hoe vertrouwen weer winnen na vervelende val?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Charlot2000

hoe vertrouwen weer winnen na vervelende val?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-11 09:53

Hallo allemaal ik weet niet of dit hier goed staat...
Ik heb sinds 1,5 week een geweldig paard gevonden en zij staat hier bij mij thuis.
Alles ging heel goed totdat ik er afgevallen ben vorige week bij het opstappen.
Het was min of meer een soort ongelukkige situatie.. ik had mijn been er al over toen ze net een paar passen naar voren deed en ik dus achter het zadel terecht kwam. Ja en toen was het (logisch) dikke paniek en vloog ik er na een stuk of 3 dikke bokken voorover af.
Het leek eerst mee te vallen maar toch voor de zekerheid nog even langs de huisarts gegaan, die me gelijk doorstuurde naar het ziekenhuis waar bleek dat ik 3 gebroken ribben had, een aantal gekneusde ribben, een blauw oog en een lichte hersenschudding.
Kortom niet zo mooi. Moest ook nog een nacht blijven, daar had ik natuurlijk al helemaal geen zin in.

Voor mijn nieuwe paard wordt goed gezorgd, er is gelijk de dag erna iemand gekomen die er opgestapt is, natuurlijk eerst wel met veel spanning omdat zij er ook van geschrokken is. Maar dat meisje is nu inmiddels 3 keer geweest en ze kan alweer alleen op- en afstappen.
We hebben nu met haar afgesproken dat zij haar de komende 4-6 weken (zolang moet ik herstellen) blijft rijden 3x per week en dan longeert mijn vriend haar ook nog 1 keer per week.

Zoals jullie wel zullen begrijpen baal ik als een stekker. Naast de pijn zie ik ook nog eens vanaf de bank mijn mooie paardje in de wei lopen en dat er een ander meisje nu op rijdt is schitterend mooi allemaal maar ik had het natuurlijk ook graag zelf willen doen.

Aan de andere kant ben ik toch wel heel bang dat het weer mis zal gaan... de eerste keer zal wel spannend worden.

Zijn er meer mensen die angst gekregen hebben na een vervelende val en hoe hebben jullie dit toen opgepakt?

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 10:11

Ik ben ook een keer onwijs hard gevallen van mijn paard. Toen opgestapt en er gebeurde weer precies hetzelfde zelfs toen de vorige eigenaar (een grote sterkte vent) haar vast hield... Was helemaal de kluts kwijt hoorde ik, weet zelf niet meer wat er precies is gebeurd.
Natuurlijk ook erg geschrokken, en pijn overal.. Maar in de tijd dat ik niet gereden heb is alle angst en schrik weggegaan en ben ik gewoon weer op mijn paard gestapt, met instructrice.

Zorg dat dat andere meisje er bij s als je er weer opstapt. Die weet dan precies hoe je nieuwe paard zich gedraagt.

HindaFree

Re: hoe vertrouwen weer winnen na vervelende val?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 10:16

ik ben ook tijdens het opstappen van mijn paard gevallen... was zeer ongelukkig en kreeg een trap na op mijn heup... daarop volgde alleen mar problemen met opstappen omdat je dan met een spanning op stapt en je paard dus precies het zelfde weer gaat doen... eerst geprobeerd dat iemand haar vast hield maar werd alleen maar erger... op de duur ben ik dus in me eentje zelf gaan oefenen. ging eerst gewoon uit gebreid longeren. op een of andere manier kreeg ik een trots gevoel en als ik klaar was zadel er op en kijken of het lukt met opstappen en dat al verder opbouwen. ( na het longeren is spanning van het paard er af... alleen die van je zelf dan nog)

