Hoe motiveer ik mijn paard in de bak?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Koper

Hoe motiveer ik mijn paard in de bak?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-11 23:01

Bokkers! Ik heb jullie hulp nodig omdat mijn paard het werk in de bak stom vindt.

Korte situatieschets: sinds kort mogen wij (mensen bij ons op de wei) gebruik maken van een hele fijne bak een klein eindje verderop. Bij de vorige stalling waar ik stond was een bak op het erf, daar maakte ik gebruik van maar het is ongeveer anderhalf jaar geleden dat ik daar stond. Sindsdien heeft mijn paard niet of nauwelijks in een bak rondgelopen. Ik rijd gewoon buiten (bos/velden) en daar werk ik met 'm aan overgangen, tempowisselingetjes, wat stelling en vooral balans. Voordat mijn paard in het najaar geblesseerd raakte had ik 'm zover dat hij een paar passen netjes kon galopperen (zonder voorover te donderen maar gewoon op eigen benen, prima reguleerbaar tempo, helemaal blij :) ) en hij begon tot z'n eigen onthutsing zelfs al stukjes na te geven in stap.

Het paard: IJslander, overbouwd, korte voorpootjes, erg zware hals en erg breed gebouwd paard. Redelijk conditieloos, wat te veel spek. Toen ik 'm net had, 2 jaar geleden, zat er een knots van een onderhals op, hij had 4 jaar rondgelopen op z'n voorbenen en mond. Ik heb er best een tijd over gedaan om 'm lichter te krijgen op m'n teugels. Wanneer hij moe is of iets moeilijk vindt gaat hij nog steeds hangen.
In september heeft hij een blessure gehad door overbelasting. Ook heeft mijn paard een aantal spiergroepen die jarenlang verkleefd zijn geweest. Hij wordt hiervoor behandeld. Eén van deze spiergroepen zit in zijn achterbeen, de spieren zijn te kort waardoor hij het been wat lastiger naar voren zet. Sinds eind december ben ik weer met 'm aan het werk, eerst begonnen met 10 minuten stappen en nu zijn we zover dat ik ongeveer een half uur kan rijden, inclusief stukjes draf en soms korte stukjes galop of iets dat ooit weer tölt moet gaan worden.

Het probleem is dat hij het gewoon stom vindt om rondjes te lopen in een zandbak := Het is een paard dat normaal gesproken graag werkt. Hij is ook erg intelligent en ik ben op zoek naar iets om die intelligentie aan te spreken. Ik wil 'm niet alleen maar sec dressuurmatige dingetjes laten doen, ben zelf al niet heel gemotiveerd, ik rijd daar alleen om 'm te gymnastiseren, dus voor het goede doel, laat staan dat ik hem ervan kan overtuigen dat het echt heull leuk is om dus wat rond te lopen.

Vanmiddag heb ik ongeveer een half uur gereden. Eerst warmgestapt met wat voltes, daarna wat overgangetjes, veel lussen/wendingen en wat schoudervoortjes, dus de dingen die je nou net niet kunt doen wanneer je buiten (= rechtuit) rijdt en die juist zo belangrijk zijn voor mijn paard. Allemaal in stap, behalve af en toe wat passen draf in het overgangenwerk. Voor mijn paard z'n doen heb ik 'm best flink aan het werk gezet, hij vond het moeilijk (heeft wat uitbraakpogingen ondernomen, werd zwaar op m'n teugels) en was gewoon niet blij aan het meewerken. En dat vind ik sneu voor 'm. Wat kan ik doen om het leuker te maken voor mezelf en voor hem? Wanneer ik les heb (op paarden van mijn lesgever) rijd ik rustig de hele les rond in de bak, verveel me geen seconde en ben lekker aan het werk. Het probleem is niet dat ik niet weet wat ik wil doen of welke oefeningen goed voor 'm zijn. Het probleem is dat hij het gewoon echt stom vindt. Ik had al bedacht om wat balkjes neer te leggen en 'm daar tussendoor en overheen te sturen maar hoe lang is zoiets leuk? :+ Het gaat me er ook vooral om dat hij soepeler wordt, na een tijdje voelde ik de spieren in de rechterkant van zijn rug (ook weer zo'n groep die behoorlijk vast heeft gezeten en nog steeds een beetje) warm worden, dat moest ook, die spieren wil ik juist goed doorbloed hebben. Ook werd hij soepeler in de wendingen. Het resultaat is er dus. Nu nog een blij paard. Hoe? Help.

gekoppaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 09:21

Na jou stukje gelezen te hebben heb ik de volgende vraag:
Waar leid je uit af dat je paard het helemaal niets vind? Omdat ie niet meteen volledig meewerkt? Als je over zijn grens gaat zal het altijd moeilijk zijn in het begin. Ik krijg het idee is dat je het zelf ook niet echt leuk vind en niet echt weet wat te doen om het leuk en afwisselend te houden. Neem eens een paar lessen samen, dan krijg je wat punten om aan te werken, dan vindt jij het leuker en je paardje ook. en anders kun je toch gewoon lekker buiten rijden.. daar kun je ook aan soepelheid werken, en anders kun je dat met grondwerk doen. Gewoon doe wat jij leuk vind!

aeolusnr1

Re: Hoe motiveer ik mijn paard in de bak?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 10:37

Inderdaad , ik vind ook dat het probleem zich eerder bij jou stelt dan bij het paard.
paarden denken echt niet op die manier hoor, neem gewoon een beetje les, dat maakt het ineens veel interesanter.

suvan

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 11:21

wat tempowisselingen rijden, halthouden, achterwaarts, verras hem eens. Maar misschien vind je het zelf wel gewoon saai? Die uitbraakpogingen kan ook een teken zijn dat hij het gewoon nog wat moeilijk vind allemaal. (En uiteraard wonen er in een bak ook bakkabouters :) )

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-11 15:39

Ik vind het inderdaad ontzettend saai. Maar ook toen ik in het verleden erg gemotiveerd was vond hij het al niks in de bak, toen was het zelfs erger dan gisteren. Toen ik nog les met 'm had was het het ergst. Hij vindt 't gewoon stom, saai en ik denk dat zijn spieren ook wel pijn doen met al die voltes en bochten steeds. Maar toch vind ik het nodig om af en toe te doen, het effect is er, alleen vinden we het gewoon allebei niet leuk :+

Van bakkabouters geen last. Het uitbreken is echt omdat hij het moeilijk vindt. Hij was verder wel braaf, gewoon leuk zichzelf naar andere paarden en mensen toe en toen ik 'm even had aangebonden om te betalen voor het gebruik van de bak bleef hij erg zoet staan. Hij wilde daarna wel graag weer naar huis :=

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 19:22

wat denk je van jezelf gemotiveerder opstellen en ALLES wat hij goed doet overdreven belonen op stem en halsklopjes en wat fout gaat gewoon negeren?

Wedden dat hij het gaat doen omdat hij beloond worden wel heel stimulerend vind?

De pony van mijn nichtje is een sterrekijker en houdt graag het bit vast, ik heb hem 1,5 week gereden. Zonder slof krijgt zij m niet omlaag.

Dag 1: zonder slof, hoofd hoog, flink voorwaarts en stellen links en rechts, dan maar in sterrenkijkhouding. Op ieder ienieminie beetje nageeflijkheid belonen.

Dag 2: idem dito

Dag 3: pony loopt op 2 pinken, los in de flanken en mooi bol in de rug

Dag 4: voltes voltes door een s van hand veranderen stukjes terug, stukjes vooruit, stellen naar links en rechts, van hand veranderen en aan de andere kant ook

Dag 5: STAPDAG VOOR DE SPIERPIJN

dag 6: losse soepele pony, mooi nageeflijk.. Veel beloond, stukje laten racen (sterrekijken n gaaaaaan, vond ie geweldig.)

Been eraan en terugvragen en hoppa.. Een vrolijke pony die graaaag doet wat ik wil omdat ik dan heel vrolijk wordt en hij mag doen wat hij leuk vind!

De sterrenkijker was ineens veranderd in stofzuiger en hij deed het geweldig.. Voor zijn doen!

Het is een springer, vinden pony + nichtje veel leuker. Dressuurmatig vond hij toch wel leuk zo!

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-11 20:05

svdijk86 schreef:
wat denk je van jezelf gemotiveerder opstellen en ALLES wat hij goed doet overdreven belonen op stem en halsklopjes en wat fout gaat gewoon negeren?

Ja dat doe ik ook! Zowel gewoon buiten als in de bak. Ik rijd heel erg op stem, mijn paard heeft veel bevestiging nodig en krijgt die ook. Zeker wanneer hij braaf is.

