privéles op Babs (dream of glory x salute)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Muppett

privéles op Babs (dream of glory x salute)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-11 13:04

Hoi bokkers!

Eindelijk durf ik het weer aan om een paar foto's van ons hier in HAW te zetten.
Ons eerste HAW topic:
[RT-HAW] Arianna in actie met Baboesjka, debuut op bokt!

Over Babs:
- 9 jaar
- niveau: wordt getraind op B. Nog nooit officieel uitgebracht.
- dream of glory x salute (allround)
- ivm een gevoelige rug mag ze van de DA alleen maar lang & laag gereden worden. Oprichting kan pijnlijk worden in de rug. Ik rijd met een martingaal op deze foto's op aanraden van mijn instructrice. Babs is heel kijkerig en heet de laatste tijd. Ik kan het niet altijd voorkomen dat ze haar kop omhoog gooit. Om haar rug te sparen doe ik een martingaal om.
- erg scheef, onder behandeling bij een fysio hiervoor. We zijn erg gefocust op rechtrichten. Scheefheid zit hem vooral in linksom over de schouder naar binnen vallen, rechtsom lui binnenbeen. We moeten dit oplossen door linksom contrastelling, rechtsom moeten we haar binnenbeen naar buiten drukken.
- deze winter maagzweer gehad en mok wat op de pezen was geslagen, dus veel pech.
- Babs valt gauw op de voorhand.
- het trainingsschema van de DA voor Babs: 2x longeren met pessoa, 2x rijden in de bak, 2x buitenrit, 1x vrij. Zo zien haar weken eruit.

Over mij:
- Ik rijd Babs nu anderhalf jaar bij. Ik heb nu mijn zesde privéles op de foto's op dit paard. Daarvoor een stuk of 15 privélessen op een ander paard gehad, en 2,5 jaar manegeles. Ik ben dus geen Anky ;). Hou het daarom ook graag een beetje vriendelijk / opbouwend...
- Mijn bovenlichaam houd ik vaak te gespannen als Babs ook gespannen en niet gefocust is. Ik moet dus letten op een ontspannen bovenlijf. Ook moet ik letten op terugzitten en mijn hakken uitdrukken. Mijn handen moeten vaak verder naar voren. Op deze foto's heb ik het idee dat mijn beugels wel een gaatje langer mogen.
Ik ben benieuwd of we goed bezig zijn, en wat jullie van haar en mijn houding vinden.

Hier komen ze!

Instappen.
Afbeelding

In de hoek. Hier mag ze haar achterhand wel wat meer gebruiken.
Afbeelding

Beter. Ik moet wel mijn hakken uitdrukken.
Afbeelding

Draven. In de hoek waar we heen gaan, kwam een paard langs, waar Babs even naar wilde kijken.
Afbeelding

Deze foto vind ik erg goed.
Afbeelding

Deze dus niet. Hier duikt ze met haar hoofd naar beneden omdat ze het moeilijk vindt worden en neemt ze haar achterhand helemaal niet mee.
Afbeelding

Hier probeer ik in de bocht haar binnenbeen naar buiten te drukken in het kader van het rechtrichten. Ze loopt wel lekker actief.
Afbeelding

Galop! Achterbeen mag er wel meer onder. Ik zie protest in haar hals volgens mij. Als Babs galloppeert, gaat ze heel hard maar ze valt gauw op de voorhand. Dit is volgens de fysio gewoon stout, dat scheuren.
Afbeelding

En weer draven. Ze loopt hier mooi laag en actief vind ik.
Afbeelding

Handen verder naar voren en dichterbij elkaar. Wel een mooi achterbeen vind ik.
Afbeelding

Hier hetzelfde.
Afbeelding

Gallop. Been is er goed onder, maar mijn binnenhand is streng denk ik.
Afbeelding

Uitdraven. Ik vind het moeilijk om dan Babs mijn hand te laten volgen. Maar hier doet ze dat volgens mij wel netjes.
Afbeelding

Hoofd mag lager en mijn handen verder naar voren.
Afbeelding

Nou dat was het!

