Haflinger Floor @ work

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Laurahh

Haflinger Floor @ work

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-11 18:25

Hier zijn Floor en ik weer. Ik rijd nu anderhalf jaar en heb mezelf leren rijden op Floor.
Sinds een jaar zijn we serieus bezig met behulp van onze instructrice :)
We zijn een tijdje (paar weken) niet heel erg actief aan het rijden geweest vanwege school, maar nu heb ik weer tijd :D

Heb mn zusje meegesleept en die heeft foto's gemaakt..

Puntjes waar we tegenaan lopen;
*Met lengte in de hals draven/galopperen.. als ik de teugels lang laat steekt ze dr kop in de lucht en dan probeer ik wat tegendruk te geven op de teugels maar dan zet ik mn handen op schoot, ook niet echt de bedoeling :')
*Mijn houding (alhoewel, is al beter geworden!)
*Vastzetten in de kaak als ik haar wat oppak..

Zaterdag hebben we onze 3e dressuurwedstrijd. Tot nu toe hebben we 2 winstpunten, hoop dat ik dit kan vermeerderen!

Instappen;
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Indraven;
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Bij deze 2 zie je dat ze dr neus er nét iets uit steekt..
Afbeelding

http://i56.tinypic.com/m8l6ja.jpg

Galop
Afbeelding

Afbeelding

Draf opgepakt..
Afbeelding

Afbeelding

Filmpje van middendraf (dat schudden met het hoofd doet ze vanwege vliegen)
View My Video

Hier zie je dat ze vasthoudt bij dr kaak..
Afbeelding

Begin van halsstrekken, erg fijn beeld vind ik zelf.. (ik zit alleen ernstig krom :') )
Afbeelding

Afbeelding

Commentaar is meer dan welkom, maar hou het vriendelijk :)
We doen ons best, maar moeten allebei nog vééél leren :D

Marls

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 18:33

Tips! :)

~ Rechter zitten vooral in galop. (op de 1e galop foto zit je ook een beetje naar voren.)
~ Hakken naar beneden houden.
~ Tenen naar binnen.
~ En volgens mij zitten je handen soms ook niet recht. (dat weet ik niet zeker maar het lijkt op sommige foto's wel zo.)
~ Je mag je schouders ook wel wat verder naar achter drukken. (is bijna zelfde als recht zitten maar op foto 11 hou je schouders wel wat krom en de rest is wel gewoon recht. Teminste het lijkt of je je schouders een beetje naar binnen houd. ;) )

Ik denk als je vooral aan je hakken naar beneden houden & tenen naar binnen & recht opzitten werkt dat je wel wat winstpunten haalt in je dressuurwedstrijd. :)
Voor de rest ziet het er goed uit! :) Leuke pony trouwens. :D

Succes!

(ik hoop dat je hier wat aan hebt.)

Primavera

Re: Haflinger Floor @ work

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 18:37

ben het eens met de tips hierboven :)
probeer ook contact met je pony te houden, zie vaak waslijntjes in je teugels, dat is jammer.

verder heb je je eigen heel goed leren rijden hoor :)

amazone77

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 18:39

blijf vooral zo vriendelijk rijden.....doe je goed meid.
en idd let er op da je niet te ver naar voren kieperd.....ik heb die van mij ook eerst lang en laag gereden,en daarbij mijn eigen houding een beetje verpruts,vind jullie een hele leuke combi. :)

Laurahh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-11 18:39

Over mn houding ben ik helemaal met jullie eens. Maar dat mn schouders krom zijn kan ik niet veel aan doen, in het dagelijks leven loop ik ook krom vanwege te korte borstspieren.

Tenen naar binnen blijft moeilijk op zo'n rond paard :P
En dat rechtop in de galop is beetje vreemd, want heb wel 40 galopfoto's en op alle foto's zit ik weer anders :')

Waslijntjes vind ik persoonlijk niet erg, ik probeer zo weinig mogelijk contact te houden omdat ik mijn strenge handen af moet leren :)

Verder bedankt voor de tips..

