Van angst af willen komen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Gittta

Van angst af willen komen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-11 18:05

Ik weet niet zo goed hoe ik het moet neer schrijven.. Ik schrijf het gewoon zoals ik het ook zou vertellen :)

Ik rijd nu ong 6 jaar.. gewoon een uurtje in de week op een manege.

Ik loop op het moment een beetje tegen mezelf aan heb ik het idee..
met paardrijden gaat het altijd super goed.. tot het paard waar ik op zit zenuwachtig word of een beetje zin krijgt of een keer een bokje geeft of schrikt. Dan durf ik eigelijk niks meer.. Ik denk dat ik bang ben om te vallen of gewoon bang ben om de "controle" te verliezen.. Dit is eigenlijk altijd wel een beetje zo geweest.. als ik er een keer afgevallen was erger dan anders en dan moest ik echt weer vertrouwen krijgen.. maar ik ben het een beetje zat.. maar ik weet niet zo goed wat ik er aan moet doen.. ik rijd op het moment op een rustig paardje maar dat metname met galoperen bokt afsnijd en moeilijk doet.. Dat vind ik dus ook niet zo leuk.. Hebben jullie misschien tips??
Ik heb wel al een privéles afgesproken op dat paard maar ik weet niet in hoeverre dat mij helpt over mn "angst" heen te komen..

Alvast super bedankt

groetjes Gitta

njiloj

Re: Van angst af willen komen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 18:26

ik zou even de prive les afwachten denk ik. wie weet helpt dat al genoeg. Je hebt het in ieder geval al wel bespreekbaar gemaakt met je lesgever. Dat is al de eerste stap!

Romanoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 18:50

Dat is lastig.. ik weet het.. Iets heel engs, waar je op den duur gewoon klaar mee bent. Maar als je bij een paard geen goed gevoel hebt, NIET opstappen. Dit voelt het dier natuurlijk meteen aan, en als er een beetje karakter in zit gaat die dus gewoon met je aan de loopt.

Dat je zo ie zo al hulp zoekt met prive les is al 1 stap.

Je moet gewoon op een paardje gaan rijden dat rustig is, ook bij onzekere ruiters.
Zo ben ik ook over mijn "val" angst gekomen, kreeg de kans om op een super lieve tinker te rijden. (ookal heeft die me er ook een keer afgezodeflikkert :Y) )

Sinds een rare val (gekneusde ribben, zere rug etc) ben ik wel een stuk voorzichtiger geworden en niet zo heldhaftig als vroeger.. maar gelukkig zijn er genoeg paarden die lekker cool en nuchter zijn _/-\o_

Gittta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-11 18:54

Heel erg bedankt voor de reacties :)

njiloj: Ik heb het nog niet verteld aan mijn lesgever het gaat bij ons dat je dan gewoon een privéles afspreekt en dan als je gaat gebinnen vertel je waar je aan wilt werken.. maar ik zal het er zeker van te voren over hebben:)

Romanoff: Ik ben dus van te voren niet bang tenzij ik weet dat het een druk paard is ofzo.. het komt altijd tijdens het rijden nadat hij/zij druk word ofzo..

Tonidressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 19:52

Paardrijden moet toch gewoon fun zijn?? Dus als je angstig bent, stap dan gewoon niet op! Het is jou instinct dat je verteld dat het niet in orde is! Negeer het niet!! Ga desnoods aan de slag aan de hand, doe datgene waar je wel vertrouwen in hebt, maar doe niet meer. Tot je je vertrouwen terug hebt gevonden. En dat kan jij alleen zelf aangeven, met de juiste begeleiding komt dat in orde!!! Angst is gezond!! Het is een goede manier van zelfbehoud en mag je dan ook nooit negeren, maar wel proberen een manier te zoeken om te zorgen dat je je vertrouwen terug krijgt! Veel succes en vooral veel plezier!!!

Gittta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-11 20:26

Dat vind ik dus zo moeilijk want ik heb het idee dat ik mezelf onodig behoud van dingen en niet durf doortezetten.. En het is al zo lang zo en zo lijkt het me super leuk om te leren springen en ik heb het weleens een les gehad maar dat ik steeds zo schrok als ik sprong omdat ik de beweging nog niet ken en dan bang ben om er af te vallen.. dat zijn dingen die in mijn ogen niet moeten hoeven..

Niceee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 21:59

Ik begrijp die angst heel goed, ik ben ook niet zo'n held namelijk.. Zoals hierboven al gezegd denk ik dat een aantal privelessen op een super braaf en bomproof paard (eentje die dus vrijwel nooit schrikt en al helemaal niet bokt) wel zullen helpen. Of misschien op een pony als je dat een veiliger gevoel geeft? Als dit een aantal keren goed gaat, dan zal je dit paard waarschijnlijk snel gaan vertrouwen. Je kan dan heel rustig aan steeds een stapje verder gaan. En als je iets niet durft, dan doe je het gewoon niet. Gun jezelf vooral de tijd om vertrouwen in jezelf en het paard te krijgen, dan komt het vanzelf goed.

