uitbreken volte

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

TessaM

uitbreken volte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-11 17:27

Mijn paard breekt telkens uit op de volte, van het moment dat er geen hek meer langs is dus richting X zegmaar. Hij maakt zich dan heel sterk en gaat in draf naar de andere kant. Ik krijg hem dan niet meer naar rechts gedraaid. Tot 2 weken geleden stond mijn paard op een stal met een binnenbak en daar deed mijn paard dit alleen soms rechtsom, maar toen kon ik hem na een paar keer gewoon terug op de volte houden, linksom deed hij dit niet. Nu staat mijn paard terug op de wei, en ik rij ook in een stuk van de wei (ongeveer 18m op 37 m). Al van de eerste keer dat ik daar rij doet mijn paard dit heel erg, rechtsom kan ik mijn paard niet meer op een volte houden en linksom valt mijn paard heel erg naar buiten op de plaats waar we terug aan het hek komen. Ookal begrens ik met de buitenteugel en mijn buitenbeen, hij loopt hier gewoon doorheen.
Er is geen probleem met het zadel want dit is nieuw en pas nog gecontroleerd, verder heeft mijn paard ook nergens last van, dit is ook nog pas nagekeken. Ik heb achter twee weken pas terug les, maar wie weet wat ik hier in de tussentijd aan kan doen of hoe ik dit kan afleren?

Vonnie84

Re: uitbreken volte

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 17:32

Kan het zijn dat je paard extreem linksgebogen is?

Afbeelding

Dat zou opzich wel logisch zijn met je verhaal. Een linksgebogen paard heeft zeer veel moeite met rechterbuiging. Soms zelfs zo erg dat het bijna onmogelijk is.

Het zou ook nog kunnen zijn dat je paard een loopje met je neemt, omdat hij het alleen richting hek doet of als er geen hek meer is. (ben je zelf linksom sneller/behendiger dan rechtsom?) Ik zou eens kijken naar dat eerste en zeker jezelf wat dominanter opstellen!

TessaM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-11 17:40

Ik weet niet of hij extreem linksgebogen is, denk het niet, de achterhand van mijn paard valt eerder naar binnen als naar buiten.
Ik rij linksom niet anders als rechtsom, maar linksom doet hij dit niet zo erg omdat hij deze kant makkelijker vindt, ook aan de longe.

Vonnie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 17:46

Een linksgebogen paard vind linksom makkelijker dan rechtsom.
Welke beugel voelt meestal korter aan (links of rechts?) cq naar welke kant zit je op je paard?
En welke teugel houd je paard het meest vast?

TessaM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-11 19:58

De linkerbeugel voelt korter aan.
Misschien ook handig om even te vermelden dat het om een paard van 6,5 jaar oud gaat.
Mijn paard is ongeveer twee jaar geleden ingereden, maar tot een paar maanden geleden maakte ik bijna alleen maar buitenritten. Pas sinds de winter rijd ik een paar keer per week in de bak.

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 20:00

Bedoel je dat als je je paard bijvoorbeeld in draf op de volte zit, dat hij zich ineens erg sterk maakt en naar links gaat (de volte uit) ?

Dit deed mijn paard namelijk ook.

TessaM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-11 20:16

Laura_x_ schreef:
Bedoel je dat als je je paard bijvoorbeeld in draf op de volte zit, dat hij zich ineens erg sterk maakt en naar links gaat (de volte uit) ?

Ja dit bedoel ik inderdaad. alleen mijn paard doet het ook in stap

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 17:35

XThisIsMeX schreef:
Laura_x_ schreef:

Ja dit bedoel ik inderdaad. alleen mijn paard doet het ook in stap

Ik heb dit opgelost met een methode die op bokt absoluut niet door de beugel kon. Mijn paard was jong, stierlijk vervelend en we moesten hem zowel op de grond als onder het zadel opvoeden met harde hand, anders werd het gewoon gevaarlijk. (dwars door je heen lopen, steigeren bijvoorbeeld).

