Iemand opbouwende kritiek? Nieuwe combinatie hier!!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Powerhouse

Iemand opbouwende kritiek? Nieuwe combinatie hier!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-11 00:03

Hallo,

Zoals in mijn titel al staat vorm ik een nieuwe combinatie met mijn EERSTE eigen paard Aretta.
Wat informatie over mijzelf:
17 jaar, rij al vanaf mijn 8e.
Eerste +-3 jaar reed ik op een manege, na deze jaren kocht mijn opa een pony(Isabell) voor de kleinkinderen maar dit is eigenlijk mijn pony geworden.
Na anderhalf jaar bezig te zijn met Isabell kocht mijn opa een jaarling (Beauty) en die heb ik zelf zadelmak gemaakt toen ze oud genoeg was (natuurlijk met genoeg begeleiding). Beauty heb ik +-2 jaartjes mogen bereiden. Ik had besloten om haar te verkopen om de overgang naar een paard werkelijk te maken:D Resultaat: Aankoop van Aretta!!
Rijervaring: enkele wedstrijden gereden, maar hier niet zo intensief mee bezig geweest, ook omdat de pony's er weinig schik van hadden. Wel werden allebei de pony's getraind op L niveau. Verder vind ik mezelf een "stevige" amazone die een paard wel aan durft te pakken.

Nou nu wat info over mijn nieuwe vlam!

Naam: Aretta
Kleur: Vos
Geslacht: Merrie
Bezonderheden: Keur-merrie, Ibob springen 79 punten.
Leeftijd: 5.5 Jaar
Niveau: M springen
Karakter: Nou een 11 op een schaal van 10!
Vader: Kojak
Schofthoogte: 168 cm

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Zo dat zijn weer wat foto's van ons.. Ik weet dat bij een paar foto's mijn beenligging niet goed is, vooral de laatste maar daarom zet ik ze er ook op,,,
Ik zou het helemaal toppie vinden als we een All-rounder duo zouden worden.. Maar qua dressuur mag er nog wel wat aan gesleuteld worden..

Foto's zijn gemaakt op 5-03-11, eerste keer in de weide rijden, ander zadel erop (passier, maar hier heb ik met haar al 4x mee gereden), dit waren ong de eerste 15/20 min van het rijden( o zoo leuk lege accu ;) ) EN ik heb haar nog maar 3 weken..

Zelf ben ik zeer tevreden over haar, maarja wat moet je anders als trotse eigenaresse:D

Ik zou graag van je willen weten hoe ik verder met haar kom, of je haar wel in de dressuur ziet uitbreken (ik wil graag wedstrijden gaan rijden met haar, maar ik moet er wel klaar voor zijn,,,) en ja of je ons een leuke combi vind want zelf moet ik er nog erg aan wennen (20 cm omhoog:O) (misschien kun je me ook uitleggen wanneer een paard een vol papier heeft?, t/m 3 geslachten van
moederskant?) Weet je toevallig ook nog wat leuke oefeningen ,grondwerk die effectief zijn, om de training afwisselend te houden? zelf dacht ik aan een pessoa teugel..

Bedankt voor het lezen!!!

unicorn_kiss

Re: Iemand opbouwende kritiek? Nieuwe combinatie hier!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 00:10

Van mij mag ze iets lager en ronder
en let op met jouw onderbenen, je steekt ze namelijk af,
je moet ze meer naar achteren leggen
Verder hele leuke combinatie! Komt goed

_Dune_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 00:11

Ik denk dat je beenligging ook een beetje voortkomt uit het zadel. Je word wat meer in een stoelzit gedwongen.
Op de tweede foto valt ze flink op de voorhand, ik zou dan haar neus er wat meer uitrijden, haar neus is daar achter de loodlijn.
Ga gewoon lekker trainen, jullie zijn een leuke combi dus over een tijdje zullen jullie vast en zeker gaan spetteren in de ring!

Powerhouse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-11 00:15

ja precies;p zoiets dacht ik ook door het zadel,,
mijn vorige zadel was een dressuur omdat ik toch niet zoveel sprong,
Maarja springpaard moet je ook mee springen, dus vzh zadel opgehaald (wel tweedehands,,), schrok er wel even van hoeveel ruimte ik opeens had;p
Hier mag ik dus ook wat makkelijker in worden...

