Leren wijken voor druk

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Geryon

Leren wijken voor druk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-11 17:58

Ik rijd tijdelijk een manegepaard (eigen paarden verkocht maar moet nog een nieuwe nemen). Het was echt een beginnerpaard, zat helemaal vast en kwam ertegen in als je iets aan hem vroeg.
Nu is hij erg verandert, lekker los en hartstikke positief allemaal! Alleen soms komt ie nog in protest tegen het been, al gaat het wel al veel beter.
Maar hij blijft het principe van mijn benen wat betreft het opzijgaan maar niet snappen..

Hij snapt bijvoorbeeld wel het om mijn binnenbeen heen stellen. Ook op de volte kan ik hem mooi om mijn binnenbeen heen stellen zonder dat hij naar binnenvalt en op de hoefslag kan ik ook overdreven stelling nemen als ik hem goed tegenhoud met mijn binnenbeen. (een hele prestatie want die beginnerspaardjes die gaan bij de minste druk op de binnenteugel al hup afwenden)

Dit snapte hij eerst ook niet, maar nu wel, dus tijd om een stapje verder te gaan. Vanaf de grond wilt echt niet lukken want dan gaat hij bijten (nogal een chagrijnig paard) en daar is hij het totaal niet mee eens en bereiken we het tegenovergestelde mee..

Wat ik nu doe is dat als ik een reactie krijg (al is het maar twee passen) even belonen. Maar het lijkt wel alsof hij het steeds weer vergeet, of dat hij het gewoon wil vergeten. Als hij er geen zin in heeft komt ie enorm tegen mijn been in en dan is hij zo boos erover dat hij het de volgende keren ook niet meer wilt doen. Het is een erg eigenwijs paard! (lees: als hij iets niet wilt doen gaat hij dreigen, stijgeren, trappen, vandaar dat er eerst alleen maar beginners op gezet werden...)

Het is ook vaak dat hij niet wílt reageren op mijn benen. Heb eens een spoortje geprobeerd om de hulpen wat duidelijker over te laten komen, wat in zijn situatie misschien wel handiger is, maar toen werd hij pas echt boos dus spoortje er gauw af gedaan.. Het is echt een paard met een gebruiksaanwijzing, wil je met hem aan het werk gaan..

Dus kom maar op met de tips!

(even voor de duidelijkheid, ik heb genoeg ervaring (trainde op Z niveau) dus graag serieuse tips waar ik echt wat mee kan :) aangezien ik vaak wat kinderlijk schrijf kan ik begrijpen dat mensen denken dat ik een soort penny ben.., dus om reacties zoals 'neem les' en al dat soort dingen te vermijden)

Science90

Re: Leren wijken voor druk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 18:09

sporen eraf, zweepje erbij om aan te tikken als hij niet op je been reageert. Niet meppen, gewoon een tipje geven waar jij hem probeert te laten wijken.

En als het mag, probeer eens wat grondwerk te gaan doen. Eerst met een vinger druk geven, geen reactie, met hand, geen reactie, duwen totdat hij 1 stap opzij doet en meteen de druk weghalen. Zo door blijven oefenen alle kanten op.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-11 18:39

Een zweep gaat hem al helemaal niet worden. Ik heb dat namelijk eerst geprobeerd. Hij wordt heel boos als hij een tikje krijgt wat hem niet aan staat en doet dan weer het tegeovergestelde en word echt heel boos, gaat lopen trappen en dan is er niks meer mee te beginnen. Ik heb al geprobeerd om het vanaf de grond te doen, maar dan word hij ook erg boos en gaat mij bijten en probeert zijn kont naar mij toe te duwen. Hij doet dan het tegenovergestelde van wat ik wil.. Het is echt een heel moeilijk paard.. Maar hem ervoor afstraffen helpt ook niet, dan word hij pas echt boos. Hij wilde mij eens trappen waarna ik hem een klap gaf. Sindsdien steigert hij ook bij datgene wat hij niet wilde waardoor hij wilde trappen.. Maar ik ga het morgen nog maar eens proberen vanaf te grond. Ik sla wel veel snoepjes in, misschien dat er dan verandering in zijn gedachten komt..