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 10:24

Ik ben onlangs met afstappen door mijn rechterbeen heen gezakt, gevolg: diverse breuken aan het draagvlak van mijn scheenbeen. Operatie gehad, voorlopig nog helemaal niets. Daarna een lange revalidatieweg te gaan, hoop over een aantal maanden weer een beetje te kunnen lopen. Ik denk er ook regelmatig over na wat als ik straks weer zover ben als ik weer kan rijden. Van mijn man mag ik niet meer afstappen zoals ik al 28 jaar lang heb gedaan. Dus daar moet wat op gevonden worden. Als we daar een goede oplossing voor hebben gevonden dan gaan we het rijden weer proberen op te pakken, de eerste keren absoluut niet alleen. Dit om het afstappen te begeleiden. Mijn paard zal de spanning van mij ook zeker voelen, dus ook voor hem zal het fijn zijn als er iemand bij is om hem gerust te stellen dat alles goed is. Voor mij zal het belangrijk zijn dat er iemand bij is die ik vertrouw en die mijn paard kent. Dat zal een heleboel gaan schelen. De rest zal ik toch echt zelf moeten doen.

anjaenrene

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 10:37

Mijn paardje was net terug van de africhtingsstal toen ik de eerste keer op wilde stappen. Ze schrok toen ik mijn been over haar heen zwaaide en we gingen er knoerthard vandoor. Ik ben toen met haar tegen een stalgenoot (en paard) opgebotst. Dat resulteerde dus in ambulance en de hele mikmak. Wop heeft nog maanden het opstappen eng gevonden en ik durfde al helemaal niet meer. We zijn met een handig iemand gaan oefenen met op en af stappen tot ze weer redelijk!!! stil bleef staan bij druk in de beugel. Na weken stond ze stil met het opstappen maar dan moest ze wel vastgehouden worden. Toen ben ik er aan de longeerlijn weer opgestapt met gierende hartkleppen. Ik was thuis al ziek als ik eraan dacht dat ik op stal weer op moest stappen. Na een maand kon de longeerlijn er pas vanaf en durfde ik alleen te rijden. Nu zijn we een half jaar verder en ik zorg bij het ostappen nog steeds dat iemand haar vasthoud, ookal weet ik diep van binnen dat ze blijft staan. Het wordt langzaamaan steeds minder dus wie weet over een paar weken?? Neem van mij aan dat het zijn tijd nodig heeft. Niet alleen jij maar ook je paardje zijn gewoon behoorlijk geschrokken. Ik rijd al 30 jaar en vondt mezelf ineens weer aan de longeerlijn terug, maar angst gaat over. Een sportspycholoog zei ooit tegen mij dat je voor 1 negtieve ervaring 100 goede nodig hebt om de negatieve te vergeten. Het komt dus allemaal goed met vertrouwen en tijd! Accepteer je angst en wordt niet boos op jezelf. Je komt er wel weer en voor je het weet zit je op de geweldige paard en weet je niet meer beter! STERKTE.

Wessel2004

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 10:49

Hoi Charlot2000,

Wat ontzettend vervelend zeg. Ik heb vorig jaar juni bij het opstijgen precies hetzelfde meegemaakt (ik had mijn paard net een maand). Alleen heb ik toen mijn knie verbrijzeld. Ik heb 12 weken in een rolstoel gezeten en ben nog steeds aan het revalideren. Sinds januari zit ik weer "echt" op mijn paard, daarvoor alleen een beetje uitstappen, eerst aan de longe en daarna los.

Ik heb al die maanden alleen maar gekeken naar mijn paard en hoe braaf ze wel niet was onder het zadel (ik liet haar ook door iemand anders rijden). Dat heeft mij heel erg geholpen. Daarna ben ik begonnen met enkel grondwerk, eerst alleen in de molen zetten omdat ik nog niet goed kracht op mijn been kon zetten en steeds iets verder uitbouwen. Voordat ik weer kon rijden heb ik lekker veel met haar aan de longe gedaan om weer vertrouwen in haar te krijgen

Mijn tip is om veel en vaak te gaan kijken als dat andere meisje op je paard rijdt en het straks zelf eerst weer rustig op te bouwen.