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 18:06

Zweepje op zijn schouder houden als hij niet reageert op je buitenteugel en buitenbeen?
Linkerhand los (en opzij zetten) en op de rechterschouder tikje geven als hij weg probeert te wandelen,
het paard zoekt meestal de "vrijheid" aan de kant van de minste weerstand.. in dit geval
is dat dus linksaf slaan. Op de rechtervolte is het omgekeerde wereld.

Zo extreem als jij het vermeld heb ik het nog niet meegemaakt.. ja mijn paard
wil bij de voltes als ik links stelling vraag zich weleens sterk maken en naar rechts
proberen te wandelen maar ze heeft het nooit voor elkaar gekregen..
(loopt weleens door de teugel heen maar is prima te sturen op kuitdruk, dit heb
ik er vanaf dag 1 ingepeperd (heb haar nu 2 maanden) reageert ze niet op kuitdruk
dan leg ik mijn spoor eraan. Ze wil nog weleens flink aangalloperen dan maar dat
vind ik niet zo erg.. zolang ze het gevecht "ik wil rechtsom" maar niet wint.)

Linksom viel mijn paard naar binnen en rechtsom wandelde ze over de schouder weg
toen ik haar net had. Dat is er inmiddels al uit. (mijn paard is overigens ook al een
paar jaar onder het zadel maar is door de vorige eigenaar recreatief gereden en kent
dus ook niet veel.. is bijna 7.. dus dat zegt weinig)

Met rechtrichten ben ik ver gekomen in ieder geval :)

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 18:16

svdijk86 schreef:
Zweepje op zijn schouder houden als hij niet reageert op je buitenteugel en buitenbeen?
Linkerhand los (en opzij zetten) en op de rechterschouder tikje geven als hij weg probeert te wandelen,
het paard zoekt meestal de "vrijheid" aan de kant van de minste weerstand.. in dit geval
is dat dus linksaf slaan. Op de rechtervolte is het omgekeerde wereld.

Zo extreem als jij het vermeld heb ik het nog niet meegemaakt.. ja mijn paard
wil bij de voltes als ik links stelling vraag zich weleens sterk maken en naar rechts
proberen te wandelen maar ze heeft het nooit voor elkaar gekregen..
(loopt weleens door de teugel heen maar is prima te sturen op kuitdruk, dit heb
ik er vanaf dag 1 ingepeperd (heb haar nu 2 maanden) reageert ze niet op kuitdruk
dan leg ik mijn spoor eraan. Ze wil nog weleens flink aangalloperen dan maar dat
vind ik niet zo erg.. zolang ze het gevecht "ik wil rechtsom" maar niet wint.)

Linksom viel mijn paard naar binnen en rechtsom wandelde ze over de schouder weg
toen ik haar net had. Dat is er inmiddels al uit. (mijn paard is overigens ook al een
paar jaar onder het zadel maar is door de vorige eigenaar recreatief gereden en kent
dus ook niet veel.. is bijna 7.. dus dat zegt weinig)

Met rechtrichten ben ik ver gekomen in ieder geval :)

Mijn paard was nog jong, 4 jaartjes, en net onder het zadel toen ik haar kreeg. Ik kreeg wel begeleiding, maar dat werd later minder en dat is één van de redenen geweest dat ik haar heb moeten verkopen, ik wilde haar niet verpesten. Ze staat nu bij super mensen in Groningen, dus dat is allemaal goed gekomen :)

Nee, ze ging totaal 'door de teugels heen'. In stap had ik dat onder controle, maar in draf en in galop was het echt een drama. Ik zette bijvoorbeeld een volte in op links en dan ging madam keihard (je had echt NIKS in te brengen), vaak met nog een grote sprong, de andere kant op. Probeer het dan nog maar op te lossen met lief zijn :o
Uiteindelijk deed ze dit niet meer.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 18:19

XThisIsMeX schreef:
Ik weet niet of hij extreem linksgebogen is, denk het niet, de achterhand van mijn paard valt eerder naar binnen als naar buiten.
Ik rij linksom niet anders als rechtsom, maar linksom doet hij dit niet zo erg omdat hij deze kant makkelijker vindt, ook aan de longe.