En dit is een beginnerspaard, hoe is het mogelijk denken sommige mensen als ze mij met hem bezig zien.. Maar beginners vragen niks aan hem en half gevorderden neemt hij gewoon in de maling. Zodra er niks aan hem gevraagt word, is het een lief paard! Maar anders komt hij er echt tegenin. Maar als hij het dan eenmaal snapt, vind ie het leuk om verder te leren!

gwnanouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 21:48

Eerst leren wennen aan zweepje :)

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-11 23:18

Het gaat er niet om dat hij aan het zweepje moet wennen. Paard is er gewoon niet mee eens als hij ''gestraft'' word. Er word best veel met zweep op gereden, maar die word dan alleen gebruikt om hem harder te laten gaan en als je verder dan niks aan hem vraagt dan vind ie het wel goed. Maar is het puur om een duidelijkere hulp aan te geven als hij niet reageert, word ie echt boos. Het is een heel apart paardje dus dat gaat hem helaas niet worden..

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 23:43

Toch zou ik zeggen aanpakken, zeker ook bij grondwerk, en als hij in protest gaat niet terugdeinzen maar op je strepen blijven staan, als je zomaar altijd toegeeft tjaaaa dan kan je idd nooit iets vragen hé.
hij moet leren dat jij in rang hoger staat dan hij, en een hogere in rang bepaald nu eenmaal wat en hoe er dingen moeten gebeuren.
Op dit moment ziet het paard jou zeker niet als hogere in rang.
En met aanpakken bedoel ik zeker niet dat je het paardje moet aftroeven dat zeker niet, maar wel dat je niet terugdeinst, hi moet gewoon leren dat in verzet gaan geen optie is.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-11 08:46

Oke daar heb je inderdaad een punt. Hij ziet mij inderdaad niet als rang hoger. Vandaag zie ik hem weer en dan zal ik door blijven zetten net zolang totdat hij opgeeft en naar mij luisterd (ik ga dan wel een paar uur van te voren naar de manege :p). Het steigeren onder het zadel heeft hij ook opgegeven dus ik hoop dat hij in de omgang ook zal veranderen. Misschien dat ik wat meer grondwerk met hem kan doen dan alleen wijken voor druk. Ik ga eens kijken wat ik zou kunnen doen (aangezien het toch een manegepaard is) nou ik ga me best doen vandaag en gewoon doorzetten en dan zie ik wel hoe hij erop reageert. Ik denk dat ie heel boos word en een paar weken lang niks van me af wilt weten maar dat moet dan maar?

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 11:50

wat ik gemerkt heb bij mijn paard
over het algemeen moet je bv wijken vanuit een voorwaartse beweging, echter toen mijn paard dit nog niet kende had ik ook niks anders dan protest (ze moest opzij, maar reageerde vooruit, maar als ik ze dan wat begrensde vanvoor werd ze kwaad en kwam omhoog, en een steigerend trekpaard is niet leuk :D )
ik heb dan effe sch**t gehad aan mijn lesgever, en ze opzij laten gaan vanuit stilstand
dus gewoon begrensd vanvoor, eenzijdige hulp gegeven, en die hulpen blijven geven tot ik een zijwaartse stap kreeg, op dat moment direct been eraf, en los vanvoor.
na een keer of 5 had ze door dat alle druk wegging zodra ze opzij ging, dan heb ik dat een klein beetje opgebouwd door meer passen te vragen (dit deed ik trouwens langs de bakrand, dus eigenlijk achterhand naar binnen vragen)
door dit zo op te bouwen, kon ik ook beginnen stappen, ze begrenzen tot bijna stilstand, en vandaaruit opzij gaan, en nu lukt het vanuit de gewone stap.
linksom beter dan rechtsom trouwens, op de rechterhand moet ik ze nog erg terug rijden.
paardlief heeft ook de neiging als het te moeilijk wordt, het bit vast te nemen en te gaan rennen, daarom dat het voor mij goed werkte om ze dan stil te zetten, en vanuit stilstand te laten wijken

