Paard zit vast.. Welke oplossing? (Masseur? Slangenvoltes?)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Elin_

Paard zit vast.. Welke oplossing? (Masseur? Slangenvoltes?)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-11 09:52

Hallo bokkers!
Ik had hier al een toppic ,maar toch heb ik nog niet echt hét antwoord op mijn vraag :)

Hét verhaal gaat zo (bereid je voor *\o/* )
Voor de winterstop had ik al een idee dat ze niet helemaal lekker liep dus hebben we geoefend met voltes en vooral veel buiging en stellig.
Dat ging redelijk tot goed ,maaaaaar... toen kwam de winter.. hele winter niet kunnen rijden en daarna kwam het ''drukke school seizoen''
hierdoor heeft alleen mijn moeder op haar gereden (die rijd normaal ook altijd op haar) en die rijd recreatief > lekker de bossen in en die is niet dresuurgericht en die vind het gewoon leuk om een buitenritten te maken.
Nu ben ik weer langzaam met haar bezig en ben ik weer aan het longeren met passoa en vooral bij het rijden werken aan stelling en buiging (zonder hulpteugeltroep) ,maar vooral bij voltes op de linkerhand gaat het mis.
Bij mijn pony bijv. bij een volte links buigt ze keurig naar links en gaat het goed etc.. mijn paard buigt niet in naar links en lijkt hoe meer ik haar naar links laat kijken hoe meer ze wegdrukt en naar rechts gewoon wilt kijken.
Ze maakt ze dan ook aardig sterk terwijl ze juist helemaal nooit sterk word in bijv. het bos , de bak zelf (dus het moet wel pijn zijn ,want ze verzet zich niet om mij dwars te zitten zo is ze niet)

Nu kun je kiezen om iemand anders haar er in 1 x door heen te rijden ,maar dit gaat haar veel pijn doen en ik doe het liever langzaam ... stapje bij stapje..

Nu door het longeren begint ze al beter alles te ontspannen en loopt ze lekker over de rug en ook in stap loopt ze netjes en zelfs een paar pasjes in draf loopt ze al continue nagefelijk ,maar nog steeds vind ze het buigen moeilijk. Links moeilijker dan rechts.

Wat kan ik nog meer doen?
Ik doe dus al longeren met en zonder passoa (zonder ook omdat het niet moet zijn dat ze alleen door die passoa goed loopt en lekker over haar rug loopt) en bij het rijden probeer ik veel voltes etc om haar wat soepeler te maken.

Nu denk ik al om een keer een masseur ofseu te laten komen om alles los te maken ,maar heeft dit wel nut?
Les heb ik met mijn eigen pony ,maar met mijn paard (dit paard dus) heb ik ook al een lesje gepland :)

bedankt voor het leze van het veel te grote verhaal..
maar I need tips :)

Ik heb voor de mensen die niet alles willen lezen dikgedrukt de hoofdzaken staan :)

Groetjes!

rikkybergy

Re: Paard zit vast.. Welke oplossing? (Masseur? Slangenvoltes?)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 12:19

Fysio

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 14:21

Gewoon losmaken met rijden? gewoon het buigen oefenen. Steeds een stapje verder. Goed je binnenbeen erbij houden (of bij contrastelling je buitenbeen) zodat ze nog beter snapt dat ze alleen haar hals moet buigen. Als je dit zo volhoud en langzaam aan steeds meer buiging vraagt heb je even later een elastiekpaard. Om zijn rug los te maken kan je in galop laag en diep rijden en lekker verlicht zitten. Ze mogen daarbij een beetje bokkerig worden, dit is heel normaal want ze voelen hun rug natuurlijk oprekken. Je moet er zelf ook een beetje handig voor zijn en echt op je gevoel rijden en dan komt het wel goed.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 14:37

Tja we weten niet waar het probleem vandaan komt he, dus waar in haar lichaam het zit. Ik zou zeggen: zowel fysio als chiropractor als zadelmaker als tandarts. En verder als je hebt uitgesloten dat het een spier-/skelet-/zadel-/tandprobleem is idd goed les nemen met je paard.

Succes!

BosscheBol

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 14:44

Ben het eens met Hestejente. Beroepsmatig werk ik veel met paarden en eigenaren en kom dit probleem vaak tegen.

Eigenaren krijgen vaak het advies van b.v. instructeurs om het in oefeningen op te lossen. Echter als paard b.v. gebitsproblemen of in bewegingsapparaat heeft dan zal een oefening niets oplossen. Het zal het paard alleen maar tegen werken. Ik heb zelf een dame die fysio (humaan en dier), osteo en chiro is, hierdoor beheerst zij alle technieken en kan deze combineren naar gelang van het paard en probleem. een paard dat constant probeert te communiceren dat iets lastig (misschien zelfs pijnlijk is) te vinden, dan is het mijn visie het eerlijkst en verstandigst om het hele pakket af te werken. dan kun je altijd nog denken "ik pak mijn paard eens aan".