Het schema dat je opschrijft, is dat een week? Ik rijd 3, hooguit 4 keer in de week, en was van plan om 1 keer in de week of om de week in de bak aan de slag te gaan. Overigens is het geen sterrenkijker, juist een hanger, hij duikt op het bit (kop omlaag, bit beet en vroemmmm) Twee jaar geleden was dat heel erg, werd gaandeweg minder maar gister was het voor het eerst weer terug :\

Zou het een idee zijn om bijvoorbeeld wat pilonnen neer te zetten en daar omheen te slalommen? Of af en toe een rollback tussendoor? :P

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 22:50

ja dat zou je kunnen proberen.. Paar balkjes afgewisseld met slalommetje.. Voltes tussen de pionnen afentoe en weer vooruit. Niet een kwartier hetzelfde maar alles afwisselend houden.

Voor een paard dat hangt is het beste VAAK druk eraf en been er aan. Komen ze omhoog weer contact leggen. Pakt hij niet vast en blijft hij los gelijk belonen, al zijn het maar twee passen. Achterwaarts en wegdraven in een voorwaarts tempo KAN super werken, doe het alleen niet te vaak.. Want dan gaan ze alsnog hangen als ze moe worden.

En veel tempowisselingen op je zit, zo min mogelijk doen van voren zodat hij niet met ''hangen'' bezig Kan zijn met zijn koppie. Ik weet niet hoelang je rijd? Het paard van mn tante pakt het bit en trekt je omlaag.. Deze hangt niet maar is gewend een uur lang op de voorhand te lopen en te stofzuigeren. Die doe ik in stap achtjes rijden stelling links, is hij los van hand veranderen op de 8 en rechtsom enz. Dan eerst op een ''sloom'' tempo en als hij doorheeft wat de bedoeling is van achter activeren en voorwaarts neerwaarts in de 8jes en dan langzaam oppakken. Als hij ertegenin komt geef ik extra druk en een halve ophouding en activeer ik hem van achter naar voor+ hand mee..

Na 15 minuten is het paard bekaf terwijl bij mn tante het paard na een uur amper zweet..

Wat ik probeer te zeggen, meerdere wegen leiden naar rome.. Helaas blijkt dat het vaak stuntelen is om te ontdekken wat nu echt goed werkt.

Het paardje van mn tante werd daar weer super ontspannen van, mooi bol in de rug en na een tijdje boog hij mooi om het binnenbeen.. Het vervelende is dat je dat gewoon echt moet leren voelen en je hebt dan een instructrice nodig die bevestigd wat je moet voelen en wat niet. Als je dat gevoel leert herkennen ga je vaak hard vooruit.

Ja ik rijd mijn eigen paard twee dagen en een dag rust, nu even niet en ik stuntel op het moment ook even door haar achtergrond om haar te motiveren hoe ze het best kan ontspannen.

Bij haar is het veel stappen en belonen als ze daalt zodat ze leert dat het mag! (heeft ze nooit gekend)

Ik ga straks ook weer op instructie en wat ik te horen krijg doe ik Iedere x als ik rijd oefenen en als het goed gaat ga ik terug om het te laten zien en voor nieuwe uitdagingen.

Tis jammer dat we af moeten gaan op een verhaal

Castellon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 23:17

een positieve benadering is natuurlijk number one :D

Daarnaast kunnen balkjes en pionnen zeker erg leuk en uitdagend zijn, en met wat inspiratie ook zeker blijven! Met balkjes kun je veel meer doen dan er simpelweg overheen stappen/draven. Heb je al eens gekeken naar trail (western) of TTeam van Linda Tellington Jones? Daar worden heel veel leuke dingen met balken gedaan; mikado, een waaier van balken, balken achter elkaar op de AC-lijn leggen met pionnen daartussen die je steeds weer tegenkomt tijdens verschillende figuren.
Op deze manier kun je je paard ook zelf na laten denken over de oefeningen wat het voor hem uitdagender maakt.

Naast rijden/trainen kun je ook andere dingen in de bak doen, zoals rijden op cordeo/halsring, zonder zadel of grondwerk, zodat je paard de bak niet direct gaat associeren met 'sportschool' ;)

Verder kan het ook simpelweg een kwestie zijn van volhouden. Als jij voor het eerst in tijden weer naar de sportschool gaat en je spieren aan het werk zet is dat ook in eerste instantie niet leuk, maar na afloop voel je je heerlijk los in je lijf en zie en voel je ineens de voordelen!

