Velamye weer @ Work

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Joline_

Velamye weer @ Work

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-11 21:12

Het is alweer een tijd geleden dat ik rijfoto's en/of filmpjes heb geplaatst hier op bokt. Maar toch ben ik wel weer heel erg
benieuwd hoe er van buitenaf naar ons gekeken worden.
Vela is geen makkelijke merrie, ze is heel gevoelig in de mond en ik ben soms iets te hard met mijn hand. En dan raad je het
al wel, ze komt in opstand. Toch ben ik al erg tevreden met dit beeld en inmiddels zijn we ook alweer een stapje verder. Waar Vela en ik nog hard aan moeten werken, nou ja ik vooral, is de ontspanning vinden waarbij Vela ook actief blijft en ik een rustige aanleuning kan krijgen. Echter zijn naar mijn idee mijn handen nog wat te onrustig en moet ik zachter zijn. We hopen april/mei weer eens op wedstrijd te kunnen verschijnen en met winstpunt naar huis te gaan.

Ik krijg iedere week les en heb een aantal wedstrijden gereden. Onze stand is nu B+2, maar een tijdelijke stop ivm. vervoers
probleempje.

Hier mijn vorige 2 topics, ene foto's en de andere filmpjes;
[RIJ-ITP] Vela heeft 'The X-factor'!
[RT-HAW] Velamye (v. Paddox) @ training voor 1e wedstrijd

Onderbouwend commentaar is altijd welkom. Houd het netjes/vriendelijk :)

Edit: Ik zie nu dat het beeldkwaliteit door uploaden vrij slecht geworden is.

Laatst bijgewerkt door Anoniem op 25-03-11 23:54, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Ontbrekende informatie op verzoek TS toegevoegd

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 21:48

Wat een aparte verschijning, mooi hoogbenig en volgens mij een behoorlijk krachtig achterbeen. Wel nog wat werkpuntjes:

Je paard is nogal loperig: ze maakt haar passen niet af en wordt heel krabbelig, vooral in de stap. Wat doe je daar nu al aan?

Ondanks dat ze loperig is, is ze niet actief genoeg voor je been. Volgens mij ben je bang om je been echt aan te leggen, klopt dat? Juist bij dit soort gevoelige paarden moet je juist proberen om ze zoveel mogelijk te laten "wennen" aan het been. Dus niet afsteken, maar ze juist laten merken dat jij er ook nog bent! Alert maken voor het been. Vragen = reactie.

Joline_

Re: Velamye weer @ Work

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-11 21:53

Inderdaad een erg loperig paard. Ze wil eigenlijk te graag. Ik rijd nu vooral veel overgangen, maar ook
gewoon tempowisselingen in dezelfde gang. Rijd veel figuren om de aandacht een beetje af te leiden en
haar aan het werk te zetten en moet zeggen dat ik direct wel verbetering zie. In de stap heeft ze hier
zowiezo in het begin snel last van omdat ze eigenlijk helemaal niet stappen wil.

Toevallig zij ik woensdag tegen mijn instructrice; Jeehtje, ik kan mijn paard gewoon aansporen :+ Ze werd
namelijk wat traag. Terwijl ik inderdaad snel de neiging heb haar van voren tegen te gaan houden.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 21:54

Ik ben het met rijerijerije eens. Je mooie paard is erg loperig, dat probeer jij tegen te houden door te streng te zijn in je hand, wat weer zorgt voor een onrustige aanleuning en een niet ondertredend achterbeen. Je paard maakt de passen niet af, krabbelt heel erg.

Probeer haar veel meer op je zit terug te laten komen. Leer haar aan dat je been er gewoon aan mag liggen en dat dat niet altijd betekent dat zij hard mag gaan. Zelf ook rustiger zitten, met handen en zit.

Ik vind het wel een ontzettend leuk paard, dat met wat rust en tijd gemakkelijk meer kan!

