Ik heb geen geduld

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xSimoontjee

Ik heb geen geduld

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-11 17:57

HeY

Ik heb niet veel geduld.
ALs mijn pony iets niet goed doet word ik meteen heel erg boos. :o
Ik weet dan zelf ook wel dat dat niet goed is maar dat gaat eigenlijk vanzelf. |(
Daarna heb ik er weer heel veel spijt van |(

WAt kan ik hieraan doen?

Groetjes

kleinvosje

Re: Ik heb geen geduld

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 17:58

Ehm, je geduld bewaren? Op het moment dat je eigenlijk boos wilt worden, tot 10 tellen, dat scheelt echt een heleboel!

Bellissima_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 17:59

Wat ik ooit heb gedaan toen ik chagerijnig was maar toch perse wou gaan rijden, iedere keer als je je boos voelde worden zet je je paard stil. Gewoon halthouden en even 10 seconden rustig ademen. Dan kun je daarna gewoon rustig verder rijden. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 17:59

Je bedenken dat "als je pony iets niet goed doet" de kans erg groot is dat jij niet duidelijk genoeg hebt verteld wat je van 'm wil?

DiekeC

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 18:01

Heb je les? een pony voelt het als je teleurgesteld/boos voelt en dat werkt niet echt motiverend, niet voor jou en je pony. Dus mischien kan met je instructeur het er samen over hebben en dan eens goed bekijken hoe het komt dateen bepaalde oefening niet lukt.

Moony_Lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 18:04

Bellissima_ schreef:
Wat ik ooit heb gedaan toen ik chagerijnig was maar toch perse wou gaan rijden, iedere keer als je je boos voelde worden zet je je paard stil. Gewoon halthouden en even 10 seconden rustig ademen. Dan kun je daarna gewoon rustig verder rijden. :)

_/-\o_

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 18:07

Eerst nagaan waarom je pony iets niet goed doet.
Geef je duidelijke hulpen? Krijg je les? Wat zegt je insctructrice hiervan?

Niceee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 18:40

Even gas terug nemen en je paard een paar rondjes aan de lange teugel laten stappen, zodat jij even stoom kan afblazen zonder dit af te reageren op je paard. Als je afgekoeld bent weer vol goede moed (dus niet met een negatieve insteek) het nog eens proberen. Niet teveel vragen, maar elk klein stapje in de goede richting uitbundig belonen. En altijd onthouden dat de fout waarschijnlijk bij je zelf ligt en niet bij je paard, dat helpt ook.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 19:56

Zoals hier al vermeld is, bij bijna alle fouten moet je de reden ervan bij jezelf zoeken, dit klinkt mssn een beetje banketstaaf, maar het is echt wel zo.
Stel je de vraag wel heel goed en duidelijk, en begrijpt het paard de vraag ?
Heb je de gevraagde oefening ook onderverdeelt in kleinere deeloefeningen ? Het moet voor het paard makkelijk en doenbaar lijken, ineens een te moeilijke oefening vragen is onmogelijk, en dus ook niet uitvoerbaar en zal bovendien het paard demotiveren.
Is er genoeg voorbereidend werk gedaan, zodat je paardje ook het gevraagde fisiek wel kan uitvoeren ?
creeer je ook een sfeer die stimulerend werkt op je paardje, is het een uitdaging, en kan hij ook genieten van het goed uitgevoerde werk, is er dus genoeg beloning en aprreciatie ?
zijn er geen andere storende factoren, is er genoeg aandacht ?
Geloof je zelf ook genoeg in het systeem dat je doet, en blijf je consequent genoeg ?
Is het harnachement in orde ?
Paard is Gezond ?

Niceee schreef:
Even gas terug nemen en je paard een paar rondjes aan de lange teugel laten stappen, zodat jij even stoom kan afblazen zonder dit af te reageren op je paard. Als je afgekoeld bent weer vol goede moed (dus niet met een negatieve insteek) het nog eens proberen. Niet teveel vragen, maar elk klein stapje in de goede richting uitbundig belonen. En altijd onthouden dat de fout waarschijnlijk bij je zelf ligt en niet bij je paard, dat helpt ook.

Akke_sSpring

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 20:06

Als ik een pesthumeur heb ga ik uberhaupt niets met mijn paard doen, hooguit even los gooien.

Wat schijnt te helpen is dat als je boos bent klem je waarschijnlijk je kaken op elkaar, als je dit gevoel gaat (h)erkennen kun je je kaken weer ontspannen en verdwijnt ook je boosheid. Proberen waard??

Dammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 20:10

Ik vind het al heel wat, dat je zelf inziet dat het aan jou ligt en dat je er wat aan moet doen. Dat betekent dat je een stap op de goede weg gezet hebt
Heb je hier buiten pony rijden ook last van? Met je ouders of op school?

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 20:14

Akke_sSpring schreef:
Als ik een pesthumeur heb ga ik uberhaupt niets met mijn paard doen, hooguit even los gooien.

Wat schijnt te helpen is dat als je boos bent klem je waarschijnlijk je kaken op elkaar, als je dit gevoel gaat (h)erkennen kun je je kaken weer ontspannen en verdwijnt ook je boosheid. Proberen waard??

