Steigeren tijdens buitenrit

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Gowines

Steigeren tijdens buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-11 19:51

ik zit met een probleem.. mijn paard steigerd en bokt in de wijk waar we door moeten om naar het bos te gaan.. ik krijg het er maar niet uit! Laatst ging ik naar het bos (wel met anderen), en hij begon bij mensen in de heg te springen, tegen brievenbussen te schoppen en te steigeren. Ik schrok me natuurlijk rot en wilde dat dit niet nog een keer zou gebeuren.. dus ben ik gisteren nog een keer naar het bos gegaan met martingaal en hij deed gewoon hetzelfde. HEEEEELP!!

Nixss

Re: Steigeren tijdens buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 22:04

Ik zou voorlopig binnen blijven,totdat je je paard onder controle hebt.
Levensgevaarlijk voor andere weggebruikers !
Misschien terug naar het begin,de basis,het grondwerk .
Succes.

Fem_daf

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 17:29

Schrikt hij of wordt hij über-enthousiast?
Het is inderdaad heel gevaarlijk waarbij hij zichzelf of anderen behoorlijk kan bezeren. Doet hij dit ook als je naast hem loopt?
Als hij schrikt kan je schrik training doen, gewoon lekker thuis met alle 'enge' dingen die je kan bedenken. Als het enthousiasme is, zal je toch moeten leren om hem rustig te houden en moet hij leren om iig niet in de woonwijk te ontploffen. Iedere dag een klein rondje buiten het erf lopen en dit opbouwen kan misschien helpen. Hij moet het normaal gaan vinden.

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 17:30

Dat is best heftig! Maar doet je paard dit alleen in de wijk en niet in de bossen?
Hoe reageerd je paard als met hem aan de aand gaat wandelen?

MissPippin

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 17:37

back to basic zou ik zeggen, start met grondwerk en begin weer langzaam aan opnieuw!

Gowines

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-11 18:36

Hij doet het alleen in de wijk.. in de bossen is hij super braaf en echt bomproof. de wijk is alleen het probleem. maar ik heb er vandaag naar gevraagd bij ons op stal, en ze zeggen dat komt omdat hij dan het liefst terug wil naar de stal en alles uit de kast trekt om dat voor elkaar te krijgen..
Nou ben ik vandaag via een andere weg gegaan (de andere kant naar het bos) en daar was hij wel gewoon braaf. ik denk dat het gewoon is om een beetje te kwutten... Ik ben nu gewoon bezig met alles lekker rustig op te bouwen en als dat niet gaat, er de beste ruiter bij ons van stal er op laten rijden.

Suzanne_18

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 23:59

Als medische redenen uitgesloten zijn, je tuig goed past e.d. Wanneer het echt stout gedrag is? Deuk erin meppen, zonder pardon!!

Toen mijn merrie 3 maanden onder het zadel was begon ze dit gedrag ook te vertonen op buitenrit. Nadat de conclusie getrokken was dat er geen reden was voor dit gedrag behalve stoutigheid heb ik m'n zweep bovenhands gepakt en d'r een flink pak rammel gegeven zodra ze omhoog kwam. Sinds dien is het duidelijk dat dit gedrag niet wenselijk is en doet ze braaf haar rondje.

NoGo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 00:16

Ik neem aan dat je je eigen paardje van 22 bedoelt.
Heeft hij dit altijd al gedaan of is het plotseling, dan is er mogelijk iets medisch of met je zadel/tuig.
Ook zie ik in je profiel dat je aan vrijheidsdressuur doet, doe je dit ook met je eigen paard?
Ik denk niet dat het een oplossing is om hem er eens goed van langs te geven zoals bovenstaand word geopperd.
Krijg je les anders je instructeur/instructrice is mee laten fietsen zodat hij/zij je onderweg verbaal kan bijstaan.

chb

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 00:21

Suzanne_18 schreef:
Als medische redenen uitgesloten zijn, je tuig goed past e.d. Wanneer het echt stout gedrag is? Deuk erin meppen, zonder pardon!!