Jenny_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-11 07:53

Vind het echt een heel mooi paard
vind alleen jezelf erg krampachtig rijden, lijkt net of je je aan je teugels optrekt dan uit jezelf lichtrijd
probeer wat meer te ontspannen zou ik zeggen en je handen wat stiller te houden

succes, gaat zeker wat worden ;)

marquez1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-11 08:22

ik ben het met het bovenstaande eens. Je paard is gespannen, maakt de pas niet af en gaat krabbelen. Je denkt te veel in het terug rijden, terwijl je juist naar voren moet.
Ik snap je angst wel, maar denk bij jezelf wat het ergste kan zijn als ze harder gaat...... niet zo veel, behalve dat ze harder gaat lopen :) .

Dus, leer je paard je been te accepteren. Hand stil, en naar voren rijden. Laat je paard de pas beter afmaken. Rijd met je been naar je hand toe, en sta toe in je hand, zodat ze haar hals iets kan laten zakken. Rijd haar wat meer over de rug, zodat ze wat meer souplesse krijgt. Vanuit die lage instelling kun je later dan wel weer omhoog rijden, als ze inmiddels geleerd heeft om je been te accepteren en wanneer ze meer souplesse heeft en ruimer gaat bewegen. Dit is niet vervelend bedoeld, maar ik heb het idee dat jij in de training, in je hoofd het plaatje in de ring voor je ziet. Dat moet je even los laten. Jou paard wordt loperig, en jou eerte reactie is terugwerken in de hand. Dit is een logische reactie die veel ruiters in eerste instantie hebben. Toch is dit niet de oplossing. Ga je werken aan het accepteren van het been, ruggebruik en souplesse dan heb je een goede basis om op verder te gaan. Dit is geen "quick fix" en heeft tijd en geduld (en goede begeleiding nodig), maar dat werpt zeker zijn vruchten af.

Veel succes en vooral plezier met je leuke paardje +:)+

Whisperke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-11 09:09

Ook ik vind dat je veel te veel terug rijdt.. Hup vooruit. In die stap al, jij zit krampachtig, paard loopt wat krampachtig en gespannen, kan niet zijn stap afmaken en loopt dus ook niet lekker door zijn lijf.
De draf geld hetzelfde. Laat haar eerst vooruit lopen en laat haar zelf in je hand ontspannen.
Je hebt haar nu met je handen aan je teugel. Maar dit moet automatisch gaan als ze ontspant.
Verder loopt ze niet lekker eens lang en over de rug. Ik denk dat je dit paard daar echt vertrouwen in moet geven. En het juist heel belangrijk is voor zo'n paard om eens lekker met zijn hoofd naar beneden kan gaan. Daarnaast galopeer je aan en wat zie ik, je neemt teugel als die vooruit moet. Vind het niet gek dat hij dan in verzet komt. Doe eens bewust je hand naar voren als je hem vooruit wilt laten gaan.
Je geeft een galop hulp maar toch houdt je hem van voren tegen.
Jij wilt te veel controleren van voor, en ik begrijp dat dat niet gemakkelijk zal zijn met een paard wat gevoelig is. Maar daardoor wordt die wel onrustig met zijn hoofd. Houd je hand stil, dan wordt het paard dat ook. Loopt die te hard geef hem eens een goede ophouding, dat is beter dan 10 keer hem terug werken met je hand.
Ik zou je daarnaast adviseren om hem eens vaker te longeren met een touwtje/passoa oid.

Maar daarnaast heb je wel een heel erg mooi paard, met les zullen jullie er ook zeker komen.
En weet je wat betreft je handen al wat je moet leren. Dus op de goede weg!!
en voor de rest ben ik het eens met marquez1.

Joline_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-11 09:15

Het komt ook een beetje omdat ik de eerste 3 maanden dat ik d'r had, eigenlijk alleen maar gesjees was. Ze
kon niet rustig draven of galoperen. Dat is voornamelijk de reden dat ik (nog) niet echt met m'n benen durf
te rijden.

