Waarom achter de schoft zitten?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

LoveBodin

Waarom achter de schoft zitten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-11 17:12

Na aanleiding van het topic dat ik had:
http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=105&t=1429877&hilit=waarom+aan+teugel
over waarom je paard nu eigenlijk aan de teugel moest, kwam daar het volgende uit:
een paard moet nageeflijk lopen, zodat hij zijn rug gebruikt.
Het is voor een paard eenvoudiger om te werken als hij zijn rug gebruikt.

Maar, ik dacht, (ja daar gaan we weer :+ ), waarom rijden we dan eigenlijk achter de schoft?
dus dat je achter de schoft zit? Wat heeft dat voor nut?
Het paard moet z'n rug gebruiken, en mag niet in 'zijn eigen houding lopen'. Nu is dat laatste natuurlijk weer iets waarover je kan discussiëren, maar daar nu even niet over.

Ik keek laatst weet ik veel wat en daar zag ik dus, dat je bij een ezel op z'n kont moet zitten, omdat zijn rug niet sterk genoeg is.
Dus, waarom zitten wij mensen dan wel bij de ezel op de kont en bij het paard net achter de schoft. Ik zou juist denken dat de kont veel steviger is.

Ik heb ook hier weer over nagedacht en toen kwam ik hierop:
het aandrijven is nu eenmaal makkelijker als je verder voorop zit.
Maar of dat nu waar is weet ik ook niet!
Afbeeldinghttp://archief.samsam.net/upload/1247234483091_BurkinaFaso_ezel.jpg
Zoiets als hierboven bedoel ik dus.
De jongen zit veel verder naar achter dan bij het gemiddelde paard.
Ik weet, niet bij alle ezels rijden ze zo, maar hier dus wel.

Ik weet ook niet hoe oud het allemaal is, maar ik was wel nieuwsgierig.
Dus, hebben jullie een antwoord voor mij?

BabbieB

Re: Waarom achter de schoft zitten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 17:15

Heb je de uitdrukking op het koppie van die ezel al goed bekeken? Die spreekt boekdelen...

eilleen333

Ergens zou het toch ook beter zijn als het zwaartepunt wat meer achter op het draagvlak zou liggen? Iets wat je bij de spaanse zadels wel meer hebt? Dacht dat ik dat een keer ergens gelezen had.
Maar je moet er ook rekening mee houden dat de ribben ergens ophouden, en dat je daar dus op nieren/ ander zacht weefsel kan drukken met je zadelkussens. Dat is natuurlijk niet echt fijn. Ook moet het heupgewricht vrij blijven om soepel te kunnen bewegen, net zoals het schouder gewricht.

Edit: het is natuurlijk niet helemaal juist om een ezeltje uit een derdewereld land te vergelijken met een paard uit het welvarende westen. Ander dier, ander leven... In Afrika binden ze geitjes nl ook op de bagagedrager, maar als ik mijn hond zou zou vervoeren hier, maakte ik geen vrienden denk ik ;) .
Laatst bijgewerkt door eilleen333 op 29-03-11 17:16, in het totaal 1 keer bewerkt

xMaritt

Haha dat plaatje ziet er best wel grappig uit :')
Ik denk dat wij gewoon op de rug zitten omdat dat wat praktischer is, denk dat je ook wat meer te zeggen hebt dan ofzo.
Heb laatst wel op de kont van mn Haflinger gezeten maar erg handig vond ik het niet :')

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-11 17:16

BBreedveld schreef:
Heb je de uitdrukking op het koppie van die ezel al goed bekeken? Die spreekt boekdelen...

ja, die heb ik gezien.
Maar het is niet de enige ezel die ik zo heb zien lopen.
Maar waarom zou de ezel het dan niet leuk vinden? Dat is meer de vraag ;)

@xMaritt
ja, zoiets dacht ik ook al. Maar is het dan niet slechter voor het paard?

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 17:17

LoveBodin schreef:
BBreedveld schreef:

ja, die heb ik gezien.
Maar het is niet de enige ezel die ik zo heb zien lopen.
Maar waarom zou de ezel het dan niet leuk vinden? Dat is meer de vraag ;)

Denk dat het probleem bij dit diertje hem ook in de hoeven zit... Misschien ook wel in waar de ruiter zit, maar die voetjes... :(
Die dieren hebben vaak gewoon een prutleven, dat kan je niet vergelijken.

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-11 17:23

@eileen333,
ja, idd die hoeven zijn echt erg!

Maar, de ezel die ik dus zag op tv, zag er veel beter uit. Die had geen duidelijke kenmerken die pijn konden doen, zoals deze hoeven.