Als hij het makkelijker vindt om linksom te lopen is hij linksgebogen.
Als hij rechtsom z'n kont naar binnen gooit is hij vast linksgebogen.

Het probleem zit aan de linkerkant. Aan die kant zijn de spieren korter. Die moet je dus oprekken door je paard met beleid te gymnastiseren. Mijn paard heeft het precies andersom: die kan niet goed linksom lopen. In een buitenbak heeft hij daar meer last van dan in een binnenbak.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 18:19

Laura_x_

TS gaf aan dat haar paard 6,5 is. Vandaar dat ik over leeftijd begon hihi.

Maar ik gaf geen commentaar over dat je wel of niet lief bent geweest. Ik kom
niet met mijn hooivork aangerend om je in je bil te prikken :Y)

Ieder zo zijn eigen methode.. en zolang er geen bloed bij te pas is gekomen zal
het paard vast een beurs kontje hebben gehad maar zal de schade wel mee hebben
gevallen. Ik vind het wat anders dan dat een paard open ligt door sporen terwijl
de ruiter afstapt en zegt "zo.. dat ging lekker vandaag!"

DAN sta ik wel (bijna) met een zweep klaar (of iig een grote mond hihi)

Wat ik bedoelde is als het paard uitbreekt over de schouder en je tikt hem op de
schouder waar hij weg loopt en je geeft aan de kant waar je heen wil de vrijheid
om een keuze te maken tussen straf en belonen gaan ze toch vaak de "beloning"kant op.

:o

Hoe vaker het paard doordramt opzij te gaan en het tikje wil niet dan wordt het tikje
echt wel stapsgewijs wat harder.. maar omtrekken en trappen/slaan/schreeuwen vind
ik gewoon niet de eerste mogelijkheid op een probleem. Dat kan altijd nog.

Maar goed.. dat is imo.
Laatst bijgewerkt door S_en_Z op 18-03-11 18:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 18:21

Leeftijd boeit niet als het paard tot nu toe voornamelijk buiten rondgehobbeld heeft en nu weer in de bak aan de bak moet. Paard vindt 't gewoon moeilijk, en geef 'm eens ongelijk.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 18:26

Had mijn post even meer uitgebreid.

Hestejente vind ik ook, dat had ik dus ook.. maar dat werkt niet met een afranselbeurt.
(ook niet altijd met alleen maar poeslief zijn.. maar ook poezen kunnen uithalen)

Rechtrichten is nu ook eenmaal het belangrijkste aspect van het paardrijden. Dit is
de basis.. en zonder basis geen relaxed paardrijden :) Maar daar heb je wel begeleiding
in nodig.. alleen maar simpelweg voltes draven is niet genoeg.

Mijn paard begreep nieteens wat stelling was.. teugel opzij en licht contact houden
en binnenbeen er aan vond zij al doodeng.. ze wou rechtuit kijken en een volte lopen
en that's it.

Nu heb ik een merrie die als de baas boos wordt al gewonnen heeft en als de baas
met schoppen en trekken gaat beginnen is er met het hele paard geen land meer te
bezeilen.. die loopt in paniek zelfs haar knieen open langs de bakrand als het moet.
Dat had ik ook binnen een paar dagen al door.

Voor mij werkt lief zijn wel weer heel erg goed. Je moet je een beetje af kunnen stemmen
op je paard 8-)

Mijn vorige knol heeft ook weleens een paar striemen op zijn kont gehad als hij jolig door
de bak heen dacht te vliegen, als ik ernaast ging in het begin dan maakte hij zelfs hard
gillend en hinnikend als een speenvarken een paraderondje met zijn benen zo hoog dat het
wel een tuiger leek. Toen er "straf" op kwam te staan was het feest ook gauw over.. maar
ja.. dat maakt dit nieuwe paard paniekerig. Die rijd ik nieteens met zweep :P
Laatst bijgewerkt door S_en_Z op 18-03-11 18:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 18:29

