sis en ik @ work

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

little_birdy

sis en ik @ work

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-11 14:01

hoi allemaal jullie kennen sis denk ik nog niet,
sis is een oud typer haflinger die heel erg van crossen en rennen en bokken houd en niet echt fatsoenlijk is ingereden,
toen ik vorig jaar met haar begon kon je er niet eens opstappen want ze bleef gewoon met geen mogelijkheid stilstaan,
nu zijn we al een stuk verder maar vooral de galop is en blijft een ramp lees alleen maar rennen en rennen .....
ik zal zeggen kijk en beoordeel,
ik krijg graag tips ...
we lopen tegen de volgende dingen aan ,
sis is heel rennerig en dat wil ik graag oplossen,
we hebben geen niveau aangezien ik op sis niet lekker kan rijden ,
mijn houding is bagger ik wil hier graag tips over krijgen maar het word lastig dit op te lossen aangezien dit zadel mij niet past,
ook de nageeflijkheid is ver te zoeken

mijn eigen opmerkingen: niet te streng worden met mijn handen is moeilijk want soms is ze gewoon niet te houden,
rechtop zitten en tenen naar binnen

1
Afbeelding

2
Afbeelding

3
Afbeelding

4
Afbeelding

vanaf nu bigint ze dus te racen
5
Afbeelding

6
Afbeelding

hier had ik jeuk :D
7
Afbeelding

actief is ze wel ja :j
8
Afbeelding

9 en de galop := :=
Afbeelding

10
wel altijd een lekker achterbeen gebruik
Afbeelding

11
dit bedoel ik dus met strenge hand bit trek ik bijna door haar mond heen omdat ze niet meer te sturen was >;)
Afbeelding

12
Afbeelding

en de laatste
Afbeelding

en voor de oplettende bokkers onder ons : ja het zadel is te klein voor mij ja is namelijk een kinderzadel want is niet mijn paardje :D

edit openingspost aangepast
Laatst bijgewerkt door little_birdy op 30-03-11 14:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Origineel

Re: sis en ik @ work

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 14:03

Als ze in de galop zo niet te houden is en je zo hard moet gaan trekken, gallopeer je eerst toch gewoon niet totdat je alles onder controle hebt? Aangezien ze dus niet fatsoenlijk is ingereden.

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-11 14:04

ja dat klopt maar aangezien het de ene keer wel goed gaat en de andere keer niet is het altijd even uittesten
ze had ook wel een slechte dag gisteren

melody93

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 14:08

Gewoon weer bij het begin beginnen... Dan maar weer aan de longe :j
Trekken lijkt mij in elk geval niet de oplossing, dan word ie straks nog sterk in de mond ook en loopt ie zo door je heen... Jammer dat je geen rijkleding aan hebt, verpest de plaatjes een beetje vind ik :o
Verder lekker actief beestje, succes! :)

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-11 14:10

ja indd longeren doe ik ook zo veel mogelijk het is soms wel moeilijk want ik verwacht weleens iets te veel van haar maar soms kan ze het gewoon nog niet nee

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 14:13

Jij zorgt er zelf voor dat zij er zo tussenuit knijpt. Je zegt zelf al dat het zadel te klein is, en daarnaast vind ik je beugels aan de lange kant. Op die manier raak je uit balans, en zal de pony dat al helemaal raken.

Je zou minder met je handen moeten rijden en meer met je hoofd. Voel wat de pony doet als ze er tussen uit wil, hoe ga je dat opvangen? Het mag duidelijk zijn dat trekken niet werkt, want dan bouwt de spanning alleen maar verder op. Probeer eens vanaf het begin aan schijnovergangen te rijden, figuren, bezig blijven.
Je kunt niet verwachten dat je pony nageeflijk zal zijn wanneer je nog met een tempo-probleem zit namelijk.

doerakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 14:13

Ze is niet alleen niet fatsoenlijk ingereden, ze word nu ook niet fatsoenlijk gereden.

Ik weet dat het heel hard klinkt maar ik vind dit echt niet eerlijk en vriendelijk rijden.
Als een paard niet meer te sturen is word ze dat ook niet als je al haar tanden uit haar mond rukt met een ruk aan de teugels.

Marloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 14:16

Ik zou sowieso schoenen aandoen met een hak, als je paard er nu een keer vandoor gaat en je voet schiet door de beugel heb je echt een heel groot probleem.
Daarnaast, proberen of je je paard terug kan gaan rijden op je zit. Met die teugels zal je haar alleen maar meer in de weg zitten. Ook eerst zorgen dat je haar onder controle hebt in draf, op eerdere foto's zie je dat ze in draf al ontzettend hard gaat, als je dan ook nog gaat galopperen zal je controle al helemaal weg zijn.
Lekker veel figuren rijden zodat je paard bezig blijft en het tempo bij jou houden!
Succes :)

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-11 14:18

ik zei inderdaad net al
ik verwacht weleens te veel van haar ja
ik ga nu ik de fotos heb gezien gewoon vanaf het begin beginnen
dus weer eerst lekker een tijdje longeren en rustig stappen onder de man en het zo uitbreiden,
ze verdient dit indd niet nee

melody93

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 14:20

ponylies schreef:
ja indd longeren doe ik ook zo veel mogelijk het is soms wel moeilijk want ik verwacht weleens iets te veel van haar maar soms kan ze het gewoon nog niet nee

Hiermee bedoel ik 1 aan de longe, 1 erop he... Logisch dat het je alleen niet lukt... Net zolang doorgaan tot het goed gaat en het tempo onder controle is, back to basic. Dat moet er echt eerst goed in zitten, anders kom je er nooit verder mee...
Succes! :)

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-11 14:26

dankje
ik snap ook niet waarom ze zo erg door het bit heenloopt ?
ze is namelijk in stap en draf als ze een goede bui heeft heel lichtjes op het bit te rijden,
je hebt bijna geen cantact nodig dan ,
ik weet wel dat ze een keer bij iemand anders het bit verkeertom erin heeft gehad daardoor wilde ze eerst het bit niet meer in maar na een half jaar geduld en bijna niet aan de mond zitten is dat gelukkig over

Liezzel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 14:31

Ik kan maar 1 ding zeggen bij het zien van deze foto's
Met trekken bereik je niks , ga weer lekker aan de slag met grondwerk
en de stap en draf als die goed zijn kan je de galop er weer bij pakken
Heb je les? Past je zadel?

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-11 14:36

ja ik heb les en ja het zadel past het paard wel ja :D
mij niet is namelijk een kinderzadel ......

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 14:36

Je moet even je openingspost aanpassen (of een moddie pb-en) met je doelen, waar je tegenaan loopt en waar je tips over wilt, en je niveau, anders komt er een slotje op het topic en dat wil je denk ik niet :)

Ontopic: het is een mooie Haf, maar ik zou je willen adviseren samen met een instructeur opnieuw te beginnen, en misschien zelf ook op een ervaren paard lesnemen. Jij kunt wat hulp gebruiken met je handen en je zit, en je paardje moet goed gereden worden, zodat ze de rug bol maakt (ipv hem wegdrukt, zoals hier) en de passen mooi gaat afmaken, in stap doet ze dat iig niet. Is ze wel goed aan het been? Ik krijg een beetje het gevoel alsof ze voor je been vlucht, eigenlijk.

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-11 14:42

ja yamacha ze vlucht inderdaad erg voor mijn been ja,
in stap wordt het gelukkig al steeds beter en komt er soms een beetje nageeflijkheid aan te pas ,
ik ben inderdaad aan het rondkijken voor een goede en niet te dure instructeur, ivm studie
mijn houding is normaal gesproken wel goed maar ook omdat dit zadel mij niet past zit ik er niet lekker in nee
iig bedankt voor je tips en ik ga er zeker wat mee doen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 14:44

:j Ik snap het.
't Is geen commentaar op je zit, hoor, ik zie ook dat het zadel lastig zitten is voor je, 't is een maatje te klein, en dat is lastig rijden. Goed dat je wat met de tips doet, vind ik fijn! :)