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 11:52

Geryon schreef:
Oke daar heb je inderdaad een punt. Hij ziet mij inderdaad niet als rang hoger. Vandaag zie ik hem weer en dan zal ik door blijven zetten net zolang totdat hij opgeeft en naar mij luisterd (ik ga dan wel een paar uur van te voren naar de manege :p). Het steigeren onder het zadel heeft hij ook opgegeven dus ik hoop dat hij in de omgang ook zal veranderen. Misschien dat ik wat meer grondwerk met hem kan doen dan alleen wijken voor druk. Ik ga eens kijken wat ik zou kunnen doen (aangezien het toch een manegepaard is) nou ik ga me best doen vandaag en gewoon doorzetten en dan zie ik wel hoe hij erop reageert. Ik denk dat ie heel boos word en een paar weken lang niks van me af wilt weten maar dat moet dan maar?

ooooh, nee, geloof me ,dat is geen goed plan :D
je kan hem niet afdwingen om iets te doen, dat merk ik heel goed bij mijn merrie, je moet compromissen zoeken met een dergelijk paard, in de zin van
jij doet iets voor mij (opzij gaan) ik doe iets voor jouw (effe alle druk weg/kriebel/hals strekken)
niet te lang, niet te veel, tevreden zijn met een heel klein pasje, en hem dan de hemel in prijzen
een dergelijk paard zal zich niet gewonnen geven, die zal zich niet laten doen,maar als je hem zover krijgt dat hij WIL werken voor je, dan heb je een gouden paard onder je kont.Maar als je ze probeert te breken ...

Esther43

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 00:06

Of toch wel met zweepje... als hij dan gaat bokken geef je hem nog een tik want bokken mag hij niet, nou dan krijg je even een rodeo maar op en duur gaat hij wel snappen dan of hij nou bokt of niet hij wel een tikje krijgt als hij niet reageert op je been. Zo doe ik het meestal bij manege paarden, en ja dan vlieg je er ook wel eens af maar dan heb je wel een paard dat naar je been is :D

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 10:48

loveidefix schreef:
Of toch wel met zweepje... als hij dan gaat bokken geef je hem nog een tik want bokken mag hij niet, nou dan krijg je even een rodeo maar op en duur gaat hij wel snappen dan of hij nou bokt of niet hij wel een tikje krijgt als hij niet reageert op je been. Zo doe ik het meestal bij manege paarden, en ja dan vlieg je er ook wel eens af maar dan heb je wel een paard dat naar je been is :D

en als je een rete dominant paard hebt dat hém niet zal laten doen krijg je ongelukken
de trucs met de zweep ed werkt goed bij manegeponys die effe op hun plaats moeten gezet worden
bij een paard dat over het algemeen braaf is, maar het gewoon niet pikt om gestraft te worden (misschien snapt hij het gewoon niet en dan is de straf onterecht volgens hem) dan vraag je om ongelukken
ik ben echter wel voor een zweepje als hulpmiddel, voor een ondersteunende tik
echter als hij daarop bokt of achteruit gaat oid, dan corrigeer je dat imo door je handen vooruit te steken, zelf achteruit te zitten en hem vooruit te drijven, al dan niet met corrigerende stem.
geloof me vrij, van een paard die het in zen koppie heeft kun je niet winnen, en als je een rotzakje onder je kont heb t die je er vrolijk afwipt en dan lekker over je heen loopt ... (letterlijk :D)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 10:59

Het is dus niet je eigen paard en paard gaat dadelijk gewoon weer zijn normale beginnerslessen lopen?
In dat geval zie ik niet waarom hij dat nu perse moet leren. Hij is niet voor niets een beginnerspaard geworden. Hij geeft toch duidelijk aan dat hij het niet leuk vind om het te leren. Er zijn nou ook eenmaal paarden die een hekel hebben aan werken en om dat te gaan dwingen is voor beide niet leuk. Kun je geen prive paard bijrijden?

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-11 17:21

@ Duhelo: Ik denk dat jij de situatie heel goed begrijpt! Fijn dat er iemand is die ervaring heeft met zulk soort paarden (denk ik? :P)! In stilstand had ik het inderdaad al geprobeerd, maar toen ging hij dus de hele tijd steigeren, maar dan ook echt gevaarlijk, bijna omgeklapt steeds dus dat is geen goed plan..

@Loveidefix: Ja dat is inderdaad het gebruikelijke bij manegepaarden maar dit is toch echt een apart manegepaardje..