Groetjes van Arianna & Babs

EMM95

Re: privéles op Babs (dream of glory x salute)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 13:08

al erg knap hoor zou absoluut niet dressuur verwachten van dit paard! maar tog mooi. Hoe hoog is ze? knap dat je zelf zo goed kan corrigeren

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 13:09

leuk hoor je rijd netjes :)
af en toe een kleine ophouding geven dan komen ze wat meer op de achterhand te staan

Muppett

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-11 13:33

@EMM: ze heeft een hoekige bouw, niet echt een dressuurknollenuitstraling ;) Ze is ongeveer 1.71 en ik ben 1.67. Dus zij groot en ik klein ;)

karlijn1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 14:42

Ziet er goed uit!

Let op dat ze niet in je handen gaat hangen en zo op de voorhand duikt, waardoor ze haar achterbeen ontlast.

De gevoelige rug, is dat toevallig Kissing Spines?
Ik moet namelijk ook veel lang en laag rijden vd DA met mn paard vanwege deze aandoening.

Muppett

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-11 14:48

@Karlijn: helemaal gelijk. Ik moet de balans vinden tussen voorwaarts en rennen.
Haar rug is geen kissing spines, maar kalk tussen haar werveluitsteeksels. Bij laag en rond schuren die niet langs elkaar, bij rug wegdrukken wel...

Romeo2007

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 14:55

Arianna1983 schreef:
@Karlijn: helemaal gelijk. Ik moet de balans vinden tussen voorwaarts en rennen.
Haar rug is geen kissing spines, maar kalk tussen haar werveluitsteeksels. Bij laag en rond schuren die niet langs elkaar, bij rug wegdrukken wel...

Klinkt als een soort atrose?
Het ziet er wel goed uit, maar wat lager ingesteld zou volgens mij dan geen kwaad kunnen.

Muppett

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-11 15:39

Het is geen artrose, geen idee hoe het heet. Het zit niet in de wervels / gewrichten, maar puur aan de uitsteeksels die aan de rugwervels vastzitten. Dat kan door heel veel oorzaken ontstaan zijn. Door het gevarieerde trainingsschema is haar rug ook verbeterd qua houding / bespiering, maar die kalk gaat niet meer weg.

_Jessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 20:50

Ik vind het er heel netjes uit zien hoor Arianna! :D
Alleen af en toe het idee dat jij erg in stoel zit zit. Vooral hier http://www.mijnalbum.nl/Foto-M4ZI8GOR.jpg
Ik denk inderdaad dat als je oefent met je beugels 1 gat langer dat je wel al beter zit.

annutjuuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 20:56

Je zit er netjes op! Let idd op dat je niet in stoelzit gaat zitten, zoals hierboven gezegd. Let op dat je je handen wat meer draagd zodat ze niet op je zadel komen. Verder vind ik haar op de laatste foto eigenlijk wel een mooie houding hebben. Ze geeft hier fijn na, maar heeft wat meer lengte als op de rest van de foto's. Daardoor duikt ze niet zo op de kop en kan het achterbeen makkelijker meekomen. :) Maar je zit op de goede weg! Succes!

Muppett

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-11 21:05

Klopt, moet mijn handen meer dragen. Babs duikt als ze moe wordt of als ze het moeilijk vindt worden. Haar achterhand is ook echt weinig bespierd nog. Ze is wel heel lenig moet ik zeggen.
Beugels ga ik een gaatje langer doen. Ik heb het al geprobeerd maar dan verlies ik gauw mijn beugels en ga met mijn kont tegen de lepel van het zadel klapperen. Maar ik zal het trainen ;)
Babs mag niet te lange teugel hebben, dan verlies ik gauw het contact met haar mond. Ze heeft nog geen constante hoofd-halshouding. Maar ze maakt vooruitgang en ze wil heel graag werken, daar ben ik heel blij mee.
Vinden jullie vooruitgang te zien na HAW 1?

annutjuuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 21:07

Arianna1983 schreef:
Vinden jullie vooruitgang te zien na HAW 1?

