Ringo (8jr New Forest) at work, L1

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

annmary

Ringo (8jr New Forest) at work, L1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-11 18:09

Ringo is een bijna 8 jarige New Forest ruin van Hoppenhof's Shardon. Ik heb hem nu twee keer in de L1 gestart wat opzich niet slecht gaat (1 winstpuntje), maar we hebben nog zat dingen om aan te werken. We hebben eens in de twee weken les, daarin werken we vooral aan een actiever basistempo, constantere nageeflijkheid en meer impuls in de overgangen.
Ringo z'n achterhand mag nog verder onder gaan treden, maar stukje bij beetje gaat het steeds beter.
Hij heeft een tijd lang niks gedaan omdat het even helemaal niet boterde tussen ons, dus er moeten nog wat meer spieren gekweekt worden en de routine in de training moet nog terug komen.

Gezien het lekkere weer vandaag heb ik mijn vriend wat plaatjes laten schieten en heb meteen mijn verjaardagskado in gebruik genomen (nieuw dekje + beschermers). M'n tweede setje in 4 jaar tijd ;)

Vond Ringo vandaag aardig lopen, hij heeft goed zijn best gedaan. Soms schoot hij wat uit de aanleuning, maar die wordt wel steeds constanter. Hij was lekker aan het been, al mag het geheel nog wat actiever. Heb aan het eind nog een paar pasjes geweken, dit gaat voor links heel goed, rechts nog wat minder, maar dat is ook zijn moeilijkere kant. We oefenen rustig verder!

Ik zelf ben heel bewust met m'n houding bezig. Rechter op en goed op m'n billen blijven zitten, maar vooral het dragen van mijn handen ipv ze vast te zetten op het zadel/m'n knieen. Het plaatje op deze foto's ben ik dan al best tevreden over!

Commentaar/advies/tips, graag, maar wel onderbouwd zodat ik er iets mee kan en begrijp waar het vandaan komt :)

1) Laten nageven met halthouden. Hier hou ik wat druk en maak afwisselend kleine kneepjes met links en rechts
Afbeelding

2) Draf met losrijden, komt er nog niet lekker doorheen en mag actiever
Afbeelding

3) Stelling vragen in de hoek, hand meer van de hals af doen ipv naar mij toe halen
Afbeelding

4) Pasje wegrijden om hem wat vlotter/alerter te maken. Komt wat tegen de hand waar ik te streng op reageer.
Afbeelding

5) Dit is meer de aanleuning/houding waar ik heen wil, al mogen m'n handen nog een klein tikje hoger
Afbeelding

6) Wat doorvragen op rechts (hij hield wat vast). M'n hand weer, maar hij loopt wel actiever.
Afbeelding

7) Lekker galopje, al vraag ik 'm net iets te diep
Afbeelding

8) Meer waar ik heen wil :)
Afbeelding

9) Fijne draf
Afbeelding

10) Mooi plaatje
Afbeelding

11) Aanspringen in galop, eindelijk niet meer tegen de hand
Afbeelding

12) Valt iets uit elkaar, wel lekker actief
Afbeelding

13) Fijne sprong, benen wel recht houden
Afbeelding

14) Zelfde, en de armen aan m'n lichaam houden
Afbeelding

15) En nog even een plaatje van afgelopen zondag, mooi ingevlochten voor de wedstrijd
Afbeelding

Close-up van de roosjes!
http://i292.photobucket.com/albums/mm38/annemarie1985/Ringo%20maart%202011/DSC05046a.jpg

Groetjes, Annemarie

unicorn_kiss

Re: Ringo (8jr New Forest) at work, L1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 18:25

Ik vind het er eigenlijk super netjes uitzien, hele leuke pony ook
Alleen je handen gaan alle kanten op, zeker een punt om op te letten.
Stelling vraag je niet dmv trekken

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 18:32

Leuke foto's ziet er netjes uit. Zoals unicorn aangeeft let iets meer op je handen. Teugels zijn vrij lang, als je ze iets korter neemt rijdt wat gemakkelijker. Handen mogen ook wat lager zie foto 9. Mooi is dat. Ophoudinkjes dus iets meer verfijnen, handen boven de manen kam. Foto 2 mooie zit. Groeten en vooral veel plezier met je mooie Haf maar dat zal wel lukken.

thoraklover

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 18:32

Leuke pony heb je! :)

