Tuigpaard onder het zadel rijden..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

chillaxing

Tuigpaard onder het zadel rijden..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-11 19:03

Rijden jullie je tuiger onder het zadel? Zo ja, hoe?

Ik heb zelf een tuigpaardmerrie van 11 jaar oud, vroeger altijd zelf bereden maar na zo links en rechts wat problemen 2 jaar niet gereden.

Het is een leuk paard voor de kar, maar onder het zadel vindt ze er weinig aan heb ik het idee.. Zowel dressuurmatig als buitenrijden. Ik heb het al een paar keer meegemaakt dat ze me eraf gooide buiten en zelf terug naar stal rende, levensgevaarlijk natuurlijk want mevrouw moet een paar behoorlijk drukke wegen oversteken. Dus naar buiten gaan we niet meer alleen. Maar ook in de bak vertoont ze kuren, zoeken naar dingen om van te schrikken en er keihard bokkend vandoor vliegen. Iemand misschien enig idee hoe ik dit kan verhelpen?

Ook zou ik haar graag wat vlakker laten lopen ipv dat ze zo hoog opgooit (nu weet ik wel dat je dat er never uit zal krijgen, hoeft ook niet maar wat minder zou errug fijn zijn aangezien ik nogal korte beentjes heb en af en toe bijna gelanceerd wordt :D haha)

Iemand die me misschien kan helpen?

PS: oja, even vergeten erbij te vermelden maar de tandarts en dierenarts zijn beide geweest om te kijken of het niet een andere oorzaak heeft maar beiden zeggen dat er niets aan de hand is en dat het gewoon een gezond paard is.

En verder op stal en voor de kar is het ook zo een vreselijk lief paard!
Laatst bijgewerkt door chillaxing op 07-03-11 19:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Candace

Re: Tuigpaard onder het zadel rijden..

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 19:06

Dat jou paard soms kuren heeft met rijden heeft niets te maken met het feit dat het een tuigpaard is.
Ik sta op een stal met zo'n 6 tuigers en die zijn allemaal prima te rijden onder het zadel.
Het vlakkere lopen gaat vanzelf naarmate je meer onder het zadel rijdt. ;)

Bellissima_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 19:07

Ik ben mijn tuigpaardmerrie van net 5 aan het inrijden. Heb er meerdere ingereden en naar mijn mening zetten de meeste de schoft vast. Omdat ze die nek zo gruwelijk omhoog sleuren zetten ze de schoft vast om nog steeds vooruit te kunnen. Je paard lang en laag rijden helpt dan echt heel erg! Mijn merrie pakt het heel makkelijk op, blijft een hitje dus buiten ben ik wel hard aan het werk om haar ontspannen te laten lopen.

Als ik jou was zou ik er rustig mee aan de gang gaan, lekker lang en laag. Als je er niet zo 'oprijdt' (dus veel been en voor tegenhouden) en dan gaan de meeste wat vlakker lopen.

Wat is de afstammeling? :)

edit; ik zag net de reactie van Candance, en dat kuren lijkt mij ook niet de schuld van het tuigpaard-zijn zijn.

chillaxing

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-11 19:11

Candace schreef:
Dat jou paard soms kuren heeft met rijden heeft niets te maken met het feit dat het een tuigpaard is.
Ik sta op een stal met zo'n 6 tuigers en die zijn allemaal prima te rijden onder het zadel.
Het vlakkere lopen gaat vanzelf naarmate je meer onder het zadel rijdt. ;)

Neeee joh dat snap ik ook nog wel, al zou het een shet zijn ;) maar even ter verduidelijking .. En nog meer onder het zadel rijden? Rijd al zo veel ...

Candace

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 19:13

Vaak wil t zoals Bellisima al zegt goed helpen om lekker lang en laag te rijden. :)

chillaxing

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-11 19:15

Bellissima_ schreef:
Ik ben mijn tuigpaardmerrie van net 5 aan het inrijden. Heb er meerdere ingereden en naar mijn mening zetten de meeste de schoft vast. Omdat ze die nek zo gruwelijk omhoog sleuren zetten ze de schoft vast om nog steeds vooruit te kunnen. Je paard lang en laag rijden helpt dan echt heel erg! Mijn merrie pakt het heel makkelijk op, blijft een hitje dus buiten ben ik wel hard aan het werk om haar ontspannen te laten lopen.

Als ik jou was zou ik er rustig mee aan de gang gaan, lekker lang en laag. Als je er niet zo 'oprijdt' (dus veel been en voor tegenhouden) en dan gaan de meeste wat vlakker lopen.

edit; ik zag net de reactie van Candance, en dat kuren lijkt mij ook niet de schuld van het tuigpaard-zijn zijn.