GroteVogel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 06:10

Tonidressuur schreef:
Paardrijden moet toch gewoon fun zijn?? Dus als je angstig bent, stap dan gewoon niet op! Het is jou instinct dat je verteld dat het niet in orde is! Negeer het niet!! Ga desnoods aan de slag aan de hand, doe datgene waar je wel vertrouwen in hebt, maar doe niet meer. Tot je je vertrouwen terug hebt gevonden. En dat kan jij alleen zelf aangeven, met de juiste begeleiding komt dat in orde!!! Angst is gezond!! Het is een goede manier van zelfbehoud en mag je dan ook nooit negeren, maar wel proberen een manier te zoeken om te zorgen dat je je vertrouwen terug krijgt! Veel succes en vooral veel plezier!!!

Ik zit met hetzelfde probleem, na een val durf ik niet eens meer te draven bang dat ie in galop gaat en ik er weer af val ( beginner -> nog geen balans enz.
Ik heb 5 prive lessen gehad en toen moest ik al mee met de groep, en deze is vrij ver gevorderd in mijn ogen ;-)( nu 10 lessen gehad na een stop van 10 jaar niet meer gereden te hebben)

Ik ben nu al 2 weken "smoesjes"aan het bedenken om niet te rijden, als ik al denk vanavond weer krijg ik gewoon buikpijn, nee echt niet leuk, terwijl ik het heel graag weer wil ( doel is eindeloze buitenritten maken op de heides) Lekker relax, ik hoef echt niet perse galop of te racen!

een angst is een instinkt zeg je, ja daar geef ik je volledig gelijk in, de eerste les na mijn val was een drama, ik was zo bang dat het paard met poetsen al zenuwachtig werd, en met opstijgen niet stil wou blijven, zelfs opzei sprong, ik vroeg aan de instructeur of ik af mocht stappen en stoppen, was gewoon helemaal nat van de angst zweet.
Volgens de instructeur moest ik hier doorheen, gewoon genieten zegt hij, ontspannen en door blijven ademen...
Makkelijk gezegd ......die les is dus ook vreselijk geweest met alleen maar tegenhouden en een sukkel drafje toestaan terwijl ie best mee wou galopperen met de groep.wat was ik blij dat dat uur voorbij was.

Ik weet nu niet wat ik moet doen, ik heb nog 10 rijlessen te goed, maar die zijn 14 weken houdbaar, dus als ik nu ff niet zou gaan ben ik steeds een les kwijt zeg maar.
Ik was al aan het denken aan prive les, ik ga dat morgen maar eens overleggen..
Liever zou ik gewoon op een mak paardje naar buiten gaan en lekker stappen door het bos, maar ik begrijp ook wel dat ik eerst beter moet leren rijden want vooral op de heide kan het zijn dat het paardje eens wil galopperen of weg rent...

Maarja, na die val ( 2x in een les, en alle 2 de keren gewoon lompigheid geen balans meer van galop naar draf terug nemen, ging te snel en daar vloog ik....jammer, ribben gekneusd, scheurtje in schouder en beenspier puh dan merk je dus dat je ouder word haha niet meer zo flexibel.

Tjah, hoe kom je over de angst heen, gewoon erop stappen en zweten en hopen dat niks gebeurd, of een tijdje stoppen tot het weer zo kriebelt en dan opnieuw.... moeilijk dilemma.

Gr. Natalie.

Gittta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-11 07:31

Weer heel erg bedankt voor jullie reacties :)

Niceee: Het is niet dat ik het paard niet vertrouw.. maar met galoperen doet hij moeilijk met name afsneden en zoaf en toe een bok. Dat vind ik eng maar dat wil ik dus niet meer eng vinden..

muissie5: als ik zo gevallen zou zijn en dat 2x in een korte tijd zou ik idd ook niet meer durven.
maar kun je dan niet in een les rijden waar ze nog niet galoperen ofzo?? of op een paard die jou zenuwen niet overneemt?? dat hij dan bijv. heel rustig gaat doen ofzo??

babygirlxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 14:10

misschien moet je eerst niet gaan galopperen.
en eerst je vertrouwen krijgen in het paard,
en ga je op ten duur maar eens galopperen zo hebben wij ook mensen bij ons op de club die doen het lekker rustig aan,
en zie goeie resultaten want het moet niet maar het mag. en als je er allemaal wat langer over doet kom je er ook wel,
alles op je eigen manier doen durf je het de ene keer wel dan doe je het wel en anders gewoon niet.