Ieder z'n aanpak. Mijn paard doet ontzettend z'n best, ook wanneer hij iets moeilijk vindt en zelfs wanneer het pijn doet, zoals rondjes lopen in de bak. Ik werk voorlopig even uitsluitend in stap als ik in de bak rijd en ik rijd ruime wendingen en verzin van alles om hem een beetje te motiveren. Na een tijdje voel ik dan de stijve kant van z'n rug warmer worden en kan ik meer buiging vragen. Als ik dat te vroeg doe hoor je het letterlijk kraken. Maar ik weet natuurlijk niet hoe krom TS d'r paard is.

Overigens ligt mijn poezel zoet te slapen en haalt ze alleen uit wanneer ze bang is :P

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 18:35

Nou.. ruiters halen toch ook uit met hun sporen en zweep tegenover hun paard omdat ze bang zijn dat andere mensen vinden dat ze niet kunnen rijden omdat ze hun paard niet voor elkaar hebben?

Zo gaat het wel namelijk.. :P

Ja mijn paard is wat rechtsgebogen maar waar ik dat aan merk zijn eigenlijk maar kleine dingetjes..
het is lang niet zo erg als bij TS. Maargoed.. dat neemt niet weg dat ik ook bij nieuwe dingen genoegen
neem met kleine beetjes en dat ook gewoon iedere keer langzaam opbouw :)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 18:50

Je moet niet te veel in een keer willen. Het enige dat ik altijd voor 100% wil is inzet en medewerking. De oefening hoeft niet perfect. Daar heet het een oefening voor.

Maar goed, los van mijn persoonlijke visie van hoe ruiters met hun paarden zouden moeten omgaan lijkt mij dat het geen twijfel lijdt dat het paard van TS krom is en rechtgericht moet worden. Hoe ze dat aanpakt is natuurlijk helemaal aan haar.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 18:52

Ben ik helemaal met je eens hestejente

LucianoS

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 22:11

mijn pony breekt ook wel eens uit de volte haha als ik rechtsom een volte moet maken breekt ie dus door mijn linkerbeen en buitenteugel ,,, idd zoals al werd gezegt neem ik een klein zweepje aan de linkerkant

zodra ie over de schouder weg wil lopen tik ik met de zweep even op zijn schouder en haal mijn rechter binnen hand iets van de hals af .... 9 van de 10 keer gaat het goed
( soms word ie pislink en gaat ie rennen hahah ik verslap dan juist mijn buitenteugel en meteer gaat met een rotgang al bokkend snel linksom ,,, boos worden heeft dan geen zin want het is dan deels mijn fout haha )

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 22:16

MarissaM schreef:
mijn pony breekt ook wel eens uit de volte haha als ik rechtsom een volte moet maken breekt ie dus door mijn linkerbeen en buitenteugel ,,, idd zoals al werd gezegt neem ik een klein zweepje aan de linkerkant

zodra ie over de schouder weg wil lopen tik ik met de zweep even op zijn schouder en haal mijn rechter binnen hand iets van de hals af .... 9 van de 10 keer gaat het goed

Maar dat is toch alleen symptoombestrijding. Waarom los je de oorzaak niet op?

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 22:32

Paarden zijn van nature scheef. Mijn paard is ook een beetje scheef en loopt niet volledig stabiel door een oude hoefblessure (nu opgelost).
Het rennen doen ze omdat het moeilijk is die kant op te buigen, dus rennen ze er van weg.

Vraag nog niet teveel, als ze nog niet recht kan lopen, kan rechtsom al helemaal niet.

Begrijp dat het lastig voor haar is en als je het van haar vraagt en ze doet het braaf, meteen belonen door alle druk eraf te halen en even niks te vragen. Tijd geven om te verwerken en niet te vaak vragen. Het moet voor haar leuk blijven om te proberen ook al is het heel moeilijk.