Marls

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 18:41

Haha idd tenen naar binnen is ook wel lastig op een breed paard. Heb ik ook nog wel eens :P
Maar met veel oefenen lukt het wel om je tenen naar binnen te houden :)

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 18:44

Ziet er lekker ontspannen uit :)

Ik denk dat er met instappen wat meer gas op mag en geef bij halsstrekken niet al je teugels weg.
Dus contact houden en de hals steeds iets langer laten worden, begin bij een klein beetje lager als ze je hand maar volgt.

Ik vind je houding best mooi, ik doe het je iig niet na :+

sofiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 18:50

Leuke Pony;)

Wat Tips;

~Naar voren kijken en niet naar beneden
~Niet je rug bollen, maar rechtop zitten
~Handen rechtop in vuisten houden en niet laten hangen.
~Niet met je ellebogen te ver naar buiten, (als soort vogeltje:P, weet niet goed hoe dit te beschrijven:P)

Marls

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 18:51

sofiexx schreef:
Leuke Pony;)

Wat Tips;

~Naar voren kijken en niet naar beneden
~Niet je rug bollen, maar rechtop zitten
~Handen rechtop in vuisten houden en niet laten hangen.
~Niet met je ellebogen te ver naar buiten, (als soort vogeltje:P, weet niet goed hoe dit te beschrijven:P)

Voor de laatste punt die je zei ik noem het altijd armen tegen je lichaam aan houden. :P

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 19:02

De meeste tips zijn eigenlijk al gegeven.

Alleen ik heb nog nergens gelezen dat je je teugels nog een stuk meer mag oppakken. Je paard duwt nu wel in je handen, maar loopt ook ontzettend op de voorhand. Ik denk dat als je, je haf meer op pakt, die ook niet zo erg gaat schudden met zijn hoofd. Omdat je dan meer aanleuning hebt!

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 19:16

Laurahh schreef:
Waslijntjes vind ik persoonlijk niet erg, ik probeer zo weinig mogelijk contact te houden omdat ik mijn strenge handen af moet leren :)

Je paard heeft wel aanleuning nodig om lekker te kunnen lopen als je dressuurmatig traint :) Als je last hebt van te lange teugels en handen op schoot: neem je teugels wat korter en plaats je handen naar voren. Verder een hele leuke pony en inderdaad iets meer voorwaarts rijden, met wat meer aanleuning dan wordt het beeld denk ik nog fijner (en gaat je pony nog lekkerder lopen, niet meer zo zwaar in de hand).

Succes!

xDressuurx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 19:40

Ik ga met xmarlies96 de tips mee. Veel oefenen en lessen dan komt het wel goed. Succes

NicoleHorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 19:42

Jij bent goed bezig! je rijd m lekker over de rug :) ga zo door, houdingspunten idd rechtop blijven zitten en vooruit kijken, je rijd netjes hoor :j

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 19:49

Jij rijd erg vriendelijk alleen mag het een stukje aktiever, ook met het losdraven al, ze kan wel wat hebben dus lekker aan het werk zetten dan wel contact houden ookal gaat haar hoofd alle kanten op.
Ze zal vanzelf je hand op gaan zoeken zodat de aanleuning ook goed word maar eerst de motor vanachteren aan het werk
Voor jezelf heb ik nog een tip wat betreft je te korte borstspieren, maak via je huisarts een afspraak bij een Mensendieck therapeut, daar kan best wat aan gedaan worden,succes.

Laurahh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-11 20:20

@bigone, grappig dat je dat zegt want ik heb een jaar bij een Mensendieck therapeut gelopen :P Jammer genoeg heeft dat niet geholpen..

@Marieke, maar als ik de teugels korter neem heeft ze de ruimte niet meer om lang te lopen, wat ik juist wel wil dat ze doet.. Ze is trouwens niet erg zwaar in de hand hoor, dat oogt misschien zo.