Ik rijd nu na al die maanden fijner en meer ontspannen op mijn paard dan voor mijn ongeluk.

Heel veel succes en sterkte toegewenst.

blue_sky

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 10:52

TS ik heb enkele weken precies hetzelfde meegemaakt met opstappen met mijn paard die ik sinds september heb. EN viel ik er 2 weken later nog eens snoeihard vanaf. Dat het gebeurt bij een "nieuw" paard maakt het niet beter, je bent immers nog in de fase van het vertrouwen opbouwen. En dat wil zo niet erg lukken. In mijn geval kon ik gelukkig (wel met een zeer pijnlijke arm en schouder) direct na de val(partijen) weer opstappen. Dat moest ik van mezelf omdat ik bang was anders nog meer angst te krijgen.

De truc zit hem toch in begeleiding. Ik ben extra les gaan nemen. En ik heb een goede vriendin gevraagd hem 2 x per week te rijden, ben minder krachtvoer gaan voeren, zet hem nu elke dag op de wei (dat leverde problemen op omdat hij helemaal flipte maar gaat steeds beter) en rijd nooit meer zonder dat er iemand anders bij is. Omdat ik de tweede keer in de buitenbak naar mijn idee zonder aanleiding gelanceerd ben rijd ik voorlopig alleen binnen totdat ik hem daar ten minste weer volledig vertrouw. Mijn paard reageert extreem op spanning van mijn kant heb ik gemerkt dus ik dwing mijzelf tot ontspannen, hoe hij dan verder loopt is even minder belangrijk. Maar zoals hierboven al gezegd wordt, het kost volgens mij gewoon (veel) tijd.

Charlot2000

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-11 10:55

Bedankt voor jullie reacties allemaal.

Wessel2004: ja ik ga ook steeds kijken bij haar.. dat doet me ook wel goed hoor!
en ik zie ook niet echt tegen het rijden op.. maar het opstappen. Als ik er eenmaal opzit dan zal het wel goed gaan vermoed ik.

To be continued...

Carlijn101

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 11:01

Ik heb een paard gereden die met het opstappen zelf nogal in paniek kon raken en kei hard weg rende.. En echt niet te houden was. Met heel veel tijd en geduld is dit opgelost. Als je verwacht dat alleen het opstappen het probleem is, de eerste tijd gewoon zorgen dat er iemand bij is met opstappen.. Heel rustig, maar wel 'snel' opstappen, ik bedoel niet snel maar wel gewoon hop zitten en niet blijven hangen, voor dit paard werd het nadruk op het opstappen leggen alleen maar erger.

Ook kan na het rijden een paar keer op en af stappen helpen.
Als ik het zo hoor lijkt me de angst alleen in het opstappen te zitten en niet in het rijden? Als het ook met rijden is, is naar mijn mening een kwestie van km maken.. Gewoon veel oefenen, heb je zeer weinig vertrouwen op het begin, misschien eerst eens op een ander (minder jong) paard stappen zodra je weer mag rijden.

Sterkte iig met je herstel.

blue_sky

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 11:24

O ja, en opstappen met een krukje (mits je paard dit niet eng vindt) kan ook helpen. Dan zit je er net wat soepeler en sneller op en het geeft minder druk op de rug van je paard.

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 11:31

Hier nog een "slachtoffer". Ben twee jaar geleden met steigerend paard achterover gevallen. Arm gebroken, pols gebroken, knie zwaar gekneusd, hersenschudding. 14 dagen geleden ben ik met paard en al onderuit gegaan : mijn hele onderbeen af. Ambulance. Operatie. Een boel ijzer en schroeven erin en gedoemd tot 12 weken rolstoelgebruik.
Wat ik doe ? Gewoon terug opstappen. Momenteel kan ik haast niet wachten. Nog 10 weken te gaan, en dan nog reva :(
Ik denk altijd aan dit ene zinnetje :
"courage is : being scared to death, but saddling up anyway"
:D
Geloof me, het gaat gewoon elke keer weer beter.