Hem blijven straffen als hij ertegeninkomt gaat inderdaad echt niet. Hij is nou eenmaal echt enorm dominant in zijn hoofd en ik denk dat ik het nooit van hem zal winnen. Compromien sluiten zal dan wel de beste oplossing zijn. Máár dan zit ik er wel mee dat ik dan in zijn ogen nog steeds de baas niet ben, en wij dus ongeveer gelijk zijn... Ik persoonlijk zit daar niet erg mee maar het hoort eigenlijk niet..

@ Sizzle: Hij loopt gewoon nog steeds in de beginnerslessen, maar nu dat hij wat makkelijker is geworden met rijden, word hij ook ingezet voor de halfgevorderden en sommige gevorderden die (tijdelijk) zonder paard zitten. Het is een beginnerspaard omdat gewoon bijna niemand er wat mee kan. De ruiters die hem wat kunnen leren, hebben een eigen paard. Hij heeft nou ook eenmaal niet de bouw en de gangen dat je denkt (als gevorderde ruiter die echt iets met een paard wilt) 'goh wat een leuk paard dat zie ik wel als een uitdaging.' Maar ik wel..

Het is niet dat hij het echt niet leuk vind om te werken, want als hij iets eenmaal heeft geleerd, doet hij enorm ze best om dat dan goed te doen en om dat uit te breiden. Maar zodra hij iets niet snapt wordt hij gewoon ontzettend boos, echt heel boos. En dan kan je er gewoon niks mee.. Maar als ik hem dan bijvoorbeeld een paar dagen achter elkaar rijd is het zo een ander paard. Het is voor hem dan gewoon veel duidelijker, want ontzettend helpt bij dit paard. Want zodra iets onduidelijk is komt hij ertegenin..

Dit paard vind het ontzettend leuk om te springen (op het moment nog een beetje té leuk, paard is in een paar seconden het parcour door en ze oren vallen er zowat vanaf zo naar voren heeft ie ze). Mijn ambitie is ook om met hem te gaan springen. En daarvoor moet toch echt de basis goed zijn is mijn mening. En de basis vind ik niet alleen stap draf galop, maar ook zijwaartse druk voor je benen, vooral voor korte wendingen (die ook echt nodig zijn wat betreft zijn snelheid).

Mijn bedoeling is niet om hem uit te willen brengen rond L/M niveau, maar de basis moet toch echt goed zijn.. :) Zodra dat goed is, blijf ik hem gewoon op die basis trainen en mij focussen op het springen...

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 17:27

heb idd wel beetje ervaring met dergelijke paarden
onlangs een vriend beginnen helpen met een volbloedje, die constant omhoog ging en zich liet omklappen
was ook al geprobeert om eruit te krijgen, maar werd gevaarlijk
bij dergelijke paarden moet je niet proberen de baas te zijn (ik zeg nu niet, als je bv in de wei staat en hij komt al steigerend op je af, dat is weer een andere situatie)
maar over het algemeen, als een paard iets niet doet, is het omdat de ruiter het verkeerd vraagt of het paard het niet snapt

hoe gaat hij op de poetsplaats opzij? op stem, druk?
stel dat je bv op de poetsplaats met een zweepje lichte tikjes geeft tegen zijn achterbeen, zou hij dan opzij gaan of wordt hij dan boos?
hij paard buigt wel voor je binnenbeen, kun je makkelijk de volte vergroten en verkleinen op je benen?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 17:31

Uit het zadel, terug naar de grond, neem grondwerk mee.
Probeer te wijken voor druk door constante druk, niet pulserend. Niet met de zweep tikken, met je hand/vingers duwen. Constant duwen , en aanwijzing versterken en bij ook maar de intentie om te luisteren, druk weg laten vallen alsof je je verbrand hebt. Druk van je hand aansluitend wegwrijven. Zal niet in een keer goed gaan, maar je krijgt er hele lichte paarden door. Kijk maar even naar Parelli, en porcupine game. En doorloop de fases goed.
Als het vanaf de grond goed gaat, kun je het aansluitend in het zadel weer gaan proberen.

