Kijkerig paard...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

danny2000

Kijkerig paard...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-11 23:35

Hallo bokkers!...

Sinds kort (4 maanden) heb ik een geweldig paard gekocht!!!! Z1 geklasseerd met een klein manco...
Hij is behoorlijk kijkerig en springt regelmatig weg op 2 plekken in onze baan (altijd het zelfde punt), daar zit niks maar volgens hem zit er een spook. Hij kan soms zo enorm opzij springen dat ik er met moeite op kan blijven zitten. 1 keer ben ik er flink af gevallen en heb nu een beetje de angst in mijn knieën moet ik eerlijk zeggen. Ik heb al van alles geprobeerd.. oa met meer stelling rijden op deze punten, heb hem elke keer even rustig laten kijken of er echt spoken zitten, ontspannen of juist aanspannen etc.... het werkt natuurlijk ook niet echt mee dat ik extra alert ben geworden (of iets gespannen) als ik weer op het betreffende punt aankom maar moet eigenlijk wel want als ik helemaal ontspan (probeer het wel) dan lig ik er echt naast. We moeten natuurlijk nog erg aan elkaar wennen maar toch!....heel lastig probleem en echt SPOOKY!!
Iemand een goede tip? zijn vader is Lancet, zijn alle kinderen van Lancet zo kijkerig? T, is wel een plaatje en zoooo lief in omgang....

blue_sky

Re: Kijkerig paard...

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 23:42

Zo heb ik er ook een. Superlief in de omgang. Geweldig dressuurpaard en doorgaans erg braaf maar heel heet en soms ineens vanuit het niets schiet hij weg. Soms in zulke rare kronkels dat ik er al langs lig voor ik er erg in heb dat er iets gebeurt.
Mijn instructrice zegt dat ik hem brutaler moet rijden. Ik ben veel te zacht zegt ze. Heel aktief bezig zijn met oefeningen en hij moet beslist luisteren. Aan je been kleven, te hard gaan zijn allemaal al tekenen van ongehoorzaamheid en moeten direct aangepakt worden. Daar begint het mee zegt ze. Bij mij in de binnenbak zijn de deuren altijd zeer gevaarlijk (denkt hij).
Omdat ik er nu een paar keer goed hard af gegaan ben ga ik nu wat aanpassingen doen. Hoewel hij het verschrikkelijk vindt in de wei en zo bij de ingang rondjes blijft rennen dat het zweet ervan af loopt gaat hij er nu verplicht op, het krachtvoer gaan we minderen en ik ga Pavo nerv control bijvoeren. Over een paar weken weet ik of dat werkt.

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 23:48

hm is het een idee om hem daar op die plekken te voeren dus hooinet op te hangen niet in het zand natuurlijk dan moet tie wel wennen aan die plek.

danny2000

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-11 01:15

Laat me weten of de pavo NC werkt....dan ga ik er ook aan denken.
Is lastig ja... na een flinke val ben ik wat onzeker geworden maar besef dat ik door moet!!! en inderdaad als ik hem flink aan het werk zet gaat het beter en geef hem dan niet veel tijd om na te denken, wel word hij dan erg heet!!! (wil graag werken).

danny2000

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-11 01:17

Blue_sky van wie heb je les? en in welke omgeving?... ik wil graag gaan lessen (heb hem pas) maar de meeste zijn niet zo van het aanpakken, eerder ontspannen beginnen etc... dat gaat dus niet werken bij mijn boefje

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 09:32

Met aanpakken wordt bedoelt, echt aan het werk zetten, alle aandacht vragen en behouden.
Das niet hetzelfde als straffen hé.
De fout zit hier zeer zeker niet bij het paard hé, je zegt zelf dat hij Z gelopen heeft, als hij tijdens zo'n proef ineens wegspringt geraak je nooit in het Z hoor, dus zoek de fout eerder bij jezelf.

