Friese merrrie Risse. Graag tips

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

GabberGill

Friese merrrie Risse. Graag tips

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-11 12:47

Dit weekend heb ik Risse weer eens heerlijk opgepakt.
Helaas waren ze naast de bak bezig in de haven bezig waardoor ze iets heter en stressiger was. En aangezien mijn
ruggenweervels niet helemaal lekker zitten is mijn houding zwaar belabberd en had ik op dat moment ook echt wel
een beetje pijn. Hierdoor werd de combinatie gestresst paard en pijn in mijn rug niet super maar ik wil ze toch graag
plaatsen aangezien ik dit veel vaker heb waardoor ik mijn houding niet meer de baas kan.

Risse en Ik zijn vooral bezig met de ontspanning, achterhand en een gecontroleerde galop.
Risse
merrie
fries
5 jaar
B

2 jaar onder het zadel waarvan een jaar rijden.

1.
Afbeelding
Losdraven, Hier rijden we recht op het haventje af.

2.
Afbeelding
hier is ze heerlijk aan het doordrammen.

3.
Afbeelding
Galopje ik vind haar zelf heerlijk lopen.

4.
Afbeelding
Tja niesen hoort er ook bij. Ik vind haar hierr ontspannen lopen vandaar dat hij er toch bij staat.

5.
Afbeelding
Hier bewust mijn buitenteugel er meer aan. Aangezien ze op de buitenteugel hoort te gaan zakken.

6.
Afbeelding
Extra stelling aangezien ze niks op haar linkerrhand accepteerde toen ik begon met inrijden. dit is dus al knap van der.

7.
Afbeelding
lekker paard.

8.
Afbeelding
even stappen met mijn zusje en haar pony.

9.
Afbeelding
Volte rijden en dan langzaam naar buiten duwen.

10.
Afbeelding
lekker beeld

11.
Afbeelding
Dit vind ik een fijn plaatje zonde van mij errop

12.
Afbeelding
Fijn galopje.

13.
Afbeelding
Hier ziet ze Casper het spookje weer.

14.
Afbeelding
Kanjer *\o/*

15.
Afbeelding
En uitdraven.

meggiemeg

Re: Friese merrrie Risse. Graag tips

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 13:28

Je geeft het zelf al aan je houding.
Je duikt naar voren op een aantal foto's en regelmatig heb je last van kapstokjes.
Denk ook aan je pianospelende handen.
Kortom de meest voorkomende dingen waar veel tegen aan lopen.
Is het tijdelijk dat je last hebt van je ruggewervels of iets waar je altijd tegen aanloopt?
Heb je ook foto's van het rijden als je geen last daarvan hebt? Als vergelijking zeg maar.

Moatsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 13:31

Ziet er netjes uit hoor. Ga vooral zo door.

Nog wat tips voor je houding.
- Je ellebogen tegen je lichaam houden
- Handen rechtop
- Je tenen naar binnen (misschien je beugels 1 gaatje korter doen je steekt je benen af)

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-11 13:40

Ik heb bijna altijd last,
Mijn vorige friese merrie heeft een jaar of 2 geleden een heftige ruk aan mijn arm gegeven en daardoor zijn mijn ruggenwervels van zijn plek gegaan. En ondanks veel Fysio hulp doet het vaak gewoon pijn.

Mijn kapstokken zijn hopeloos. Ik probeer erop te letten maar heb gemerkt dat als ik naar voren hang voor mijn rug dat derest ook een stuk minder soepel gaat,

Afbeelding
Afbeelding
hier heb ik minder last

Jenny_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 17:16

wat een mooie slanke dame zeg

je houding maakt het wel lelijk, maar je zoals je schrijft heb je er last van
toch proberen te ontspannen
de tenen zo naar buiten is ook echt lelijk haha probeer er bewust van te zijn en je voeten recht dan rechthouden

verder mooi stel hoor

mamamika

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 17:29

Hoi

Zelf heb ik ook rugklachten.
Wat ik zelf nog wel is wil doen is om met een rugband te gebruiken die alleen wat ondersteuning bied.
DIe drukt dan toch net je rug wat rechter en geeft wat steun.