Zo te zien is ze wel een stuk constanter geworden! :) Maar ik zou haar niet TE diep rijden, dan heb je nog meer kans dat ze op de voorhand valt. En lekker actief houden! :)

_Jessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 21:07

Zeker wel verschil! Ze zit sowieso beter in haar vel volgens mij, bespiering achter is ook stuk beter geworden!
Ach meis lekker blijven rijden :D Je weet hoe ik af en toe door de bak cross :')

Muppett

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-11 21:11

Whaha! Mooi dat er in elk geval verbetering te zien is. Dat vind ik lastig te zien, ik ben niet zo ervaren nogmaals ;) We trainen lekker door. Als ze recht is, ga ik onderling wedstrijdje doen. Zoooo leuk!
Bij te lange teugel gaat Babs met haar neus over de grond, en sleept ze haar achterbenen lekker lui mee. Ik heb de teugel vast bij het derde leertje. Korter mag niet want dan wil ze oprichten.
Aan de pessoa train ik ook vaak met haar, zeker 1 a 2x per week en als ik haar stijf vind vaker.

MlieZ88

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 21:43

wat een leuke positieve reacties arianna! :)
we hebben het vaak genoeg over jou en babs en ik vind jullie een leuk stel :D
ga zo door en lekker blijven lessen
je ziet wel degelijkdat jullie vooruit gaan :D

Muppett

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-11 23:17

Dank je meis, lief! We blijven zeker doorlessen, broodnodig!

Sjtal

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-11 11:36

Best moeilijk he, die goede zit. Ik ben zelf ook aan het klungelen met de lengte van mn beugels etc. Het ziet er wel goed uit hoor! Ik ben zelf nu ook weer aan het lessen (prive) en ik merk dat ik vooruitga. Gewoon lekker blijven lessen en tussendoor blijven oefenen. Jullie zijn een leuk stel :)

miepje21

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-11 18:41

Ziet er goed uit! Let op dat je niet naar voren valt in de galop!

Muppett

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-11 19:15

Ja inderdaad. Die neiging heb ik soms, of dat ik juist te ver achterover ga zitten.
Heb net met een gaatje langer gereden, ging best. Moest wel opletten dat ik mijn beugels niet verloor ;)

Zamero

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-11 20:55

Hey meis,

Zeker een veel beter dan je vorige topic, daar zie je haar ook echt in een valse knik lopen en hier zeer zeker niet :)
Voor die stoelzit zou ik inderdaad een keer even wat uitproberen met je beugels ;)
Maar voor de rest zit je super netjes echt top
Komt echt helemaal goed met jullie, ze ziet er een stuk beter uit :j en jij ook vergeleken met je vorige topic (je lijkt wel wat voller geworden in je gezicht).

Muppett

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-11 15:50

Haha Anne, zou goed kunnen ;)
Bedankt voor jullie goede en lieve reacties!
Rijd nu wel een gaatje langer inderdaad. Het is nog even wennen, maar ik steek mijn benen minder naar voren dan.

amber_00

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 17:06

hij loopt mooi maar probeer meer te buigen

Muppett

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-11 08:17

Dank je! Dat is wel een beetje het punt; we zijn aan het rechtrichten. Linksom met contrastelling en met mijn buitenbeen duw ik haar achterhand naar binnen. Dit vindt ze heel moeilijk. Linksom deed ze vaak haar kop naar binnen en verder niks. Rechtsom mag ze wel iets in stelling lopen, maar moet de achterhand juist iets naar buiten geduwd worden door mijn binnenbeen.
Dus wie weet is dat wat je ziet?

Dropveter101
Feeling down? Saddle up!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 17:59

Wauw, wat ben jij goed vooruit gegaan zeg :D maar let er inderdaad wel op dat je netjes je handen bij elkaar houd :) maar het is ontzettend verbeterd :))

tos2002

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 21:31

Ziet er netjes uit hoor! Pas op dat je niet naar voren valt in de galop, maar verder zit je erg netjes. Misschien helpt het om overgangen te gaan rijden zodat ze lekker actief van achteren wordt en blijft.

Verder vooral zo doorgaan, jullie komen er wel!