JPS

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 00:23

Ik vind dat je streng bent met je handen en zou daar als eerste iets aan doen!
Probeer ze wat meer voor je neer te zetten, duimen omhoog en mee te gaan in de beweging zonder te blokkeren. Die stoelzit vraagt aandacht maar heeft imo ook met je zadel te maken.
Verder vind ik jullie een leuke combi, je straalt gewoon :-)

Powerhouse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-11 01:02

@ JPS: Hah mijn instructeur wordt ook gek van mijn stenge handen...;p
Vroeger hadden we een tuigpaard (we hebben haar verloren aan een slag in de darm) en hiermee heb ik veel gemend.. Tshjaa je kan geen beenhulpen gebruiken en alleen de leidsels,,en poehh wat was zij sterk als ze achteraan moest lopen bij een optocht of zo,,, zelf denk ik dat ik hierdoor zo steng in hand ben geworden en daarom ook wel eens laat afweten in beenhulpen..
Ik probeer een beetje te achterhalen waarom ik dit nu eigenlijk doe, want mij irriteerd het mateloos.. maar maandag weer les , en dan heb ik mooi wat punten om mee te nemen!

JPS

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 01:06

beamyrthe schreef:
@ JPS: Hah mijn instructeur wordt ook gek van mijn stenge handen...;p
Vroeger hadden we een tuigpaard (we hebben haar verloren aan een slag in de darm) en hiermee heb ik veel gemend.. Tshjaa je kan geen beenhulpen gebruiken en alleen de leidsels,,en poehh wat was zij sterk als ze achteraan moest lopen bij een optocht of zo,,, zelf denk ik dat ik hierdoor zo steng in hand ben geworden en daarom ook wel eens laat afweten in beenhulpen..
Ik probeer een beetje te achterhalen waarom ik dit nu eigenlijk doe, want mij irriteerd het mateloos.. maar maandag weer les , en dan heb ik mooi wat punten om mee te nemen!

Succes :-)

Castellon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 01:47

Gefeliciteerd met je eerste eigen paardje! Jullie zien er prachtig uit samen :)

Zoals je zelf al aangeeft: let op je beenligging, maar ik ga erin mee dat dat ook aan het zadel ligt. Wil niet zeggen natuurlijk dat je er niet aan kan werken, maar ik snap dat de overgang van dressuur- naar vzh-zadel even wennen is.
Op de foto's zie ik best veel spanning bij zowel je paard als jijzelf. Probeer te werken naar meer ontspanning, ga eens rustig wat meer zitten en laat je handen los. Laat haar maar lekker rond en laag gaan en probeer daarin mee te gaan met je eigen houding en handen.

Als je, zoals je zelf aangeeft, de neiging hebt streng te zijn in je handen is het misschien leuk om eens voor de afwisseling zonder hoofdstel en met alleen een teugel om te hals (of halsring/cordeo) proberen te rijden. Dan ben je echt aangewezen op been en gewichtshulpen. Is een leuke oefening en met een beetje braaf paard hoeft het helemaal geen big issue te zijn. Je hoeft natuurlijk ook niet meteen te beginnen met alle oefeningen die je normaal doet, na het rijden vijf minuten uitstappen zonder hoofdstel is al een begin :)

Jullie zijn harstikke leuk samen en ik ben benieuwd naar jullie vorderingen samen!

thyra89

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 09:56

Omdat het hier boven al een paar keer is gezegd zal ik het niet over je benen hebben! :D
Ik vind jullie verder een leuke combinatie om te zien, Je hebt hem pas 3 weken, dus jullie zullen nog wel aan elkaar moeten wennen.
Maar wat ik zo zie gaat dat echt wel goed komen!

Veel plezier samen! :D

xBoefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 12:56

thyra89 schreef:
Omdat het hier boven al een paar keer is gezegd zal ik het niet over je benen hebben! :D
Ik vind jullie verder een leuke combinatie om te zien, Je hebt hem pas 3 weken, dus jullie zullen nog wel aan elkaar moeten wennen.
Maar wat ik zo zie gaat dat echt wel goed komen!