@Pubelia, je hebt gelijk met dat op de voorhand lopen, dat viel mij ook direct op toen ik de foto's zag.
Maar dat met het hoofd schudden wat je op het filmpje ziet komt echt volledig door de vliegen. Dit deed ze nog niet toen het wat kouder was.. Ik ga volgende x ook rijden met een vliegekap om zodat ze zich in ieder geval minder concentreert op de vliegjes.. Ze heeft ook zomereczeem dus is zowiezo panisch wat vliegjes betreft :')

Verder bedankt voor de tips en complimenten :)
Morgen gaan we weer verder oefenen!

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 20:53

MrUlbe schreef:
ben het eens met de tips hierboven :)
probeer ook contact met je pony te houden, zie vaak waslijntjes in je teugels, dat is jammer.

verder heb je je eigen heel goed leren rijden hoor :)

Ik vind het inderdaad een fijn beeld, maar de teugels mogen wel 'iets' korter, verder vind ik je heel ontspannen rijden!
Het lijkt op de foto's dat ze niet actief genoeg loopt? of lijkt dat zo?
verder mag ze wel net 'ietsjes' meer ronding hebben zodat ze er net doorheen is!
Maar je zit op de goede weg :D blijf zo door gaan!!

Laurahh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-11 20:57

Mag ik vragen waaraan je vindt dat het lijkt alsof ze niet actief loopt?
Niet dat ik het ontken, maar ik merk/zie het zelf niet :P
Dus weet niet waaraan jullie dat zien..

Als ik haar oppak is ze er vaak wel goed doorheen, maar ben juist aan het trainen op lang en laag.. maar omdat ze dan veel ruimte krijgt piept ze 'm er soms wel uit :)

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 20:59

Ja ik weet het niet zeker hoor :P, maar ze lijkt net een tikje op de voorhand te lopen en als je actief rijd van achter naar voren dan krijg je dit wat minder snel!
Maar ik vind het zeker geen slecht beeld, vind het er fijn uitzien! :D

Edit: verder is het makkelijker gezegd langs de 'kant' want ik ken het namelijk ook :')

Laurahh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-11 21:06

Dat op de voorhand lopen is inderdaad een verbeterpuntje, zal het er eens met mn instructrice over hebben.. Ze heeft wel liche artrose in dr achterbenen dus meer op dr achterhand komen is wel lastiger voor haar :)

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 21:16

Als je je pony meer opneemt. Dus de teugels nog korter als je nu hebt. Dan kan je je paard meer voor waards rijden, en door de voorwaardse druk, kan je hem/haar meer naar beneden rijden. Maar dan moeten je teugels echt nog een heel stuk korter nemen. Dan ga je tempo wisselingen rijden. In de draf bijna terug naar stap rijden, maar net voor de stap weer door gaan met licht rijden en weer naar arbeidstempo rijden. Ook in de stap kan je dit doen en in galop ook! Hiermee maak je oa ook de achterhand wat sterker en waardoor het ook makkelijker word om de achterhand er onder te krijgen, en dus minder op de voorhand loopt! (kort uit gelegd)

NicoleHorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 21:21

Ik vind de pony heerlijk over de rug lopen (op de foto) wat langer, je zou misschien wat kortere stukjes erbij kunnen pakken maar vind dit er erg fijn uit zien. :j ook met wat langere teugels kun je de achterhand er meer bij trainen, vergt wel veel oefening, maar dit zal vast wel gaan lukken lijkt mij! :)

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 21:57

Laurahh schreef:
Mag ik vragen waaraan je vindt dat het lijkt alsof ze niet actief loopt?
Niet dat ik het ontken, maar ik merk/zie het zelf niet :P
Dus weet niet waaraan jullie dat zien..

Als ik haar oppak is ze er vaak wel goed doorheen, maar ben juist aan het trainen op lang en laag.. maar omdat ze dan veel ruimte krijgt piept ze 'm er soms wel uit :)

Op bv. foto 1,2,3,8 en 11 kan je zien dat ze op de voorhand loopt en niet actief is.
Het achterbeen moet meer naar voren komen.
Je kan het ongeveer meten dat de hoef van het achterbeen in het spoor van het voorbeen komt. Zoals bv. op de halsstrek foto...
Bij foto 4,5 en 12 kom je in de goede buurt, het achterbeen mag alleen iets verder naar voren.