Succes en hoop dat het snel beter gaat

FrannieTJE

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 16:44

als je zou weten waar het vandaan komt zou het een stuk makkelijker zijn het "probleem" op te lossen.
het kan inderdaad vanalles zijn, haken/oid op de kiezen, iets in de wervels, iets in de spieren/ pezen, en ga zo maar door.. dus om er een prof bij te laten komen is waarschijnlijk niet zo'n gek idee.
verder kun je zelf nog aan het masseren gaan:
paardenmassage ISBN=9058771814
massage voor paarden ISBN=9044721933

coontje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 17:03

Zelf heb ik hele goede ervaringen met een zgn "kraker". Mijn paard heeft 4 behandelingen gehad en liep als een ander paard daarna. Het is ongelooflijk wat iemand daadwerkelijk voor je paard kan doen.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 17:14

BosscheBol schreef:
Eigenaren krijgen vaak het advies van b.v. instructeurs om het in oefeningen op te lossen. Echter als paard b.v. gebitsproblemen of in bewegingsapparaat heeft dan zal een oefening niets oplossen. Het zal het paard alleen maar tegen werken.

En dat is dus precies wat er gebeurde toen ik 2 jaar geleden met mijn kromme ros aan de slag ging. Uiteindelijk bleek de vorm van de vulling van het zadel niet goed en had hij in z'n schouders, rug en in een achterbeen spieren die zo verkleefd waren dat er nauwelijks nog bloed bij kon.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 17:21

Tja ik ben er van mening van dat ieder paard helemaal als een elastiek moet kunnen buigen.. Een paard dat ik reed zat ook helemaal vast in hals rug en kaak en die is nu hartstikke los door al die oefeneningen. Maar dat wisten wij wel omdat het zadel goed lag, gebit goed was en al dat soort dingen (!!). Hij springt nu ook zonder zijn rug weg te drukken en zijn gangen zijn echt veel beter geworden.

Waarom kunnen problemen die de ruiter zelf veroorzaakt hebt door het paard niet goed genoeg los rijden tegenwoordig alleen maar opgelost worden met kraker en al dat soort dingen? Niet dat dat zo is in dit geval hoor en niet dat ik ertegen ben, ik ben er ook voorstander van in dit soort gevallen maargoed ik vraag het me toch af..

Tijgertje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 17:28

Hoi Elin,

Bedoel je jullie Fries in je beginverhaal?
Er worden door meerdere mensen al diverse bruikbare tips gegeven, zelf heb ik meerdere goede ervaringen met een ostheopaat, maar je moet natuurlijk wel weten waar het probleem vandaan komt. Voor ons is dat lastig te zien door de computer...
Het is in iedergeval duidelijk dat jullie paard aangeeft dat iets niet oke is, ik zou toch het zekere voor het onzekere nemen en een erkende (alternatieve) arts laten komen kijken, want voor je het weet ben je nog veel verder van huis...

Groetjes, Elise

lynne_berna

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 17:30

De kraker:)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 17:57

Geryon schreef:
Waarom kunnen problemen die de ruiter zelf veroorzaakt hebt door het paard niet goed genoeg los rijden tegenwoordig alleen maar opgelost worden met kraker en al dat soort dingen? Niet dat dat zo is in dit geval hoor en niet dat ik ertegen ben, ik ben er ook voorstander van in dit soort gevallen maargoed ik vraag het me toch af..

Even een concreet voorbeeld: mijn paard is in 4 jaar tijd door zijn vorige eigenaar zo ontiegelijk vast gereden dat je het met alle dressuur van de wereld niet meer los krijgt. Hij heeft chronische pijn. Als hij er niet regelmatig voor behandeld wordt komt 't ook terug, in mindere mate maar het zal altijd een probleem blijven. Dat je niet met alleen rijden kunt oplossen.

Vaak zie je ook dat er eerst 1 probleem is en dat dat er dan meer worden. Paard heeft bijvoorbeeld last van z'n tanden, gaat de kaak vastzetten en vervolgens z'n nek en rug. Paard raakt rugbespiering kwijt, zadel lijkt daardoor niet meer goed te liggen, wordt aangepast waardoor het inderdaad niet meer goed ligt enz.

higgins

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 18:00

Kraken is al genoemd, maar misschien kan dry needling ook helpen.

