat het een soort 'strijd' is die je moet maken om hem '' ontspannen '' te krijgen. Terwijl als hij echt ontspannen wil lopen, zal de pony dit uit zichzelf doen. Daarnaast het feit dat hij niet goed kan inbuigen, kan ook liggen aan het feit dat hij scheef loopt. Doordat hij scheef loopt, valt hij over zn schouder heen.
Ik las je bericht over dat de DA etc, niet iets kan vinden bij hem. Dit is ook logisch, want volgens mij is het enige probleem dat hij scheef is.

Daarom vind ik het jammer om te lezen dat je 'er klaar mee bent'. Want als hem recht leert rijden, dan weet ik zeker dat het goed komt tussen jullie, net zoals dit goedgekomen is bij mijn pony en ik. Als je meer informatie wilt over lesgevers enz. dan moet je me even pb'en.

Bloem24

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 16:48

Nouja, misschien heeft de TS het even moeilijk? Ze voelt zelf dus aan dat haar paard ook niet helemaal fijn loopt.. denk dat ze juist het topic heeft geopent om advies te krijgen en een inzicht van de andere bokkers.

Maar kom op hoor TS! Laat je niet gek maken!

Merry98

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 17:00

ik kan alleen maar zeggen, dat ik het deels herken in mijn rijden van een poos terug.
En ook manier van lopen van de pony.
Ik kan je adviseren om een goede lesgever te nemen (tenzij je die al hebt)
en even aan je punten gaat werken.
Even een aantal stapjes terug.
Het zwaaien van de staart van je pony kan te maken hebben met het niet lekker in de lijf zitten en bewegen doordat jij scheef zit. Dit heb ik ook gehad!
Ik heb een fysio/ therapeut erbij gehaald om naar me pony te kijken en te zien wat er veranderd kan worden.(en hierbij niet alleen kijken wat de pony mankeert maar ook naar een oplossing kijken)

Als je even een stapje terug doet en probeert jezelf te verbeteren met je zit en rijden.
Dan gaat het allemaal lukken! Dat heb ik ook ondervonden.
Succes!

Espoir_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 17:15

Ik hoop echt niet dat je mijn tips als negatief zag! Want die waren juist hartstikke goed bedoeld! Ik herken namelijk een paar dingen die jij hebt als probleem die ik ook gehad heb! Dus vandaar dat ik ( voor zover ik weet dat het goed is ) je die tips geef die ik heb moeten gebruiken :)..

Je komt er echt wel hoor! Maar dan zou je denk ik iets minder negatief naar jezelf moeten kijken. Je kan beter naar de stukken kijken die fijn gaan en fijn voelen.. Dat sommige bokkers geen opbouwend commentaar kunnen geven, moet je maar met een korrel zout nemen.. Ik denk dat namelijk een redelijk deel hier er geen kaas van heeft gegeten ook al denken zij van wel.. Dat kan je goed opmerken uit de reacties die zijn posten! Deze moet je denk ik maar als "niet lezen" beschouwen. Daar heb je niets aan! ;) Je gaat er alleen maar rot door voelen terwijl je niet eens weet wat voor leek er achter die pc zit!

Bubbeltjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 17:31

Ik heb alleen de eerste helft van het eerste filmpje bekeken
Ik vind het geen fijn beeld geven..
Je bent heel gespannen,
Je pony kan daardoor ook niet ontspannen lopen,
Ook vind ik je te streng in je handen,

Heb inderdaar ook het idee dat je pony wat scheef loopt,
en af en toe onregelmatig loopt!

Het is uiteraard wel een hele leuke pony!
en ik wens je heel veel succes verder met het oefenen.

unicorn_kiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 17:39

TS, laat je niet ontmoedigen! Ik hoop dat mijn commentaar niet te hard opgevat wordt, en denk eraan: Heel veel ruiters lopen op een punt in hun paardenleven tegen dit probleem aan (scheefheid)
Ik zit er nu ook mee te kampen met mijn paard. Dit kan met gerichte oefeningen zeker verholpen worden. En hier weer een dooddoener van mijn kant: Het kan nooit kwaad om je pony regelmatig te laten behandelen door een osteopaat. Ik zie in de filmpjes echt een hele leuke combinatie, dus ik zou niet zomaar opgeven :)

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 17:55

Shanty, ik zag deze foto in je profiel, http://img404.imageshack.us/img404/9786/160410218.jpg , hier geeft het een heel ander beeld dan op die filmpjes, probeer haar nog wat meer voorwaarts,neerwaarts te rijden en los te werken in deze houding, idd goed les nemen als je dat nog niet hebt. Het is een qua bouw en uitstraling een leuke pony alleen op de filmpjes ziet het er anders uit, ik heb gezegd wat ik daar zie en dat kun je als kritiek opvatten maar je kunt ook samen met je instructeur de filmpjes bekijken met de opbouwende kritieken in je achterhoofd en er samen aan werken zodat je je laatste ponyjaar daverend af kunt sluiten.