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 23:25

Eigenlijk maakt het niet uit wat je allemaal doet, maar hou het interessant, maak er een uitdaging van vorr je paardje.
maar als eerste werk , haal hem van dat bit, hangen mag niet, als een paard op zijn bit hangt moet je niets van oefeningen gaan proberen want dat heeft echt geen zin.
Het enige dat je zeker wel kan doen is idd zoals al vernoemd is, lateraal buigen, links - rechts - weer links en tegelijk zachtjes nageeflijkheid vragen en bij nog maar de minste geringste medewerking van je paardje even de druk er afhalen, dus belonen.
Dus als eerste niet wachten tot hij nageeft, maar al belonen als hij nog maar denkt aan nageven, dit gaat spectaculair verbeteren, en idd op één week of max een paar weken moet dit paard nagefelijk kunnen lopen.
Duurt het langer dan ben je gewoon verkeerd bezig.

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-11 09:51

Hoooii, nee geen rollbacks doen :n
Voor een rollback moet je paard goed verzameld op de achterhand galoperen en aan geen kant leunen (dus recht zijn).
Zover is je paard nog lang niet.
Misschien vraag je wel te veel dingen of ben je te lang bezig.
Ik zou me op een dingetje tegelijk richten.
Het belangrijkste is dat leunen/hangen aanpakken.
Ze moet er wel sterk voor in de achterhand worden, met oefeningen aan de hand kun je ook al wat opvangen en als je daar een beloning aan koppeld wordt het vanzelf ook leuk.
In mijn profiel heb ik daar misschien voor jou bruikbaar filmpje staan.
Verder heb je al heel veel bruikbare oefeningen voor onder het zadel gekregen,
als je er nog wat wil kan ik er wel wat uit de westernhoek bij voegen :P

Ik denk dat kort en kleine stapjes tegelijk de sleutel is
en dat het niet leuk vinden er niet zoveel mee te maken heeft.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-11 10:51

aeolusnr1 schreef:
Eigenlijk maakt het niet uit wat je allemaal doet, maar hou het interessant, maak er een uitdaging van vorr je paardje.
maar als eerste werk , haal hem van dat bit, hangen mag niet, als een paard op zijn bit hangt moet je niets van oefeningen gaan proberen want dat heeft echt geen zin.
Het enige dat je zeker wel kan doen is idd zoals al vernoemd is, lateraal buigen, links - rechts - weer links en tegelijk zachtjes nageeflijkheid vragen en bij nog maar de minste geringste medewerking van je paardje even de druk er afhalen, dus belonen.
Dus als eerste niet wachten tot hij nageeft, maar al belonen als hij nog maar denkt aan nageven, dit gaat spectaculair verbeteren, en idd op één week of max een paar weken moet dit paard nagefelijk kunnen lopen.
Duurt het langer dan ben je gewoon verkeerd bezig.

Absoluut.. In het moment dat je de oortjes los ziet komen en ziet bewegen (vaak naar voren of
ze gaan iets opzij hangen)en je voelt dat ze met het knikje willen komen gelijk belonen idd.. ook
al is het nog geen mooi ontspannen "krulletje" als de link gelegd is dat ontspannen betekent
nageeflijk WORDEN (dus niet eerst een hele volte nageeflijk zijn oid.. het begint met een halve
pas, daarna een hele misschien.. dan 2.. ) en als ze het doorkrijgen komen ze vanzelf!

Toch ben ik er echt van overtuigd dat met dat links-rechts-links vragen (binnenhand iets opzij,
beetje binnenbeen en been ONTSPANNEN (dus hem de kans geven om om je binnenbeen los te
laten) als hij hangt kuitdruk binnenbeen en even wrijven en weer LOS laat of wil laten direct belonen)

En weer opnieuw beginnen, ik weet niet of hij al graag een beetje "stofzuigert" Want in stap
bijvoorbeeld is met een lange teugel (maar wel contact!) links-rechts-links vragen op 8-jes
helemaal geen slechte oefening :) Alleen niet vergeten dat je binnenbeen de buiging vraagt
en je buitenbeen de volte begrenst als hij over de schouder weg wil stappen ;) Eigenlijk horen
je benen niet constant het tempo te bepalen (2 benen samen) maar hoort het paard uit zichzelf
voorwaarts te blijven en geef jij met je benen aan wat je van het paard verwacht.

