Na opstappen meteen nageeflijk?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

GummyBear

Na opstappen meteen nageeflijk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-11 10:15

Hee Bokkers,

Bij mij op stal zie ik erg vaak gebeuren dat mensen met hun paard de bak in komen, opstappen en gelijk aan de gang gaan met nageeflijkheid.
Sommigen beginnen eerst met LDR, van anderen moet het beestje gelijk met de kin op de borst.

Ik laat persoonlijk mijn pony altijd eerst ongeveer 5 min volledig vrij, zodat ze even lekker los kan stappen. Ze staat zoals vele andere paarden het grootste deel van de dag in een stal van 3.5x3.5m, dus dat lijkt me wel zo eerlijk.

Wat vinden jullie hier nu van? Zijn jullie net zoals ik van mening dat je een paard eerst even bewegingsvrijheid moet geven om het zo maar even te zeggen? Of vragen jullie ook meteen iets van je paardje gelijk nadat je opstapt en waarom?

Groetjes Michelle

BertBaley

Re: Na opstappen meteen nageeflijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 10:22

Ik ook hoor, eerst lekker eventjes met zijn hoofd lekker vrij idd :j

silvericathy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 10:25

Ik rijd zelf het liefst gewoon de hele les met een boogje in de teugels, lekker ontspannen op eigen benen laten lopen.... rijd helaas op een manege en moet daar doen wat gevraagt wordt, meestal eerste 10 minuten gewoon met contact en teugels op maat rijden, daarna pas aan de teugel rijden. en dan de laatste 10 minuten weer met gewoon contact.

Uppojono

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 10:25

Ik irriteer me er ook aan, als mensen opstappen en paard direct rond rijden.. Ik rij mijn paarden altijd eerst laag, lang los, dus in zoverre vrij, dat ik direct richting ontspanning wil.. Ik laat ze dus niet met hun hoofd in de lucht lopen, maar ben wel vanaf dat ik opstap direct met ze bezig..

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 10:30

Ik rij mijn paarden niet meteen rond, maar wel meteen VWNW. En dan bij voorkeur met een zo lang mogelijke teugel maar met contact. Net als Uppojono eigenlijk.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 10:30

Hier is het meteen oppakken, nageefelijk en wat ronder instellen anders ga je gegarandeerd zandhappen :D
Hij is heel erg ril, vlug en onzeker, dus die heeft direct duidelijkheid en leiding nodig, doe je dat niet dan merk je dat snel genoeg....
Geen problemen hiermee hoor, paard loopt super en scoort goed op wedstrijden!

Paard loopt overigens de hele dag in de wei en wordt 10 minuten losgestapt en daarna in simpel drafje losgewerkt :)

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 10:34

Ik doe ook zo lang mogelijk losrijden, met contact. Echter, mijn paard is een halfzus van die van listiglistje hierboven, en ook zij is rillerig en schieterig. Als ik de teugels helemaal los en in een boogje heb, schiet ze zo weg. Daarom wel teugels in contact, en dan net als upponojo!

M_Vainqueur

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 10:44

Kan mij goed vinden in listiglistje. Zelf is het elke dag anders. Liefste stap ik wat rondjes helemaal los in de rondte. Maar als ik opstap en hij voelt weer lekker wakker rillig en explosief...dan wordt er ook bij mij direct laag en rond gereden(ik weet dat ik anders in stap rondje 2 op een rodeo paard zit:P en er zal toch echt nog een dag komen dat ik het niet kan uitzitten)

GummyBear

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-11 10:48

Maar daar geef ik jullie ook gelijk in hoor, mijn pony kan soms ook nogal explosief zijn en dan zet ik haar ook wel aan het werk. Ik heb het meer over normale dagen, dat je paard gewoon rustig is :)

daphneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 10:49

ik rij eerst paar rondjes los, en daarna ga ik het paard buigen, keertje naar buiten keertje naar binnen, keertje wat ronder, keertje wat langer, gewoon spelen tot het paard aan alle kanten los gaat en dan ga ik trainen en dat is vaak Diep, laag, rond, niet met de kin op de borst maar net een tikkeltje lager dan normaal.

En dat bouw ik natuurlijk weer uit met lang en laag, etc etc,

Natasja_ygor

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 10:49

Als ik ga rijden is het eerst zegmaar een stuk lopen dat is in totaal 5/10 min. Dan heeft hij een lekker lang teugeltje en kan die alles lekker bekijken etc. Aangekomen in de bak pak ik hem wel meteen
Op ;)

sillyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 13:50

Hoe bedoel je precies met 'aan de gang gaan met nageeflijkheid'? Mijn paard is tegenwoordig meteen nageeflijk (en ik ook :) ). Ze zoekt zelf mijn hand op en dat betekent niet meteen dat ze in een krul loopt. Nageeflijk kan ook aan een lange teugel. Ik laat haar wel meteen doorstappen, als ik eerst ga slenteren duurt het veel te lang voordat ik er iets mee kan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 13:52

Ik zie dat ook vaak gebeuren en ik erger mij echt enorm aan. Normaal werk je toch van achter naar voor? :=

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 13:54

sillyhorse schreef:
Hoe bedoel je precies met 'aan de gang gaan met nageeflijkheid'? Mijn paard is tegenwoordig meteen nageeflijk (en ik ook :) ). Ze zoekt zelf mijn hand op en dat betekent niet meteen dat ze in een krul loopt. Nageeflijk kan ook aan een lange teugel. Ik laat haar wel meteen doorstappen, als ik eerst ga slenteren duurt het veel te lang voordat ik er iets mee kan.