Helemaal waar, ik zit nu 5 dagen per week intern op stage. En de twee dagen dat ik thuis wil ik altijd graag met mijn eigen paarden aan de slag, maar soms moet ik gewoon even helemaal niks doen anders ben ik net een bommetje.. En paarden voelen dat haarfijn aan, waardoor gelijk meer mis gaat dan normaal..

xSimoontjee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-11 08:41

Akke_sSpring schreef:

Jah ga ik proberen Dankjewel!

xSimoontjee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-11 08:41

Bedankt voor al jullie hulp!

Ik kijk of het werkt

Aliki1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 08:44

Probeer idd gewoon je rust te bewaren, wat ook kan helpen is om even wat tegen de pony te zeggen, zo van: goh, jij werkt vandaag ook niet mee he :P dan krijgt je irritatie namelijk een soort humoristische draai en probeer dan ook dan een beetje vast te houden. Dan gaat het een x fout en dan moet je gewoon denken: hoppa, daar gaan we weer, helaas pindakaas pony, we doen het gewoon nog een keertje :P misschien dat je dan iets vrolijker ermee omgaat en ook weer wat vrolijker erop zit, wat je meteen ook uitstraalt naar je pony! En dan wel streng en duidelijk zijn als hij iets doet wat echt niet kan!

Akke_sSpring

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 09:01

Veel succes, laat je weten of het werkt!!!?

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 09:06

Zo herkenbaar,ik ken ook iemand die geen geduld heeft en heel snel boos word op de pony.
Alleen gaat ze de pony dan slaan,rukt het bit door de mond,heel hard schoppen.Pony word daar natuurlijk nerveuzer van en bang en luisterd uiteraard helemaal niet meer.Dan word het schoppen,slaan en bit trekken alleen maar erger.Ik vind,als je geen geduld kan opbrengen voor je dier,je geen dier moet nemen.
TS ik zeg niet dat jij dit ook zo doet hoor,kan me niet voorstellen dat jij je pony 'mishandeld' als je boos word.

Thorrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 11:18

Ik moest vroeger van mijn lesgever dan afstappen en een toertje om de piste met mijn paard aan de hand. Je verleert het boosworden dan heel snel!

Searcher

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 13:21

Dat wat Thorrie aangeeft heb ik ook wel eens gedaan. Afstappen en eerst zelf afkoelen. Ik ben ook niet de meest geduldige persoon die er rondloopt. Ik heb nu iemand die met heel veel rust les geeft, dat moedigt mij aan om ook rustig te blijven want vaak ligt t toch aan verkeerde signalen van mezelf.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 13:24

Je moet er niet vanuit gaan dat je paard doet wat je van hem vraagt, waarom zou hij dat doen?
Als je je bedenkt dat alles wat je paardje voor je doet een kado'tje is, dat het dus bijzonder is dat hij het wel doet, dan benader je het heel anders.
Een paard is geen mens, je paard doet zomaar wat voor je, hij heeft er zelf vaak helemaal niets aan, dat is toch heel bijzonder? Daar moet je juist heel blij mee zijn en het niet vreemd vinden als hij niet luisterd, dat is eigenlijk juist logischer voor hem.

xJustMe6

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 20:42

Ik werd vroeger ook heel snel boos op mijn paard.
Ik moest dan afstappen van mijn instructrice. Zij hield dan mijn paard vast en ik moest een rondje rennen om stoom af te blazen :D.

In het begin rende ik meer dan dat ik op mijn paard zat, tegenwoordig kan ik mezelf heel goed beheersen :j.

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 20:48

anneliesdj schreef:
Je moet er niet vanuit gaan dat je paard doet wat je van hem vraagt, waarom zou hij dat doen?
Als je je bedenkt dat alles wat je paardje voor je doet een kado'tje is, dat het dus bijzonder is dat hij het wel doet, dan benader je het heel anders.
Een paard is geen mens, je paard doet zomaar wat voor je, hij heeft er zelf vaak helemaal niets aan, dat is toch heel bijzonder? Daar moet je juist heel blij mee zijn en het niet vreemd vinden als hij niet luisterd, dat is eigenlijk juist logischer voor hem.

Inderdaad. En als een paard iets niet doet, is het niet omdat hij je wilt pesten, zo denkt een paard niet. Dan doet hij het niet omdat hij het of niet snapt, of niet kan (denk aan spier, niet-rechtgerichtheid) en als zijn spieren pijn gaan doen, doet een paard het niet. Wij weten dat het daarna weer wegtrekt en beter gaat, paard weten dat niet.

Juulie18

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 13:21

Altijd in je achterhoofd houden dat het waarschijnlijk niet de schuld is van de pony, en als je dan toch boos dreigt te worden gewoon even aan iets anders denken.

Bey

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 13:26

Probeer inderdaad gewoon je geduld te bewaren (al klinkt dat makkelijker dan het is).
Want als je boos word, voelt je paard dat ook en dan zal hij/zij ook niet lekker meer ontspannen.

Sarah_Elise

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 09:38

Even rustig gaan stappen en nadenken waarom je nou zo boos geworden bent en of het echt aan de pony ligt. Heel vaak doen wij het fout... Ik herken het wel hoor, soms word ik ook ff helemaal gek :o