Of bedoel je dat je ezel en paard niet kan vergelijken?

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 17:23

Bij ezels "moet" je niet op de kont zitten hoor, dat doen ze alleen in dat soort landen. Dan gooien ze er vaak ook nog bagage voorop. In westerse landen wordt er gewoon net zoals op een paard op gereden.

Het lijkt mij overigens niet heel handig om op de heupen te gaan zitten.. en een paard kan toch zijn achterhand er niet goed onder zetten als jij er bovenop zit?

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 17:24

Als je bij een paard verder naar achter gaat zitten zit je achter de achterse wervel. En dat is absoluut niet prettig :n
Het draagvlak van een zadel moet niet voor niets voor maximaal op de laatste rib ophouden.

Wat betreft de nageeflijkheid:
Een paard is netzoals ons van nature scheef, wanneer je dit niet op gaat lossen wordt 1 voorbeen veel meer belast en wordt sowieso de voorhand meer belast(natuurlijke verdeling is 60% voorhand, 40% achterhand).
Om overbelasting en blessures te voorkomen wil je dat veranderen naar het gewicht over in ieder geval de 4 benen te verdelen.
En het gaat dna eigenlijk vanzelf dat het paard nageeft. (Mits er geen storende factoren zijn (bijv. verkeerd zadel)).

Helaas wordt dit veelal nog vergeten en is de krul belangrijker.... Maar dat heeft eigenlijk niks met dressuur of nageeflijkheid te maken.
Laatst bijgewerkt door Air op 29-03-11 17:30, in het totaal 1 keer bewerkt

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 17:26

Air schreef:
Als je bij een paard verder naar achter gaat zitten zit je achter de achterse wervel. En dat is absoluut niet prettig :n

Achterste rib bedoel je, neem ik aan? De wervels lopen te ver door om achter te kunnen zitten, of je moet kunnen zweven ;) .

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 17:28

Die hoeven bij die ezel vallen wel mee denk ik. Volgens mij is het opspattend zand wat je ziet. (ik weet ff niet hoe ik het anders moet noemen.) De opgetilde hoeven zien er zo op het eerste gezicht iig niet slecht uit.

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-11 17:29

@Air oké!
@fiffill,
dat lijkt mij ook, ja, dat hij de achterhand er niet onder kan zetten, maar waarom rijden ze in sommige landen dan wel op de kont van een ezel en waarom moet de achterhand er dan onder?
Je hoeft idd niet op de kont te zitten, maar mensen doen het dus wel.
Is er dan zoveel verschil tussen ezel en paard?

Oakland1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 17:30

Vlak achter de schoft hebben ze het meeste draagkracht, waar de jongen op de foto zit liggen de nieren en die zijn onbeschermd en dus gevoeliger dan de organen die onder de ribben liggen.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 17:31

eilleen333 schreef:
Air schreef:

Achterste rib bedoel je, neem ik aan? De wervels lopen te ver door om achter te kunnen zitten, of je moet kunnen zweven ;) .

Klopt, ik bedoel rib! :j

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 17:31

LoveBodin: Zie mijn stukje wat ik er nog bij heb geedit.

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-11 17:33

Air schreef:
Het draagvlak van een zadel moet niet voor niets voor maximaal op de laatste rib ophouden.

Wat betreft de nageeflijkheid:
Een paard is netzoals ons van nature scheef, wanneer je dit niet op gaat lossen wordt 1 voorbeen veel meer belast en wordt sowieso de voorhand meer belast(natuurlijke verdeling is 60% voorhand, 40% achterhand).
Om overbelasting en blessures te voorkomen wil je dat veranderen naar het gewicht over in ieder geval de 4 benen te verdelen.
En het gaat dna eigenlijk vanzelf dat het paard nageeft. (Mits er geen storende factoren zijn (bijv. verkeerd zadel)).

Helaas wordt dit veelal nog vergeten en is de krul belangrijker.... Maar dat heeft eigenlijk niks met dressuur of nageeflijkheid te maken.

O, zo.
Maar, waarom gaan wij dan op de voorhand zitten, als we willen dat het paard zijn gewicht dus verdeeld? Dan lijkt mij het logischer dat je op het deel waar het minst gewicht op staat, te gaan zitten. Dan verdeel je het al met je zit, zou ik denken.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 17:38

We zitten niet op de voorhand maar half op de voorhand half op de middenhand.
Daar zijn wij echt niet zwaar genoeg voor(zo wel dan is het absoluut niet fair om op een paard te zitten).

En het gewicht naar 50-50% verplaatsen is niet super moeilijk voor een paard.

