Toekomstig sportpaard@work! (basis)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

S_en_Z

Toekomstig sportpaard@work! (basis)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-11 18:02

Goeiedag allemaal :o

Het is vandaag nog lekker weer geweest en dus heeft bokker aux(mijn mede stalgenootje)
haar camera tevoorschijn getoverd en heeft wat kiekjes gemaakt van mij en [***].

Over mijn paardje:
[***] is een werkwillige maar toch ook wel een wat ondeugende merrie van bijna 7 jaar.
Misschien zijn er mensen die al eerder topics over haar zijn tegengekomen maar om een lang
verhaal kort te maken.

Ik heb haar gekocht. Ze kroop heel erg achter de hand op en was totaal niet fijn te rijden,
ze liep wel heel fijn hoor maar ze drukte haar rug continu weg en nam de hand totaal niet aan.
Binnen nog geen week na aanschaf de tandarts laten komen en toen bleek dat ze nog nooit
naar een tandarts was geweest en haar gebit nieteens meer op elkaar paste. Haar ene kaakspier
was hierdoor langer dan de andere. (ze kauwt soms nog een beetje scheef en kantelt hierdoor
haar hoofd naar links.. ze is overigens rechtsgebogen dus het is een tic die er uit moet gaan vanzelf)

Na een paar weken (toen ze doorhad dat ze geen pijn meer had) heeft ze me meerdere malen
de bak laten zien en wou helemaal niet meer nageven. :') Toen het na het rijden met een slofteugeltje
wat beter ging heb ik van onze medebokkers op mijn kont gekregen ~~}> en werd ik er even aan
herinnerd dat ik veel te snel wou en dat ik (met sommige goede tips) mezelf op 0 moest zetten en
terug naar de basis moest. Slof moest er af. Na wikken en wegen hebben we hard geoefend op
zakken met het hoofd.. in het begin totaal niet naar de hand toe maar ze moest even doorkrijgen dat
ze "uit de houding" moest.

Daarnaast hebben we meer dingetjes meegemaakt waardoor ik vaak niet heb kunnen rijden maar daar
zal ik jullie niet mee vervelen.

Inmiddels zit ik er alweer een paar weekjes op en ondanks er vandaag ook bakkabouters aanwezig waren
heeft ze toch wel erg hard haar best gedaan.

Echt een niveau hebben we nog niet. En alle tips zijn toegestaan.

Tip voor mezelf: Stoppen met dubbeltjes zoeken.
Hierdoor ga ik als een zak aardappels over mn paard heen hangen.
(ik wil nog wel graag eens kijken of ze haar halsspieren mooi spant/ontspant.)
mijn handen mogen nog wat dichter bij elkaar als ik haar wat meer op vraag.

Opmerking: Als ik haar uitschuif/neerwaarts vraag heb ik mijn handen erg wijd. Ik weet hiervan,
dit doe ik expres omdat ze nog niet altijd doorheeft dat ze naar de hand toe moet als ik ze naar
voren geef dus zet ik mijn handen wat opzij zodat ze "ruimte" heeft daartussen te dalen zonder
echte "druk" op de teugels.

Hopelijk kunnen jullie bevestigen wat ik zie/voel want voor mijn gevoel was het erg fijn en ontspannen.

1:instappen
Afbeelding
2: indraven rechtsom, nog wat stijfjes en zoekende
Afbeelding
ik dwing haar niet.. deze foto is een stap later.. handen hetzelfde alleen hals hoger en waslijntje:
http://94.100.125.24/1266750001-1266800 ... _SVps.jpeg
3: indraven linksom, nog wat stijfjes en zoekende
Afbeelding
4: in stap de hand zoeken (uitschuiven)
Afbeelding
Toen zodanig losgereden een tijdje tot ik haar kon oppakken
5: stukje rechtuit en iets oprichting vragen linksom
Afbeelding
6: en rechtsom
Afbeelding
7:
Afbeelding
8:
Afbeelding
9:
Afbeelding
10: En linksom eerst ontspannen
Afbeelding
11: Galopje linksom
Afbeelding
12: paar stapjes schoudervoor in draf
Afbeelding
13: inzetten volte in galop rechtsom
Afbeelding
14: linksom hals verlengen in ontspanning
Afbeelding
15: (van hand veranderen) en rechtsom hals verlengen in ontspanning
Afbeelding

Bedankt voor het kijken!

cyn23

Re: Toekomstig sportpaard@work! (basis)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 18:19

ziet er goed uit mooi paard ook , probeer alleen wat minder geld te zoeken
verder komen jullie er wel

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-11 18:23

Ja maar ik ben zo arm! :9

Je hebt gelijk hoor, was me ook al opgevallen.. Heb soms ook onder het rijden dat ik denk
Kom Sam.. nu rechtuit kijken!

