pony thuis zeer braaf tijdens les niet te houden, ander bit?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

jentel

pony thuis zeer braaf tijdens les niet te houden, ander bit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-11 16:27

Hoi,

We zitten met een klein probleempje..
We hebben een 13 jarige kruising fjord, een zeer lieve brave pony en is te rijden met een halster.
Maar nu is het zo dat wanneer we in de bak rijden met meerdere paarden op vreemd terien ze haar eigen weg volgt en niet te houden is.
De doet ze eigenlijk al haar hele leven maar mijn dochter heeft haar altijd goed in bedwang kunnen houden.
Maar nu hebben we een nieuw bijrijdstertje voor de pony, een klein grietje van 10 jaar..
Een super leuke combinatie!
Dit meisje volgt dus ook lessen, maar het is voor het kind niet meer leuk zo.. ze is alleen maar bezig met inhouden en voltes draaien.
Ik wil tijdens de lessen een ander bit gaan gebruiken zodat het meisje een leuke les kan volgen.
Heb een pessoabitje maar daar loopt de pony ook doorheen, heeft iemand een idee welk bit ik kan gebruiken?
Waarschijnlijk word er nu gezegd"neem dan priveles of los het eerst op met grondwerk enz"
Maar er is niets mis met de pony op zich, ze luistert goed naar stem en is een heerlijk dier!
Dus wie weet een oplossing?

Groetjes

_Mikey_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 16:31

Als de pony goed naar je bijrijdstertje zou luisteren, zou er geen probleem zijn. Je dochter kon wel met de pony overweg en het bijrijdstertje niet. Het lijkt me daarom een rijtechnisch probleem. Een scherper bit gaat dat niet oplossen.

Tijdelijk de instructie thuis laten komen tot je bijrijdstertje ervaren genoeg is om de pony op vreemd terrein aan te kunnen is vriendelijker voor de pony, en beter voor de rijkwaliteiten van je bijrijdster.

Succes!

jentel

Re: pony thuis zeer braaf tijdens les niet te houden, ander bit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-11 16:35

mijn dochter is 15 jaar..en heeft al heel veel paarden en pony gereden.
rijtechnische is de pony goed gehoorzaam, alleen ze heeft een enorme drang om in te halen en hard te gaan.

_Mikey_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 16:41

Ik doelde met 'rijtechnisch' ook op de rijtechniek/ervaring van je bijrijdstertje. Als de pony in principe gehoorzaam is heeft een scherper bit geen zin. In dat geval ligt het namelijk aan het (gebrek aan) techniek en ervaring van je bijrijdstertje. Een scherp bit in onervaren handen is nooit een goed idee. Pijnlijk voor het paard, en na verloop van tijd door inconsequent gebruik (door onervarenheid) een dode of harde mond bij de pony.

Dus, ook al wil je het niet horen: laat dat scherpe bit zitten en bestel priveles tot je bijrijstertje de pony wel aankan op vreemd terrein.

jentel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-11 16:56

_Mikey_ schreef:
Ik doelde met 'rijtechnisch' ook op de rijtechniek/ervaring van je bijrijdstertje. Als de pony in principe gehoorzaam is heeft een scherper bit geen zin. In dat geval ligt het namelijk aan het (gebrek aan) techniek en ervaring van je bijrijdstertje. Een scherp bit in onervaren handen is nooit een goed idee. Pijnlijk voor het paard, en na verloop van tijd door inconsequent gebruik (door onervarenheid) een dode of harde mond bij de pony.

Dus, ook al wil je het niet horen: laat dat scherpe bit zitten en bestel priveles tot je bijrijstertje de pony wel aankan op vreemd terrein.

ze is niet gehoorzaam tijdens de lessen, wel thuis.
Mijn dochter heeft veel ervaring en rijtechnische onderlegd, maar zij kan de pony rijden tijdens les doordat ze meer pit in de mouwen heeft.(pony wil nog rennen)
Ik wil een ander bit gebruiken omdat de pony gewoonweg haar eigen kop volgt.
Als ze gewoon normaal doet tijdens de lessen zou het bit ook niet hoeven inwerken en pijnlijk zijn maar dan heeft het meisje wel een rem..
Het meisje heeft 1x in de week een uurtje les en ik vind dat de pony gewoon moet gehoorzamen.
Ik ben zeer gek met mijn dieren en hebben een heerlijk relax leventje maar dan wil ik ook dat ze gehoorzamen op de juiste momenten.
Natuurlijk is deze pony haar hele leven al een deugniet(hebben haar al vanaf haar 4de jaar) maar het moet leuk blijven.
En van 1x in de week een scherper bit word ze echt niet slechter van.. en als de pony zich weet te gedragen en het meisje krijgt iets meer pit dan zou ik hem tijdens de lessen niet gebruiken.
Privelessen zou prima gaan want hier thuis in de bak is de pony een engeltje.
Maar bedankt voor je adviezen ;)

