Nuadhu Nuage's 5e keer ohz

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Selly13

Nuadhu Nuage's 5e keer ohz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-11 23:09

Noedel is een tinkerhengst van 3 jaar en is sinds een paar weken onder het zadel.
Dit was de 5e keer onder het zadel en de 2e keer met mij.
Vandaag was hij heel erg voorwaarts en had er helemaal zin in ;)
Noedel is in gedeeld eigenaarschap van Stal het Larixbos (mamauba@bokt) & Stal 't Heideveld (cp112@bokt)

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 23:30

Mooie tinker!
Zo te zien zitten de hulpen er al best netjes op :j

Alleen kijk eens zelf eerlijk naar het filmpje?
Vooral het begin stukje...
Kijk hoe duidelijk het paard zijn lichaamstaal is, hij heeft last van het bit, voor mijn mening zit je er veel te veel aan.
Als dit zo door gaat is hij het ineens goed zat!

Daarom zeg ik vaak: Zet de hulpen erop aan de longe (zonder dat de ruiter teugels vast heeft) bevestig dan het stuur in stap (en bedenk ook wat je stuur moet worden, je handen?)! En plak dit daarna samen naar de volgende stap.
Ook zou ik voorlopig de mond van je paard geheel met rust laten in de gallop, balans hebben en een ruiter dragen is al een opdracht opzichzelf.

Begrijp me niet verkeerd, bedoel het niet als aanval, ik hoop dat jij de signalen van het paard ook terug ziet in het filmpje.

Selly13

Re: Nuadhu Nuage's 5e keer ohz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-11 00:12

Ik ben alleen maar blij met je mening :-). En je hebt ook wel een beetje gelijk dat ik hem vandaag een beetje veel met de hand reed, zal er volgende keer meer op letten. Maar het filmpje is niet helemaal goed geupload, de helft is opeens weg en naar mijn idee gaat het dan al beter, zal dat morgen wel even plaatsen :-)

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 09:16

Ik zeg er even bij dat dit de eerste keer was met een ander bitje. Wel dubbel gebroken maar normaal heeft hij een ander bitje. Dat hielp ook niet, maar deel je mening wel 'doei' :j
Er mist inderdaad wel een stukje film, er zitten veel rustigere momenten tussen :j

_coquette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 09:23

Leuke hengst, wil wel lekker doorlopen!
Alleen vind ik je beenligging niet overal helemaal goed, je hebt je been best ver naar achter.
Terwijl daar ja hulp voor voorwaarts of binnenbaan niet is.
Let daar op, aangezien je anders met andere hulpen misschien in de knoop.

*typfout
Laatst bijgewerkt door _coquette_ op 10-03-11 09:28, in het totaal 1 keer bewerkt

GoLizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 09:25

Wat een stoere tinker!

Wat mij ook opvalt is dat je inderdaad iets te strak bent in de hand. ik had de teugels nog iets langer gelaten.
En in stap.. Probeer je onderbenen bij het aandrijven niet zover naar achter te leggen.
Verder zal ik zeggen, Ga zo door!

Snippergroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 09:32

Allereerst, leuk paardje TS! :D
Je beenligging viel mij vooral heel erg op.
in mijn ogen moet je daar wel een beetje aan werken, want waar jij drijft, leg je normaal gesproken je been als je je been een stukje naar achter legt voor bijv. wijken etc. Let daar goed op! Anders kom je straks, zoals _Coquette_ ook zegt, misschien in de knoop met je andere hulpen :)

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 09:34

Dat je wat strak in de hand bent is inderdaad opgevallen. Nieuw bitje kunnen ze natuurlijk ook best flink op reageren, maar je zit naar mijn gevoel vanaf je schouder iets 'vast'.
Verder de beenhulpen, je onderbeen gaat van singel tot bijna flank. Daar zou ik echt op letten. Als hij niet reageert op het been, zou ik liever zien dat je er een kort zweephulpje op in zet om hem wat scherper te maken. Niet dat hij het al moet snappen, maar het wordt zo niet duidelijker voor hem ;)

Laten jullie hem straks weer een tijdje staan ivm leeftijd?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 09:34

Kan niet zo heel positief zijn, sorry. Je ploft veel te veel in het zadel en je zit helemaal achterop het zadel, past dat wel ? Je drijft op de verkeerde manier, door je onderbeen helemaal naar achteren te leggen. Je bent veel te hard in je hand, dat zie je ook duidelijk aan je paard. Als ik dit filmpje zou zien zonder de achtergrond te weten dan zou ik denken dat je een manegeruiter bent die verschrikkelijk zit te stuntelen en niet weet hoe het moet... Waarom laat je een jong paard niet beleren door iemand die goed kan rijden en die ervaring heeft met paarden de hulpen leren ???