@Whisperke; Met pessoa longeer ik regelmatig. Doet ze erg goed, neemt ook een fijn actief tempo aan dan.

Romanoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-11 11:24

Je ziet inderdaad dat ze erg graag wil, misschien moet je daar ook een beetje (mis)gebruik van maken!?
Zij heeft looplust, maak gebruik van die energie!

Ze loopt nu echt op eieren en geeft een erg gespannen,strak beeld haar achterhand neemt zen iet mee, dus echt lekker nagevelijk beeld geeft het niet.
Ook jij zit wat gespannen op je paard, los die schouders!

Tis wel een erg mooi paard, lekker hoog! :D

smiley91

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-11 11:29

Het ziet er wel extreem gespannen uit. Probeer eerst eens rust in beiden te krijgen. En probeer niet de krul erin te trekken, want een krul zonder ontspannenheid leidt tot niets. En nageeflijk rijden doe je van achteren naar voren en niet door in de mond te gaan "zagen". Alsjeblieft houdt je handen stil, je hele lichaam zaagt mee.

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-11 11:33

Géweldig paard! Maar inderdaad: ze krijgt niet de kans haar passen af te maken. Probeer eens in draf heel langzaam, lui licht te rijden, als het ware een beetje "achter" haar beweging te blijven. Verder zie ik je zo nu en dan even best fors ingrijpen, misschien om haar hoofd naar beneden te houden? Zou ik me even niet druk om maken. Het gaat niet om het hoofd, het gaat om de pas lengte. Dus van mij mag ze gerust wat hoger ( of lánger lager)... daar zou ik echt even niet op letten. Voorlopig gaat het er echt alleen maar om dat je rust krijgt in de beweging, dan kan ze ook haar passen afmaken, en wordt het écht heel snel héél spectaculair. Ik begrijp dat je al best een eind bent qua tempo controle, maar blijf daar voorlopig aan werken. En wat mij betreft nog even niet starten: hier moet nog veel meer rust in!

corina21

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-11 11:47

wat een pracht paard heb je maar inderdaad ze loopt erg kort.
lekker na voren rijden,maar dat is hierboven allemaal al gezegd succes verder.

Joline_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-11 17:48

@ Smiley91; in de krul trekken doe ik zeker weten niet. :)

Maar verder snap ik goed wat jullie bedoelen hoor. Het is allemaal niet zo makkelijk als het lijkt heb ik wel
ondervonden :+ Maar naar mijn idee loopt ze toch alweer een stuk fijner dan toen. Zijn ook weer bijna een
maand verder. Zal binnenkort eens vragen of iemand binnenkort weer eens wil filmen.

Jenny_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-11 17:54

het is voor een ander ook altijd makkelijk praten natuurlijk want als je erop zit doe je vaak anders dan als je er naast loopt. net als mannen en voetbal, naast het veld weet iedereen het beter haha
doe zelf ook veel fout maar heb gelukkig mensen om me heen die mij graag van commentaar en hulp voorzien en dat is erg fijn want een ander ziet gewoon veel meer

Deliana27

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-11 18:00

Jij bent zeker ook glee fan? Hoor ik van je liedjes op de achtergrond. :D
Verder zorg dat je handen stil houd, want daardoor gaat je paard ook stiller in de hand zijn. ;)

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-11 18:06

Joline_ schreef:
@ Smiley91; in de krul trekken doe ik zeker weten niet. :)

Maar verder snap ik goed wat jullie bedoelen hoor. Het is allemaal niet zo makkelijk als het lijkt heb ik wel
ondervonden :+ Maar naar mijn idee loopt ze toch alweer een stuk fijner dan toen. Zijn ook weer bijna een
maand verder. Zal binnenkort eens vragen of iemand binnenkort weer eens wil filmen.