Veel plezier samen! :D

Helemaal mee eens :D
Nog een beetje letten op die pianohandjes (wat ook al gezegd is), en t komt helemaal goed! :D
Nog veel plezier smane <3

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 13:03

Je zadel kiept wat naar achteren, de kussens zijn niet dik genoeg of het is wat te smal aan de voorkant waarschijnlijk. Jij kunt zelf niks aan je beenligging doen, want dan ga je geforceerd zitten, ik zou er even een deskundig iemand naar laten kijken. Misschien is het met een onderlegger die het zadel alleen achter wat omhoog brengt op te lossen, of de boom moet wat wijder gemaakt worden door een zadelmaker (hang er vanaf wat het probleem is dus). :)
Verder een heel leuk paard. Probeer niet terug te werken met je hand. Je moet je hand op een aantal foto's beter voor het zadel houden. Daar mag je ze sluiten en tegen zo houden wat Aretta trekt, maar je moet je handen niet naar achteren trekken bij het geven van teugelhulpen. Verder ziet het er prima uit en volgens mij kun je ook prima dressuur met haar rijden, ze beweegt goed en is echt mooi om te zien. :)

Heel veel plezier samen! :)

Martie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 13:04

Mooi paardje en jullie zijn een leuke combinatie, er straalt plezier van af!

Veel is al gezegd. Wat mij het meeste opvalt is inderdaad je strenge hand waardoor het paard erg kort in de hals gehouden wordt en vaak achter de loodlijn komt. Durf haar wat meer ruimte te geven, wat langer en lager. Probeer veel tempowisselingen en overgangen op de zit te rijden zodat jullie op elkaar ingespeeld raken en je (waaraschijnlijk) minder het gevoel krijgt dat je de teugels nodig hebt om haar bij je te houden c.q. in de houding te houden. De nageeflijkheid moet vanuit de benen en de ontspannen aanleuning komen, niet vanuit de handen!
Ook oefeningen met balken/cavaletti lopen zijn erg goed: je moet meer lengte in de hals geven en toch het tempo gecontroleerd houden. Tevens goed voor evenwicht en ruggebruik.

Lekker blijven lessen en oefenen, dan komt het vast wel goed. Veel succes!

tamaramt

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 13:09

super leuk aansprekend paard; helemaal mijn type ;)
maar je handen zijn te streng; je trekt je paard in de krul; je paard loopt met een valse knik achter de noodlijn; je teugels moet je gebruiken als elastieken en niet als touwtjes. je paard moet aan je hand willen trekken en je hand willen volgen. vanuit dara komt de aanleuning en de ontspanning.
heel veel overgangen rijden; je handen dragen en je handen wat soepeler naar voren brengen; met je been je paard met zijn mond naar je hand rijden. dus niet met je hand je paard naar beneden rijden.

OlympusN

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 13:13

Wat mij gelijk opviel zijn je handen en je benen.
Over je benen is al genoeg gezegt, ik denk ook dat dit vooral aan je zadel ligt. Voor nu zou ik je beugels gewoon een gaatje korter doen.
Je handen mag je meer dragen, zo ga je je paard ook meer op 2 handen en 2 benen rijden. Ook zou ik niet op constante druk rijden, maar laat je paard ook is wat zakken.
Verder vind ik het een heel leuk beestje!

Powerhouse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-11 14:37

bedankt voor de reacties allemaal!! wel grappig dat de problemen waar ik tegen aan loop ong. de punten zijn waar jullie over beginnen..

Toch eventjes een uitleg waarom het er zo geforcerd uitziet: De batt, van de camera was op, hierhoor hebben we alleen het begin kunnen fotograveren.. Ik wou dus zelf teveel in te weinig tijd, want ja je wil je nieuwe paard wel op een leuke foto hebben staan..
kort gezegt,, ik heb het laag en rond wat ik bij het losrijden altijd doe een beetje overgeslagen en meteen "geprobeerd" haar er netjes door te rijden.. later begon ze ook wat fijner door de rug te lopen maarja daar heb ik jammer genoeg geen foto's van.. zal ik volgende week wel proberen te maken. Verder was dit de eerste keer in het weiland wat vooral bij mij veel spanning opbouwde.. (hinnikende pony die in stal stond, neefje met bal, mijn opa die probeert Aretta op te fokken :( ) zij bleef hier wel kalm onder,, alleen ik niet..

@lante: Precies hoe je het zegt,, de kussens zijn redelijk zacht en hiervoor heb ik al een afspraak gemaakt bij de zadelmaker, a.s woensdag.
Ofhet een gerucht is weet ik niet, maar iemand zij mij dat wanneer je een ander zadel hebt, je het eerst even moet rijden zonder bontje eronder zodat het de vorm van het paard krijgt..