Poeh afstamming zou ik zo uit mn hoofd niet weten.. Zal morgen dr paspoort er even bij zoeken.

En ja lang en laag rijden is het enige wat we doen. Veel meer hoef ik ook niet te vragen want dan lig ik n paar kilometer verderop haha, want juist dan gaat ze lopen zoeken naar iets om van te schrikken. Dus wat ik nu altijd doe is eerst longeren, dan erop stappen (als ik het idee heb dat ze braaf is gewoon los en zo niet stap ik er alleen aan de longe op) en lang en laag rijden. Ook zodra ze gaat zoeken doe ik alle mogelijke moeite om haar aandacht bij mij te houden..

TolineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 19:16

er is hier op bokt een huiskamer topic over tuigers onder het zadel

Bellissima_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 19:22

chillaxing schreef:
Bellissima_ schreef:

Poeh afstamming zou ik zo uit mn hoofd niet weten.. Zal morgen dr paspoort er even bij zoeken.

En ja lang en laag rijden is het enige wat we doen. Veel meer hoef ik ook niet te vragen want dan lig ik n paar kilometer verderop haha, want juist dan gaat ze lopen zoeken naar iets om van te schrikken. Dus wat ik nu altijd doe is eerst longeren, dan erop stappen (als ik het idee heb dat ze braaf is gewoon los en zo niet stap ik er alleen aan de longe op) en lang en laag rijden. Ook zodra ze gaat zoeken doe ik alle mogelijke moeite om haar aandacht bij mij te houden..

Maar dat hoef je niet te accepteren dat ze om niks gaat schrikken. Als ze iets 'eng' vindt stuur je haar dan terug die plek heen? Je mag best een keer streng zijn hoor, als ze dan iets heeft gevonden om te schrikken zet je haar stil op die plek, of je gaat daar volte's rijden oid. Ligt aan het paard zelf..

Jij mag van een 11jarig paard best meer vragen dan lang en laag. Voltes, van hand veranderen e.d. gaan wel goed?

chillaxing

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-11 19:30

Bellissima_ schreef:
Maar dat hoef je niet te accepteren dat ze om niks gaat schrikken. Als ze iets 'eng' vindt stuur je haar dan terug die plek heen? Je mag best een keer streng zijn hoor, als ze dan iets heeft gevonden om te schrikken zet je haar stil op die plek, of je gaat daar volte's rijden oid. Ligt aan het paard zelf..

Jij mag van een 11jarig paard best meer vragen dan lang en laag. Voltes, van hand veranderen e.d. gaan wel goed?

Om heel eerlijk te zijn, niks gaat goed in de bak en zelf ben ik ook nog eens veel voorzichtiger/ banger geworden als vroeger (in de richting van als ze heel vervelend stap ik al niet eens meer op want stel ik breek wat kom in de ww en je kent het wel haha) en misschien dat dat er ook mee te maken heeft hoor.. Al zal ik het nooit laten merken aan het paard dat ik bang ben. Ook zoals je zegt gaan we terug naar de plek waar ze schrikt, al is het 10x! Ze zal en moet er van mij dus ook echt langsgaan, hoe dan ook al is het op zn kops zegmaar haha.

Als ik haar al los rijd, rijd ik heel erg veel overgangen en figuren. En dat kan ze ook allemaal. 4 jaar geleden heb ik altijd les gehad toen is de instructeur er een keer opgestapt en ook heel vlug weer afgestapt om vervolgens tegen me te zeggen : 'ik heb respect voor je hoe je dit een uur lang volhoudt'.

Het is gewoon telkens een complete strijd en ik ben het zo ontzettend beu.. Ik wil gewoon zo graag ook nog eens lekker over het strand kunnen galloperen zonder telkens bang te moeten zijn dat ik mn paard verlies (of het paard mij natuurlijk haha) en ik woon notabene nog wel in zeeland!

Candace

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 19:32

Zoek toch eens begeleiding, er is vast wel een andere instructeur die je wel kan helpen toch. :)

Bellissima_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 19:35

En je paard naar een trainingsstal brengen? 2 weken door een échte (no offence!!!!) ruiter laten rijden en de meeste paarden bekommen heel veel. :)

chillaxing

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-11 19:36

Candace schreef:
Zoek toch eens begeleiding, er is vast wel een andere instructeur die je wel kan helpen toch. :)

Ehm, paps betaald het niet want er is niks mis met paard en zelf betalen heb ik simelweg het geld niet voor ..