Punten geef je zelf al, zoals je binnenhand vastzetten. Heb ook het idee dat je nogal met de voorkant bezig bent? Ga eerst even lekker op je kont zitten en hou licht contact met de teugels, nu lijkt het een beetje of je elk moment voorover kan vallen :P Veel suc6 :D

lisaislisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 18:38

Ik vind het er netjes uit zien, de punten geef je zelf al.
Op de eerste paar foto's lijkt hij niet zo actief, zoals thoraklover al zegt.
Maar ik vind dat hij aardig goed nageeflijk loopt!
Succes :)

annmary

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-11 18:41

Dankjewel allemaal!
Het is inderdaad een New-Forest, geen haf ;)
M'n handen zijn een van de grote punten waar ik aan werk. De teugels heb ik normaal ook een tikje korter, maar hij mocht vandaag iets meer lengte, aangezien hij die oprichting wat lastig vindt nog.
Ben inderdaad redelijk met de voorkant bezig, maar dan meer dat hij nageeflijk blijft in het actievere tempo. Voorheen was het meer 'geen gelul, trek hem in de krul', maar ik probeer nu meer vanuit de activiteit hem nageeflijk te rijden, meer naar m'n handen toe. Al lukt dat helaas niet altijd even goed...

Bedankt voor de reacties tot nu toe!

M_Vainqueur

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 18:51

Oei, ik denk dat ik de enige ben die hier spontaan pijn in mn mond van krijg.
Ik vind je handhouding echt heel erg slecht, je teugels zijn een meter te lang, je handen zijn veel te hoog. En je corrigeert alles met je handen! En nee, zo werkt dat niet. Middendraf zit je scheef je trekt zn hoofd met 1 hand opzij en dan ga je ervanuit dat die netjes corrigeert en verder gaat met zn middendraf? No way! drukt die eruit, weet jij voor de volgende middendraf dat je hem iets ronder van te voren in moet stellen en meer vanuit je been naar je stílle hand moet rijden. Op een foto hield die 1 kant vast, en jij probeert hem los te maken door even aan die kant te gaan sjorren? nee ook zo werkt het niet, je maakt een lichte ophouding met je hand en rijdt tegelijkertijd!!! met je been naar die hand toe. zolang jij niet je been gebruikt bij een ophouding met je hand, gaat hij niet loslaten want hij neemt op dat moment zn achterhand niet meer mee en als de achterhand niet mee is kan de voorkant niet los worden. In galop worden je teugels nog langer en zo wordt die steeds langer in zn lijf en valt die op de voorhand.
Ik denk dat het allemaal een beetje gemeen overkomt, maar toen ik dit zag wilde ik het even duidelijk over laten komen. Sommige foto's geven echt wel een fijn beeld, maar als je wat meer gaat vragen dan schiet bij jou de stress erin en wordt je een beetje gemeen in mijn ogen.
Ik hoop dat je er wat aan hebt. En veel succes in het L1!

annmary

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-11 18:56

Zo dan. Ik corrigeer niet alles met m'n handen, maar nog wel teveel ja. En nee, met zo'n actie van mij in de middendraf ga ik er niet vanuit dat hij netjes corrigeert, juist niet, daarom staat er ook bij dat ik veel te streng ben met m'n hand. Het is een automatisch, slecht aangeleerde reactie waar ik heel hard mee bezig ben om af te leren, want ik schiet er geen fl*kker mee op.
Maar m'n handen te hoog? Hm, van m'n instructrice moet ik ze juist wat meer gaan dragen en soms ook wat hoger, ik had ze nogal op de manenkam hangen. Vanwaar jouw mening dat ze veel te hoog zijn, kan je dat uitleggen?
Laatst bijgewerkt door annmary op 22-03-11 19:02, in het totaal 1 keer bewerkt

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 18:58

conejo schreef:
[pien_2010] schreef:
Leuke foto's ziet er netjes uit. Zoals unicorn aangeeft let iets meer op je handen. Teugels zijn vrij lang, als je ze iets korter neemt rijdt wat gemakkelijker. Handen mogen ook wat lager zie foto 9. Mooi is dat. Ophoudinkjes dus iets meer verfijnen, handen boven de manen kam. Foto 2 mooie zit. Groeten en vooral veel plezier met je mooie Haf maar dat zal wel lukken.

Het is geen haflinger, maar een new forest pony zie titel

Ja natuurlijk sorry ik wist het wel maar fout opgeschreven want ik zat met een Haf in mijn hoofd. :o

Ymke_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 19:01

verbeter punten geef je zelf al.
Misschien soms voeten meer in de rijrichting, maar kunnen ook momentfoutjes zijn..

Wat een leuk beesie , en dat setje is echt geweldig. staat goed.