Hah dat trucje met een halster ga ik eerst even proberen op de pony,, die vertrouw ik 100%... En als ik dan val is het tenminste niet zo hoog! (ookal is Aretta ook niet 1 van de grootste)

Leuk dat het opvalt dat ik straal;p het is zo'n heerlijk gevoel... erg trots op mijn paardje. moet je nagaan dat we haar via via bij een tankstation zijn tegen gekomen (Ik heb bij de koop van een paard hulp gevraagd van vrienden)

JJane

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 14:46

Probeer voor de loodlijn te rijden. Als je ambities met dit paard hebt moet je daar hard aan werken want het wordt in elke proef afgestraft. Daar komt bij dat het een fout in de basis is. Dus moet die er nu uit.

Hiilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 14:28

Ten eerste; zijn jullie een heerlijke combinatie!
Daarnaast vallen mij, zoals al eerder genoemd, vooral de benen en de handen vallen me op. Probeer je handen rechtop te houden en ze iets dichter bij elkaar te brengen. Voor de rest wens ik je vooral veel succes en plezier met z'n tweeën!

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 18:48

Je moet helemaal niet met een bontje willen rijden. Het zadel moet gewoon zonder bontje passen eigenlijk. het is een noodoplossing in sommige gevallen, maar het mooist is als je helemaal zonder kan.

_Daniquee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 18:58

Jullie zijn een leuke combinatie :)! Gefeliciteerd met je echte eigen paard.
Probeer meer je handen te gaan dragen, en niet helemaal voor je neer te zetten, en ik vind haar wat strak lopen op een paar foto's, probeer haar dus wat lager en ronder te rijden, zodat ze meer losser word en het ontspannender uitziet. Succes ermee :)

uverla05

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 11:04

Myrthe wat leuk om hier foto's van jou en je topper tegen te komen.
Wat ik dinsdag al zei wat een super leuk paard.
Denk zeker dat je met dit paard wedstrijden kunt gaan rijden.

Assiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 01:36

ik heb de andere reacties overigens niet gelezen haha dus sorry als ik in herhaling val,
maar het eerste wat me opvalt is dat je je handen vrij breed draagt. Probeer deze wat meer bij elkaar te houden, om zo je begrenzing te behouden. Verder loopt ze idd vrij opgekropt, ze mag wat lager in de hals, het neusje er wat meer uit zodat de valse knik uit haar hals verdwijnt en het meer op ontspanning gaat lijken. Je bent verder wat streng met je handen, en ook zie ik pianohandjes.

Verder ziet het er als nieuwe combinatie goed uit hoor, je hebt verder een nette houding al zou een dressuurzadel dit nog meer bevorderen. Succes ermee en gefeliciteerd!

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 01:44

beamyrthe schreef:
Beauty heb ik +-2 jaartjes mogen bereiden.

Dan zal hij wel goed doorbakken zijn geweest.

Leuk paard, en inderdaad je bent te streng met je handen. Paard lijkt niet goed naar het bit toe te durven. Daar zul je met je instructeur vast aan kunnen gaan werken, net als aan het kantelen. Succes en veel plezier met je merrie!

SarahSammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 15:55

unicorn_kiss schreef:
Van mij mag ze iets lager en ronder
en let op met jouw onderbenen, je steekt ze namelijk af,
je moet ze meer naar achteren leggen
Verder hele leuke combinatie! Komt goed

ze hoeft helemaal niet lager en ronder, dan gaat ze veel te ver achter de loodlijn.
Minder streng in de hand, en je benen wat verder naar achteren leggen.
Verder een mooi paardje! Veel plezier samen

Mirr89

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 13:27

Leuke combi! Volgens mij hebben jullie samen plezier =)
ziet er mooi uit... probeer je handen te dragen en voor je te houden.
Ze zitten nu bijna op het zadel... Erg herkenbaar probleem hoor!

tos2002

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 21:21

Het meeste is al gezegt, maar wat mij ook opvalt is dat het neusje er meer uit mag. Werk naar de onstpanning toe.
Ziet er verder goed uit hoor, lekker aan het trainen gaan, dan zul je heel ver komen!

Veel plezier!