Gittta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-11 15:39

Dat is het hem dus eigenlijk is bij dit paard alleen het galoperen eng..

Ik heb vanavond gewoon groepsles en morgenochtend die privéles :)

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 22:55

Hoi Gitta, ik heb vroeger ook een gelijk probleem gehad. En het is makklijk gezegd om er maar mee te stoppen, maar paardrijden is toch wel heeeeeel leuk. Bij mij is het pas beter gegaan toen ik een eigen paard kreeg waar ik een vertrouwensband mee op heb gebouwd. Ik wist precies wat ik van haar kon verwachten. Ik rijd nu al meer dan 30 jaar en zou nog steeds niet zomaar op een ander paard stappen.
Er zijn echt paarden die ook bij onzekere ruiters makkelijk en lief blijven, dus ga op zoek zou ik zeggen.
Het toegeven aan je angst en het bespreekbaar maken vind ik getuigen van LEF!
SUCCES!

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 22:58

Ik ken het probleem zelf niet, maar als hij de les eenmaal gebokt heeft met galopperen en je bent blijven zitten, maakt dat je dan niet iets minder angstig? Gewoon het gevoel dat je er best op kan blijven zitten, en niet meteen valt? :) Dat helpt sommige ruiters ook wel, gewoon het weten dat ze dat wel aankunnen, geeft ook al wat meer zelf vertrouwen en bevestiging.
Goed dat je het aangegeven hebt en succes met je prive les morgen :)

GroteVogel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-11 01:37

Hoi, Ik zou zeker ff een prive les nemen, en misschien een body protector aan om je iets zekerder te voelen ?
Ik baal er zoooooooooooo van dat er nog steeds geen bodyprotectoers zijn in grote maten!( Ook al ziet het niet charmant uit, maar ik weet voor mezelf wel zeker dat ik dan *iets* minder bang ben om te vallen.)

Ik ga morgen praten en dwing gewoon een paar prive lessen af aan de lounge, en wat ik zeer zeker wil is een vast paard, zodat ik het paard ook leer kennen, ik heb tot nu toe steeds op verschillende gereden.
En ja ik zal vragen of er ook een groep is die nog niet galoppeerd ;-) Al moet ik tussen de kids, gezellie toch!
Thkz voor de reacties en ik blijf hier wel even mee lezen.
Gr. Muissie.

montyjansen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-11 08:45

Tonidressuur schreef:

+:)+ neem longeerlessen, hoef je allen aan je zelf te werken, houding en zit, ls dat goed is, veel schakelen aan de longeerlijn, desnoots ga je na het eerste paard verder op een ander paard, brutaal leren worden om op verschillende paarden te gaan rijden. 8-)

Snadra

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-11 14:05

Privéles en een makkelijk paard zijn al twee stappen in de goede richting denk ik. Hoe moeilijk het misschien ook is, als je er geen vertrouwen in hebt moet je het niet doen. Het paard zal dit zeker voelen en eventueel misbruik van maken. Ik heb geen idee hoe het bij jullie lessen er aan toe gaat, maar het lijkt me toch dat dit soort zaken te bespreken zijn met de instructeur? Als jij je niet goed voelt bij een galop, dan doe je dat toch gewoon niet? Net zo lang tot dat je op een dag het wel ziet zitten en dan kun je het proberen.. les aan de longeerlijn is misschien ook een goed idee, het paard word dan ook nog van af de grond gecorrigeerd wat je misschien een veiliger gevoel kan geven. Het is moeilijk, maar wil je er van af komen moet je een manier vinden om je eigen gevoel en vertrouwen weer goed te krijgen.

Succes er mee!

zincy_f

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-11 20:54

priveles is al een goede stap.
ik ben van de zomer buiten erg hard van m'n paard gevallen (op het hek terecht gekomen)
wat mij erg geholpen heeft is voltige, op dat moment begonnen ze ermee bij ons op de manege en ik riep altijd dat is niks voor mij ben totaal niet lenig, totdat ik het een keer gedaan had en ben daardoor ook een stuk zekerder geworden op het paard. moet nu zelfs lachen als een paard vrolijk is of maf doet.