Toen mijn merrie 3 maanden onder het zadel was begon ze dit gedrag ook te vertonen op buitenrit. Nadat de conclusie getrokken was dat er geen reden was voor dit gedrag behalve stoutigheid heb ik m'n zweep bovenhands gepakt en d'r een flink pak rammel gegeven zodra ze omhoog kwam. Sinds dien is het duidelijk dat dit gedrag niet wenselijk is en doet ze braaf haar rondje.

Misschien kan je je in wat minder grove manieren verdiepen?? Als je maar flink genoeg rampt doet elk dier UIT ANGST wat je wil. Ik denk niet dat dat de bedoeling is.

Suzanne_18

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 01:06

chb schreef:
Suzanne_18 schreef:

Misschien kan je je in wat minder grove manieren verdiepen?? Als je maar flink genoeg rampt doet elk dier UIT ANGST wat je wil. Ik denk niet dat dat de bedoeling is.

Zo'n reactie was ik al bang voor, echt weer helemaal bokt...
Zoals ik al aangaf, als alle andere redenen behalve echte stoutigheid uitgesloten zijn, deze actie te ondernemen.
Ik heb ook zeker op andere, zachtzinnige, manieren geprobeerd, maar werdt zo ongeveer keihard uitgelachen door m'n paard. Helaas bracht dat niet de oplossing en was bij mijn paard sprake van pure dominantie.
Ooit wel eens naar een kudde paarden gekeken waar een lager in rang staant paard dominant gedrag gaat vertonen naar een hoger in rang staant paard? Die wordt ook niet bepaald zachtzinnig wijze aan de rolverdeling binnen de groep herinnerd.
Deze apen moeten soms op deze manier gecorrigeerd worden omdat ze anders gewoon over je heen walsen en er hele gevaarlijke situatie's ontstaan.
Als een paard jou bijt, dan ga je hem toch ook niet met een lief stemmetje vertellen dat dat niet de bedoeling is, dan volgt er ook een tik (neem ik aan teminste). Met steigeren zonder gegronde redenen gelden dezelfde regels. Ik stel liever 1 keer duidelijk paal en perk dan het 20 keer half te moeten doen zonder resultaat. Verder reageert een paard wat terecht gecorrigeerd wordt in zijn dominante gedrag niet met angst (angstig paard zal vluchtgedrag vertonen), maar met onderdanigheid (onderdanig paard zal hoofd omlaag brengen, mogelijk gaan kauwen en zijn weg vervolgen).

chb

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 03:05

Ik heb het over lichaamstaal en overwicht. Mijn zeer dominante merrie was als een lammetje zonder dat ik haar aanraakte. Kwestie van verdiepen in verschillende soorten methoden.
Toen ze net bij mij kwam viel ze mij gewoon aan dus er moest echt wel wat gebeuren.( En ik schrijf in verleden tijd omdat ze inmiddels is overleden aan een longontsteking)

Suzanne_18

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 13:45

Nog even voor de duidelijkheid, ik ga uit van een paard wat steigert uit stoutigheid, enkel en alleen zijn grenzen probeert te verleggen. Dan ben ik toch heel benieuwd hoe je dit probleem aan gaat pakken vanaf de rug van een paard waar hij jou slecht tot niet kan zien.

SaSalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 13:51

Wat doet ie als je met hem aan de hand loopt?

Gowines

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-11 14:48

Ik heb het vandaag nog eens geprobeert.. Mijn tuig past perfect en er is medisch niks aan de hand.. Dit keer heeft hij maar een keer gesteigerd.. Ik denk dat hoe meer ik ga rijden, hoe minder het word. Ik had ook in het begin toen we hem kochten, dat hij heeft erg bokte en steigerde, maar ik heb m toen echt helemaal afgebeuld.. Het klikt heel hard, maar als je er met geen mogelijkheid uit krijgt, moet dat wel.

chb

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 14:53

Suzanne_18 schreef:
Nog even voor de duidelijkheid, ik ga uit van een paard wat steigert uit stoutigheid, enkel en alleen zijn grenzen probeert te verleggen. Dan ben ik toch heel benieuwd hoe je dit probleem aan gaat pakken vanaf de rug van een paard waar hij jou slecht tot niet kan zien.