Nickas

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 17:44

Het ligt ook gewoon aan visies hoor...
Parelli pleit er ook voor iets verder naar achteren te zitten dan direct achter de schoft.
De lendenen zijn wel een zwakker punt, dus daar moet je niet gaan zitten, maar je moet niet zodanig ver naar voren zitten dat je de schouders belemmert...

crazyshar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 17:45

LoveBodin schreef:
O, zo.
Maar, waarom gaan wij dan op de voorhand zitten, als we willen dat het paard zijn gewicht dus verdeeld? Dan lijkt mij het logischer dat je op het deel waar het minst gewicht op staat, te gaan zitten. Dan verdeel je het al met je zit, zou ik denken.

omdat je dan dus achter of op de laatste ribben komt te zitten waardoor je de organen teveel gaat belasten , waardoor je de heup beweging in de weg zit waardoor je paard moeilijker kan bewegen en daar weer alternatieven voor gaat zoeken, wat weer blessures en dergelijke meer teweeg brengt,

het paard loopt het beste/makkelijkste achter de schoft, het scheelt ook per paard hoever achter de schoft aangezien het ene paard zijn schouder beweging groter/kleiner is dan bij het andere paard waar men dus ook rekening mee dient te houden.

wat betreft de ezel op de foto, ik denk dat ezels al eeuwen lang in dit soort landen niet met respect behandelt worden en ze maar moeten lopen zoals de mens dat daar wilt ongeacht de gevolgen voor het dier.
vaak worden deze dieren gebruikt zoals wij een auto gebruiken, helemaal volgeladen en gepropt en dan ergens waar er nog een plekje is (in dit geval blijkbaar de kont van het dier) gaat de mens er als lui wezen ook nog bovenop zitten, en dan wss door gewoonte gaan de mensen deze positie blijven gebruiken ook al ligt er geen rotzooi op enkel en alleen omdat dit gewoonte is.

dat is mijn mening.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 18:13

LoveBodin schreef:
@Air oké!
@fiffill,
dat lijkt mij ook, ja, dat hij de achterhand er niet onder kan zetten, maar waarom rijden ze in sommige landen dan wel op de kont van een ezel en waarom moet de achterhand er dan onder?
Je hoeft idd niet op de kont te zitten, maar mensen doen het dus wel.
Is er dan zoveel verschil tussen ezel en paard?

Nee, zoveel verschil op dat gebied is er niet tussen ezel en paard. Ik denk meer dat het gewoonte is in dat soort landen, ook omdat ze vaak nog allemaal zooi op de ezel gooien en er dan zelf achterop gaan zitten. Die ezeltjes worden dan ook niet zo oud (ezels worden tussen de 30 en de 40 als alles goed is, ouder dan een paard over het algemeen). Een richtlijn die veel gebruikt wordt voor ezels is de volgende: ezels kunnen 20 a 30% (de een houdt een wat andere richtlijn aan, hangt natuurlijk ook af van de bouw van het dier) van hun lichaamsgewicht tillen wil je ze gezond houden, ligt er ook aan of dit dood gewicht is of niet (ballast of ruiter). Dus al die pakken en mensen die je erop ziet is eigenlijk veel te zwaar.
Laatst bijgewerkt door Fenrir op 29-03-11 18:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 18:15

Nickas schreef:
Het ligt ook gewoon aan visies hoor...
Parelli pleit er ook voor iets verder naar achteren te zitten dan direct achter de schoft.
De lendenen zijn wel een zwakker punt, dus daar moet je niet gaan zitten, maar je moet niet zodanig ver naar voren zitten dat je de schouders belemmert...

Dat is niks van Parelli maar heet gewoon een goed passend zadel..

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 18:16

Als het goed is zit je toch ook niet diréct achter de schoft? Er zit immers eerst nog een stuk zadel, dan pas kom jij. Zadel leg je ook niet op de schouders dus zelfs de voorkant van het zadel ligt niet direct op de schoft als het goed is.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 18:17

Klopt helemaal :j

delfa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 18:19

Ik zit wel 's op de kont van mijn paard (wat klinkt dat raar :+ ), gewoon een heel klein stukje stap of zo, dan zit ik gewoon achter het zadel voor de lol. Maar ik merk dan dat het voor m'n paardje heel moeilijk is om lekker te lopen. Door daar te gaan zitten blokkeer je de achterhand, waardoor een paard niet onder kan treden en dus niet prettig kan lopen.
Daarnaast hobbelt het denk ik in draf, zit niet prettig, je kan niet aandrijven, is niet stevig etc..

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 18:24

Wel leuk als je paard gaat bokken trouwens, als je op zijn kont zit. *ziet het voor zich* _O-