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-11 14:45

ja want het is zo ook gewoon niet leuk rijden nee :(

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 14:52

Het is niet jouw eigen paardje, denk ik?
Misschien kun je de eigenaar proberen over te halen een groter zadel te kopen, waar jij op past? Er staan best heel redelijke tweedehands zadels op marktplaats, die kun je laten aanpassen door een zadelmaker dan. Dat scheelt een slok op een borrel.
Paarden kunnen er rennerig van worden als je op de verkeerde plek in het zadel zit, wss drukt het teveel achterop de rug, en reageert zij daarop. Zadels kunnen best invloed hebben wat dat betreft.

pitbullgup

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 15:53

Dit is in Haren of niet?
Groter zadel zou wel fijner voor jullie allebei zijn. Veel gaan werken aan de ontspanning en zelf ook durven loslaten.

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-11 16:14

ja ik zal het wel vragen,
yamacha je krijgt even een pb
en ja is indd in haren woon je daar ?

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 16:22

doerakje schreef:
Ze is niet alleen niet fatsoenlijk ingereden, ze word nu ook niet fatsoenlijk gereden.

Ik weet dat het heel hard klinkt maar ik vind dit echt niet eerlijk en vriendelijk rijden.
Als een paard niet meer te sturen is word ze dat ook niet als je al haar tanden uit haar mond rukt met een ruk aan de teugels.

OEPS...ik vrees dat ik het hier mee eens ben!
IK zou als de sodemieter een hele goede instructeur of trice gaan zoeken die zowel het paard als de amazone kan helpen!
TS jij kan dit probleem niet alleen oplossen en ook niet met alle goede hulp van bokt!
Jij hebt iemand nodig die naast je staat en je minuut van minuut kan vertellen wat jij verkeerd doet en hoe in te grijpen als het paard het fout doet.
Dus...gaan we weer....les, les en nog eens les!
En niet van de vriendinnetjes die L rijden, maar echte ervaren mensen!

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-11 16:27

ik ben al op zoek :j
weet je iemand omgeving oss?
en nee ik wil wel een goede instructeur hoor :D

UMayDream

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 16:28

aerdenhout1 schreef:
doerakje schreef:

OEPS...ik vrees dat ik het hier mee eens ben!
IK zou als de sodemieter een hele goede instructeur of trice gaan zoeken die zowel het paard als de amazone kan helpen!
TS jij kan dit probleem niet alleen oplossen en ook niet met alle goede hulp van bokt!
Jij hebt iemand nodig die naast je staat en je minuut van minuut kan vertellen wat jij verkeerd doet en hoe in te grijpen als het paard het fout doet.
Dus...gaan we weer....les, les en nog eens les!
En niet van de vriendinnetjes die L rijden, maar echte ervaren mensen!

Hier ben ik het helemaal mee eens!
Desnoods het rijden stopzetten en gaan grondwerken, longeren, poetsen, een band en vertrouwen opbouwen :)
Dan kun je gaan zoeken naar goede begeleiding (met een instructie diploma) om haar opnieuw in te rijden of door te rijden..
(ik snap je situatie, mijn verzorgpaard was in het begin ook zo, en is nu nog een beetje zo. Voor ons werkt met halster en 2 halstertouwen rijden heel goed, is ze veel meer ontspannen mee :j Geduld is ook belangrijk met zo'n paard :j )

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-11 16:29

dankjullie voor de goede tips
ik heb zelf een flinke curses gehad van lammert haanstra dus het longeren heb ik wel onder de knie
back to the basic dus ;)

Sidera

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 16:55

Aller eerst: wat een leuke haf! Ik houd wel van het ouderwetse type!

Verder moet je niet zo negatief zijn joh, ik vind dat je op de goede weg bent, en je bent sowieso op zoek naar verbetering dat is top. Jouw houding valt ook best wel mee. :)

Probeer inderdaad naar de rust en ontspanning toe te rijden en neem daarbij als dat kan lekker veel les! Je bent inderdaad te streng met je hand in de galop, probeer veel met je zit en stem te doen. ( in draf ) mis. gaat de galop dan ook rustiger

Succes