M_Vainqueur

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 19:02

nou ik zal het even iets anders vertalen.
Als jij je handen zo hoog zou houden zoals je ze nu hebt maar dan met de juiste lengte van de teugels, dan zou er een knik komen in de lijn tussen mond en elleboog. Met deze lengte is deze lijn bij de meeste foto's wel recht, maar door de lange teugels en je handen in je buik heb je nog geen vering die juist optreedt als je je handen in die rechte lijn voor je hebt. Als je je handen hoger gaat dragen zul je snel geneigd zijn om heeft hoofd te gaan 'tillen' dus oprichting vanuit de hand ipv vanuit het been tegen een weerstandbiedende hand.
Mijn tip is dus, neem je teugels 2 passantjes korter, en houd je handen ontspannen! voor je en draag ze zelf! maar houd ze niet hoger dan dat voor jou en je aanleuning prettig is(dit voel je vanzelf als je je handen stilhoud en met je been naar de mond toe rijd.) Succes

annmary

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-11 19:06

Hm, hij voelde over het algemeen vrij stil in z'n aanleuning vandaag, veel fijner als anders. Er zaten nog wel verrotte momenten tussen ja, en die zie je ook op sommige foto's. Ik heb ook bewust niet alleen maar fijnere foto's geplaatst. Maar m'n handen in m'n buik, daar ben ik het er niet mee eens... in ieder geval niet op de foto's waar hij fijn in aanleuning loopt en ik rechtop zit, met m'n armen mooi langs m'n lichaam.
Volgende keer gaan de teugels weer wat korter, had hem nu 1 passantje langer dan normaal.

Mizoan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 19:12

Er zitten id plaatjes tussen waarvan ik denk mwah......maar goed M_Vainquer je verwoord het in je 2e post erg netjes en duidelijk!
TS geeft zelf ook aan dat ze nu bij het moment van ontspanning de teugels te lang heeft, langer dan normaal en id die handen mogen wel meer gedragen gaan worden. Er zitten wel fijne momenten tussen als je de teugels dan ook nog wat korter denkt, ziet het er goed uit.
Vind het gedurft dat TS ook foto's plaatst met de momenten dat het niet zo gaat als zij wil dat het zou moeten gaan ;)

TS hard trainen, lekker blijven lessen en dan kom je er wel!

wake_up

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 20:05

Zolang je zelf al door hebt wat je fout doet, heb je al 50 % van het probleem opgelost. :) Probeer als je je paard los wil maken dmv inbuigen, het vooral op een volte te doen. Dan heb je gehele lengtebuiging in het lichaam + moet het paard zijn binnenachterbeen onder de massa zetten, waardoor het makkelijker stelling aanneemt. Zeker wanneer een paard strak is, heel veel gebruik maken van die lengtebuiging. Daar heb je zoveel profijt van, met aanleuning, lengtebuiging etc. :) Natuurlijk kan je af en toe op de lange zijde ook stukjes inbuigen, maar omdat ik nu veel spanning zie + grote teugelhulpen heb ik het idee dat het nu nog vooral gepluk is met die stelling om hem los te krijgen, en daarom is het beter om het op een volte te doen, omdat het paard dan vanzelf loslaat als hij goed buigt om je binnenbeen en zijn binnenachterbeen er goed onderzet. :) Ik weet niet of je paard fijn loopt als je hem wat lager rijdt, maar je zou met losstappen hem bijvoorbeeld wat meer richting het halsstrekken kunnen laten lopen. Als je dan van achter naar voren rijdt, zul je merken dat zijn stappassen ruimer worden een hij makkelijker de hand volgt. Vaak is dat ook een fijne methode om mee los te rijden als paarden nogal strak zijn in hun gewone houding. (edit: en ook in de lage lijnen is het dan fijn als je veel voltes rijden om gebruik te maken van de lengtebuiging :) )
Ik vind je handhouding op de laatste 7 foto's al een stuk fijner. Probeer echt veel tempowisselingen te rijden, en je handen niet teveel te verplaatsen, alleen mee te gaan met de mond, en je hand af en toe wat naar binnen met lengtebuiging. Verder moet je echt gebruik maken van kneepjes met je ringvinger. In het begin zal je paard hier misschien nog niet lekker op reageren, maar hoe meer tempowisselingen je rijdt en gebruik maakt van lengtebuiging etc, hoe meer effect die kneepjes na een tijd hebben! Mensen zijn snel geneigd als kleine kneepjes geen effect hebben grotere hulpen te gebruiken, maar daar gaat het juist fout. Een grote hulp komt hard aan, veroorzaakt strakheid waardoor een paard alleen maar moeilijker kan reageren op kleine hulpen. En daardoor kom je dus in een negatieve spiraal. Ookal merk je dus in een week tijd bijv. niet veel verbetering, of loopt hij met zn hoofd in de lucht, als jij maar veel bezig bent met van achter naar voren rijden dmv tempowisselingen, en bezig bent met buiging en rechtstellen, dan zul je merken dat hij vanzelf steeds makkelijker zakt, en je straks ook genoeg hebt aan de kleinste vingerhulpen! :D