danny2000 schreef:
Blue_sky van wie heb je les? en in welke omgeving?... ik wil graag gaan lessen (heb hem pas) maar de meeste zijn niet zo van het aanpakken, eerder ontspannen beginnen etc... dat gaat dus niet werken bij mijn boefje

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 09:44

Je hebt het paard nog maar 4 mnd, dus neem de tijd om mekaar te leren kennen, ook het paard moet jou leren vertrouwen,
Miss eens wat meer basis werk doen en eens wat los werk, schrik training om mekaar te leren kennen, ook een Z paard is een paard en geen robot , dus het blijft een vlucht dier.
De fout zul je zoals hierboven gezegd bij jezelf moeten zoeken, miss is jou techniek nog niet zover als dat van het paard, de knoppen zullen erop zitten maar weet jij ze te bedienen?

danny2000

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-11 10:52

aeolusnr1 ... natuurlijk straf ik het paard niet!! (alhoewel velen het zullen zien als verzet), hij is gewoon behoorlijk pittig onder het zadel en misschien ook nog wat onzeker met mij en zijn nieuwe omgeving. de vraag was dus hoe ik dat het best kan aanpakken, hij moet idd ook nog op mij leren vertrouwen. Ik weet de knoppen te bedienen maar die heeft een ander er op gezet.

DaniqueDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 11:02

Ik heb zelf ook een erg kijkerig paard. Heb haar nu al 4 jaar en de ervaring heeft me geleerd dat je dit er niet uit krijgt. Schrikken is moeilijk te voorkomen, wel kun je inderdaad je paard goed bezig houden, door veel afwisseling van oefeningen te doen.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 11:09

Vaak heeft het toch met een goede voorbereiding te maken.
Stelling werkt meestal wel, maar men moet wel zorgen dat het gehele paard is gebogen. Vaak "piept" de schouder er toch iets uit net voor hij "schrikt" en dat is een kwestie van leren aanvoelen en begrenzen.

KaatjeV

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 13:53

ik rijd 2x in de week op een manegepaard waar verder niemand anders op rijd. (Naast 2x dresuur loopt het paard 1 a 2x in de week voltige).

Zij heeft ook bepaalde punten in de bak(ken) waar ze áltijd wegspringt/raced/stopt
ik heb vanalles al geprobeerd: rustig blijven en doen alsof er niets aan de hand is, streng zijn en doorpakken, van te voren al waarschuwen, boos worden, stil staan, rustig stoppen en laten zien dat er echt niets is, noem maar op!
En toch...is het elke keer weer opnieuw helemaal eng....pas als ze na een uur lekker moe is, dan geeft ze de strijd op en loopt ze er netjes langs maar ja..dan zijn we wel bijna een uur verder en hebben we slechts een deel van de bak kunnen gebruiken :S

Iemand nog andere ideeen om te proberen?

blue_sky

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 14:45

@Franka: De mijne heeft tot op heden totaal geen interesse voor wat voor voer dan ook als hij op de wei staat. Ik heb alles geprobeerd. Zelfs voor een wortel heeft hij geen rust.

@Danny: Als ik er aan denk zal ik je laten weten of de Pavo NC werkt. Wat jij schrijft over jouw paard lijkt echt heel erg op die van mij.

@aeolusnr1: Inderdaad echt aan het werk zetten, aandacht vragen. Maar ook eens durven door te komen met je spoortje of zweepje als hij slaat naar je been of als hij door je binnenbeen heen loopt. En ook eens een sterke overgang terug rijden als hij maar steeds blijft wegrennen. Dus wegspringen in draf bij de deur is bijvoorbeeld gelijk halt bij de deur. En zoals Danny aangeeft even een kwartiertje lekker ontspannen voorwaarts neerwaarts zit er niet in want dan lig ik er al lang langs. Dat doen we dus steeds korte momenten tussen door.