Eskimo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 23:41

Ik lees ook even mee, heb hier ook soms last van.
Alleen met rechtsom wanneer ik normaal contact heb met de teugels, want wanneer ik mijn (binnen) teugel los hang gaat ie gewoon de volte om :?
Eerst was het heel erg in stap, draf en galop. Nu alleen maar heel soms in galop dus er is al veel vooruitgang :D

Goed met je buitenbeen en buitenteugel rijden :)

Owja, en wanneer het gebeurt, niet omtrekken! Gewoon terug naar stap of stilstaan, rustig rechtsom draaien, belonen en opnieuw (werkt bij mij iig het best, zeker niet boos worden :) )

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 23:49

Binnenhand opzij, niet naar je toe halen. Naar 'opzij' de ophouding geven. Been erbij (voorwaarts blijven), eventueel wat meer lengte in je teugel geven en kijken waar je heen gaat.
Wanneer het paard toch naar links gaat -> volte draaien op links en weer rustig terug naar rechts.

Paard vind het waarschijnlijk gewoon moeilijk, waarschijnlijk omdat het binnenachterbeen nog niet genoeg onder kan treden.
Geef het paard de ruimte, dus houdt de kant waar hij naar toe moet 'open'.
Laat de hals langer worden, dan haal je de druk een beetje van het achterbeen af (wordt makkelijker voor het paard), meer opgericht (op het achterbeen) de bocht door komt later wel weer.
Niet te kleine voltes rijden.

Osteo biedt soms ook verbetering :)

Edit: zie net de op beide kanten de voltes niet helemaal fijn gaan.
Lekker 8-jes rijden, dan blijf je niet teveel 'lummelen' op één kant en wissel je fijn af.
Ook voor jezelf is het wisselen erg fijn, dan verkramp je minder snel.

LucianoS

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-11 00:32

@ hestejente
Citaat:
Maar dat is toch alleen symptoombestrijding. Waarom los je de oorzaak niet op?

daarom les ik dus 3x in de week :+ de oorzaak ligt bij mij op dat moment wanneer ie uitbreekt ;) ik heb moeite met mijn linkerhand gesloten(heb nog niet zoveel gevoel en controle met links ) te houden en houd dan te veel druk op rechts waardoor de buitenteugel hem juist ruimte geeft om die kant op te gaan

met een zweepje kan ik hem even een klein tikje geven zodat hij weet dat ie de volte moet afmaken
oefenen oefenen en oefenen hahah geld ook voor TS en zeker niet je geduld verliezen haha

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-11 12:57

svdijk86 schreef:
Laura_x_

TS gaf aan dat haar paard 6,5 is. Vandaar dat ik over leeftijd begon hihi.

Maar ik gaf geen commentaar over dat je wel of niet lief bent geweest. Ik kom
niet met mijn hooivork aangerend om je in je bil te prikken :Y)

Ieder zo zijn eigen methode.. en zolang er geen bloed bij te pas is gekomen zal
het paard vast een beurs kontje hebben gehad maar zal de schade wel mee hebben
gevallen. Ik vind het wat anders dan dat een paard open ligt door sporen terwijl
de ruiter afstapt en zegt "zo.. dat ging lekker vandaag!"

DAN sta ik wel (bijna) met een zweep klaar (of iig een grote mond hihi)

Wat ik bedoelde is als het paard uitbreekt over de schouder en je tikt hem op de
schouder waar hij weg loopt en je geeft aan de kant waar je heen wil de vrijheid
om een keuze te maken tussen straf en belonen gaan ze toch vaak de "beloning"kant op.

:o

Hoe vaker het paard doordramt opzij te gaan en het tikje wil niet dan wordt het tikje
echt wel stapsgewijs wat harder.. maar omtrekken en trappen/slaan/schreeuwen vind
ik gewoon niet de eerste mogelijkheid op een probleem. Dat kan altijd nog.

Maar goed.. dat is imo.

Haha nee, maar als ik wel eens op bokt lees en de (aanvallende) reacties lees op mensen.. Daarom :P