Wat vinden jullie er NU van??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

S_en_Z

Wat vinden jullie er NU van??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-11 18:44

Een aantal weken geleden heb ik een topic geplaatst

http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=10&t=1433812

Toen zijn er meerdere opmerkingen gemaakt wbt slofgebruik, opgekropt rijden
in de hals, te gedwongen handhouding en een teveel stuwende zit. Het paard
mocht meer vwnw gereden worden en meer over de rug.

Ik heb er sindsdien niet zo heel veel opgezeten.. maar als ik dat wel kon hier
ook hard aan geoefend. [***] kon gewoon niet halsstrekken.. op commando
omlaag daarentegen (we hebben geoefend aan de longe) ging het al veel beter!

Ben benieuwd hoe jullie het nu vinden.

De film van gisteren:

http://www.youtube.com/watch?v=5mFPOwEUY_g

De film van een paar weken terug ter vergelijking:

http://www.youtube.com/watch?v=hm0YWqvDlmU

Graag zou ik wat reacties krijgen, sorry dat ik wel vaker in de verte rijd, ik had
niemand bij me die me kon filmen dus camera stond op de bakrand :(
Paard is uiteraard netjes ingestapt voor we aan het werk gingen en heb alle
oefeningen op 2 kanten gereden. Omdat ik veel buiten beeld reed en de originele
film 40 minuten duurde heb ik het 1 en ander geselecteerd!

Alle reacties toegestaan :o

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-11 19:30

Dankjewel.. heb alleen zo het idee dat ze "te lang" wordt.. ik moet de keus maken bij haar.. of teugels
kort en oprijden zodat ze "in de houding" loopt of langer geven en haar neusje eruit rijden. Als ik hier
tussenin ga zitten is haar hals net te lang en krijg ik haar neusje er niet uit (dit doet ze dan zelf WEL
omdat ze in de kaak de laatste knik niet nageeft maar de bovenlijn teveel aanspant) maar ik wil dan
wel dat knikje na.. en dan loopt ze weer te diep..

Ik denk dat (mits het paard over de rug is, zelf haar hals draagt en mooi ruim blijft draven) wat meer
oprichten (na het paard goed losgereden te hebben uiteraard) toch geen kwaad moet kunnen? Op het
oude filmpje gaf ze in de kaak niet na en als ze dat wel deed dan "dook" ze achter de teugel. Ik kan
duidelijk aan haar voelen wanneer ze in de spieren en rug ontspant en als ik mijn teugels op maat neem
laat ze het inmiddels ook toe als ik mijn handen meer draag (zonder meer druk op haar te zetten)
Kan ik haar dan stukjes hoger instellen mits ze uit zichzelf de kaak loslaat en haar eigen hals draagt en
haar passen af blijft maken? (dan spreek ik over een paar minuten.. dus niet over een half uur oid.)

Wat ik probeer te voorkomen is dat ze TE graag laag wil lopen en MOCHTEN we deze zomer gaan starten
en we gaan hard door de L en M dat ik haar niet in de oprichting moet gaan "tillen" omdat ze liever laag
loopt.. ik wil haar wel bijbrengen dat ik haar zowel laag als hoger in kan stellen.

Zou het in dat geval kwaad kunnen? Echte Z-houding is natuurlijk veel teveel, daarvoor moet ze van
achteren meer gaan zitten en dragen. Dit bedoel ik ook niet.. maar wel oprichting die kant uit.
(dus niet te lang in de hals etc. al blijf uiteraard wel oefenen zoals ik nu doe om haar los te rijden,
voor EN na het oprichten. Dit bevalt heel goed, ze vind het zelf ook fijn.)

NicoleWHS

Re: Wat vinden jullie er NU van??

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 19:40

Kan het eerlijk gezegd niet zo goed zien omdat je zover weg rijdt.