@midgie: Dat is mij inderdaad al wel eens gesuggereerd dat zo'n hoog opgeleid paard met een mindere ruiter toch wel eens frustratie zou kunnen voelen. Daar houd ik dan ook rekening mee. Hij wordt niet aangepakt op bijvoorbeeld onbedoelde wissels etc. en ik beloon hem vaak tussendoor. Maar uiteindelijk moet ie het toch gewoon met mij doen want ik ben nu eenmaal zijn baasje.

@Danique: ik realiseer me dat je de aard van het beestje niet kunt veranderen. Zijn enorme kracht en drive, zijn temperament zijn wat hem zo'n goed paard maken. Hij mag van mij ook gerust eens schrikken en opzij springen maar dat hard wegrennen en bokken moet toch wel kunnen stoppen.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 15:06

Zeker moet hij uiteindelijk doen wat jij hem opdraagt, maar als je als ruiter daar nog niet ben dan zal dat je ook niet gaan lukken, tenzij het een koel paard is, maar paarden met wat meer temperament hebben meer leiding en een beter meer technische ruiter nodig, om hem eerlijk te kunnen rijden.
Je moet het ook niet zien als baas en ruiter maar meer als samenwerking met je paard , heb respect voor het paard een dominant paard en een gevoelig paard hebben beide een andere benadering nodig, werk aan dat respect en vertrouwen en probeer het niet te zien ik ben de baas, een goeie leider werkt aan wederzijds respect en vertrouwen en wil niet perse de baas zijn , maar (be)stuur de boel, luister ook naar wat het paard jou te vertellen heeft , hard weg rennen en bokken is vaak dat ze je iets duidelijk willen maken, ga daar eens mee aan het werk, waarom bokt hij b.v , wanneer schiet hij weg, wat zijn jou hulpen, zijn ze te groot , te grof , niet duidelijk, zoek in 9 van de 10 gevallen de fout bij jezelf.

History_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 15:18

Ik herken mezelf en mijn paard :Y) die van mij ziet ook altijd een spook in dezelfde hoek van de piste

Hem rustig laten kijken naar de plek waar hij 'bang' van is, heeft niet zoveel zin denk ik.
Meestal heeft het niet veel met angst te maken, maar is hij jou gewoon aan het testen.
Hij weet dat het bij jou lukt en maakt er volgens mij een spelletje van.

Mijn ervaring zegt: stelling naar binnen, schouder voor of schouderbinnewaarts zetten en hem er zo voorbij laten gaan.
Niet te afwachtend rijden, maar zeker zijn van je stuk.

veel succes!

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 15:20

@Azar Een paard test niet en maakt er ook nooit een spelletje van.
Miss wat meer over het paard en zijn natuurlijke instinct gaan leren.

asbadedas

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 11:07

Ik heb er ook zo een... Brutaal rijden en aan het werk houden werkt tot nu toe het beste, zorg dat hij op JOU let en niet door 'verveling' andere dingen gaat zoeken om op te focussen (de spoken dus). Ik ben ook voor de aanpak van Azar: schoudervoor/-binnenwaarts zetten, stelling naar binnen vragen, binnenbeen erbij en vooral: zelf ontspannen! Zeker als hij telkens dezelfde plek/hoek uitzoekt om te schrikken loop jij waarschijnlijk onbewust daarop vooruit, waardoor je aanspant/je adem inhoudt etc. Wat bij mij werkt: zingen! Het klinkt gek, maar zing een liedje op je paard, daardoor blijf je doorademen en focus je niet teveel op het aankomende 'gevaar'. Succes!

danny2000

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-11 11:34

"haha... oke ik ga zingen (of fluiten)

veersche

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 11:38

Tja, paarden die wat lopen op wedstrijd zijn meestal niet de rustigste. Die van mij schrikt na 12 jaar nog steeds in de bak als ie er geen zin in heeft. Gewoon doorrijden en anders toch maar eens straffen. Het paard kan het ook doen om onder het werk uit te komen en hij weet nu dat hij niet zo zeker van jezelf bent op zijn rug....Paarden zijn slim...

Navanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 13:37

asbadedas schreef:
Ik heb er ook zo een... Brutaal rijden en aan het werk houden werkt tot nu toe het beste, zorg dat hij op JOU let en niet door 'verveling' andere dingen gaat zoeken om op te focussen (de spoken dus). Ik ben ook voor de aanpak van Azar: schoudervoor/-binnenwaarts zetten, stelling naar binnen vragen, binnenbeen erbij en vooral: zelf ontspannen! Zeker als hij telkens dezelfde plek/hoek uitzoekt om te schrikken loop jij waarschijnlijk onbewust daarop vooruit, waardoor je aanspant/je adem inhoudt etc. Wat bij mij werkt: zingen! Het klinkt gek, maar zing een liedje op je paard, daardoor blijf je doorademen en focus je niet teveel op het aankomende 'gevaar'. Succes!

Haha, wat leuk he. Ik doe dat altijd bij jonge kinderen die ik les geef en wat bang en kramperig zijn, zingen! Werkt echt altijd.

Kelly_Taco

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 13:41

Kan de vorige eigenaresse je hiermee niet helpen?

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 13:42

Brutaal aan het werk zetten mijn ruin was ook zo, en na 6 jaar was die nog steeds zo,
ik heb na 6 jaar de hoop opgegeven en heb hem verkocht, 'omdat ik geen zin in dat gezijk had' en ik was gewoon niet de juiste ruiter voor hem.. en dat moet je leren toegeven als dat zo is.

mijn nieuwe paard is opstappen en wegrijden al laat ik haar 3 maanden staan ik kan haar oppakken waar we gebleven waren en die kijkt echt nergens heen :) zo kan kan ik weer genieten van het rijden in plaats van er steeds op te letten of ik er in de volgende hoek naast zou liggen.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 13:44

Meer voorwaarts rijden. De meeste mensen gaan terugrijden, langzamer en gecontroleerder rijden als hun paarden kijkerig zijn. Laat hem er maar eens 10 keer in een flinke middendraf langsgaan, kijken of hij dan nog tijd heeft om weg te springen!

Welke omgeving zit je trouwens? ivm eventuele suggesties voor les...

danny2000

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-11 21:03

Zij kent hem idd heel goed maar is te close met hem.... ik heb veel aan haar advies maar moet het zelf uitvoeren (andere energie)
Kelly_Taco schreef:
Kan de vorige eigenaresse je hiermee niet helpen?

danny2000

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-11 21:05

Jaaaa! is precies wat ik nu doe (en inderdaad na de val was ik te terughoudend, heb me er overheen gezet!) werkt wel...
Omgeving Voorhout (Z-H)
_Esther_87_ schreef:
Meer voorwaarts rijden. De meeste mensen gaan terugrijden, langzamer en gecontroleerder rijden als hun paarden kijkerig zijn. Laat hem er maar eens 10 keer in een flinke middendraf langsgaan, kijken of hij dan nog tijd heeft om weg te springen!

Welke omgeving zit je trouwens? ivm eventuele suggesties voor les...

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 21:28

Dat is volledig uit de richting, sorry!

Maar probeer daarin door te zetten, echt richting midden/uitgestrekte draf rijden en daarbij van de voorkant afblijven! Laat maar wat kijken, geeft allemaal niks als ze maar blijven lopen...Als ze dan echt, echt voorwaarts denkt ga je voorzichtig wat schakelen, bv de lange zijde nog wat meer voorwaarts en dan aan het eind eens terugnemen. Dat terugnemen doe je supersimpel, ophouding met twee handen en reactie = loslaten. Van daaruit ga je heel rustig weer wat meer doen, voltes, weer wat ronder vragen. Wordt ze dan weer kijkerig? Tempo terug omhoog!