Wessel2004

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 13:05

Hey sevke,

Ga maar werken aan geduld hebben, want over 12 weken zit je er nog lang niet op :(:) . Je kunt straks niet meer lopen... ik had ook mijn onderbeen afgebroken, ik hoop echt voor jou dat je sneller weer op de been bent dan ik! Heel veel sterkte toegewenst.....

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 13:11

Ben inmiddels een aantal weken onderweg met mijn breuken en net wat Wessel2004 zegt geduld kweken. Had het vroeger bar weinig en nu gaat het steeds beter. Je moet gewoon makkelijker worden want anders maak je het voor jezelf alleen maar lastiger. Ik hoop over 2½ week groen licht te krijgen om met 20% te gaan belasten en te gaan leren lopen. Ik hoop er ook niet zolang over te doen als Wessel2004!

Iris_ilja

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 13:24

Ik heb het ook een tijdje gehad. Ik heb mijn paard een tijdje niet gereden omdat ik niet zo gemotiveerd meer was. Daarna weer wat longeren en na een week longeren wou ik er weer op. Ik wou opstappen... verschuift mijn zadel!!! dus ik zwiep me been eroverheen en ze vliegt onder me vandoor. Dus ik proberen weer op te stappen, en weer vliegt ze weg... Toen heb ik weer een aantal weken gelongeerd met zadel en aan het zadel hangen enz. Uit eindelijk ik al me moed verzameld en stapte ik weer met hulp van een vriendin die dr vast hield. Maarja een angstig paard hou je niet... en ja hoor ze vloog weer weg onder me vandaan... Toen was ik mijn vertrouwen helemaal kwijt. Ik heb een nieuw zadel gekocht die beter lag en vervolgens stapte een vriendin van me op. Die heeft dr 2/3x gereden. En toen heb ik mijn moed weer verzamelt om er zelf weer op te stappen. In het begin moest 1 iemand dr vast houden en de ander hangen aan het zadel (ik was als de dood dat me zadel verschoof) en na een ongeveer 2 weken zo opstappen heb ik (en mijn paard) het vertrouwen weer terug gekregen! Nu stap ik weer zonder problemen op!
Succes!

Snadra

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 18:05

Ik zou het heel rustig weer opbouwen, beginnen bij dingen waar je je wel zeker over voelt om zo weer een 'goede' band met haar op te bouwen. Begin met lekker borstelen, longeren, rustig opzadelen zonder dat je er zelf op gaat etc.. zodra je merkt dat je te veel spanning opbouwt zou je eigenlijk gelijk moeten stoppen want dat zal altijd ook invloed hebben op haar. Maar ik denk dat de eerste keer dat je weer op zult steigen er altijd beetje spanning zal zijn, maar probeer je vertrouwen in haar eerst weer op te bouwen.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 18:13

De eerste keer dat ik na flinke val weer opstapte was nadat mijn vervangster het paardje al goed gereden had, dus uitstappen. De tweede keer overgenomen halverwege. Toen voelde ik dat ik zelf weer durfde en even gelongeerd van te voren. Vervangster bleef de eerste keren erbij voor als het mocht fout gaan. We zijn daar een paar weken samen aan gaan werken totdat mijn paardje rustig bleef met opstappen en ik gewoon weer durfde te rijden. En geloof me, het is de moeite waard om je angst onder ogen te zien en ermee aan de slag te gaan als je beter bent. Ik heb er nu een fijn paardje aan.