Ik vind het goed van jezelf dat je je fouten herkent en merkt dat je met hardhandig rijden niks opschiet, en door je probleem te herkennen ben je in ieder geval al een heel stuk op de goede weg! :)

netam12

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 21:12

Leuke foto's. Probeer je teugels op één maat te houden af en toe worden ze te lang,hierdoor vertekend het beeld vaak ook met rijden. (v.b. foto 6). Probeer ook zoals eerder aangegeven op je handen te letten. Op sommige foto's heb jij je ene hand op piano stand staan en je andere hand wel gewoon netjes rechtop.
Verder ga ik met het commentaar mee van wake-up

Cchanny

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 21:19

Heb alleen het idee dat je zaagt.
Aangezien op elke foto elke keer een andere hand verder naar achter zit. en je schouder gaat ook mee naar achter.

Sommige foto's geven dan wel weer een fijn beeld, maar vele foto's zien er niet zo netjes uit. Omdat je naar mijn idee te veel aan de voorkant bezig bent. Als je hem eerst zorgt dat ie lekker actief loopt, zal hij door middel van ontspanning jou hand opzoeken.

Heb verder het topic een beetje globaal door gelezen, het is inderdaad net wat wake-up zegt, als je de problemen zelf al door heb, zit er al een heel verbeter punt :)
Nu nog proberen uit te voeren, aangeleerde gewoontes zijn slecht af te leren. Maar probeer het zo snel mogelijk, want dat getrek in je pony's mond is niet fijn.

Mag ik wel even zeggen dat je setje er leuk is! en dat ik je been houding erg mooi vind. Misschien je tenen nog naar binnen, maar vind je beenligging erg mooi !

BrittOllie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 21:35

Ik vind dat je je teugels erg lang hebt, zoals bij foto 12, hij valt erg uit elkaar, als je je teugels iets korter neemt, en buiten been/hand tegen houd, dan blijft (hij/zij) miss verzameld.
Als ik jou was zou ik je teugels dus iets korter doen en veel overgangen rijden, heel rustig drafje, achterhand eronder rijden, dan voorwaarts rijden (geleidelijk aan, niet ineens weg) en zodra je weg bent, weer terug nemen, ben je terug, weer weg, enzo voorts, kan in stap, draf en galop.
Succes verder :)

annmary

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-11 21:50

Ik vind het wel lastig met rijden, qua nageeflijkheid en stelling. Op elk moment van het rijden, in alle gangen, kan ik hem zo uitschuiven, hij volgt m'n hand uitstekend en blijft dan ook fijn in contact. Maar de stelling en lengtebuiging daarentegen, dat is een stuk lastiger.
Over de lengte van de teugels, dat staat in mijn eerste reactie, had hem vandaag bewust iets meer lengte gegeven in de hals, normaal heb ik ze iets korter.

Zagen doe ik niet, maar ik snap dat het vanaf de foto's zo lijkt, het is inderdaad elke keer een andere hand die ergens heen gaat waar hij niet heen moet gaan. Maar zoals al eerder gezegd, er zit wel degelijk verbetering in. Nou is dat geen excuus, dat weet ik, want het moet helemaal niet, maar voorheen gebeurde het een stuk meer. Lang leve les en bewust jezelf controleren met rijden ^^

Overgangen heb ik vandaag te weinig gereden als ik er zo over terug denk, daar wordt hij inderdaad beter van. Volgende keer weer mee aan de slag.

@wake-up, tnx voor je uitgebreide antwoord!
@cchanny: Tnx, ben er ook heel blij mee, het setje!

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 22:11

leuke pony en leuk setje..

het ziet er aardig uit en je geeft zelf wel al een hoop verbeter punten aan..
Als ik de foto's bekijk krijg ik het idee dat je best hard in je handen bent, ik zie namelijk op bijna geen één foto lekker ontspannen handjes.. het LIJKT alsof je er altijd druk/kracht op heb staan...

kan natuurlijk een vertekend beeld zijn hoor ;)

Verder handjes rechtop ;)

annmary

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-11 22:21

Ik ben inderdaad vrij hard in m'n handen, maar probeer ze dan ook meer te dragen ipv laag te houden, want dan zet ik ze minder vast en veer ik makkelijker mee met zijn bewegingen.
Maar ik moet zeggen, hij nodigt het ook wel uit om er kracht op te zetten. Dat heeft m'n instructrice ook gevoeld laatst (die was er best verbaasd over), maar nu is het de kunst om het niet met kracht proberen op te lossen, maar met actief rijden en als je al wat doet, dan eerder even de druk er af en dan weer oppakken :)