Verder is niet ieder paard geschikt om door meerdere mensen bereden te worden. Probeer er dus als enige mee om te gaan.
Neem grondwerk mee, eventueel Parelli. Dat gaat je ook helpen zijn character beter te analyseren en geeft je handvaten om daar mee om te gaan. Compromissen zijn niet nodig, je kunt complete gehoorzaamheid krijgen. Je moet alleen wel weten hoe.
Verdiep je in Parelli.
En je gaat een heel ander paard krijgen.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 17:59

Cassidy schreef:
Probeer te wijken voor druk door constante druk, niet pulserend. Niet met de zweep tikken, met je hand/vingers duwen. Constant duwen , en aanwijzing versterken en bij ook maar de intentie om te luisteren, druk weg laten vallen alsof je je verbrand hebt. Druk van je hand aansluitend wegwrijven. Zal niet in een keer goed gaan, maar je krijgt er hele lichte paarden door. Kijk maar even naar Parelli, en porcupine game. En doorloop de fases goed.
Als het vanaf de grond goed gaat, kun je het aansluitend in het zadel weer gaan proberen.

Verder is niet ieder paard geschikt om door meerdere mensen bereden te worden. Probeer er dus als enige mee om te gaan.
Neem grondwerk mee, eventueel Parelli. Dat gaat je ook helpen zijn character beter te analyseren en geeft je handvaten om daar mee om te gaan. Compromissen zijn niet nodig, je kunt complete gehoorzaamheid krijgen. Je moet alleen wel weten hoe.
Verdiep je in Parelli.

Cassidy: op jouw manier krijg je wel compromissen, jij geeft druk, paard wijkt, druk is weg, dit is iets anders dan binennkomen, je direct opstellen als zijn totale leider en gehoorzaamheid eisen, vind ik toch?

bij die constante druk, begin je met lichte druk en bouw je dan op, of direct een goede druk die constant blijft?
help je het paard door bv op de achterhand of in de lies te drukken, of druk je direct op de plaats van het been, waar de hulp gegeven wordt?
wat doe je bij een paard dat er net tegenindrukt (en je bv omver loopt)?
wat bedoel je met druk wegwrijven?
dus druk geven, paard reageert, druk weg, en dan aaien op diezelfde plaats of?

ik gebruik het wijken van druk ook bij mijn jong paard, maar heb dat eigenlijk nog nooit gecombineerd met de rijpaarden bv onder het zadel, onder het zadel werk ik meestal met de hulpen die ik blijf geven, op het moment dat ze het juiste doen (meestal per ongeluk) direct de druk weg
zelfde van op de grond dus, en ik doe het wel vanop de grond op de poetsplaats, maar ik kan niet echt de overgang maken van de poetsplaats naar dressuur vanop de grond zegmaar naar onder het zadel :D

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-11 18:10

Duhelo schreef:
heb idd wel beetje ervaring met dergelijke paarden
onlangs een vriend beginnen helpen met een volbloedje, die constant omhoog ging en zich liet omklappen
was ook al geprobeert om eruit te krijgen, maar werd gevaarlijk
bij dergelijke paarden moet je niet proberen de baas te zijn (ik zeg nu niet, als je bv in de wei staat en hij komt al steigerend op je af, dat is weer een andere situatie)
maar over het algemeen, als een paard iets niet doet, is het omdat de ruiter het verkeerd vraagt of het paard het niet snapt

hoe gaat hij op de poetsplaats opzij? op stem, druk?
stel dat je bv op de poetsplaats met een zweepje lichte tikjes geeft tegen zijn achterbeen, zou hij dan opzij gaan of wordt hij dan boos?
hij paard buigt wel voor je binnenbeen, kun je makkelijk de volte vergroten en verkleinen op je benen?

Oke, want ik heb wel het idee dat je het niet alleen via internet kent inderdaad. Hij gaat opzij gewoon als ik (hard) tegen zijn kont aan duw en zeg ''om!''. Soms duurt het even en soms wilt hij even bijten (Tja, als hij lekker staat en hij heeft geen zin om te gaan bewegen, word ie een beetje chagrijnig). Hij buigt inderdaad om mijn binnenbeen, maar sommige lessen echt totaal niet. (vooral als er voor mij iemand op heeft gereden die bijvoorbeeld alleen maar 'nageeflijkheid' vraagt door er aan de voorkant aan te zitten.. Als hij een les goed naar mij luistert en alles duidelijk is voor hem, kan ik de volte verkleinen en vergroten, maar meestal gaat niet niet al te gemakkelijk..