Dan doe je het onbewust. Paard neemt niet uit zichzelf deze houding aan, teugels staan ook strak en je zaagt.
Ook doet ze in glop dr hoofd omhoog en je grijpt direct terug met je binnenhand.
Dat kan voor haar ook een reden zijn om te willen vluchten.

Probeer veel meer met je zit te doen, handen mag je niet zien. Rij terug alsof je wat achterover gaat leunen in een bureaustoel, reageert ze daar niet op dan pas mag je de teugels er bij pakken en even streng zijn, en dan weer los als ze reageert.

Joline_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-11 18:42

Ik ben soms misschien wat streng met mijn binnenhand, dat weet ik ja. Maar trek haar toch echt niet in de
krul. Verder bedankt voor alle overige commentaar. Kan er zeker wat mee en zal de komende tijd weer
hard mijn best gaan doen :)

@ Deliana27; haha, vind het inderdaad leuk om naar Glee te kijken ;)

kaat21

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-11 18:57

Jeetje jullie zijn wel weer een stuk gegroeid!!
Ik ken Vela alleen maar dat ze keihard kon racen :)
Maar die puntjes komen wel goed met de lessen die je krijgt toch ;)
Je houding is trouwens ook al weer een stuk verbeterd!!
Op naar de andere winstpunten :D

marquez1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-11 19:51

joline of je hem nu in de krul trekt of niet, iedereen die hier post, geeft aan dat je een erg onrustige hand hebt. Een onrustige hand is erg onprettig voor een paard. We gaan er van uit dat jij het beste met je paard voor hebt, en dus gaan we er van uit dat je dit onbewust doet. Daar is een oplossing voor.

Gooi alle gene overboord (want dit geeft je misschien het gevoel een beginner te zijn) en doe een touwtje aan je zadel. De lengte van het touwtje moet zo lang zijn dat je je pinken onder het touwtje kunt steken bij een normale handhouding hebt. Vervolgens ga je gewoon net als altijd rijden. Je zult merken dat je flink vaak je pinken uit de kom worden getrokken. Dat komt niet door dat stomme rot touwtje, nee dat komt omdat je je hand stiller moet gaan houden.
Geloof me, ik heb het ook gedaan, gewoon omdat ik graag een mooie vriendelijke hand wilde trainen, en ik heb er veel van geleerd.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-11 19:52

Wees niet bang om kritisch naar jezelf te kijken, daar leer je juist onzettend veel van.

verwijderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-11 20:11

Nou ik vind het er wel knap aardig uitzien en natuurlijk het is allemaal makkelijk praten zo langs de zijlijn. Ik snap wel dat als je paard erg voorwaarts is en als je haar de vrijheid geeft ze meteen onder je weg is. Verder vind ik het er niet zagerig uitzien en ik denk dat velen van ons het niet zo maar even nadoen om op een paard dat zo voorwaats is er even op te kruipen om het voor te doen.

Joline_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-11 21:09

Kijk zeker kritisch naar mijzelf. Wees daar maar niet bang voor hoor.

@ Marquez1; dat met dat touwtje ga ik eens proberen. Die maak je dan gewoon aan die ringetjes van het
borsttuig zeg maar vast? (waar die aan vast moet dan?)

marquez1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-11 21:37

:j touwtje moet gewoon aan de ringetjes van je zadel. Ik heb een paar keer met zo'n touwtje gereden en het heeft mij goed geholpen. Ik heb het ding in het begin vervloekt, want echt prettig rijd het niet, maar je krijgt wel een beter gevoel van waar je handen horen te staan, en naar dat gevoel kun je dan later weer terug gaan, als je het touwtje er na verloop van tijd weer af haalt.

Joline_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-11 21:38

Oke, bedankt. Ik ga het eens uitproberen. Laat je wel weten wat mijn ervaring ermee is. Haha ;)

iklieftponys

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-11 23:23

ik ben het met de rest eens,

misschien is bitloos wat voor jullie?