Het lijkt er veel meer ontspannen uit te zien, maar volgt hij nu ook jouw hand en heb je nog verbinding?
Dit is iets wat ik nu niet kan zien.
Tuurlijk kun je als je vwnw rijdt hem ook oppakken mits hij over de rug blijft lopen.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-11 19:50

Ik heb verbinding omdat ik mijn handen wat wijder houdt, ik geef haar de kans om te zakken aan de
kuit (omdat ik ook nageeflijkheid rijd aan kuitdruk en niet door ophoudingen aan de teugels, zet mijn
handen alleen opzij voor de stelling en geef een ophouding als er een andere oefening komt bijv. Als
ik mijn handen wijd houdt en ze zakt door van het been naar de hand toe sluiten mijn handen naar
elkaar toe (dan heeft ze meer teugel) en doet ze haar hoofd omhoog zet ik mijn handen weer wat
wijder. Dit werkt beter dan telkens mijn teugels op maat nemen want soms geef ik iets teveel kuit
en trekt ze ineens de teugels uit mijn handen.. en dat is niet de gevraagde oefening uiteraard :=

Ik doe inderdaad dus ook testen of ze mijn hand nog volgt als ik mijn handen naar voren breng.. die
volgt ze netjes.. (dan al niet altijd hoor.. soms denkt ze OEH lange teugel! En dan duwt ze haar
neusje eruit en naar voren of ze gaat met haar neus op haar hoeven lopen maar bij neusje eruit houdt
ik alleen contact en geef ik kuitdruk en geeft ze vanzelf na en als ze met de neus op de hoeven loopt
wacht ik even tot ze zelf weer omhoog komt en dan gaan we weer verder.. duurt toch vaak maar
2 passen en dan denkt ze oei dit is wel erg laag)

Soms wil ze nog weleens mn teugeltjes pikken en dan hangt er een waslijntje in maar dan wacht ik
tot ze mijn hand zelf weer opzoekt en dat werkt wel oke vind ik zelf :)

Als ik haar wat oppak en "teveel" wil voel je het overduidelijk wanneer ze haar rug "wegdrukt" (als in
niet ontspannen) dan rijd ik haar weer lager en vwnw en probeer ik het weer als ze vwnw weer een tijdje
goed ontspannen loopt. En als ik het op de juiste manier aanpak veranderd ze niet in houding en ontspanning
maar enkel in halslengte/hoogte maar heb dit alleen nog enkel met een "normaal" teugeltje gedaan en
"vrij lang" in de hals. Vandaag wel iets meer dan gister moet ik zeggen en toen liep ze keurig.. en dit
dus ook maar 1 rondje links en 1 rondje rechts gevraagd en daarna weer lekker laten dalen in de hals.
(als ik deze oefening gedaan heb volgt ze HEEL mooi de hand en hoef ik geen kuitdruk te geven. Dan
volgt ze de hand meer dan in het begin van het rijden.. maar goed ontspanning eerst natuurlijk voor het
oppakken.. en dan moet ze eerst begrijpen wat ik nou van haar wil..)

Op de tv hierzo was het filmpje wel goed te zien (big ass tv hebben mn ouders) maar op de computer viel
het inderdaad tegen :(

Edit: Post aangepast en duidelijker gemaakt

NicoleWHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 20:08

Ik denk dat je goed bezig bent.
Ik zou zelf zeggen breid het telkens wat uit, in plaats van 1 rondje 2 etc.
Omdat ze na de oefening gewoon je hand volgt zonder kuit druk en niet omhoog komt kun je best wel meer gaan vragen. Omdat jezelf zo goed voelt wanneer ze haar rug wegdrukt kun je rustig verder gaan met oppakken. Op het moment dat ze haar rug wegdrukt gelijk weer vwnw rijden. Succes!

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-11 20:23

Ja dat dacht ik dus ook, dankje!

NicoleWHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 20:35

Graag gedaan :D

unicorn_kiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 20:53

Ik vind dit een fijn beeld, maar ik wil je eigenlijk vooral complimenteren met het feit dat je zo bewust bezig bent met je paard...
vooral de galop ziet er heel ontspannen uit

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-11 21:23

dankjewel sarahsammie

En dankje unicornkiss!
Ja de galop voelt wel nog wat minder ontspannen dan het eruit ziet, ze gallopeert van zichzelf wat meer terug en komt van voren dan wat meer omhoog in de sprong. Ik probeer haar wat voorwaartser te rijden maar dan voelt het alsof ze wat sprongverlies heeft. Terugkijkend naar de film ziet het er goed uit. Misschien komt het omdat het ''anders'' voelt omdat ik hard mijn best moet doen om niet teveel ''mee'' te rijden (als in stuwen) probeer echt recht en stil te blijven zitten.

Op de film valt ze ook een keer uit galop. Eerst zou ik direct mijn been doorgedrukt hebben dat ze binnen twee passen weer gallopeerde maar dan zou ze van voren ertegenin komen want feit is dat ik te weinig kuit gaf om te blijven galloperen en ze werd een beetje moe.. Dus idd bewust nadenken.. Even zeggen hee hallo dat is niet de bedoeling en paar passen later weer opnieuw aanspringen en relaxed verdergaan.

Toch wel wennen hoor zo'n ''merrie''

(als je een ruin gewend bent geweest die zich nooit druk maakte behalve als hij zelf iets heel interessant vond haha)

Leuk complimentje! Doe mijn best :o

unicorn_kiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 22:02

Maar dat is een leuk begin om toe te werken naar de galop zonder die constante kuitdruk, maar enkel de kuit op de juiste plaats... en uiteraard zelf bepalen wanneer de overgang naar draf terug wordt gemaakt.
Ik zeg altijd: korte stukken galop, maar wel correct.

Tammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 22:09

ik vind het er veel lekkerder uitzien nu, paard loopt veel ruimer en losser in d'r lijf, super! +:)+ dat oppakken komt langzaamaan wel, als ze eerst leert te ontspannen vanuit de rug-hals, dan is het oppakken en wat hoger instellen later veel beter te doen, en krijg je minder problemen met achter de loodlijn lopen en dat opgekropte wat je bij het oude filmpje af en toe ziet, omdat je haar dan door toe te staan met je handen weer met haar neusje er uit laat lopen.

LucianoS

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 23:26

wauw ziet er goed uit veel meer ontspannen TOP !
klein tipje hihi
probeer rustig aan ook tijdens lang laag wel contact te houden met je teugels zag dat ze los hingen ,, verder vind ik dit al een hele vooruitgang waar je zeker trots op mag zijn hoor ! ;) vind het een heel leuk paard

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-11 07:33

Dankje Tammy

MarissaM ja soms is ze me voor en hangt er idd een waslijntje in, dan denk ik dat ze wat lager wil
nog maar dan blijft ze op borsthoogte wandelen hihi := dat is voornamelijk in de hoeken, maar ze
zoekt zelf de hand op en ze hangen niet de hele tijd los hoor :)

Dankje, ja ze is ook heel leuk.. ben benieuwd hoe ze later gaat lopen als ik meer aan de achterhand
kan werken want ze heeft nu voor meer kniegang dan achter :P

Ro_peace

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 14:19

Ik vind het erg goed van je dat je dit zo probeert
je rijd hem nu gewoon met lange teugels.
Je mag de teugels best iets korter pakken, en zo naar beneden rijden.
Denk er ook aan dat als je hem naarbeneden vraagt je niet je handen te breed zet.

Verder vindt ik het wel een stuk ontspannender uitzien, dus ga zo door.
Verder nog een tip om evt. de achterhand te verbeteren, schakel met deze lange teugel naar bijna stap en rijd hem dan weer naar voren, pak hem weer terug. en dat allemaal zonder je hand. goede oefening voor je zit en voor het aan je been maken en hij krijgt er een sterke achterhand door!

let er ook op dat je je ellenboogen aangesloten houd.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-11 14:39

Ja ze wou de teugeldruk (eerst)nooit echt accepteren en was heel wiebelig met het hoofd.. dus vandaar
inderdaad de handen wijder inzetten en als ze het hoofd omlaag doet handen bij elkaar zodat ze ze
in ieder geval niet uit mijn handen trekt. Als ze lekker relaxed aanvoelt neem ik ze ook korter en
dan rijd ik haar wat meer op borsthoogte met neusje op de loodlijn. En vanuit daaruit pak ik haar
steeds wat verder op tenzij ze weer gaat spannen, dan gaan we eerst stukje relaxen en dan weer
opnieuw proberen.