RonavhN

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 18:25

ziet er goed ontspannen uit hoor! ik vind dat je erg vriendelijk rijdt :)

en indd wat je zelf al aangeeft, probeel lekker voor je uit te kijken (moeilijk, weet ik ;) )

leuk paard trouwens!!

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-11 18:28

Dankje! Heb ik hard voor moeten werken hoor, eerst snapte ze er helemaal niets van..
het was of kort en opgekruld.. of lang en sterrenkijken.. (of me gewoon uit het zadel naar
beneden trekken).. zweet en tranen.. gelukkig geen bloed :P
Laatst bijgewerkt door S_en_Z op 25-03-11 18:29, in het totaal 1 keer bewerkt

chivaldi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 18:28

leuke combi!! je hebt een erg fijne rijstijl let idd op het geldzoeken! mag ik vragen wat voor zadel je hebt? ziet er erg fijn uit

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-11 18:32

Uhm.. Ik wil morgen wel even voor je kijken? Heb hem geleend van mijn tante
omdat ze dit zadel niet gebruikt omdattie net te smal is voor haar paard,
hij ligtmijn paard heel netjes (met gelpadje voor de zekerheid)

Ik ga als het goed is van de zomer, als ze wat meer bespiering heeft een Arno Brandt
zadel voor haar aan laten meten. (met lekkere diepe zit en kniewrongen hihi)

DeniseM

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 18:33

Aan jou kunnen een hoop mensen een voorbeeld nemen. Dit is weer is iets anders dan geen gelul, in de krul! Mijn complimenten! _/-\o_

Utrolig

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 18:34

Ziet er vriendelijk uit!!

Tip: prober je ellebogen in je zij te houden. En voor de rest denk ik dat je heel veel plezier gaat beleven met dit paardje!!

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-11 18:43

DeniseM

Dankje! Nou bij mij is het ook niet van een leien dakje gegaan hoor.. eerst dacht ik ook we gaan
even dit en even dat en dan gelijk al aan de oprichting beginnen want dan heb ik in het Z een makkie.

Maar heb netjes geluisterd naar de adviezen van mijn medebokkers en merkte al heel snel dat ze
zo veel fijner te rijden is (ook naar de oprichting) Z houding vragen doe ik soms wel een beetje.. maar
alleen als ze heel goed en fijn aanvoelt.. en eigenlijk maar een paar voltes of een paar rechte zijdes
(niet achter elkaar door maar juist tussen het ontspannen door) en dat werkt ook prima.

Ze hoeft straks eerst pas L1 te gaan starten. Moest even horen dat ik meer aan de basis moest werken :P

Soms heb je een duwtje in de rug nodig en moet je een stapje terug doen voor je verder kan!

Utrolig,

Goede tip! Was me nog niet opgevallen! En dankje, ik hoop het!

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 18:51

Wauw TS, zalig om naar te kijken!
Bij de eerste foto's dacht ik even oef, die handen staan wel erg breed. Heb ik op zich niet zo veel problemen mee, alleen let wel op dat je niet je bovenbenen raakt. Blijf meegaan met de beweging van de paardenmond. Ook in de galopfoto, pak dan liever je teugels wat korter en steek je handen meer naar voor.
Want stel ze komt omhoog, dan krijg je, zoals op een andere foto te zien is meteen waslijntjes en dat is ook niet de bedoeling.
Verder, veel plezier samen!

madie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 19:04

wouw! hij ziet er op de foto's in ieder geval lekker los uit! mijn complimenten.
echt een leuke combi jullie met zn 2en

_Daniquee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 19:48

Wat een heerlijk beeld om naar te kijken zeg, er zijn echt super fijne stukken tussen! Hopelijk komt het ook snel goed met het ontspannen in de galop, en probeer geen waslijnen in je teugels te krijgen.

Voor de rest mijn complimenten :) Ga vooral zo door.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-11 20:39

ja als ik haar eerst met een waslijntje laat galloperen een paar rondjes dan heeft ze al heel snel door dat het ontspannen moet gaan lopen en zelf haar hals moet dragen. Ze heeft in het begin de neiging een beetje te gaan knikkebollen waardoor ik normaal juist de teugel kort zou pakken maar dan zou ik toestaan dat ze in de hand gaat hangen en dat is juist wat ik niet wil.

In galop vind ze het nog moeilijk om haar rug op te bollen en dan het laatste knikje in de kaak los te laten. Alhoewel, ze heeft haar dagen hoor.. Soms loopt ze juist super ontspannen in galop en dan duurt ontspannen in de draf juist langer. Die dagen kan ik haar in galop oppakken en nageeflijk vragen in iedere stand.