Moeilijk om via internet iets duidelijk te krijgen maar ik ga een poging wagen. Het zit het hem in de essentie van de relatie die je hebt met je paard. Het gaat niet om het steigeren maar om het totale overwicht dat je op hem hebt. Het gaat om het gehele plaatje en niet om één onderdeel uit dat geheel.
Mijn mening is dat je dan al heel veel signalen niet hebt opgepakt als het tot steigeren komt. En als een paard jouw constant uitdaagt om jouw de baas te worden moet je DAAR wat aan doen. En dat kan echt zonder te slaan.

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 14:59

OPG-->RT

Suzanne_18

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 22:41

Ik had een heel verhaal getikt, maar toen ik op verzenden drukte ging er iets niet goed... Weg verhaal, dus maar even in het kort:

Niet altijd alles is op te lossen met lichaamstaal, evenmin als alles op te lossen is met tikken uitdelen. Binnen een kudde zie je een combinatie van beiden. Soms is lichaamstaal alleen niet voldoende en volgen er duidelijkere signalen in de vorm van bijten of trappen. Dat zijn zaken die niets met vertrouwen of kundig leiderschap te maken hebben maar vaak met jonge/onervaren/nieuwe dieren die hun grenzen proberen te verleggen binnen de groep. Daarom ben ik er van overtuigend dat een fikse corrigerende tik helemaal geen kwaad kan als voorgaande waarschuwing niet voldoende is geweest bij stout gedrag. Ik vind dat men vandaag de dag behoorlijk door slaat in methodes als NH. Alles is zielig en niets kan meer, want stel je voor dat het tere zieltje gekrenkt wordt en ze een trauma oplopen (ze zijn echt niet van suiker hoor). Een paard zoals wij dat kennen is een gedomesticeerd dier en wij spreken geen paardentaal tot in detail omdat we daartoe simpelweg fisiek niet toereikend zijn om dat wel te kunnen. Mede daarom ben ik er niet overtuigd van leiderschap via lichaamstaal alleen voor elk paard voldoende is wanneer zaken uit de klauwen lopen.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 07:51

mijn paard is al een tijd onder het zadel en is met de vorige eigenaar vaker op buitenrit geeeest. Echter als ik ernaast loop volgt het paard me overal en als ik er op zit durft ze nieteens een rondje om het terrein te stappen.. Meestal stap ik af en doe een rondje en ga ik er dan weer op en dan is het oke. Maar echt steigeren bokken e.d. Is het niet.. Zij blijft gewoon stilstaan en gaat achteruit stappen en proberen te draaien. Hoe meer been ik geef hoe fanatieker ze dit doet.. Dus vind mijn manier wel oke.. Dan moet ik er wel bijzeggen dat ik het erf nog niet ben afgeweest omdat we allebei nog naar elkaar moeten groeien :)

Maar bij mijn paard is het geen echte stoutigheid. Het is een combi van wat dominantie gepaard met wat gebrek aan vertrouwen..zowel in zichzelf als in mij als ik er op zit. Paard is naast me zo mak als een lammetje :p

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 08:19

Gowines schreef:
Ik heb het vandaag nog eens geprobeert.. Mijn tuig past perfect en er is medisch niks aan de hand.. Dit keer heeft hij maar een keer gesteigerd.. Ik denk dat hoe meer ik ga rijden, hoe minder het word. Ik had ook in het begin toen we hem kochten, dat hij heeft erg bokte en steigerde, maar ik heb m toen echt helemaal afgebeuld.. Het klikt heel hard, maar als je er met geen mogelijkheid uit krijgt, moet dat wel.

Pardon???
Vind je het gek dat dit paard niet met jou het bos in wil?!

-:(-

Ik zal wel weer een vreselijke penny zijn, maar dat kan mij niet schelen. Ik begrijp niet waar je het lef vandaan haalt om je eigen paard te gaan staan mishandelen. Zo ga je gewoon niet met dieren om!

Suzanne_18

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 11:38

Dani_ schreef:
Gowines schreef:

Pardon???