Dat schakelen dat heb ik geprobeerd maar ze is nog niet ver genoeg om te begrijpen wat ik wil..
op het moment dat ik haar terugrijd en opdrijf naar voorwaartse draf wil ze na een paar keer de
overgang niet meer maken omdat ze weet dat ze dan weer beendruk krijgt.. en dan gaat ze zich
van voren in de hals weer vastzetten.. dus dat is nog net een stapje te ver ben ik bang.

Denk dat we eerst beetje balkjes gaan draven en vanuit daaruit meer activeren en terugrijden
op de zit.

Bedankt voor het meedenken!

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 15:01

Oh, ik vind dit veel meer ontspannen en lekker eruit zien! Ik zie meer veer in de rug en een achterhand die er meer ondertreedt. Netjes hoor! Respect! Ik ben blij dat je nu zonder slof bezig bent.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-11 15:11

Ik vind zowiezo dat ik qua zit afgelopen jaren beter ben gaan rijden.. (zonder instructie)
moest eerst altijd als een prinsesje zitten (vroeger) beetje achterover hangen, snel
zijn in de hand om de pony nageeflijk te houden (het was een kreng die een hekel had
aan dressuur.. had ook nog nooit van haar leven meer behaald dan 1 winstpunt in de B.. tot mij)

Afbeelding
Hier zie ik ECHTE pianohandjes.. hangend in de teugels (te ver achterover) en de voeten bijna
op de voorbenen van de pony.. deze had door het springen al een hele sterke achterhand.

En kreeg altijd 7ens van de jury's (ook met mn paard) tot ik rechtop ging zitten en netter zat,
stillere beenhouding en minder met mijn handen reed.. toen waren het 6jes? Maarja!

Nienke96

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 19:23

Ik zou zeggen; blijf zo doorgaan!! :)
Het ziet er al stukkennnn beter uit en veel meer ontspannen, dat komt helemaal goed!!

Mandy_NY

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 20:04

Hee, das die stal met electrische poort, met die shetjes naast de bak!! ben wel eens met een vriendin mee op wedstrijd geweest.. Luxe stal man!(H) even ter zaken.. vind het verschil tussen het filmpje van een paar weken geleden en dat van nu echt heel groot, je paard loopt veel meer ontspannen.. Ziet er goed uit hoor!!

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-11 22:12

Hahaha ja dat klopt. Luxe problemen heb ik hier niet :P Mandy_NY Ja bedankt.. en dan te bedenken dat ik sinds dat filmpje nog geen 7 x gereden heb.. en voor het filmpje had ik pas sinds het eerste filmpje voor de 3e keer gereden.

Dus hele paardrijden totaal over een andere boeg gegooid en we zien het wel.. inmiddels snapt ze al
redelijk dat ze niet "te" laag moet gaan (tot op de hoeven hoofd snel omlaag en weer omhoog) en voelt
ze veel losser aan. Vandaag was ze een beetje moe. Lang laag ging keurig en stukjes oppakken ook
(niet TE kort) maar ze was nogal moe en zakte afentoe een beetje te diep. Wat ik heb opgelost door
een ophoudinkje en een beetje been en als ze een stukje zelf haar hals droeg en mooi het laatste knikje
op de kaak los gaf en lekker op 2 teugeltjes wandelde mocht ze al snel lang laag met een beloning.

Morgen lekker relaxdagje, beetje op het harde stappen en lekker kroelen. Wellicht dat ze nog even
lekker kan rollen in de paddock als het nog niet donker is en dan 2e poetsbeurt :P

En dankje Nienke :)

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-11 20:43

Liene

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 08:26

Dit filmpje ziet er idd al een heel stuk beter uit. Waar je zeker nog op kan verbeteren is je storende zit. Probeer rustiger te lichtrijden, laat je paard je niet mee nemen in een te hoog tempo. Op sommige momenten is je draftempo te hoog, door jouw te snel lichtrijden, dan gaat je paard boven zijn 'comforttempo' lopen en raakt hij uit balans. Hier door zal hij zijn hoofd weer omhoog doen, en nog sneller gaan draven.