Gittta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-11 09:23

super bedankt voor jullie reacties!
Het ging vrijdag in de groeples wel goed alleen gingen we veel galoperen heb wel langer doorgezet dan anders hij heeft geloof ik een stuk of 4/5 keer gebokt voor dat ik zoiets had van zo nou vind ik het wel goed.. Verder ging het in de les ook erg goed hij was lekker los enzo :)

met de privéles ging het ook goed het galoperen ging veel beter hij heeft maar 1 keer gebokt en de instructrice heeft me toen meteen uitgelegt waarom hij het doet, hij protesteerd dan en dan moet je gewoon even doorzetten :)
Mijn moeder heeft een hoop gefilmt en ze zei dat ze de "bok" er ook op had gezet dus ik ben wel benieuwt.
Wat me ook wel aan het denken heeft gezet was dat een vriendin van mij mee was en die zei van zo hoog bokt hij helemaal niet! en heb na mijn privéles nog even bij de les gekeken waar hij in meereed dat zn bokjes helemaal niet zo hoog zijn maar het voelt wel een beetje zo :P
dus ik ben heel benieuwt naar de filmpjes :)

GroteVogel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-11 15:35

Hoi Gitta,

Wat fijn dat je er toch gewoon op stapt en ook galop hebt gedaan!
Lijkt me wel leerzaam zo een filmpje, misschien zie je dan dat hij helemaal niet hoog bokt en je dan ook minder bang bent.

Petje af!!!

( Ik ben niet zo een held, ik ben nu voor de 2e week niet gaan rijden, ik ga pas weer aan de lounge in prive les, hopelijk kan dat komende week al)

Groetjes Natalie.

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 08:06

heb je deze adviezen al geprobeert en gaat het al beter?

kahvy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 20:01

Weet je wat de grap is? Heel snel goed leren zitten! Dan leer je ook te '''volgen'' als hij bokt en ineens is bokken dan niet meer eng! En een beetje angst is niet erg, voorzichtig zijn is altijd goed bij paarden!

Succes!

neapolitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 21:01

ik heb het vroeger ook gehad; daarna heeft iemand mij geholpen door les te geven op een eigen paard waardoor ik weer van die angst afkwam. Ik heb daarna een eigen paard gekocht die is inmiddels een veteraan waar ik alles mee doe en ik 200% vertrouw. ik heb nu een jong paard gekocht en voel toch weer die onzekerheid. Ik heb daarom nu les van iemand met grondwerk waardoor ik een vertrouwensband aan het opbouwen ben. Ik heb het vertrouwen dus niet op een manege geleerd maar op een eigen paard.

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 21:45

Hoi ts, volgens mij hebben heel veel mensen hier last van :j
Het enige wat helpt is heel veel uren/kilometers maken.
Ik heb mijn paard nu ruim 3 jaar, als het waait wordt ze rillerig, de eerste keer na een poos weer alleen op buitenrit is ze ook springerig.
Ik ben geen held maar nu ben ik niet meer bang.
Goed leren rijden en doorzetten.
Als ik mijn paard echt rijd dan gaat het beter dan als ik denk, ooooo het waait, ze zal vast wegspringen.
Dan springt ze ook weg.
Het is een combinatie van dingen; kilometers maken, weten hoe je moet rijden en zo dingen op kunt lossen en zelfvertrouwen.
Het heeft gewoon tijd nodig.
Erken je angst maar geef er niet aan toe.
Paardrijden is veel te leuk.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 22:16

Tjaaaa , paardrijden lijkt zo makkelik als je een goede ruiter samen met een goed opgeleid paardje bezig ziet, dan gaat blijkbaar alles vanzelf, maar dat is echt niet zo, paardrijden is behoorlijk moeilijk.
Het is een technische sport, en technieken kan je dus leren, maar vraagt toch wel behoorlijk wat tijd, ook rij je eigenlijk heel weinig, 1x per week is zeer weinig, das eigenlijk met alle sporten zo hé, als een voetballer 1x per week gaat voetballen, dan zal die ook nooit echt goed worden, en paardrijden is eigenlijk vele malen complexer, want buiten de techniek om is er ook het wezen paard, dat ook zelf op eigen initiatief soms ook beslissingen neemt, het is dus zaak om jouw techniek goed onder de knie te krijgen, maar ook heel goed kunnen opletten en inspelen op wat het paard zelf denkt of doet.
Bij paardrijden is zeker een dosis lef noodzakelijk, heb je die niet, tjaaaaa dan zal het eigenlijk nooit echt veel beter gaan worden, dit klinkt mssn heel hard, maar het is ook echt wel zo.
Privé les kan soms heel nuttig zijn, en het zal zeker voor een deel wel helpen, "but no guts - no glory"

SachaPhantom

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 08:26

Een vriendin van mij had ook altijd last van angst. Ze was als volwassene begonnen met rijden, en het leek of ze niet over haar spanning heen kwam. Tot ze een heel braaf bijrijdpaard kreeg. Die heeft haar alle vertrouwen gegeven, en ze doet nu alles met hem: alleen naar het bos, wedstrijdje. Dus volgens mij ligt het heel erg aan de combinatie. Maar luister goed naar je gevoel. Want als je spanning hebt voelt een paard dat natuurlijk meteen.