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 10:38

Even erbij, dit is niet haar paard he, dus we hebben geen zadel die op de ruiter afgesteld wordt hoor :+ Zadel past goed en ze zit er ook goed in. Misschien kan ze zelf even uitleggen waarom ze soms wat minder zit.

Leonoor, ja hij gaat straks na de keuring van 3 april weer lekker naar huis bij mij en dan mag hij weer even niks doen op het land met zijn vriendjes :j

Overigens, had ze wel een kort zweepje in haar hand om hem af en toe een beetje bij te tikken. Maar ben het wel met iedereen eens dat het been soms wat te ver naar achteren gaat :j

Umay8

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 10:42

Ben het helemaal eens met joenohoe.. je bent veel te hard in je hand, probeer ook iets meer lengte te geven..als je wat zachter in je hand wordt zal je paardje op een gegeven moment vanzelf je hand op gaan zoeken en zal hij ook meer in zijn lichaam gaan ontspannen..!

succes met dit leuke paardje :)
Laatst bijgewerkt door Umay8 op 10-03-11 10:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 10:43

cp112 schreef:
Even erbij, dit is niet haar paard he, dus we hebben geen zadel die op de ruiter afgesteld wordt hoor :+ Zadel past goed en ze zit er ook goed in. Misschien kan ze zelf even uitleggen waarom ze soms wat minder zit.

Leonoor, ja hij gaat straks na de keuring van 3 april weer lekker naar huis bij mij en dan mag hij weer even niks doen op het land met zijn vriendjes :j

Overigens, had ze wel een kort zweepje in haar hand om hem af en toe een beetje bij te tikken. Maar ben het wel met iedereen eens dat het been soms wat te ver naar achteren gaat :j

+:)+

Voel me soms een uitzondering dat ik er nog niet mee aan de slag ben ;)

Een lange dressuurzweep om bij te tikken is handiger bij een jong paard :j

jorretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 10:50

Hij is gaaf! Ziet er al goed uit voor de 5e keer onder zadel! (sluit me wel aan bij bovenstaanden wat betreft je hand). Veel plezier samen.

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 10:56

cp112 schreef:
Ik zeg er even bij dat dit de eerste keer was met een ander bitje.

Was het dan niet slim geweest om er even aan de longe aan te wennen :) ?
Imo ziet het er al hartstikke netjes uit, vanaf zijn kant. Probeer zelf echt rustiger te worden in je hand.
Het lijkt erop dat wanneer jij van de hoefslag af wil, paard terug naar de hoefslag 'rent' ? Ik zou met sturen nog veel grotere hulpen gebruiken (binnenhand echt van de hals af, buitenhand tegen de hals aan), dan raak je die onduidelijkheid sneller kwijt :)

lieverties

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 10:59

Ziet er aardig goed uit en het is nog niet zo makkelijk om overal op te letten :) daarom is het beter als je meteen les neemt. Ik ga dat ook doen met me jonge beestje.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 11:09

Hey Laura, hij ziet er goed uit zeg. Vind je een mooie combi.

Commentaar is al gegeven. Hand wat meer naar voren lost al heel veel op.

Hij doet het verder echt netjes voor zo kort zadelmak. Ga je ook lessen met hem?

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 11:13

Leuke tinker zeg, knap beestje! Maar wat wil je bereiken met je benen? Je doet ze zo ver naar achter dat het gewoon onduidelijk is voor dit paard. Je wilt hem naar binnen nemen, maar tegelijkertijd doe je je binnenbeen naar achter en schopt hem gewoon en je bent ook nog eens veels te onduidelijk met je hand vind ik. Dit is echt erg onduidelijk voor het paard. Je zit ook erg te stuntelen met je benen waardoor het paard soms ook vooruit schrikt. Probeer verder ook wat meer met je zit te rijden, je wilt hem terug nemen (althans zo haal ik het omdat je aan zijn mond trekt) maar tegelijkertijd zit je wel naar voren en erg licht in het zadel. Verder ben ik met joenohoe.. Ik vind jullie er als combinatie wel erg leuk eruit zien, dat mag wel gezegt worden :)

EllaBellaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 11:19

Wat een leuk ding hj doet het al erg goed voor zo'n korte tijd!
Let inderdaad op je beenligging, je leert hem nu aan dat als jij je been naar achter legt hij sneller moet gaan, zorg dus dat je die hulp niet verkeert bij hem aanleert. Ook mag je wat rustiger in je hand zijn, hij moet nu lekker op zijn eigen benen leren lopen en dat word alleen maar moeilijker als hij al naar beneden moet lopen.
Ik vind het echt een ontzettend leuk dier en ik ben benieuwd hoe hij over een tijdje loopt!