Je moet weten dat het beter is om iets te traag te draven, maar het paard moet wel zijn lichaam en hoofd dragend houden, dan een te snel tempo. Het tempo kan je later opbouwen, wanneer je een stabielere hoofdhouding hebt dan nu. Werk met je bovenbenen, ga rustiger zitten ipv je te laten vallen. Je kan in je hoofd een 1,2,1,2 aanhouden als dat gemakkelijker is om een gelijk tempo te behouden. Geef hem niet de kans om zich zo te overlopen, want dat maakt het voor een groot stuk moeilijker van voor. Succes!

maura

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 09:18

Hee wat leuk om een vervolgtopic tegen te komen. Het filmpje is inderdaad wat klein uitgevallen, maar een paar dingen die er voor mij uitspringen:
- ik zie een swingende staart!
- ik zie een vloeiende beweging, in zowel paard als ruiter
- ik heb even snel 1 x gekeken, en een klein stukje vergeleken met vorige keer en wat ik echt heel goed vind is dat bij het nieuwe filmpje op 5:03 het paard gevraagd wordt van buiging te wisselen en dat doet ze door iets in tempo terug te komen (of de ophouding was te groot, dat kan ik niet zien) en haar hoofd iets te laten zakken. Ze wisselt dus van rechter- naar linkerbuiging door haar rug op te rekken en niet door haar rug weg te drukken. in het vorige filmpje drukte ze steeds bij overgangen in tempo en richting haar rug weg.

Ik denk, net als Liene, dat de volgende stap is om met het tempo te gaan spelen (lekker makkelijke tip aangezien je zelf al schrijft dat het schakelen nog niet echt wil lukken). Maar toch komt dat voor mij vóór oprichting. Als schakelen niet lijkt te lukken moet je op zoek naar een voor je paard gemakkelijke schakeling. Misschien vindt ze het gemakkelijker om in stap of galop haar paslengte aan te passen dan in draf. Of misschien begrijpt ze het aan de longe beter. Of je moet andersom schakelen, niet van arbeidstempo omhoog maar eerst omlaag. De standaard 'terugrijden op de korte zijde en aanrijden op de lange zijde' (mits je trouwens in de hoek ontspannen de juiste stelling houdt, anders eerst dat oplossen).

Als je paard in overgangen in tempo en richting haar hoofd niet meer nodig heeft om in evenwicht te blijven (dus niet meer haar hoofd in de overgang - een paar centimeter - omhoog of omlaag gooit) loopt ze werkelijk op eigen benen en is ze klaar voor meer oprichting.

Nogmaals, erg leuk om een vervolgtopic tegen te komen, het ziet er echt stukken beter uit, fijn om naar te kijken.

Roann

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-11 18:23

Ik heb zo is zo geen commentaar op je vorige filmpje..
Ze loopt keurig en dat je af en toe achter de loodlijn loopt is niet door jouw toedoen.
Je hanteert de slof op een juiste manier, dus ik snap al die commentaar niet..

Ik vind het 2e filmpje geen gezicht, haha.
Je moet niet al die kinderen int topic serieus nemen, want zoals je in het filmpje van nu rijd haal jij geen winstpunten in de L..
Ze loopt niet in een opgekropte onmogelijke Z houding, maar in een ruim voldoende L mischien begin M houding..
Dan nog heeft ze een goed achterbeen, en loopt ze mooi over de rug heen!
Je weet trouwens zelf hoe een Z paard loopt, dus dan weet je ook dat dit er niet als een Z paard uitziet!

Vind het keurig, veel succes op je wedstrijden!
Je komt er wel!

Annabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-11 18:50

Blijf doorgaan :)
Het ziet er al een stuk beter uit dan het vorige filmpje!