Hoe ziet jullie warming up eruit?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

daaaaaaaaag

Hoe ziet jullie warming up eruit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-11 00:16

De titel zegt het al, hoe ziet jullie warming up eruit?

De mijne:

- 5 minuten stappen
- 5 minuten draven
- 5 minuten galopperen
- 5 minuten zo hard als hij wil laten galopperen
- 10 minuten tempowisselingen rijden in draf en galop

En dan is hij warm :)

Nu jullie :)

charlotte_L

Re: Hoe ziet jullie warming up eruit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-11 00:19

-5 min op linkerhand stappen.
-5 min op rechterhand stappen.
-Aandraven en als ze niet goed reageert terugnemen en weer proberen net zolang totdat ze het op beide handen goed doet.
-Klein galopje op de linkerhand.
-Klein galopje op de rechterhand.

Alles met veel voltes en figuren.

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-11 00:21

Afhankelijk van het paard en de doel van de training, maar altijd naar ontspanning met de juiste aanspanning. Zonder ontspanning, geen rijden. :)

Miracle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-11 00:21

* +/- 10 min instappen (veel van hand veranderen)
* +/- 10 minuten figuren draven
* +/- 5/10 min hals los rijden (lang laag)
Dan 2 keer een galopje allebei de kanten op. :)

Amyyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-11 00:25

Eerst het tempo in orde, lekker ontspannen, ze hoeft nog niet netjes met haar hoofd, maar eerst op haar eigen benen lopen.
5-10 minuten stappen, veel wendingen maken en stellingen
5 minuten draven, veel wenden, extra stelling vragen, extra inbuigen, tempowisselingen
5 minuutjes stappen, stellingen, wendingen, schouder naar binnen en buiten
10 minuten draven, tempowisselingen, extra extra stellingen vragen
en dan nog een klein galopje
En dan is ze ongeveel wel warm!

Sabine

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-11 00:26

Eerst 5 tot 10 minuten allebei de kanten op stappen, veel figuren rijden (voornamelijk voltes) en daarbij zoveel mogelijk linker- en rechterstelling en buiging afwisselen (overdreven stelling vragen op de volte, ook contrastelling). Dit doe ik terwijl ik een constante aanleuning verwacht, aan het begin nog lang en laag. Daarna meestal direct een minuut of 5 galopperen op allebei de kanten, wederom veel voltes en stelling waarbij ik ook let op dóorlopen, takt en regelmaat.
Dan treedt zijn achterhand in principe netjes onder (het doel van het direct galopperen, hij pakt het in de galop veel makkelijker en soepeler op dan in de draf). Na de galop doe ik meestal nog wat rondjes draf, dan even hals laten strekken en een aantal rondjes stappen aan de lange teugel.
Hierna is hij soepel en warm en kan ik hem goed oppakken, dan rij ik nog zo'n 15-20 minuten met veel tempowisselingen, waarna ik 5-10 minuten uitstap.
Laatst bijgewerkt door Sabine op 26-03-11 00:29, in het totaal 2 keer bewerkt

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-11 00:26

Lang en laag, beetje zoals op deze foto
Afbeelding
En vooral ontspannen, dus ik wil ook geen druk op mn handen, dan zo rustig aandraven, en een galopje, beide handen uiteraard, wat oefeningen om stelling en buiging te doen en dan het paard rustig oppakken

silfie35

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-11 00:28

- 5 minuten stappen
- 5 minuten draven
- 10 minuten overgangen rijden, figuren en heel veel schakelen in verschillende gangen. Dan heb ik m wel warm.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-11 00:28

Lekker wat rondjes aan de lange teugel stappen, neusje lekker laag. Dan rustig aan eens naar links en naar rechts wat in laten buigen op de rechte lijn. Wat voltes rijden, wat stelling vragen. Klein drafje links en een klein drafje rechtsom, en dan aan de slag.