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 18:00

Ik snap dat dit hard aankomt (ookal is het niet zo bedoelt.) :(:)
Maar als je zelf weet dat je al ontzettend vooruit best gegaan komt dit ook écht wel goed.

En buiten de punten die hier gezegt worden is het écht niet slecht ofzo! Pony is ook heel leuk!

xDressuurx

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 18:44

unicorn_kiss schreef:
Bij het laatste filmpje heb ik de indruk dat je pony vrij kort loopt en zijn passen niet afmaakt bij de poging tot middendraf. Ik heb ook af en toe het gevoel dat hij wat onregelmatig loopt, maar dat kunnen ook tactfoutjes zijn. Ook zie je soms goed dat hij bij wendingen weinig buiging in zijn lijf maakt. Ik heb het gevoel dat je pony scheef is en daarbij problemen heeft bij de oprichting. Op training zou ik zeker meer neerwaartser rijden en actiever, zodat hij ruimte krijgt om zijn passen af te maken. En rechtrichten. En minder met de voorkant bezig zijn
galop ziet er heel netjes uit. Verder ben ik het eens met kleinvosje, aan de houding kan zeker het een en ander verbeterd worden.
Zeker een hele leuke combinatie en jullie komen er wel

Hier ben ik mee eens,het is niet dat we je willen plagen hoor. We proberen je allemaal te helpen, wat mij opviel van het laatste filmpje en dan op 35 tot presies 40 sec van het filmpje als je gaat wijken dat hij niet zijn achterhand mee neemt. Dat die maar gewoon dribbelt ik vind het er wel grappig uit zien. := Het kan aan mijn ogen liggen hoor maar het viel me op. Kom op niet zo negatief zijn parijs is ook niet in 1 dag gebouwt meid, jullie komen er zeker wel hoor ik vind jullie zeker wel een leuke combinatie. met veel oefenen oefenen dan komt dat echt wel op zijn pootjes terecht succes.

mijnvlinder

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 19:00

Ik heb van elk filmpje een stukje zitten kijken. Het klopt dat het allemaal wat gespannen oogt, ik zou wel eens een filmpje van je willen zien als je niet op wedstrijd bent. Misschien is het een stuk onbewuste wedstrijd spanning van jullie beide! ( en daar kun je aan werken :))

Wat mij eigenlijk het meest opviel is dat jou pony niet echt kreupel is, maar simpel weg een stukje kracht mist vanuit de achterhand. Als je naar het laatste filmpje kijkt zie je aan het begin duidelijk in de bocht naar rechts dat de achterhand er onderuit valt. Het missen van die kracht mis je ook in het wijken, voor wijkt die goed, maar achter is moeilijk omdat het meer kracht kost.

Ik kan het helemaal verkeerd zien, maar ik denk dat als je de achterhand sterker maakt je pony zich veel beter kan dragen en ook de mogelijkheid krijgt om meer te ontspannen!

Succes!

xShanty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-11 19:27

bigone schreef:
Niet zo diep beledigd en dramatisch doen, je hebt een leuke pony en laat iets zien wat bij sommigen gewoon anders gezien word dan jij het ervaart, goed rijden uit zich niet in winstpunten,strikjes enz. Goed rijden leer je meestal door de jaren heen en aan jouw rijden en daardoor dus ook aan je pony kan nog heel veel verbeteren, dat je dan zegt: Ja maar, ik was 1e 2e what ever en heb altijd een 7 voor mijn houding, het zal zo zijn maar je pony loopt gewoon niet zoals het moet. Ga eerst maar eens proberen wat Espoir en Kleinvosje zeggen ipv direct dramaqueen te spelen, ik neem aan dat je het beste met je pony voor hebt, succes.

Tja, en ik probeerde te zeggen dat alles wat bv kleinvosje en espoir zeggen echt gewaardeerd word, is opbouwende kritiek, maar ook dat ik dit allemaal al geprobeert heb.

Je moet goed begrijpen dat dit de pony is waar ik al 3 jaar mee bezig ben recht te richten. Dat dit de pony is waarmee ik al een jaar lang elke week minimaal 1x les volg. En me vol voor inzet.