Door de bakkaboutertjes konden we lastig met een lang teugeltje galloperen. Ze draait nogal makkelijk in galop (ik niet)
Hihihi! Ik weet dat waslijntjes niet horen, dat je ten alle tijde contact moet hebben etc. Maar ze loopt nog niet altijd even makkelijk op haar eigen benen. Dan is teveel op de hand juist weer niet goed.

Bedankt voor alle leuke reacties zeg!

Moet bekennen dat het goed voelt dat jullie zo positief zijn hihi

Ons belangrijkste punten zijn na rechtgericht lopen straks stelling en buiging.

Sommige dagen doet ze dat super, en andere dagen moet ik genoegen nemen met een paar correcte voltes.

So be it :)

aukjegm

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 20:58

Ik zie dat ik je toch een aantal keren half onthoofd heb.. Excuses daarvoor! :D
Toch wel lastig te zien als je tegen de zon in foto's gaat maken.. :Y)
Het ziet er echt lekker en ontspannen uit! Ze is niet meer achter de teugel zoals je omschrijft, ga zo door zou ik zeggen! :)

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-11 21:19

aux schreef:
Het ziet er echt lekker en ontspannen uit! Ze is niet meer achter de teugel zoals je omschrijft, ga zo door zou ik zeggen! :)

Hihi Ik ben erg blij met de foto's! Mijn dank is groot madame! Worden er zeker een paar uitgeprint!

Jij mag vaker fotograaf spelen met zonnig weer hihhi

aukjegm

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 21:29

svdijk86 schreef:
aux schreef:

Hihi Ik ben erg blij met de foto's! Mijn dank is groot madame! Worden er zeker een paar uitgeprint!

Jij mag vaker fotograaf spelen met zonnig weer hihhi

Haha komt zeker goed! :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 21:41

Ziet er fijn uit. Wat goed dat je de tips opgepakt hebt, dit ziet er zoveel fijner uit! Paard maakt de passen mooi af, laat de rug los, lengte in de hals........ super! Vind het geweldig wat je doet!

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-11 22:13

dankje Yamcha! Wat leuk dat je reageert, aangezien je ook weet hoe het eerst was :D

Ja he, ze begint ook wat sneller te worden van achter.

Die laatste foto vind ik gaaf totaalbeeld. Maar wat me het meest opviel is dat de haar achterhand zo ver onderzet dat hij zelfs voorbij de voorhoef komt!

En dat terwijl ze toch wel een wat langere rug heeft dan een ''compact'' paard. (valt steeds minder op volgens mij!)

Ze is ook iedere dag wel wat bezweet in de flanken en vooral onder de buik..!

Teken dat ze dus toch dagelijks de juiste spieren traint.

Ik leer graag en wil mezelf ook graag verbeteren. Wie wil er nou geen fijn te rijden, flexibel en werklustig paard? Ik ben echt zo blij als een klein kind als ik haar onder me voel ontspannen.

Ze drukt steeds minder vaak haar rug weg, alleen in galop afentoe als ze het moeilijk vind (vooral de eerste paar rondjes door de bak) of als ze iets ''engs'' ziet.

Maar we komen er wel! Voel iig wel het verschil tussen de opgekrulde oprichting en de ontspannen oprichting.

Volgens mij loopt ze ook mooi bergopwaarts (ondanks ik soms wat neig naar voren te kukelen op zoek naar stuivers)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 22:57

Dat vind ik ook zo leuk aan Jou, jij wilt echt leren, en je doet iets met de tips die je krijgt, daarom zijn jouw topics ook zo leuk.
Dat was ook echt wat me opviel, het ruggebruik wat enorm verbeterd is, die passen die niet meer kort en stekerig zijn, naar lang en zuiver. Dit is ook de basis waar je steeds weer naar terug moet imo. En vanuit dit kun je gaan bouwen, en deze merrie kan ver komen, maar ook steeds weer hier naar terug.
Ik ben vooral heel trots op je, hoe je met je paard werkt, maar vooral met jezelf. Je zet oude gewoonten opzij, en je leert en je staat open voor nieuwe dingen. En dat maakt je tot een fijne ruiter.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 23:06

Ik vind het er mooi uitzien. In een ander topic, met de standfoto's, had je nog een foto van haar dat je haar net had. Zo'n groot, onbespierd, hoog op de benen paard.
Dan is ze al veel in haar voordeel veranderd.
Soms heb je idd je handen erg wijd, maar goed, dat is nu al zo vaak gezegd.

Romanoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-11 11:37

Ik vind deze foto;s een erg fijn gevoel uitstralen.
Op sommige foto;s loopt ze erg lekker over de rug, lekker ontspannen!
Je ziet dat jullie 2 lekker met elkaar bezig zijn.

Tips was ind je ellebogen.

Vind het ook erg knap van je dat je weer helemaal terug gegaan bent naar de basis, heel veel mensen zijn daar erg dwars in, top!