Ik zal wel weer een vreselijke penny zijn, maar dat kan mij niet schelen. Ik begrijp niet waar je het lef vandaan haalt om je eigen paard te gaan staan mishandelen. Zo ga je gewoon niet met dieren om!

Hmm, niet alleen penny, maar ook zo'n NH-extremist (afgaande op je profiel)...

Inplaats van concrete (mogelijke) oplossingen vertellen jullie alleen dat wat "wij" doen zielig en fout is zonder toe te lichten waarom. Als er om een alternatief gevraagd wordt krijg je een vaag antwoord met dat je boven het paard moet staan door middel van lichaamstaal, moeilijk uit te leggen, moet je in het echt zien e.d.. Prachtig politiek correct antwoord maar daar schiet de t.s. niets mee op. Noem voorbeelden; Hoe ga je met zo'n paard volgens "jullie" te werk. Wat is dan het betere alternatief? Wat voor oefeningen ga je met zo'n paard doen en hoe ga je je dan als begeleider verbeteren? Er wordt gezegd dat je je niet op het steigeren alleen moet focussen, maar op het geheel. Wederom prachtig verteld, maar er volgt geen enkele uitleg van het hoe, wat en waarom.

Tot op heden hebben jullie me niet kunnen overtuigen van mijn "foute aanpak". Ik ben dan misschien van de ouderwedse stempel maar als paard bijt, slaat of steigert zonder gegronde rede, en dus uit dominantie, kan hij verwachten dat er straf volgt als een waarschuwing niet voldoende is geweest, net zoals in kuddeverband. Ik zie niet wat daar mis mee is...

Het klinkt misschien alsof ik een keiharde ruiter ben, maar het tegengestelde is waar. Mijn paard loopt onder een goed passend zadel, wordt op een dubbel gebroken watertrensje gereden zonder neusriem, zonder sporen met een zachte hand. Het is een gelukkig en vrolijk dier wat met maatjes naar buiten mag zodra het een beetje weer is, ook in de winter. Mijn band met haar is goed. Ze komt in vrijheid graag een aai halen en even dag zeggen en volgt me graag (ja, zonder brokjes), dat laat een paard wat je niet mag wel uit zijn hoofd.

Fem_daf

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 11:54

Het nadeel van harde uitspraken op Bokt, is dat de jonkies en onervaren ruiters het totaal verkeerd oppakken en zonder reden gaan meppen. Ik vind dat je zonder kijken nooit mag zeggen dat het paard ettert. Misschien ziet de eigenaar gewoon niet dat het diertje bijvoorbeeld een scheef bekken heeft.

Suzanne_18, ik vind dat je de 'zachte' aanpak (in mijn ogen normaal) teveel over één kam scheert. Misschien wel omdat jouw aanpak ook wordt gegeneraliseerd, maar vind jij het niet logischer klinken dat een paard beter op lichaamshouding reageert dan op een mep. Lichaamshouding is universeel en zal het paard begrijpen. Een woord of norm niet, hierdoor kan iets verkeerd begrepen worden waarop een tik volgt. Paard snapt niet wat hij fout gedaan heeft, dus zal het volgende keer weer fout doen.
Ik werk dagelijks met vluchtelingen. We spreken niet dezelfde taal, hebben andere normen en waarden maar begrijpen elkaar 9 van de 10 keer wel! Hoe dat kan? lichaamshouding! Open, gesloten, dominant, afwachtend, etc. etc. Als iedereen zich wat meer in lichaamshouding zou verdiepen, zou werken met paarden en andere dieren, zoveel makkelijker en begrijpelijker worden. Kijk maar naar hoeveel misverstanden er ontstaan door msn en chats (en bokt!). Je kan elkaars non-verbale communicatie niet lezen terwijl je hier het meeste uit haalt.
En ja, mijn paard krijgt ook een tik als hij mij bijt, omdat je elkaar nou eenmaal niet hoort te bezeren. Hij mij niet, ik hem niet.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 12:08

@Suzanne_18
Apart is dat jij dat de ouderwetse methode noemt.
Ik ken meerdere oudere rotten in het vak, waaronder mijn opa van 86 jaar die zijn hele leven al gewerkt heeft met paarden. En die zou een paard nooit en te nimmer met flink slaan tot de orde roepen.