Charlot2000

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-11 18:18

dat had ik ook al in gedachten.. eerst een keer uitstappen.. dan is de 'spanning' er bij haar ook wat af.. maar goed ik mag er de komende 4 weken nog helemaal niet op dus ik heb nog tijd zat om er over na te denken. ik wou wel dat ik er na de val gelijk weer even op gegaan was maar ja dat kon echt niet. maar in ieder geval allemaal bedankt voor je lieve berichtjes en de goede tips!

laurae

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 20:22

Hier nog iemand die je kan vertellen hoe leuk paardrijden is :+

Ik ben 1,5 jaar geleden buiten van mijn paard afgevallen (of eigenlijk: op het asfalt gelanceerd). Stomme samenloop van omstandigheden met als resultaat een gebroken elleboog, gescheurde knieschijf en een zwaar gekneusde pols. Het heeft drie maanden geduurd voordat ik weer voldoende hersteld was om te mogen rijden.

Probleem daarvan is, wat jij straks ook zult hebben, is dat je dus drie maanden lang als laatste herinnering hebt dat je er af bent gevallen. Over je angst heen stappen is dan steeds moeilijker. Wat bij mij goed werkte was gewoon erkennen dat je het eng vindt en zorgen dat je de eerste keren iemand er naast hebt lopen. Niets doen waar je je niet prettig bij voelt en rustig opbouwen.

Het belangrijkste is dat je niet nog een slechte ervaring er bij krijgt. Die van mij was super braaf en heeft nooit meer een stap verkeerd gezet (ondanks dat hij 3 maanden stil had gestaan). Maar goed ook want ik denk niet dat ik was blijven rijden als ik er in die eerste weken nog een keer zo was afgevallen.

Ik ben nu nog niet helemaal van mijn angst af, buiten rijden is en blijft spannend. Maar ik kan wel weer volop genieten van het rijden.

unicorn_kiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 20:33

Een goede tip is volgens mij krukje nemen, naast haar stellen en de bak, en net zolang erop staan (en weer afstappen en opstappen) tot de ontspanning er 100% is en jouw merrie netjes stil blijft staan en bij wijze van spreken geen kick meer geeft. Daarna kan je rustig proberen opstappen.
Het is ook een tip goed het opstijgen te oefenen met een bomproof paard, zodat je een beetje handig wordt en opstappen 'vanzelfsprekender' wordt
Komt vast goed!

chantaaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 21:25

ik ben zelf buiten op de stenen van mijn paard gevallen en heb hier ook heel lang last van gehouden met het bang zijn. ik ben de eerste aantal keren pas gaan rijden als er iemand bij was, mocht er dan iets gebeuren ben je niet alleen. Laat iemand haar vast houden als je opstapt en probeer hoe moeilijk dit ook is, niet te gespannen te zijn. ik raad je wel aan om zelfs nu je niet kan rijden nog wel dingen met haar te doen. Al is dit maar bij haar in de bak zitten of lekker poetsen misschien als je straks wat meer hersteld bent wat longeren. Probeer eerst voor je erop gaat in de tussentijd het vertrouwen naast haar weer te winnen.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 21:32

Mijn verhaal : . Ik kocht mijn paard nu bijna 2 jaar geleden. Toen hij bij mij op stal kwam was hij door omstandigheden bij vorige eigenaar etc in 2 weken tijd 2 maal van stal veranderd. En dus als bijna 6 jarige flink de kluts kwijt. Onder druk "wanneer ga je er nou op" ben ik op dag 5 op hem gaan rijden. We vonden het beide spannend. En met mijn stomme kop ben ik toch vergeten wat ik me heilig voorgenomen had: eerst longeren. En nasingelen. Dus ik zit er koud op, paard gaat direct in draf, ik zit zwaar om terug te nemen en zadel glijdt eraf onder de buik. Gevolg: ik had er nog niet eens 1 rondje op gezeten en kon met een schouder uit de kom naar het ziekenhuis. 3 maanden niet rijden en dan rustig terug opbouwen.