Everytime

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-11 00:31

Naar het bos stappen en daarna aandraven. Paard mag niet meer dressuren en springen. :)

Amyyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-11 00:33

Everytime schreef:
Naar het bos stappen en daarna aandraven. Paard mag niet meer dressuren en springen. :)

Als ik naar het bos ga is het ook stappen tot de bosrand, ongeveer een 10min-kwartier en dan gewoon lekker aandraven :Y)

Tammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-11 00:34

eerste 10 minuten VW NW rijden, eerste paar minuten stappen (en als er een vriendin in de bak is, kletsen :Y) ) veel grote voltes en tussendoor een paar keer van hand veranderen. Daarna na 5 minuten (valt nog onder VW NW) een soort vierkant gaan rijden met schouder vóór in de bochten, om paard z'n achterbenen wakker te maken en er onder te zetten. Dat een paar keer, daarna schijnovergangen naar draf maken, om hem meteen aan het been te rijden. Gaat dat redelijk goed, dan aandraven en in draf wat voltes rijden, schijnovergangen om de achterhand er meer onder te rijden, af en toe wat stelling naar beide kanten, en op zo min mogelijk druk door de bak te gaan. dit duurt zo'n 10 minuten+ de 10 minuten VW NW rijden, en dan issie wel warm hoor :)

galopperen valt bij ons eigenlijk niet onder warming up, galop zelf is voor mijn paard al een oefening te noemen (heeft nooit geleerd normaal te galopperen, heeft tot z'n 6e altijd overkruisd gegaloppeerd :') )

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-11 01:10

Warmingup:
- 10 minuten stappen met lange teugel:
Tempowisselingen met mijn zit, sturen door te kijken waar ik heen wil, af en toe van hand veranderen

- 10 minuten stappen:
Teugels aannemen en in halshouding wisselen, tempowisselingen, Op de AC-lijn voltes rijden of S-jes, 8-tjes, Shouderbinnenwaarts, rechte lijnen en veel naast de hoefslag.
Vanuit hier is mijn paard ontspannen en volgt de hand.

of
Warmingup:
Rechtrichten aan de hand
Alles wat ik onder het zadel doe maar dan aan de hand, hier pakken we travers en wijken ook in mee.

Bij beide warming-ups horen ook 10/15 minuten:
- stappen,draven,schakelen in hals en tempo, stappen, draven,gallop etc. Gecombineerd met veel figuren.

Ik stap tussendoor nooit uit (in de zin van lange teugel en alles weggooien)!
Wel neem ik vaak een langere stap "pauze"" waar mijn paard zijn hals kan strekken.

Als mijn paard fijn loopt en aan alle hulpen is stel ik hem wat hoger in richting oprichting.
Hier pakken we de tempowisselingen, figuren, stelling en het SB in mee.
Daarna in halshouding laten zakken overgaan naar stap en lange teugel.

De warming-up is bij ons altijd hetzelfde en routine, paard weet waar die aan toe is (is ontspannen) en ik weet het.
Na alles te hebben gecheckt: hand volgen, verzameld/arbeids/midden, aan het been, alert, stelling gaan we aan het werk.
Bij het echte werk pas ik vaak oprichting toe, maar ook komen daar nieuw te leren dingen aan te pas of het verbeteren en/of trainen naar iets beters.

Tempus

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-11 01:29

20 minuutjes aan de longe ( waarvan eerst een 5tal min stap en dan de bijzet eraan en stap/draf overgangen) en dan erop. Eerst een minuut of 5 stap en dan beginnen we eraan ( paard is sinds half januari zadelmak en pas sinds begin maart terug thuis dus we doen nog rustig aan)

_KellyAV

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-11 06:43

De minuten kloppen misschien niet helemaal maar dit is mijne:
Ik probeer hem in het begin zo laag mogelijk te houden
5 min stap rechterhand
5 min stap linkerhand
10 min draf beide handen ik wisse het dan heel erg af met veel tempowisselingen en
Overgangen
En nog op beide handen een galopje