Krips

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 18:08

Geryon schreef:
Tja ik ben er van mening van dat ieder paard helemaal als een elastiek moet kunnen buigen.. Een paard dat ik reed zat ook helemaal vast in hals rug en kaak en die is nu hartstikke los door al die oefeneningen. Maar dat wisten wij wel omdat het zadel goed lag, gebit goed was en al dat soort dingen (!!). Hij springt nu ook zonder zijn rug weg te drukken en zijn gangen zijn echt veel beter geworden.

Dat vraag ik me ook wel eens af. Dat hoeft natuurlijk niet zo te zijn in dit geval. Maar heb je les? Weet je zeker dat je je paardje misschien ook niet tegen werkt, geef je de juiste hulpen als je om buiging vraagt? Sluit alles uit. Maar ik ben er ook van overtuigd dat je behalve naar osteo's e.d. ook kritisch naar je zelf moet kijken :)

it_is_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 18:10

Mijn paard zit ook nog vast in zijn lichaam. Al wel eens een kraker een paar keer langs gehad, maar ben nu toch wel van mening dat we flink aan de slag moeten met losmaak oefeningen. Een kraker helpt dan wel voor even, maar binnen de kortste keren zit alles weer vast.

Billy20

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 18:10

Geryon schreef:

Ben ik met je eens maar dan moet je als ruiter wel de kennis en ervaring hebben om dit weer goed te rijden. Of hele goede begeleiding maar daar schort het naar mijn idee ook vaak aan.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 18:12

it_is_me schreef:
Mijn paard zit ook nog vast in zijn lichaam. Al wel eens een kraker een paar keer langs gehad, maar ben nu toch wel van mening dat we flink aan de slag moeten met losmaak oefeningen. Een kraker helpt dan wel voor even, maar binnen de kortste keren zit alles weer vast.

Allicht. Door het gecompenseer is het paard zijn lichaam op een bepaalde manier gaan gebruiken. Je moet dan gaan rijden zodat het merkt dat het zijn lichaam weer kan gebruiken zoals het dat oorspronkelijk deed zonder dat dat pijn doet.

manfredie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 18:16

www.happy-athlete.nl

Massage volgens de jack meagher methode...erg pijnlijk maar het helpt heel goed.
Sucses met je paardje

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 18:19

Osteopathie

www.icreo.com
Lijst van therapeuten per provincie opgesplitst.

Jeannette25

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 18:21

Mijn paard zat vast in zijn nek,rug hals ehm eigenlijks waar niet?!?!?
Ik ben met hem naar Rodinde Hoogenraad (hoop dat het zo goed is geschreven) geweest in Vinkinga (vlakbij Wolvenga
en daarna twee week gelongeerd.
En niet galoperen..
In die twee week zelf heel veel zit les gehad op een paard van een vriendin ,dus bij mij ook veel gesleuteld en daarna veel les op mijn paard gehad..
Die is zelfs na een winterstop vrij soepel (in zo verre dat kan,na een pauze)..
Ennn ik heb een Friso zadel gekocht en daar is het bij MIJ niet minder vangeworden!!! (zit zelf veel rustiger)..
Kunnen idd meerdere factoren zijn,maar bij mij heeft Rodinde ontzettend geholpen en flink veel uren in mijzelf investeren,qua zit-en rijles!!

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 18:27

manfredie schreef:
http://www.happy-athlete.nl

Massage volgens de jack meagher methode...erg pijnlijk maar het helpt heel goed.
Sucses met je paardje

Is helemaal niet persé pijnlijk, mijn paard wordt volgens deze methode behandeld en dat vindt hij meestal wel lekker. Bij de derde behandeling, toen de boel al een beetje losser was maar hij even ergens doorheen moest qua behandelen, deed het zeer, hij steigerde zelfs omdat hij weg wilde en dat heeft hij heus niet gauw. De behandeling erop vond hij het gefröbel aan zijn lichaam weer prima.

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-11 19:17

Het is zowieso het gebit niet en het zadel ook niet.
Zadel is helemaal op haar gepast en tandarts is net geweest :)

Ik krijg toch binnekort les dus dan kunnen we kijken of het rijtechnisch is of lichamelijk :)

Annemiek80

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 19:47

Elin_ schreef:
Nu ben ik weer langzaam met haar bezig en ben ik weer aan het longeren met passoa

Ik doe dus al longeren met en zonder passoa (zonder ook omdat het niet moet zijn dat ze alleen door die passoa goed loopt en lekker over haar rug loopt) en bij het rijden probeer ik veel voltes etc om haar wat soepeler te maken.

Misschien moet je stoppen te longeren met passoa *hips* :+ en starten met een pessoa? :j

Sorry totaal offtopic maar kon het even niet laten ;)

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-11 19:50

WHAHAH lekker blont Tsja het is net carnaval geweest hea :=

Kirstenn__

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 17:11

Tijdens het rijden heel veel toegeven op de kant waar hij vast zit.