Daarna wil je eigenlijk dat het paard zijn achterbenen een stuk van de vloer af gaat sjouwen. Dat heeft Floor wel in zich (zie bv foto 6)!

Je kan die achterhand activeren door te gaan schakelen, paar pasjes verzameld en weer weg en weer verzamelen (kan je doen in alle gangen verzameld/arbeids en midden).
Veel overgangen rijden en/of schijnovergangen. Cavaletti's lopen, is altijd goed, maar volgens mij heeft Floor geen problemen met dr voetjes optillen :+
Schoudervoor, schouderbinnenwaarts en travers zijn ook goede oefeningen om die achterbenen te trainen (kan je ook aan de hand doen).

Wanneer je de achterhand op die manier gaat trainen wordt ze vanzelf sterker en actiever, dan kan je ook in halshouding gaan schakelen (halsstrekken, hoe je nu rijdt en meer opgericht). Vanuit daar kan je makkelijker je teugels korter pakken, terwijl Floor fijn losgelaten loopt, maar toch richting de oprichting...

Laurahh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-11 06:38

Maar ik moet de teugels dus zelfs nog korter dan op de foto's waar ik haar opgepakt heb? :o
Want ze heeft hier al moeite mee, dan gaat ze weer vasthouden in de kaak enzo..
Als ik nog korter pak gaat ze weer tegen de hand worden..

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 07:41

Ze houdt vast omdat ze niet voorwaarts is :) Doordat haar achterhand niet actief is gaat ze van het achterbeen af lopen en wordt ze zwaar in de hand. Tegen de hand heeft ook te maken met het niet actief zijn van het achterbeen en het niet los laten van de rug.

En ja je teugels moeten korter :) Dat is om meer aanleuning te kunnen krijgen. Je kan ook je paard los over de rug rijden met aanleuning, kijk maar naar foto's in mijn profiel. Mijn haf is los, maar ik heb mijn teugels niet zo lang. En hij kan dan ook gewoon zijn passen afmaken en ruim lopen, juist omdat hij zijn rug los laat.

Ruim lopen heeft te maken met kracht, en het loslaten van de rug en niet met lange teugels :)

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 08:08

De halslengte waarmee je nu rijdt is goed voor nu :j
Als je dan lekker gaat schakelen hou je dat achterbeen actief eronder...
Laat hier ook soms de halsstrekken om te checken of ze je hand volgt. Vergeet niet constant contact te behouden op beide teugels (dus geen waslijntjes, maar ook geen baksteen in je hand, eigenlijk net alsof je 2 rauwe eieren vast hebt)

Ik gebruik af en toe de spiegel in de bak om te kijken of vraag me instructrice om het te zeggen, zo leer je te voelen wat die achterbenen doen.
Wanneer ze van voren zwaar in je hand worden zijn ze van achter niet actief genoeg, zo kan je het ook checken.
Dan ga je dus schakelen.
Zwaar in de hand/ niet actief genoeg? Hand openen, bijdrijven en het tempo weer opvangen (langzamer lichtrijden en in het begin kan je een ophouding in de buitenteugel maken [1 seconden] om je paard alert te maken op je zit).

Dit is best zwaar voor je paard :j
In het begin zou je om de 5 seconden moeten schakelen, maakt niet uit, consequent volhouden en vergeet absoluut je paard niet te belonen!

Wanneer jij merkt dat ze sterker is geworden dus bv. voor 30 seconden actief blijft zonder dat jij moet schakelen kan je haar na het losrijden kleine stukjes met een wat kortere teugel rijden, wanneer ze zwaar wordt in de hand hier weer precies hetzelfde principe, schakelen.

Een heel verhaal :o Ik hoop dat je er iets aan hebt!