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-11 11:52

Erger nog, heel veel mensen slaan de basis over en komen zich later dubbel tegen, ts, het ziet er erg fijn uit, paard heeft het getroffen met jou als ruiter, heel veel succes maar dat gaat wel goedkomen gezien de foto's.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-11 12:10

Yamcha schreef:
Dat vind ik ook zo leuk aan Jou, jij wilt echt leren, en je doet iets met de tips die je krijgt, daarom zijn jouw topics ook zo leuk.
Dat was ook echt wat me opviel, het ruggebruik wat enorm verbeterd is, die passen die niet meer kort en stekerig zijn, naar lang en zuiver. Dit is ook de basis waar je steeds weer naar terug moet imo. En vanuit dit kun je gaan bouwen, en deze merrie kan ver komen, maar ook steeds weer hier naar terug.
Ik ben vooral heel trots op je, hoe je met je paard werkt, maar vooral met jezelf. Je zet oude gewoonten opzij, en je leert en je staat open voor nieuwe dingen. En dat maakt je tot een fijne ruiter.

Dankjewel voor je mooie compliment, erg leuk om te horen! Ja het is een leuk paard om mee te werken
(ondanks de soms wat onduidelijke gebruiksaanwijzing waar ik nog aan moet wennen) en ik denk inderdaad
ook wel dat als ze straks lekker blijft lopen ze heel snel zal gaan in de wedstrijden. Verbazingwekkend wat
een paar weken op de juiste manier trainen al niet kan doen.

mika11 schreef:
Ik vind het er mooi uitzien. In een ander topic, met de standfoto's, had je nog een foto van haar dat je haar net had. Zo'n groot, onbespierd, hoog op de benen paard.
Dan is ze al veel in haar voordeel veranderd.
Soms heb je idd je handen erg wijd, maar goed, dat is nu al zo vaak gezegd.

Ja klopt, maar daar ben ik me van bewust. Het is voor mij ook helemaal niet fijn om zo wijd te rijden, ik
ben gewend om mijn handen bijna tegen elkaar aan te houden maar daar is zij nog niet aan toe. Iedere
keer als ik rijd pak ik stukjes mn teugels meer op maat en breng ik mijn handen meer bij elkaar en als ik
het voor stukjes doe gaat het super. Ontspannen blijven lopen is nu nog even belangrijker dan constant
mijn handen op "wedstrijdhouding" denk ik dan.

Heb trouwens weer een nieuwe standfoto gemaakt!
Afbeelding
Ze ging alleen nogal onderstandig staan, moest haar telkens achteruit zetten want ze wou naar de
hengst verderop toe die zich zwaar stond uit te sloven voor haar hihi :o Een echte del dus!

Romanoff schreef:
Ik vind deze foto;s een erg fijn gevoel uitstralen.
Op sommige foto;s loopt ze erg lekker over de rug, lekker ontspannen!
Je ziet dat jullie 2 lekker met elkaar bezig zijn.

Tips was ind je ellebogen.

Vind het ook erg knap van je dat je weer helemaal terug gegaan bent naar de basis, heel veel mensen zijn daar erg dwars in, top!

Dankjewel. Ja daar zal ik even aan moeten wennen mijn ellebogen meer richting zij als ik mn handen wat
wijd houdt maar ik ga straks lekker in de binnenbak aan de gang en daar is ze zwaar relaxed de laatste
tijd dus dan kan ik me mooi focusen op rechtuit kijken en mijn ellebogen oefenen!

bigone schreef:
Erger nog, heel veel mensen slaan de basis over en komen zich later dubbel tegen, ts, het ziet er erg fijn uit, paard heeft het getroffen met jou als ruiter, heel veel succes maar dat gaat wel goedkomen gezien de foto's.

Dankjewel!

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-11 12:26

Wat me zelf trouwens opvalt als ik nog eens naar de foto's kijk is dat mijn tenen keurig recht
staan als ik draaf (al ga ik soms stiekem vanuit mijn tenen staan) maar als ik gallopeer heb ik
kapstokjes hahaha!

Wellicht onbewust omdat ik haar wat meer aanspoor dan in draf om haar de galopsprong vol
te laten houden ofzo.. ga ik straks ook maar eens op letten..

Had vroeger een hele leuke instructrice die me met strotouwtjes vastbond aan mn singel waardoor
ik reed met zware krampen (11 jr oud) maar heb er wel van geleerd blijkbaar.. Nu 13 jr later vind ik
mijn voeten lang niet verkeerd hihi!

Kreeg alleen vorige keer de opmerking dat mijn onderbeen niet mooi onder mijn heupen uit kwam
en ik dus mijn gehele kuit wat meer naar achteren moet leggen, maar verder dan nu krijg ik niet voor
elkaar want dan heb ik geen contact meer met het zadel(kussen).. volgens mij is het nu al veel beter?