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 18:19

ohjee, hij is nog erger dan ik verwachtte
nouja, mijn merrie reageert door terug te gaan drukken :D

ik zou eerst verder werken op die volte, hij heeft nu blijkbaar door dat hij voor je been moet buiten, maar heeft nog niet door dat hij opzij kan ervoor ook.
de overgang naar wijken is dan direct erg groot, en als je bv enkel de achterhand naar binnen zet zit je met veel hulpen tegelijk (stelling naar buiten, begrenzen binnen, wakend binnenbeen,drukkend buitenbeen) eentje dat niet veel druk verdraagt gaat daar in protest.
ik zou eerst gaan oefenen op die cirkel om te vergroten en verkleinen, en nu en dan eens proberen om hem een pasje wat te laten uitzwaaien, of wat meer naar binnen te komen, als je hem op de volte een beetje laat onder de hulpen uitlopen (buiging vragen, iets meer drukken binnen en niet waken met je buitenbeen zodat hij uitzwaait, en dat belonen bv?) dat zijn dingen die paarden wel eens perongeluk doen, en mss de klik kunnen maken dat hij moet opzij gaan.
eenmaal dat dat goedgaat hem zo stilletjes aan omstellen zodat je rechtuit opzij gaat, maar denk dat je nog effe werk zult hebben met het gewoon vergroten en verkleinen op het been, als ze dat al niet doen hoef je nog niet te denken aan wijken denk ik ...

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-11 18:26

Cassidy schreef:

Verdiep je in Parelli.

Dus als ik het goed begrijp moet ik hem blijvend druk geven met mijn hand (op de plek van het been?) totdat ik reactie krijg want dan moet ik in diezelfde seconde de druk gelijk weer wegnemen, toch? En wat bedoel je met 'druk van je hand aansluitend wegwrijven'? Ik ga zometeen eens via Google opzoeken naar Parelli en kijken of het mogelijk is voor mij en het paard.

Ik denk dat dit inderdaad een paardje is die niet geschikt is om door meerdere mensen bereden te worden die serieus met hem aan het werk gaan. Beginners rijden allemaal hetzelfde rondje, maar mensen die eraan zitten, hebben toch ieder hun eigen manier. Vooral omdat al die mensen hem alleen maar vragen aan de voorkant, niet op het been letten maar alleen maar op het hoofd. Als ik er dan op ga is er niks mee te beginnen. Ik vind toch echt dat je eerst een actief paard moet hebben dat goed reageert op je hulpen en ook niet naar binnen/buiten valt.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-11 18:30

Duhelo schreef:

ik zou eerst verder werken op die volte, hij heeft nu blijkbaar door dat hij voor je been moet buiten, maar heeft nog niet door dat hij opzij kan ervoor ook.
de overgang naar wijken is dan direct erg groot, en als je bv enkel de achterhand naar binnen zet zit je met veel hulpen tegelijk (stelling naar buiten, begrenzen binnen, wakend binnenbeen,drukkend buitenbeen) eentje dat niet veel druk verdraagt gaat daar in protest.
ik zou eerst gaan oefenen op die cirkel om te vergroten en verkleinen, en nu en dan eens proberen om hem een pasje wat te laten uitzwaaien, of wat meer naar binnen te komen, als je hem op de volte een beetje laat onder de hulpen uitlopen (buiging vragen, iets meer drukken binnen en niet waken met je buitenbeen zodat hij uitzwaait, en dat belonen bv?) dat zijn dingen die paarden wel eens perongeluk doen, en mss de klik kunnen maken dat hij moet opzij gaan.
eenmaal dat dat goedgaat hem zo stilletjes aan omstellen zodat je rechtuit opzij gaat, maar denk dat je nog effe werk zult hebben met het gewoon vergroten en verkleinen op het been, als ze dat al niet doen hoef je nog niet te denken aan wijken denk ik ...