Eigenlijk had ik ook nog willen zeggen begin met schouderbinnenwaarts en wijken, maar als ik
het verhaal zo lees is je paard daar nog niet aan toe.. voor de buiging is het mooi.. maar als hij
nog te veel wil hangen en jij wil persee zijwaarts ga je terughangen.. en dat wil je absoluut niet.
En vaak leren ze over de schouder weg te lopen omdat je met 1 ding bezig bent en dat is buigen
en dat schiet begrenzen er vaak bij in. Stapje voor stapje.. en laten ze helemaal los.. dan ga je
pas "zwaardere" dingen doen.

Ik wens je iig veel succes!

Shawtie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 10:41

Wat balkjes links en rechts, hier en daar kegels, ...

Ax begon na een tijdje in de piste vaak te klieren omdat ie het gewoon saai vond. Maar als ik dan een balkje neer legde of wat kegeltjes plaatste, werd ie weer helemaal vrolijk én was veel geconcentreerder.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-11 01:01

Bedankt allemaal voor de tips :)

Er vroeg iemand hoe lang ik rijd... zo'n jaar of 23 schat ik. Sinds 3 jaar heb ik les van een erg goede instructrice waar ik heel veel van leer.

Het hangen/zwaar worden doet hij dus omdat hij het moeilijk vindt. Het was in de eerste anderhalf jaar dat ik hem had veel minder geworden, wat begon met niet aan een lange teugel kunnen stappen omdat hij anders omkieperde was in september vorig jaar geworden: enkele passen kunnen in evenwicht kunnen galopperen, dus zonder voorover te storten, heel netjes op 4 benen, en in een reguleerbaar tempo. Ook begon hij toen tot zijn eigen ontsteltenis al kleine stukjes na te geven. Eerst zat zijn onderhals denk ik te veel in de weg. Ook heeft hij een korte, zware hals. Nageeflijkheid is voor mij geen prioriteit, laat 'm eerst maar eens ontspannen, ook in z'n hoofd. Het is nogal een binnenvetter en wanneer het 'm te veel wordt is 1 klein dingetje genoeg om 'm te laten ontploffen. Dus ik laat 'm regelmatig spanning afvloeien. Misschien dat het fenomeen bak daar ook wel aan bijdraagt, hij lijkt wel meer on edge. Eigenlijk is mijn paard, ondanks dat hij 12 is, niet zo heel veel gewend. Het is een kleuter die veel bevestiging nodig heeft en dat is helemaal niet erg, op veel vlakken wacht hij nu rustig tot hij van mij instructies krijgt wanneer hij het niet meer weet ipv weg te rennen zoals hij eerst deed als hij iets niet begreep.

Wanneer ik gewoon buiten rijd hangt hij absoluut niet, vandaag heb ik buiten een rondje met 'm gereden aan een fijn contactteugeltje en hij heeft helemaal niet gehangen, ik heb gewoon wat overgangen en tempowisselingen gereden. Alleen in tölt werd hij zwaar maar dat komt door een gebrek aan kracht en bespiering. Ik denk echt dat hij dat in de bak wel doet omdat hij het gewoon moeilijk vindt daarom ben ik op zoek naar dingetjes voor 'm die niet te moeilijk zijn maar die wel uitdagend genoeg zijn voor een reteslim paard. Een waaier van balkjes bijvoorbeeld lijkt me nog een te scherpe wending, hij is vooral gewend om rechtuit te lopen en is revaliderende van een blessure aan een been. Ik zal het denk ik moeten zoeken in ruime bochten, creatief materiaal gebruiken en heel veel afwisseling. Van veel overgangen wordt hij ongedurig in de bak. Buiten vindt hij het prima, wordt dan ook actiever of juist niet, net wat je met je overgang wil. Ik denk dat ik me maar eens moest gaan verdiepen in ponyclubspelletjes, dat idee, en dan eruit pikken wat hij aankan.