Ik heb toen die eerste 3 maanden grondwerk gedaan. Eerst op de wei (kon hem niet zelfstandig meenemen) en langzamerhand meer en meer in de paddock. Ja en toen voorzichtig begonnen met rijden opbouwen. Maar eerst door mijn eigen angst heen... Wat ik heb gedaan is gewacht tot het gevoel goed was. Omdat ik vrij klein ben en paard toch wat groter is, wilde ik met krukje opstappen. Dus in het grondwerk heb ik hem eerst geleerd stil te blijven staan naast de kruk. En dan ik op hem hangen etc. Toen dat goed ging ben ik met het hoofdstel in begonnen en toen met zadel erop. Tot het gevoel goed was en ik dus op hem ben gaan zitten (na een uitgebreide longeersessie :D ) Toen ik eenmaal zat was alles weer OK. Maar nog elke keer daarna was het weer even spannend. Zodra ik zit is het weer goed.

Dus mijn advies is grondwerk met haar gaan doen en veel met haar bezig zijn. Band opbouwen, vertrouwen op bouwen van 2 kanten. Dan zal je gevoel vanzelf gaan kriebelen dat je erop wilt. En dan idd eerste keer uistappen of bijv na een instensieve longeersessie.

trust5

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-11 13:35

Hallo,

Ik ben er zoveel van afgebokt ,en natuurlijk ook pijn gehad!
Het is een kwestie van doorzetten.
Misschien vind je het leuk om mijn boekje eens te lezen, die ik heb geschreven.
Paardrijden is een leerproces!

Ik wens je heel veel sterkte!!

En mocht je nieuwsgierig zijn naar mijn website, hoor ik graag van je

Groetjes van Diane(Trust5)

mijkemeu

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-11 19:44

Hoi, ik ben een keer goed van mij paard afgevallen tijdens een oefen parcours.
We gingen over een oxer en ik dacht dat hij met zijn benen er in bleef steken een zou vallen.
Ik dacht meteen...ik laat mij ook vallen dan kom ik niet onder hem.
Nou het mooie was dat hij dus niet viel en het moment dat ik mij liet gaan keek hij om naar mij en ik kwam hard met mijn hoofd tegen die van hem aan.
Gevolg hiervan was dat ik even van de kaart was.
Toen ik weer bijkwam en alles weer goed ging ben ik er wel weer opgestapt.
Wel met knikkende knietjes maar ik moest wel.
Juist omdat hij toch ook wel van mij schrok en het niet zijn fout was dat ik er naast ging.

Het belangrijkste is om geen haast te hebben met dit.
Je moet je zelf en je paard de tijd gunnen om dit weer te ondernemen.
Doe het inderdaad niet alleen, zorg dat er iemand bij is en bij het hoofd staat.
Aai je paard over de hals en als het lukt bij de schoft en praat.
Dan stap je er in alle rust op...nogmaals neem de tijd, probeer niet al te gespannen zijn en diep adem halen.
Voor je het weet stap je er weer op en is alles weer zoals het was.

Succes!!!!

Optiwolk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 09:18

Toeval wil dat ik vorige week ook van m'n paard gevallen ben.
Stom toeval, hij verschiet, draait en ik val op de muur.
Gelukkig enkel maar wat gekneusde ribben (ik heb echt wel geluk gehad blijkbaar)

M'n ander paardje heb ik ondertussen al gereden, maar dinsdag (morgen dus, AARGH) stap ik voor het eerst terug op het paard waar ik afgevallen ben.
Als het gaat probeer ik direct terug op te stappen, maarja, dat ging zomaar niet.
Hij wordt eerst gelongeerd door m'n mama (ik heb de kracht nog niet) en dan ga ik er rustig op.
Meestal als ik hem eventjes niet gereden heb doe ik z'n trensje terug in, maar voor de veiligheid ga ik er nu toch S&T inhangen.
Hij loopt er niet anders op, maar het is eerder voor MIJN geruststelling.

Ik ben wel al de hele week met hem bezig geweest, gewoon los aan't halstertje in de buitenpiste. Ik merk dat het ons deugd doet, kan hem met m'n lichaam ondertussen de piste doorwijzen, dus hij respecteert me wel.

mijkemeu

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 11:20

Dat is echt liefde!! +:)+