Dat is het probleem vaak. Waarschijnlijk bedoelt TS hier ook niet nageeflijk, maar in de krul. Is maar een klein verschil... :Y)

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 13:55

Nageefllijkheid? Nageeflijk? Volgens mij twee verschillende begrippen.

Dilan1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 16:37

ik longeer mijn paard altijd vor ik erop ga. Dan kan ie met z'n hoofd en hals lopen zoals ie wil. Als ie dan goed warm is, en ik ga erop, dan vraag ik heb wel meteen om netjes aan de teugel te lopen (als het lukt)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 16:39

Na de pre-flight checks stap ik ook met een lang teugeltje in...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 16:40

Ik wil ook meteen dat mijn paard nageeflijk is. Dat wil echter niet zeggen dat 'ie met z'n neus op de borst moet lopen. Maar vanaf het moment dat ik ermee aan de slag ga wil ik dat er nageeflijk gereageerd wordt op mijn hulpen.
Ik rij los aan een vrij lange teugel, maar ze mag niet met de kop in de lucht. Ik zou niet weten waarom ze eerst 10 minuten moet gaan lopen koekeloeren als ik erop ga zitten.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 16:50

LDR?? Laag diep rond??
Hier stappen we ook altijd even in met lange teugel, ondanks dat de paarden hier vaak vanaf de paddock of het land worden gepakt om te rijden en ze dus beweging hebben gehad.
Dan rustig contact zoeken in stap een beetje loswerken links rechts en dan eerst in de draf vw nw proberen te rijden. Wat zij gangen als schouder voor, en wat wijken, tempo wisselingetjes een keer aan galoperen en als ze daar netjes in mee doen ga je zoetjes aan wat meer op pakken en begint het echte werk.
Het af bouwen is trouwens nog belangrijker dan het los werken!
Hoe vaak zie je niet lekker gegaloppeerd, stap en naar stal!
Je pakt het paard de volgende dag op zoals je hem hebt weggezet! Ga dus ook nooit als een oefening niet lukt, met een boos gevoel je paard naar stal brengen!
Op zo'n moment...en dat kennen we vast allemaal...ga je even terug en pakt een onderdeel wat hij begrijpt, makkelijk doet en sluit je als vrienden af.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 16:52

Ik stap eerst even een paar rondjes met lange teugel, gewoon bij het gespje (als ie rustig is) en daarna neem ik contact op en stap nog een paar rondjes maar dan laag met neusje eruit. Dan teugels iets korten en hetzelfde maar dan in de draf en dan ronder maken en gewoon lekker losrijden..

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 16:52

Ik ga wel meteen aan de slag, niet zozeer met rond rijden maar met loswerken. Dus slangenvoltes en achtjes rijden, dan gaan ze vaak vanzelf wel naar beneden.

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 16:54

Ik heb tijdens een avond van Happy Atlethe masseuse heb ik geleerd
dat het beter is om eerst 10 minuten lange teugel in te stappen.
Dat doe ik dus ook braaf :) Daarna 10 nog 5/10 minuten opgepakt
figuren rijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 16:58

Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar de reden van dat 10 minuten stappen aan lange teugel. Betekent dat dat het paard gedurende die tijd ook z'n lijf mag gebruiken zoals 'ie dat zelf wil?

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 17:00

Tinkelbell schreef:
Ik zie dat ook vaak gebeuren en ik erger mij echt enorm aan. Normaal werk je toch van achter naar voor? :=

Dat dacht ik ook! Nageeflijkheid komt naar mijn idee vanuit een actieve achterhand, losgelaten rug en daardoor hals en loslaten van de kaak.
Biedt een paard dit meteen na het opstappen al aan?

Ik ben sinds kort bezig een paard door te rijden en voordat zij écht nageeflijk (en over de rug) is heb ik toch zeker een half uur los gereden en allerlei oefeningen gedaan (maar goed, dit paardje is behoorlijk stijf in haar lijf en is nog erg onstuimig).

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 17:01

Ik heb begrepen dat het daarbij de bedoeling is dat ze niet met het hoofd
helemaal hoof lopen
maar verder in hun eigen gewenste houding. Zo doe ik dat ook.

Met het oogpunt van spieren rustig opwarmen.