Dat is inderdaad een goed plan. Ik probeerde het zaterdag al een beetje maar er was echt niks mee te beginnen.. Ervoor reed er iemand op die niks met zijn benen doet. Dus als ik er dan op ga dan doet ie het bij mij dus ook niet. Dus hij ging echt alleen maar door het binnenbeen heen en toen werd ie echt heel boos en gaat dan expres nog meer naar binnen. Ga ik er gewoon als eerste op die dag, kan ie veel meer van me hebben. Dan word ie ook minder snel boos, luisterd dus beter naar mijn hulpen ipv naar zichzelf en dan gaat het ook gelijk beter..

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 18:35

De druk die gegeven wordt wordt opgevoerd, eerst raak ik de haren aan, dan de huid, dan de spieren en dan het bot. Geeft het paard tegendruk neem ik de druk niet weg, als hij aanstalte maakt om te wijken, laat ik de druk varen alsof ik me verbrand heb. Druk geef ik op alle delen van het lichaam, zijn hoofd, naar beneden en opzij, zijn schouders, zijn achterhand, de middenhand.
Ik kan alle delen van mijn paard apart bedienen. Dat bereik ik met grondwerk.
En als ik dan specifiek het wijken ga oefenen, zet ik mijn paard met zijn neus naar het hek neer, en zet eerst de schouderpartij opzij, daarna de achterhand, daarna weer de schouderpartij, daarna weer de achterhand. Enz.

Zie: http://www.youtube.com/watch?v=M0TLXXkRXpY
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 13-03-11 18:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 18:35

Geryon schreef:
Duhelo schreef:

Dat is inderdaad een goed plan. Ik probeerde het zaterdag al een beetje maar er was echt niks mee te beginnen.. Ervoor reed er iemand op die niks met zijn benen doet. Dus als ik er dan op ga dan doet ie het bij mij dus ook niet. Dus hij ging echt alleen maar door het binnenbeen heen en toen werd ie echt heel boos en gaat dan expres nog meer naar binnen. Ga ik er gewoon als eerste op die dag, kan ie veel meer van me hebben. Dan word ie ook minder snel boos, luisterd dus beter naar mijn hulpen ipv naar zichzelf en dan gaat het ook gelijk beter..

Misschien dat het dan ook geen slecht idee is om wat grondwerk te doen, op die manier kan hij bv al wat terug wennen aan jouw, en weet hij waar hij staat,
als je nu bv enkele oefeningetjes doet (ik zeg maar iets, halthouden, paar pasjes achteruit, etc) iedere keer in dezelfde volgorde, zal hij na een tijd mss de link leggen met jouw (mits er dan niemand anders dat riedeltje doet uiteraard) en zich makkelijker kunnen aanpassen, nu zeg ik maar iets hoor
maar kan me wel voorstellen dat, tegen dat het paard weet met wie hij te maken heeft, je ondertussen al een hele tijd verder bent.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 18:36

Laatst bijgewerkt door Cassidy op 13-03-11 18:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 18:37

Cassidy schreef:
De druk die gegeven wordt wordt opgevoerd, eerst raak ik de haren aan, dan de huid, dan de spieren en dan het bot. Geeft het paard tegendruk neem ik de druk niet weg, als hij aanstalte maakt om te wijken, laat ik de druk varen alsof ik me verbrand heb. Druk geef ik op alle delen van het lichaam, zijn hoofd, naar beneden en opzij, zijn schouders, zijn achterhand, de middenhand.
Ik kan alle delen van mijn paard apart bedienen. Dat bereik ik met grondwerk.
En als ik dan specifiek het wijken ga oefenen, zet ik mijn paard met zijn neus naar het hek neer, en zet eerst de schouderpartij opzij, daarna de achterhand, daarna weer de schouderpartij, daarna weer de achterhand. Enz.

Zie:

Bijna helemaal duidelijk, nog een vraagje :D
stel je wil de achterhand opzij zetten, dus je geeft druk, komt op de fase van druk op het bot, en paard stapt naar jouw toe ipv van je weg, dus je houdt de druk, daarna zet hij een stapje opzij terug naar de beginpositie, geld dit ook al als een goede stap ofzij?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 18:37

Is een stap opzij. Altijd de kleinste poging belonen.