Training met Amaretto @thuis

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Miszy

Training met Amaretto @thuis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-11 14:02

Hallo,

Dit is voor de tweede keer dat ik hem op bokt zet, na een druk 's zomerseizoen waar ik veel wedstrijden gereden heb in de B dressuur en dit ging echt heel goed. Nu na een lange winter en het voorjaar er weer staat aan te komen ben ik weer druk aan het trainen om hem weer voor de zomer klaar te stomen dit maal in de L1 dressuur.
We kennen veel ups en heel veel downs maar we zijn weer op de goede weg, vooral heb ik veel moeite met de aanleuning hij heeft een hoge halsinzet waardoor hij moeilijk laag te rijden is. Ook is hij af en toe erg nijdig op mijn been en ik heb veel moeite met me handen op de goede plaats te houden.
Paspoortje Amaretto
- 6 jaar
- Oldenburger (Don Primero x Royal Dance)
- Vos
- 1.65
- L1 dressuur

Moeilijkheden:
- Mijn linkerhand
- Aanleuning van mijn paard
- Ontspanning

Foto's en oordeel zelf maar:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Foto van ons beide:
Afbeelding

malissapaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 14:05

netjes hoor!

Boender123

Re: Training met Amaretto @thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 14:07

Mooi paard :)
hij loopt netjes .!

Winxz_Bas

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 14:14

wat een lekker dier, en wat een nek !!
je zit er ook erg netjes op!
alleen misschien nog beter voor je kijken, al snap ik dat dat moeilijk is
met zon lekker dier onder je kont!

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 14:18

Voor de B en de L1 loopt hij eigenlijk wel heel erg opgericht. Er mag meer lengte in de hals zijn en de neus komt nu eigenlijk constant achter de loodlijn. Meer van achteren naar voren rijden, los van je hand en de neus eruit dus! De achterhand zal dan ook actiever worden, hij mag wat meer doortreden!

Hij heeft wel een geweldige kleur, ik ben gek op vossen!

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 14:19

Wowie, stoer dier waar je erg ver mee kan komen zeg!!! Ook hele leuke en fijne combinatie te zien. :j
Snap dat die hals niet gemakkelijk omlaag te rijden is, hij heeft er dan ook een flinke nek op zitten. nu even niet zo gemakkelijk, maar denk dat je daar in de toekomst wel profijt van kan hebben, zeker vanaf de M/Z. :)

Enige tip die ik je zo vanaf deze foto's kan geven; probeer zijn neusje er toch wat meer er uit te rijden, nu loopt ie af en toe achter de loodlijn. :)

Pony in je profiel heeft ook al zo'n wow beeld, vooral weer de hals! :D

Veel succes met dit beestje, verwacht dat jullie nog erg ver kunnen en gaan komen!!!

HRE

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 14:44

Gaaf dier! Idd wat al gezegd is, neusje er meer uit.
Werkt het ook niet om hem vanuit stap meer richting het halsstrekken te rijden en hem zo ook los te rijden in de draf? ;)

Cyruss_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 15:22

Wat een knap paard! Ziet er idd netjes uit, mijn commentaar is alleen dat het neusje er wat meer uit mag. Die zit nu idd achter de loodlijn. Maarja dat was al verteld. Succes verder. :)

xXIris

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 18:56

Mooi paard, en ziet er verder netjes uit!

Maar die neus moet er wel veel meer uit, want hij loopt erg opgekropt.
En dat is zonde!

Bubbeltjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 18:57

Leuk stel!
vind het er netjes uitzien :D
heerlijk dier om naar te kijken!!

ilse86

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 19:14

hoi hoi!

erg leuk paard, maar zorg wel dat je het neusje eruit rijdt! waarschijnlijk rijd je iets teveel op je hand. sta je hand iets meer toe en laat het paard iets meer lopen. dan krijgt ie kans om de achterhand er nog meer onder te zetten en gaat ie ook lekker gooien met die voorbenen! ik kan natuurlijk niet alles zien op deze foto's, maar ik begrijp wel dat je de B bent doorgevlogen! Als jij het wijken bevestigd hebt en aan de aanleuning werkt, denk ik dat je in de L2 ook puntjes gaat pakken.