Prijzen maken voor mij echt totaal niets uit, die heb ik genoeg van de schattige manegetijd. Ik bedoelde alleen aan te geven dat ik deze punten niet bij een enorm gulle jury heb gereden op de allerlaatste plaats.
En dat er dus een heel aantal jury's zijn die het niet eens zijn met het oordeel over mijn zit en houding.

Over het steigeren alweer, pony kwam omhoog zodra er ook maar iets gevraagd werd, dit hoefde alleen maar een pasje harder te zijn wanneer ze lange teugel had, als ze daar geen zin in had dan deed ze het gewoon niet en kwam omhoog. Afgelopen week ben ik bijna achterover gegaan omdat ze geen zin meer had om vooruit weg te stappen.

Ze is vanuit haar rechterachterbeen vrij zwak, is een bekend probleem maar met een pony die zo slim is als die van mij gaat dat wat langzamer dan gehoopt.

Ook ik heb dus al een fysio erbij gehad, 1 die ook nog perfect communiceerde met mijn instructrice waardoor we ook elke keer de oefeningen erop aanpaste, echter kon zij niet veel meer voor mij doen omdat het met de spieren gewoon goed zat.

Nogmaals @bigone: Zo zie je maar weer hoe slecht een momentopname kan zijn. Op deze foto had ik nog geen les, waren zowel mijn teugels als beugels veel te lang en liep ze volledig in haar eigen houding op de voorhand, kantelde ze heel erg veel en ging ik met mijn handen en voeten echt álle kanten op. Hier reed ik gemiddeld 170 in de B..

Voor mij is het nu dus echt klaar, ik kan het blijkbaar niet oplossen als het volgens jullie nog steeds zo slecht is. En dat is niet als drama bedoeld, maar gewoon eerlijk te vertellen dat ik er klaar mee ben. Jullie weten niet hoelang ik al bezig ben met alle tips die gegeven worden.

mijnvlinder

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 19:45

Beste TS,

Het is vervelend als je, je volledig inzet en er komt niet uit wat je wil.
Maar als ik heel eerlijk ben vind ik 3 jaar rijden niet super veel, de ene pony pakt het nu eenmaal sneller op dan de ander. En daarnaast ben je in 3 jaar duidelijk vooruit gegaan omdat je toch van de b naar de L bent gegaan.

Nu vraag ik mij af " waar ben je klaar mee"? Met de pony? Met het rijden? Met het rijden van wedstrijden?

Er word door de rest ook niet met zoveel woorden gezegd dat het super slecht is, maar wel dat er verbeter punten zijn. Als je niet gemotiveerd bent om die punten te proberen te verbeteren kun je misschien idd ook wel beter alleen recreatief rijden.
Vraag je een aantal dingen af:
Vind ik het rijden leuk?
Vind ik het trainen van mijn pony leuk?
Vind ik wedstrijden leuk?
Train ik op de juiste manier?
Begeleid mijn instructie mij op de juiste manier?

Als je vast loopt moet je gaan zoeken naar oplossingen, soms zijn dingen al zo gewoon omdat je het al jaren doet, dat je er blind voor bent.

Ik denk maar zo, "geniet je van het trainen en de wedstrijden", waarom zou je het dan opgeven tijdens je laatste jaar bij de pony's. Een leukere tijd dan je pony tijd is er niet!

mimeslosydy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 19:46

ach kop op meid! ik herken het gevoel dat je hebt van nu ben ik er klaar mee. met mijn pony heb ik ook in een enorm diepe (ja echt heel diep ik rij al anderhalf jaar in de L1 en heb zelfs een keer verlies gereden) dip gezeten. daar ben ik nu langzaam uit aan het krabbelen. elke dag was (en ben) ik er uit school (17 km heen 17 km terug fietsen in weer en wind) bij mijn pony om te trainen. en elke keer ging het weer de mist in en dacht ik: waar doe ik het voor? maar uiteindelijk komt er een lichtpunt en zal je zien dat het een stukje beter gaat. en daarna weer een stukje beter steeds met kleine stapjes. en het zal bij lange na nog niet perfect zijn maar verbetering komt er uiteindelijk altijd.
op dit punt moet je al je ambitieuze toekomstplannen heel even laten voor wat het is en denken ik ga er nogsteeds voor en zie wel waar het schip strand. blijf doorzetten, lees de goede tips die hiergegeven worden door en geef niet op want dan kom je hier nooit uit. veel succes!