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 22:55

annmary schreef:
Ik ben inderdaad vrij hard in m'n handen, maar probeer ze dan ook meer te dragen ipv laag te houden, want dan zet ik ze minder vast en veer ik makkelijker mee met zijn bewegingen.
Maar ik moet zeggen, hij nodigt het ook wel uit om er kracht op te zetten. Dat heeft m'n instructrice ook gevoeld laatst (die was er best verbaasd over), maar nu is het de kunst om het niet met kracht proberen op te lossen, maar met actief rijden en als je al wat doet, dan eerder even de druk er af en dan weer oppakken :)

Dat je het zelf erkend is al het halve week..
knoop indd goed in je oren dat zodra je pony sterk word, dat je dit voorwaarts oplost..

EstherMe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 09:12

Ahh daar hebben we knappe Ringo :D

Je zegt zelf al tegen welke punten je aanloopt en dat is op de foto's ook te zien. Hij mag er net even wat meer doorheen. Oplossen kan je dit door overgangen te rijden, versnellen en vertragen in een gang en voltes om hem beter in te laten buigen.
Gelukkig ben je je er van bewust! En ik weet dat hij niet de gemakkelijkste is om te rijden en inderdaad uitnodigt om met druk te gaan rijden. Jullie zijn al een stuk vooruit gegaan, dus dat komt allemaal vanzelf wel goed :)

Iris_10

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 14:44

Het ziet er niet verkeerd uit, men wat een leuke pony heb je zeg! :~

Ik vind dat je wel wat streng bent met je handen, maar dat is door mijn voorgangers al gezegd. Als ik jou was zou ik tijdens het rijden aan het begin eerst lekker eens zorgen dat je pony vooruit denkt, actief gaat lopen (ongeveer 15-20 minuten) en pas later concentreert op de voorkant (het nagevelijk laten lopen). Ik denk dat als je hem actief rijd, dat hij vanzelf gaat zakken met zijn hoofdje en je hand volgt.

Bij het halthouden zeg je trouwens dat je links en rechts om en om kneepjes maakt (dit komt op mij over alsof je zaagt). Ik zou het bij de druk laten en wanneer hij zijn hoofdje laat zakken geef je hem ruimte. Wanneer je pony goed nagevelijk loopt, is de kans ook groter dat hij lekker laag met zijn hoofdje blijft als hij stil staat.

SLK

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 15:10

Je houding ziet er prima uit op paar kleine puntjes met je handen.
Ik zal als tip willen meegeven dat tijdens dat je een bocht doorgaat zoals bijvoorbeeld op een volte dan beweeg je je binnen hand in een rechte lijn opzij in plaats van naar je lichaam toe te trekken. Hierdoor heb je meteen de juiste stelling en voorkom je dat je ellenbogen te ver naar achteren gaan. Verder kunnen je handen iets rechter op bij mij hielp het toen ik een glaasje water vasthield mischien iets om eens te proberen!

Hoop dat je er wat aan hebt!

annmary

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-11 19:06

Voor de laatsten, hij volgt mijn hand heel fijn, ik kan hem zo uitschuiven met dezelfde aanleuning en weer netjes oppakken. Het probleem waar ik tegen aanloop is meer de constantheid van de aanleuning ansich.
Met het stelling vragen weet ik dat m'n hand niet naar me toe moet maar opzij, dit is alleen zo lastig om af te leren! Controleer mezelf wel altijd, alleen soms is het al te laat en vliegt ie alweer ergens heen waar hij niet heen moet.

Over het kneepjes geven met halthouden, er zit een aardige tijd tussen de kneepjes die ik geef. Ik vraag hem ietsjes in te buigen naar links, daarna weer rechtstellen. Dan even later naar rechts, dan weer recht. En als ik hem recht wil hebben en hij dan niet lekker nageeft, dan hou ik eerder druk en soms aan een van de kanten wat kneden. Dus zagen gelukkig niet ;)

Ik probeer hem zo actief mogelijk te maken, ook aan het begin, maar ik wil niet dat hij daarbij sterren gaat kijken. Dus vandaar dat ik hem dan al wat meer naar beneden laat lopen. Hierbij hoef ik niet te sjorren, met lichte druk gaat dit prima. Totdat ik wat meer van hem ga vragen (oprichting/verdere stelling), dan komt onze (mijn) moeilijkheid.