Miszy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-11 19:26

Bedankt voor jullie leuke reacties en tips :D ,

HRE@ Ik zal het eens proberen:)
Ilse86@ Jah indd. daar zit ook het probleem, ik wil teveel controle over het paard, in plaats dat ik hem op zijn eigen benen laat lopen wil ik hem naar me toe trekken maar dit is niet de oplossing.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 19:36

Mooi paardje zeg! Ik heb alleen het gevoel dat hij je hand niet volgt of opzoekt en een beetje in een eigen houding achter de loodlijn loopt. Ik denk je je hem iets meer naar je hand toe moet rijden. Om dat te oefenen kan je tussen het opgericht rijden soms gewoon even controleren of hij je hand aanneemt als je je hand naar voren zet om hem je hand op te laten zoeken. Doet hij dat dan niet, kan je daar weer op gaan oefenen. Vind dat toch een erg belangrijk deel, welk niveau je ook rijd. Een paard hoort altijd wanneer jij dat wilt, je hand op te zoeken wanneer jij die naar voren doet en hem toestemming geeft

Miszy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-11 19:41

Geryon@ Jah hij zoekt indd. mijn hand niet op daarom zoek ik zelf het contact en wordt ik wat te strak in mijn handen. Dit vind ik op dit moment het belangrijkste deel van de training dat hij leert mijn hand aan te nemen. Ook als ik ga doorzitten wordt hij enorm strak in de rug en gooit hij zijn hals erop en mis ik de ontspanning waardoor ik niet goed kan meekomen met zijn bewegingen.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 19:50

Miszy schreef:
Geryon@ Jah hij zoekt indd. mijn hand niet op daarom zoek ik zelf het contact en wordt ik wat te strak in mijn handen. Dit vind ik op dit moment het belangrijkste deel van de training dat hij leert mijn hand aan te nemen. Ook als ik ga doorzitten wordt hij enorm strak in de rug en gooit hij zijn hals erop en mis ik de ontspanning waardoor ik niet goed kan meekomen met zijn bewegingen.

Dat is voor mij erg herkenbaar! Het (manege)paardje wat ik nu tijdelijk rijd, zoekt mijn hand niet meer op nu wij meer opgericht rijden, maar blijkbaar is het een beetje te snel voor hem gegaan. Met losrijden wel maar daarna zet hij zijn eigen houding opeens vast en als ik mijn handen naar voren doe hangen de teugels in een boogje. (maar bij mij is het wat lastiger aangezien de beginners die hem dan gewoon in de krul trekken) Wat ik dan doe is vanaf dat moment proberen totdat hij mijn hand opzoekt en zijn hals dan gaat strekken. Nu snapt hij dat principe best wel na het veel oefenen en snapt daarom het principe van het aannemen van mijn hand ook meer. Ik heb wel eens een hele les eraan gewerkt om hem weer mijn hand op te laten zoeken maar het werkt wel! Misschien zou je het ook eens kunnen proberen. Heel vaak halstrekken en opgericht rijden afwisselen en vooral zelf niet vast nemen maar juist heel los blijven. Dan krijgen ze er ook meer vertrouwen in :) En natuurlijk het strijkje over de hals zodra ze opzoeken!

Merel_Claire

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 19:54

Wat een heerlijk beest. Ik ben niet van de vossen, maar deze is om te kwijlen!

_Maxime

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 20:00

wat een mooie combi! ziet er leuk uit hoor! alleen inderdaad wat mijn voorgangers al zegge, probeer het neusje er wat meer uiit te krijgen. en op de 2e fotoo zie je dat je je linkerhand wat hoger houdt dan je rechter. miss was dit maar voor 1 meter hoor maar probeer je handen altijd op gelijke hoogte te houden en je teugels even lang. anders kan je paard aan 1 kant heel sterk worden.

lien96

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 20:06

Wauw heel mooi paard! Hij loopt ook heel netjes, wat hier boven al gezegd is: ik heb ook wel het idee dat hij wel erg opgericht loopt voor een paard dat in de B/L1 loopt, maar dat kan ook komen door z'n hoge hals inzet, dat weet ik zelf ook niet precies.
Maar vind het er echt mooi uitzien!!