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 11:23

Wauw, ziet er al wel goed uit voor een 5e keer,
probeer wel wat rustiger te zijn met je hand, en je beenligging maar dit is al genoemd.
Persoonlijk rijd ik de jonge pony's de 1e 10 x sowieso aan een losse teugel en vooral veel tussendoor longeren met pessoateugel,
Maar het stuur zit er al goed op! Met goede hulp komt alles helemaal goed!
Wil wel meer zien van deze :j

Veel succes met deze topper!

Selly13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-11 11:24

ik ben het wel met jullie eens hoor, toen ik het filmpje terug zag, was dat ook het eerste wat ik zag! Maar moest ook wel weer even wennen ten eerste omdat ik normaal een vzh zadel rij, dit is een dressuurzadel. normaal rij ik altijd een nrps (zie profiel) dan op een tinker is nog al verschil, maar zal er zeker op letten! van je fouten moet je leren. maar in elk geval allemaal bedankt voor de tips. en leonoor het klopt dat ik bij mijn schouder vast zit, want ik heb een scoliose!

Sanne_Relax

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 11:27

Wat een lekker voorwaartse tinker! Leuk beestje.
Wat me ook op valt is dat jou benen alle kanten op gaan. Heb je daar een reden voor?
Even voor de duidelijkheid. Ik heb geen ervaring met het rijden van jonge paarden, dus
dit is puur uit intresse.
Veel plezier en succes met deze leuke pony!

SternPhoto

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 11:31

heey laura wat leuk om jou hier te zien..
ik dacht al dit komt me bekend voor..
toen zag ik rijssen staan en ff stiekum in je profiel gekeken.

ik moet alleen wel meegaan met de rest.
Vind het niet heeel prettig om naar te kijken, benen stiller en op de plaats.
Als je hem lange teugel rijdt in de draf en stap dan leert hij ook gelijk op eigen benen staan..

(of zeg ik nou iets stoms )

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 13:55

Gelukkig vat je het goed op TS, dat vind ik erg knap :j
Kan het ook zijn dat je vreemd aandrijft, omdat je bang bent geen reactie te krijgen?

Tips:
- Bitje een paar keer in de paddock inhangen,
- De hulpen bevestigen aan de longe, zonder dat de ruiter teugels vastheeft.
- Een halstertouw om de hals knopen zodat je die kan vastpakken (in geval van nood) en niet in zijn mond gaat zitten.

Kjk het is ook niet weer bar en barslecht,
Ik bedoel het paard loopt naar voren, gaat niet stilstaan of naar achter, dus je hebt zeker wat bereikt.

Succes!

JPS

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 14:13

jorretje schreef:
Hij is gaaf! Ziet er al goed uit voor de 5e keer onder zadel! (sluit me wel aan bij bovenstaanden wat betreft je hand). Veel plezier samen.

Ziet er goed uit? Daar ben ik het helemaal niet mee eens, sorry!
Ik vind het erg onrustig en rommelig overkomen en zie totaal geen ontspanning!
Paard heeft last van het bit, je handen gaan nagenoeg constant op-en neer, de teugellente is te kort, je handen te streng, paard kan zelf de hand niet opzoeken en is loperig omdat hij je vervelende hulpen probeert te ontwijken.
In zowel stap als draf zijn je benen onstabiel en teveel herhalend, en leg je ze bij het aandrijven te ver naar achteren waardoor je houding verandert en je het paard belemmert in zijn bewegingen. Hij begrijpt zo helemaal niet wat je bedoelt..
Daarnaast zijn de hulpen niet duidelijk en niet in overeenstemming met elkaar dus hoe wil je ze dan uitleggen aan een groen paard?
Als ik jou was, zou ik zo niet doorgaan want je bent alleen maar bezig spanning en onbegrip op te bouwen.. ik vind het een zorgwekkend beeld :-(
Zoek een ervaren ruiter of iig hulp bij het inrijden en ga eerst wat meer longeren en stemhulpen gebruiken want ik ben bang dat als je zo doorgaat, dat het paard straks een keer ontploft, en wie heeft het dan gedaan?
Verdere tips zijn al gegeven.
Overigens is het wel een stoer paard;-)

_Daniquee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 14:30

Ik vind het ook niet zn fijn beeld, dat het een ander bitje is hangt, wil niet zeggen dat je zelf zo strak aan de teugels moet gaan hangen en zo 'bot' trekt. Het lijkt er ook op, of jij een beetje gespannen bent, en inderdaad je beenhulpen probeer je benen lang te houden op 1 plaats. Het is natuurlijk wel logisch dat een paard dat 5x onder het zadel is geweest, niet lekker ontspannen kan lopen dat gaat bij de een makkelijker dan bij de ander, succes ermee :)