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 10:33

Ze is tijdens de les niet houden, tja ik zou denken dat de instructeur je toch zou moeten helpen. Die staat er niet voor niets.
Ik weet niet hoelang het meisje daar al lest maar als er geen vooruit gang in zit, zou ik gaan twijfelen aan de instructeur.
Ook ik ben van mening dat het scherper bit niet gaat helpen. Ja tijdelijk misschien maar grote kans dat hij na verloop van tijd ook daar door heen loopt. En daar heb je les voor nodig, die krijgt ze zeg je maar dan zou ik hoe vervelend het ook is even wat kritischer kijken naar de instructeur.

jentel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-11 19:54

ik kan het eigenlijk niet goed uitleggen..
Maar we hebben de pony gekocht op 4 jarige leeftijd, ze kwam rechtstreeks uit een kudde en was licht zadelmak.
Ze pakte alles heel goed op dus op naar de les.
Maar ze ging bijvoorbeeld aan de kletter als er een groepje paarden galoppeerde is de bak(tijdens lessen) maar was heel rustig als ze alleen haar rondje galoppeerde.
Dit is in de loop der jaren verbeterd, maar nog steeds is ze loperig en wil de "kudde" bij elkaar houden lijkt wel.
het is een dominante merrie in de wei.. maar tegen de mens goed volgzaam en onderdanig.
Het uitbreken lijkt wel een natuurlijke drang van haar, het overwint.
Mijn dochter is begonnen op haar te rijden toen ze rond de 6 jaar oud was.. dit ging natuurlijk niet zonder slag of stoot, maar dochter word ouder en zijn samen opgegroeid dus dochter kende de trukendoos vn de pony inmiddels!
Maar in al die jaren heeft de pony het rennerige en het uitbreken met meerdere paarden in de les gehouden!
Thuis met haar eigen 'kudde" is ze braaf en gehoorzaam en te rijden zonder zadel en hoofdstel.
We willen gewoon dat het meisje haar fatsoenlijk kan rijden.. en niet dat ze continue aan het vechten is met haar.. nu trek ze de pony ook telkens op de rem en hangt aan de teugels.. dan vraag ik me af of de pony daar niet hard in de mond van word.
Als er nu een ander bit word gebruikt tijdens de les(1x een uurtje) heeft het meisje plezier en de pony heeft niet constante druk op haar mond, want als ze gewoon braaf is hoeft het meisje ook niet tekens op de rem te gaan.
Trouwens tijdens wedstrijden gaat het super alleen in de inrijbak weer niet :(
Maar goed als jullie een ander idee hebben hoor ik het graag..

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 20:10

Mijn fjord is ook redelijk sterk en mijn oppaskindje rijdt
er ook weleens op. Dan doe ik haar de thiedeman om, en gaat
het heel goed. 90% hangt hij los maar zo kan ze vele male
beter remmen en sturen. Mijn pony heeft zo net wat meer 'ontzag'
voor haar.

jentel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-11 20:12

xApple schreef:
Mijn fjord is ook redelijk sterk en mijn oppaskindje rijdt
er ook weleens op. Dan doe ik haar de thiedeman om, en gaat
het heel goed. 90% hangt hij los maar zo kan ze vele male
beter remmen en sturen. Mijn pony heeft zo net wat meer 'ontzag'
voor haar.

dank je wel voor de tip.. maar moet een klein thiedemannetje hebben.. haha pony is 134 en een heel kort nekje..
Maar ben blij dat je begrijpt wat ik bedoel ;)

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 20:14

Ohh :D Mijn fjord is 1.52 haha dus dat scheelt wel.
Hebben ze geen thiedeman in pony dan?

jentel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-11 21:32

geen idee.. maar kan hem vast laten vermaken..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-11 04:09

Ha dat klinkt als Romy in de bocht :D
Milena had die grappen vroeger ook. En ie waren bij haar heel simpel te verhelpen, stomweg met een bijzetje, net voor de loodlijn bijgezet. Dan kun je er elke loslopende idioot op laten rijden. Geef ik haar echter geen bijzetje dan gaat de kop in de lucht en naar voren, en gaat ze met 180 km per uur achter de rest aan.

Bralindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-11 06:03

Dit is misschien confronterend; maar ik kreeg het idee van uw vorige posts dat u lijkt te ontkennen dat het misschien aan de rijvaardigheid van uw dochter/bijrijdertje ligt. Wat ik zou doen:

Een privéles met een goede instructeur, de situatie uitleggen aan die instructeur met hoe of wat en er samen naar kijken. Of als je perse geen privéles wil, vraag dan iemand die er heel veel verstand van heeft om mee te kijken naar je dochtertje/bijrijdertje in de les. Want als moeder kijk je er toch anders tegen aan.

Scherper bit zou ik niet doen, want zoals je al eerder vermeldde dat het door het hangen de mond van de pony verhard kan worden, waarom zou dat ook met een scherper bit niet lukken? De eerst keren zouden succes kunnen boeken, maar op langer termijn werkt het niet en ik ben dan bang dat ze dan alleen nog maar sterker wordt (dus dat het scherpere bit een negatief effect krijgt) als ze een keertje niet dat bit in heeft.

jentel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-11 07:35

Sonja schreef:
Ha dat klinkt als Romy in de bocht :D
Milena had die grappen vroeger ook. En ie waren bij haar heel simpel te verhelpen, stomweg met een bijzetje, net voor de loodlijn bijgezet. Dan kun je er elke loslopende idioot op laten rijden. Geef ik haar echter geen bijzetje dan gaat de kop in de lucht en naar voren, en gaat ze met 180 km per uur achter de rest aan.

Precies Sonja.. dat is onze kleine donder Romy.. :D
Ze loopt elke F proef met het nieuwe bijrijdstertje in de prijzen, dat doet ze heel braaf!
Maar woensdag heeft ze weer les en inderdaad ik ga het proberen met bijzet!
Bedankt voor je tip, jij kan het weten..hahaha

jentel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-11 07:47

AngelSpirit schreef:
Dit is misschien confronterend; maar ik kreeg het idee van uw vorige posts dat u lijkt te ontkennen dat het misschien aan de rijvaardigheid van uw dochter/bijrijdertje ligt. Wat ik zou doen:

Een privéles met een goede instructeur, de situatie uitleggen aan die instructeur met hoe of wat en er samen naar kijken. Of als je perse geen privéles wil, vraag dan iemand die er heel veel verstand van heeft om mee te kijken naar je dochtertje/bijrijdertje in de les. Want als moeder kijk je er toch anders tegen aan.

Scherper bit zou ik niet doen, want zoals je al eerder vermeldde dat het door het hangen de mond van de pony verhard kan worden, waarom zou dat ook met een scherper bit niet lukken? De eerst keren zouden succes kunnen boeken, maar op langer termijn werkt het niet en ik ben dan bang dat ze dan alleen nog maar sterker wordt (dus dat het scherpere bit een negatief effect krijgt) als ze een keertje niet dat bit in heeft.

Even voor de duidelijkheid, het gaat niet om mijn dochter, het gaat om het bijrijdstertje.. het is onze eerste pony die we voor onze dochter hadden gekocht en die is dus nog steeds hier.
Mijn dochter rijd niet meer op de pony, wel af en toe een buitenritje.
Maar natuurlijk is dat bijrijdstertje rijtechnische nog niet goed onderlegd ze is net 10 jaar en komt van een manege van A en B pony"s die braaf achter een ander aansjoouwen .dat ontken ik helemaal niet.
Dit meisje rijd nog maar een paar maanden op onze pony en is zo licht als een veertje dus de pony rent gewoon lekker alle kanten op en breekt door alle ophoudingen en rempogingen, een volte inzetten werkt gewoon niet.. ze 'trekt' aan 1 teugel maar pony gaat gewoon lekker rechtdoor/
Priveles kan ze nemen maar zoals ik al eerder heb gemeld dan is ze zo mak als een schaap.
Het gaat echt om de groepslessen.
We kennen dit probleem al heel wat jaren.. en natuurlijk hebben er al veel mensen nagekeken maar het is en blijft een probleem.
En ik ben zeker objectief of het nu om mijn eigen dochter gaat of om het bijrijdstertje.
Ik ga de tip van Sonja eens proberen, alhoewel wij dat een paar jaar terug ook hebben geprobeerd toen mijn dochter haar nog reed.
Toen ging ze met bijzet of elastiek in protest door te steigeren.
Maar pony is inmiddels iets ouder en wijzer(hoop ik) _/-\o_

Anvisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-11 07:58

Een ander bit lijkt mij geen optie, aangezien dit ook gewoon rijtechnisch op te lossen is.