Miszy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-11 20:16

lien96@ ik heb hem nu een jaar en hij is meer begonnen te groeien daardoor wordt hij meer paard zal ik maar zeggen en krijgt hij meer praatjes, hij is heel slim hij weet ook precies mijn zwakke punten. Hij loopt vanaf het begin al zo met zijn hals, het is wel iets verbeterd maar nog niet zoals ik hem graag zie lopen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 21:31

Ik vind hem prachtig!
Probeer alleen iets meer lengte in de hals te rijden, die hals ziet er geweldig uit, maar doe je handen eens wat naar voren, en probeer eens of hij mee wil komen, dat hij je hand echt opzoekt (als hij niet komt, echt even been bij geven, eventueel een tik erbij) en de onderkaak tegen het bit aanlegt. Dat krijg je van achter naar voor ook wat meer verbinding, en dan voelt het wat fijner allemaal denk ik :)
Probeer zelf ook niet zijn mond op te zoeken, rijd hem echt naar je hand toe, en niet andersom. Jij als ruiter moet ook proberen je schouders, ellebogen en polsen ontspannen te houden, zodat hij ook dat bit dúrft op te zoeken. Je teugels zouden als een zachte elastiek moeten aanvoelen.
Het lijkt alsof dit voor hem een manier is om niet serieus aan het werk te hoeven namelijk, dan hoeft hij het achterbeen er minder onder te zetten als hij zo loopt, en dat vindt hij geloof ik ook wel makkelijk. Maar niet goed vinden, want op de lange termijn kost het hem zijn rug.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 21:42

Heerlijk paard, maar oei wat een valse knik...
Gooi in draf je teugels naar voren, zodat er vrijwel geen contact is met de mond, en naar voren drijven. Dit net zolang volhouden tot hij zelf contact gaat zoeken met jou hand. Dán pas kun je aan de halshouding gaan werken. Als je nu gaat vragen raak je van de regen in de drup. Bovendien kan deze houding op lange termijn ook vervelende gevolgen hebben voor zijn rug, oppassen dus! Let ook op dat je niet zoveel inkomt met je spoor net als op foto 3, nergens voor nodig!

Dribbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 21:48

Je hebt een erg mooi paard zeg. Daar mag je trots op zijn.

Heb even je foto gebruikt als verduidelijking:
Afbeelding
De rode lijn is de lijn waarin het hoofd nu zit en de gele is zoals het moet zijn. Je paard krult zich enorm op. Wat je daardoor ziet (blauwe lijn) is dat het puntje van de oren ook niet meer het hoogste punt is. Je paard loopt als het ware in een kopeltje-duik houding. Ik zou je als tip willen meegeven om met je hand meer ruimte te geven en het paard meer van achter naar voor te rijden.

Hiilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 21:50

@ Dribbel: Bedankt voor het plaatje, had eerlijk gezegd niet een goed beeld van wat andere bokkers nou bedoelden :o, maar ik snap het nu!

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 22:20

Juist, wat dribbel aangeduid heeft, is precies wat ik bedoel! Op het moment dat de neus meer richting de loodlijn komt, zullen de oren ook weer het hoogste punt zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 22:32

Zal ook even een duidelijke uitleg geven, gelijk een aanvulling op iets wat ik vergeten ben te zeggen _O-

Afbeelding

Als eerste de overeenkomst achterbeen-voorbeen. Die twee lijnen zouden parallel moeten lopen. Je ziet (in het rood) dat dit op beide foto's absoluut niet het geval is. Met groen aangegeven waar het voorbeen ongeveer moet zitten bij dit achterhandgebruik.

Dan de hoofd- halshouding. Ik zie het liefst dat het paard een hoek van 90 graden maakt met zijn hoofd, ongeacht of hij hoog of laag ingesteld is. Alles daaronder is te veel, in beperkte hoeveelheid boven de 90 graden is acceptabel en kan ook een goed effect hebben op het ruggebruik.

Dan jouw houding. Je ziet dat je een 'knik' maakt in de lijn die loodrecht moet zijn. Je zit heeft heel veel effect op je paard. Je handhouding is trouwens wel 'precies volgens het boekje'. Maar maak er gebruik van dat ze niet vastgebonden zitten, dus durf ze eens naar voren te doen om ruimte te geven, of ze wat meer naar binnen te zetten om meer stelling te vragen waardoor je paard wat losser wordt in zijn lijf.