Maar het ligt er heel erg aan of hij ontspannen loopt anders dat ga ik ergens even langer mee Door ;)

NiKip

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-11 11:05

MelanieB schreef:
Lang en laag, beetje zoals op deze foto
http://pic11.picturetrail.com/VOL362/18 ... 129841.jpg
En vooral ontspannen, dus ik wil ook geen druk op mn handen, dan zo rustig aandraven, en een galopje, beide handen uiteraard, wat oefeningen om stelling en buiging te doen en dan het paard rustig oppakken

Inderdaad, ik rijd tijdens de warming-up ook in deze houding. En ik laat haar allebei de kanten een keer in de draf de hals helemaal strekken.
Dus:
warmstappen
overgangen draf - stap zodat ze aan mijn hulpen word
voltes draf beide kanten
voltes galop beide kanten
halstrekken in draf beide kanten

En daarna kunnen we serieus gaan beginnen of gaan we lekker naar buiten ;)

VERAx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-11 11:10

Eerst warmstappen (lang en laag + beide handen)
Dan veel slangenvoltes stappen
Dan draaf ik aan, maak veel voltes en slangenvoltes,
en als hij dan goed aanvoelt ga ik weer stappen en pak hem meer op.

Marls

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-11 17:13

- Eerst stappen op de linker & rechter hand met lange teugels.
- Drafje met lange teugel linker & rechter hand.
- Veel figuren rijden.

Galop doe ik pas als ik echt aan het werk ga.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-11 17:16

eerst een minuutje of 10 stappen,
dan wat meer contact vragen en rechte lijnen en kleine tempowisselingen in stap en draf. dan vooral overgangen en tempowisselingen. lekker rechte lijnen en een paar keer volte openen/sluiten. dan een galopje beide kanten op en daarna even 5 minuutjes stappen. na het stappen pak ik ze meer op :j

xJess

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-11 18:52

Eerst even aan een lang teugeltje stappen, daarna oppakken in stap, en lekker figuurtjes rijden. Daarna overgangen stap draf, om aan het been te maken. Daarna draven, veel figuren en tempowisselingen. Daarna galopje. Na de galop even uitdraven, en even paar rondjes stappen. En daarna weer oppakken.

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-11 18:53

Eerst 10 minuten instappen met lange teugel.
Dan nog een paar minuten veel buig/stel oefeningen
rijden in stap. Daarna aandraven en vrij snel aangaloperen daar
wordt ze erg los van :)

Esthera75

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-11 15:56

Mijn opbouw..

- 5 minuutjes stappen
- lang en laag laten drafen ( 5 tot 10 minuten )
- galop links, galop rechts lang en laag...
- Bij alles veel tempo wisselingen en veel voltes, ook op de volte tempo wissleingen
- Tot slot neem ik als ze lang en laag is nog wat schouder voor mee en/ of een pasje wijken

lifeofmarit

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-11 17:38

stappen met veel figuren
dan even draven
galopje

en dan kan het werk beginnen :)

SanderD

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-11 20:43

Ik begin een aantal minuten los te stappen aan de teugel om de spieren op te warmen, daarna draaf ik rechte stukken en grote bogen aan dezelfde lange teugel en bij een teveel aan energie soms een handgalopje.
Daarna terug naar stap en wat meer oppakken in de vorm van wat stellingsoefeningen en kleinere cirkels draaien. Als paard daar goed op reageert dit uitbreiden in draf en hem dan meer aan het werk zetten. :j

Miekemuis_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-11 20:46

ruim 5 minuten instappen, eerst 2 toeren echt losse teugel gewoon rondstappen. Dan iets oppakken en voltes en figuren stappen. Dan wat schouder binnen en buiten, en wat wijken. Dan aandraven en 'tzelfde in draf. Dan 't zelfde in galop. Dan issie warm.