Kent de instructrise van de groepslessen de pony verder ook? Of ziet ze m alleen in de groepsles? Anders lijkt mij dat zij toch ook het probleem ziet en er mee aan het werk gaat? Natuurlijk moet de aandacht verdeeld blijven over de groep, maar het moet wel voor iedereen leuk blijven, en soms heeft de 1 dan wat meer aandacht nodig dan de ander.

Het lijkt mij een kwestie van; "wees slimmer dan de pony". Dus loopt ze onder het bijrijdstertje vandaan? Volte of verhoog zelf het tempo en laat haar daar maar eens lopen en neem dr dan weer terug. Zolang je de pony maar duidelijk maakt dat de bijrijdster de baas is.

liesdix

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-11 08:26

Ik zou ook zeggen GEEN ander bit, probeer zo zacht mogelijk te blijven. Als je nu bijvoorbeeld een stang insteekt gaat dat in het begin super werken doordat de pony een druk krijgt die ze niet gewend is. Na een paar weken is de pony ook deze druk gewend en zit je met hetzelfde probleem. Sterkere bitten zijn gewoon geen oplossing, je maakt alleen je paard sterker. Kun je de pony niet longeren voor de les? Dan is ze wat moe en al minder gemotiveerd om snel te gaan. Het kan ook zijn dat de pony het tempo van de groep gewoon niet fijn vind en liever zijn eigen tempo loopt. Als ik mijn paard constant moet inhouden omdat iedereen trager dan mij loopt, loopt hij gewoon niet fijn. Dan gaat hij trekken, vervelend doen,... . Kun je de pony niet voorop laten lopen?

jentel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-11 11:12

het is en blijft een lastig verhaal.. ik krijg echt goede adviezen maar die adviezen hebben we echt zelf ook geprobeerd.
Mijn vriendin(instructrice van mijn dochter) kent de pony door en door, is zelfs van haar geweest dus hebben samen veel geprobeerd.
En als ik lees op de volte zette, weten jullie hoe sterk een fjord kan zijn?
Die krijg je echt niet op de volte als ze niet wil.. en harder gaan als zij harder wil.. geloof me dit houd de pony langer vol dan het bijrijdstertje.. voorop laten lopen kan in de manegelessen maar toch niet op de verenigingslessen?
Longeren heeft geen zin.. ze is niet wild maar ze wil de groep bij elkaar houden of ik weet niet wat het is, maar ze is dan onbereikbaar lijkt wel.
Maar ik laat het hier maar bij.. ik probeer maar weer eens de bijzet anders het elastiek.
Het is echt niet zo dat ik geen adviezen wil aannemen maar ik kan er niets mee..

suvan

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-11 11:17

die van mij heeft ook zo haar trukendoos die ze open trekt zodra mijn zoontje erop gaat zitten. Daarom rijdt hij mijn paardje met thiedemann en ik zonder. zodra je nieuwe ruitertje wat meer ervaring heeft, kan je de thiedemann wat losser zetten en daarna weg laten. Kwestie van even op elkaar afstemmen, je nieuwe ruitertje moet ook leren ermee om te gaan en de pony moet leren wie er op hem zit.

bowlegged75

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-11 11:23

thiedemann is nog wat,bijzet vind ik levensgevaarlijk.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-11 11:35

Ik heb eerst het topic gelezen en ik ga met Sonja mee...een bijzet of stootteugeltje kan prima helpen zolang het meisje de rijtechnische vaardigheid en een beetje kracht nog niet heeft.

jentel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-11 11:39

Ze moeten inderdaad nog een combinatie worden.. het is juist leuk dat ze samen iets opbouwen maar dan moet het meisje wel de kans krijgen om te lessen met d'r.
Ik ga woensdag maar weer eens een bijzetje gebruiken, misschien reageert ze er goed op..

jentel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-11 11:46

bowlegged75 schreef:

Waarom??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-11 11:47

bowlegged75 schreef:

Levensgevaarlijk?
Je moet 'm aan die pony hangen he, niet om je nek :)*

nadeche18

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-11 11:48

haha met sonja eens!