En heel vaak als ik iemand bij me heb, die zelf ook rijd corrigeren hun mijn houding wel.
Misschien dat je wat aan deze tips hebt.
Groetjes Natasja

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 18:42

Het is logisch dat je beenligging en de rest van je houding veranderd op het moment dat je naar voren gaat met je bovenlichaam. Ik merk dat ook, ik heb een typische springhouding tijdens het dressuurrijden.
Vroeger erg veel gesprongen, veel verlichte zit gereden.
Wellicht heb je wat aan de tip van mamamika. Een band geeft je wel steun waardoor je wellicht beter recht kunt blijven met je rug.
Jullie zijn wel een leuk stel om te zien samen.

Romanoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-11 12:12

Als je zo'n last heb van je rug inderdaag een rugband. Die heb ik ook een tijd omgehad met rijden, heeft mijn voorover buigen een stuk minder gemaakt.

Verder loopt je paardje wel leuk! Denk om je tenen inderdaad.

Foto 12 geeft wel een fijn beeld!

corinne1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-11 12:22

Tip voor als je last van je rug hebt: ga regelmatig naar een sportmasseur om alles goed los te maken. Dat scheelt echt heel erg veel!
Je mag inderdaad nog behoorlijk aan je houding werken, dit stoort je paard en het ziet er niet uit natuurlijk.
Tip voor het verbeteren van je houding: Veel zonder beugels rijden! Je handen mogen meer rechtop, je houdt ze nu erg plat. En tenen naar binnen, je ziet ook dat omdat je naar voren valt, je benen naar voren gaan, ze mogen wat rechter naar beneden en iets naar achteren.
Laatste tip: draag een cap, zonde als je door bijv. struikelen van je paard, of een schrikreactie van je paard valt met alle mogelijke gevolgen....
Succes, leuk paardje!

Rozamarijn1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-11 19:22

Ik vind het een super fijn beeld alleen Jijzelf moet iets meer naar achteren gaan zitten..:):) maar je rijd Echt niet slecht De M zit er zeker in:):)

EllaBellaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-11 19:29

Ziet er mooi uit zeg! Paardje loopt er netjes. Ik zou misschien je beugels 1 gaatje korter doen, zo heb je toch meer steun en heb je iets minder last van je rug. Zelf loop ik ook al weet ik het hoe lang met een rug blessure en ik weet hoe lastig het soms kan zijn...

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-11 20:51

Wat mij opviel op zowel de eerste foto's (met rugpijn) als de andere foto's zonder rugpijn, is dat je op de achterkant van je dijen zit. Probeer je hele been vanaf je heup naar binnen te draaien, zodat de binnenkant van je dijbeen tegen het zadel ligt. Hierdoor zullen automatisch je tenen ook naar voren wijzen ipv naar buiten. Verder moet je meer op je zitbeenknobbels en schaambeen zitten. Doordat je teveel op je achterste zit zal het je rug ook teveel belasten, plus dat je om je evenwicht te compenseren eerder voorover gaat leunen. Heb zelf ook rugproblemen dus ikk weet hoe vervelend het is! Sterkte ik hoop dat het snel beter gaat :j

Fellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-11 11:00

Ligt er geld op de grond ? :)

xxDanielleee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-11 16:34

ik heb zelf ook rugproblemen door een ongeluk met paard vroeger.
Hierdoor staan mijn ruggenwerfel ook niet recht.
Maar wat mijn ervaring is, is dat voorover buigen je alleen meer pijn gaat geven.
je hebt een zeer verkrampte houding. Ga dieper in het zadel zitten en probeer toch je rug te rechten.
Let ook op je beenhouding, vooral je tenen naar binnen.
Ook heb je piano handjes.
Er is dus veel punten om aan te werken. Je fries loopt wel mooi dus dat heb je al mee. Nu nog de juiste houding en het ziet er een stuk fijner uit