Candace

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 19:37

Tsja dan weet ik het ook niet meer... Als je zelf blijft aanmodderen gaat t natuurlijk niet werken als je tegen problemen aanloopt.

chillaxing

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-11 19:38

Bellissima_ schreef:
En je paard naar een trainingsstal brengen? 2 weken door een échte (no offence!!!!) ruiter laten rijden en de meeste paarden bekommen heel veel. :)

Heb ik ook al aan zitten denken, maar mn vader (vooral stiefmoeders overgens) vindt dat totaal overbodig.. Paard is lief en makkelijk wordt er dan gezegt.. maargoed het is niet voor niets dat hun beide niet meer rijden.. Dus dat is echt geen optie :( Als het mogelijk zou zijn zou ik het al veel eerder gedaan hebben, beter voor paard en ook voor mij want zo blijven aanmodderen is 10x niks.

Dus het komt helaas allemaal op mezelf neer ..

Bellissima_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 19:39

Maar in je eentje ga je dat nooit voor mekaar krijgen :n

chillaxing

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-11 19:39

Candace schreef:
Tsja dan weet ik het ook niet meer... Als je zelf blijft aanmodderen gaat t natuurlijk niet werken als je tegen problemen aanloopt.

I know, en daarom vroeg ook hier ook om advies ;)

chillaxing

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-11 19:39

Bellissima_ schreef:
Maar in je eentje ga je dat nooit voor mekaar krijgen :n

Het zal toch moeten.. Anders staat ze weer als een oude fiets op stal helaas

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 19:41

[HK] Tuigers onder het zadel

kom erbij zou ik zeggen,
een tuiger is zeer goed te rijden, er lopen er zelfs gewoon in de sport

jammer dat je de schuld op het ras legt en niet verder kijkt

Bellissima_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 19:42

StalNollie schreef:
[HK] Tuigers onder het zadel

kom erbij zou ik zeggen,
een tuiger is zeer goed te rijden, er lopen er zelfs gewoon in de sport

jammer dat je de schuld op het ras legt en niet verder kijkt

Haha, het is geen ras. Het is een type :D :D

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 19:48

dat bedoel ik haha kon er niet opkomen ;)

gaellehtc

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 19:50

Ben zelf liefhebber van tuigpaarden . Of paarden met deel tuigpaardenbloed. Ik rijd ze onder de man en als ik de kans krijg in de dressuurring. Ik heb zelf een volle tuiger en een kruising tuigpaard/ rijpaard. Beiden lopen op hoger niveau ( Z en hoger) niveau. Met de africhting kom je wel specifieke problemen tegen. Nu zag ik dat je regio 0118 woont. Zelf woon ik in Zeeuws-Vlaanderen. Bij deze nodig ik je uit om hier eens te komen kijken naar de training vanaf de grond zodat je leert zien wat je en waarom je wat moet doen om resultaat te halen onder de man en eventueel voor de kar. Het leren zien en begrijpen van de motoriek van een tuiger. Als je het eenmaal kunt zien en begrijpen, worden problemen niet zo moeilijk meer
Bij interesse stuur maar een Pb

sommodore

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 19:52

Rijd je met een dicht hoofdstel of met een open hoofdstel onder het zadel?

chillaxing

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-11 20:01

sommodore schreef:
Rijd je met een dicht hoofdstel of met een open hoofdstel onder het zadel?

Hoe bedoel je? Met oogkleppen of? Want ik rijd met een gewoon hoofdstel en een dubbelgebroken bit. Voor de kar natuurlijk wel oogkleppen en stang

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 20:09

je kan het ook gewoon hier neer zetten, hoef je me niet voor te pb-en. maar het valt me tegenwoordig op dat er altijd maar gelijk gezegt word het is een tuigpaard, haflinger etc etc.....

mijn paardje was ook stug en gooide veel omhoog en kropte op, ik heb me sperriem eraf gehaald en het gaat stukken beter, weet niet of je met sperriem rijdt, probeer deze anders eens weg te laten

chillaxing

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-11 20:18

StalNollie schreef:
je kan het ook gewoon hier neer zetten, hoef je me niet voor te pb-en. maar het valt me tegenwoordig op dat er altijd maar gelijk gezegt word het is een tuigpaard, haflinger etc etc.....

mijn paardje was ook stug en gooide veel omhoog en kropte op, ik heb me sperriem eraf gehaald en het gaat stukken beter, weet niet of je met sperriem rijdt, probeer deze anders eens weg te laten

ach ik dacht ik hou het ontopic ;) aangezien de mods daar altijd over vallen..

sperriem zit er aan maar doet eingelijk niets.. vroeger 'moest' ze met thiedeman gereden worden, die er als eerste afgehaald en had wel het idee dat ze wat lekkerder liep maar verder maakt het geen verschil..