Hij heeft,ook na zijn werkpaardentijd, heel veel paarden tuigmak (en later ook verschillende met mij zadelmak) gemaakt en nog nooit heeft hij een paard hoeven af te ranselen.

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 14:28

Gowines schreef:
Hij doet het alleen in de wijk.. in de bossen is hij super braaf en echt bomproof. de wijk is alleen het probleem. maar ik heb er vandaag naar gevraagd bij ons op stal, en ze zeggen dat komt omdat hij dan het liefst terug wil naar de stal en alles uit de kast trekt om dat voor elkaar te krijgen..
Nou ben ik vandaag via een andere weg gegaan (de andere kant naar het bos) en daar was hij wel gewoon braaf. ik denk dat het gewoon is om een beetje te kwutten... Ik ben nu gewoon bezig met alles lekker rustig op te bouwen en als dat niet gaat, er de beste ruiter bij ons van stal er op laten rijden.

Je hoeft er niet de beste ruiter van stal op te zetten hoor.
Ten eerste is het jou paard.
En ten tweede hoort hij dit gewoon niet te doen.
Als je paard verder gezond is, en hij doet dit alleen in de wijk zou ik inderdaad zeggen dat hij het doet om vervelend te zijn.
Wees eens vervelend terug. Je schrijft nergens dat je het aanpakt dus laat ik daar maar vanuit gaan (behalve de martegaal).
Geef hem eens op zijn donder, en een mep met je zweep. Hier komt vast meer protest door, en zou hij vast nog eens gaan bokken of vooruit springen.
Geef hem net zolang een tik tot hij ermee stopt, en als hij er dan vandoor gaat, rijd je hem gewoon terug.
Het is jou paard, en het helpt niet om er een betere ruiter op te zetten. Een paard test je namelijk uit, en je hebt een grote kans dat ie het dan bij die betere ruiter niet doet. Dan heb je nog je probleem niet opgelost. Ik wil niet dat jullie dit bericht opvatten als het bericht van suzanne.
Ik bedoel hiermee aan tegeven dat je hem simpelweg 1 tikje geeft na een bok of nadat hij stijgerd. En dit is ook alleen om te corrigeren. Maar vind je paard het misschien eng om door de wijk te gaan? Dit gedrag kan namelijk ook daardoor komen. Een paard dat bang is, wil jou vertrouwen, maar gaat puur op zijn instinkt af. En als een paard ergens niet langs wil, kan het in protest omhoog komen of gaan bokken. In dit geval, moet je hem juist geen tik geven, maar aaien, en tegen hem praten. Dat helpt ook vaak. Gewoon zeggen dat het goed is, en dat er niks engs is. En gewoon geruststellen.

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 14:37

Dani_ schreef:
Gowines schreef:

Pardon???

Dit heet een paard op zijn plek zetten, en niet mishandelen. met afgebeuld bedoeld ze waarscheinlijk op zijn plek gezet!

monicees

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 14:46

erhmm.. en alsnog een dier van rond de 600 kilo met zijden handschoentjes aan willen pakken..
soms moet je kwaad met kwaad bestrijden, en van 1 keer een tik tussen de oren zijn ze heus niet meteen bang of kopschuw :+ stel je ns voor,

bij mijn bolle, maar zeer lenige tinker (die echt kaars-rechts omhoog kwam!!) was een goede huit tussen de oren ook het enige wat nog hielp,
heeft het daarna nooit meer gedaan!
je moet het alleen goed timen, anders heeft het geen zin.

rij je alleen of met anderen?
waarschijnlijk voelt t paard jouw onzekerheid en denkt, als ie maar de trucendoos open gooit, zn zin te krijgen.

Vooral veel aan het werk zetten, overgangen rijden, af en toe ns een andere route pakken is ook een goeie!
en.. niet meteen belonen met lekkers als je weer op stal bent, dit kan ook meehelpen op een negatieve manier.