Gerbera08

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-11 23:17

rechtop zitten, en goed voorwaarts neerwaarts rijden, friezen hebben vaak een nek erop en die kunnen soms en beetje 'doordouwen', dus als jij nu eens meer vw nw gaat rijden denk ik dat je qua ontspanning meer voor elkaar krijgt :) succes

Meisje1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 13:44

Ik vind dat je het echt nog netjes doet, ondanks je pijn!
Erg mooi paard heb je ook onder je kont!

had ik maar zulke lange benen als jij :o

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 16:36

Je bent op bijna iedere foto aan het terug werken. Probeer je teugels wat korter te pakken & je hand naar voren te plaatsen, dan zal je merken dat ze fijner wordt in de aanleuning.
Daarnaast zeg je ergens dat je extra stelling vraagt, maar die zie ik niet (de hulpen geef je ook niet daar?).
Probeer je armen dus te ontspannen, dan zal ze qua lengtebuiging ook fijner worden, ook al zit je wat voorover.
Leuk paard & leuke combinatie :j

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-11 08:10

haay thnx voor alle tips;

ik heb van de weeek even hele stukken doorgezeten en ben steeds dieper en rechterop gaan zitten. Hiermee merkte k dat het een stuk fijner voor mijn rug was. Deze aangeleerde houding wordt moeilijk af te leren maar we zijn op weg.

Mijn teugles:

heel vaak probeerr ik haar gewoon lang te rijden en laag.
Ze kan namelijk heel fijn voorwaarts neerrwaarts. 2e probleem is alleen dat op dat moment waren zemet slijptollen en al bezig achter debosjes kant. En dan schoot ze nog wel eens weg waardoorik haar verkeerd terug werk. Hier ben ik ook zeker mee bezig het is me gister gelukt om haar heel fijn op 1 lengte gehouden

Mirjam_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 10:28

Hee dat is manege Hoogvliet! Dat is ook voor zowat de eerste keer dat ik die manege hier zie :)
Heb daar zelf 8 jaar gereden.
Maar mooie fries heb je! Ik vind het er heel netjes uitzien, je rijdt vriendelijk. Maar het helpt voor je houding inderdaad om voor jou gevoel te ver naar achteren te leunen, zegt mijn instructrice ook altijd en het helpt! En door rechtop de kijken zit je vaak al een stuk rechter.
Succes!

sita12

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 11:04

idd ik zou het ook met een rugband proberen.

Qilan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 14:38

OP zich ziet het er netjes uit maar let op je houding.

Je zit ver naar voren, je ellebogen steken uit en je voeten soms ook.

xx

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-11 22:26

leuk beestje! dekje staat hem ook leuk :j
Maar waar ik me over verbaas is jouw houding, vooral foto 6 dacht ik echt, hoe krijg je het voormekaar
om zo te zitten? :')
Probeer op je kont te zitten, schouders naar achteren en kijk naar voren. Je voelt wel of je paard
naar beneden loopt of niet.
En benen wat meer naar achteren plaatsen.
Succes :)

_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-11 22:38

Als je moeilijk je tenen naar binnen kan draaien, kun je dan wel met sporen rijden? Anders druk je ze er continue tegenaan lijkt mij, dan is het hele effect weg?

Asmara

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 10:56

ten eerste vind ik het er vriendelijk uitzien :)

wel moet je idd denke aan je houding, maar ik weet niet of je daar altijd last van hebt of soms.
ook moet je denken aan je handen, je moet ze neerzetten alsof je een glas in je handen hebt, nu ben je meer aan het pianospelen :P

en je hebt best wel kapstokken, denk daar ook aan. Volgensmij moeten je benen ook echt meer naar achteren, maar dat kon ik niet zo goed zien.

sjoukjee22

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 14:58

Mooi! Het ziet er wel goed uit, maar probeer goed te ontspannen. Als dat lukt met je rug