Toen ik donderdag in de bak reed reed ik idd zonder zadel, ik wilde namelijk goed kunnen voelen wat zijn rug doet, vooral ook qua temperatuur. De rechterkant (waar de spieren verkleefd waren en nog steeds een beetje zijn) werd na een tijdje warm, dus die raakten goed doorbloed :) Ook werd hij toen soepeler. Hij vindt het heel moeilijk om buiging naar links aan te nemen omdat hij de pijnlijke spieren dan lang moet maken. Wijken is inderdaad geen optie, op een gewone volte kiepert hij al over z'n schouder. Laat zich gelukkig ook goed reguleren wanneer de schouder of middenhand uitzwiepen. Stofzuigeren kan hij trouwens heel goed, wanneer hij ontspant mag hij van mij zo laag als hij wil, en aan een lange teugel. Zo lang hij maar maar omlaag gaat vanuit zijn rug en niet vanuit de onderkant van z'n hals. Hij moet van mij z'n hals naar beneden duwen ipv trekken.

Hringey2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 09:18

Ik heb zelf een IJslander die het erg leuk vindt in de bak. Maar ik ken er ook eentje die er gewoon niks aan vindt. Eigenlijk kun je er niet veel aan doen. Deze IJslander is 10 jaar ofzo en heeft dit eigenlijk altijd al gehad. Probeer niet te vaak in de bak te rijden, en zorg vooral voor afwisseling. Natuurlijk moet je niet vergeten om te trainen in de bak, dit is wel erg belangrijk. Maar volgens mij ligt het niet aan de uitdaging en geef je hem genoeg oefeningen in de bak.
Ik weet niet of je een baan hebt bij jou in de buurt, maar probeer anders eens of hij dat leuk vind.. :)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-11 10:56

Baan vindt hij op zich wel oké, ik heb 'm 1 keer meegenomen naar mijn lesgever en toen kreeg ik les op de baan. Alleen was de les niet voor herhaling vatbaar, het klikt zeg maar niet zo tussen mijn ros en mijn lesmevrouw :7 Oftewel: wanneer ze binnen 5 meter afstand komt wordt het een absolute draak. Complete antipathie. Het is overigens nog steeds de bedoeling om een keer op cursus te gaan met 'm bij de breida, waar hij ook geboren is, maar er komt steeds wat tussen :+

Bedenk me net: ik heb 1 keer meegedaan aan de indoor van onze rijvereniging, in een grote binnenbak. Was bij mijn weten de 3e keer in zijn leven dat hij in een binnenbak liep. En hij vond het fan-tás-tisch. Een van de andere deelnemers, die mij vaker met 'm in actie had gezien maar voor het eerst binnen, riep zelfs dat ik een indoorpaard had :P Ja, de binnenbak vindt hij dan leuker. Misschien doordat er minder te zien is? In de buitenbak kan hij overal om zich heen kijken. Maar het kan natuurlijk ook dat hij het publiek gewoon leuk vindt, ook op de baan (bij de outdoors, 1 keer per jaar) doet hij onwijs z'n best. Hij staat graag in de spotlight.

manonnus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 11:16

ga ook wat anderen dingen ga buiterijden of doe wat VD!

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-11 11:48

Uhh hallo? Ik rijd er juist voornamelijk mee buiten, hij lijkt juist wat moeite te hebben met de bak omdat hij dat minder goed kent. Vd hebben we ook ruimschoots de tijd voor gehad toen ik maandenlang niet kon rijden.

Vind je post niet heel zinvol. Eerder categorie topicvervuiling }:0

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 19:46

Het is wel moeilijk om je zinnige tips te geven, hij kampt nog met een blessure waardoor hij geen scherpe wendingen kan of mag?
Dat je buiten met een los teugeltje kunt rijden is niet zo raar.
Dat is makkelijk, lekker rechtuit en paardje kijkt gezellig wat om zich heen.
Ik heb op IJsland wel eens op IJslanders gereden en wat ik daar nog van weet is dat ze het hoofd hoog dragen maar dat de power toch echt van achter komt.
(Was echt zooooooooo gaaf :):) )
Als je verzameld moet hij zich rond maken, dat is lastig en lukt eerst maar een paar pasjes.
Toen ik het mijn paard moest leren (die was ook zo als HJ op buitenrit)
Liet ik altijd meteen los als ze het een paar pasjes deed, dus geen been, geen teugel.
Dit is wel western dus misschien wil je dat niet gebruiken, het helpt wel enorm.
Zij wil dat been en die teugel niet voelen dus als ze goed verzameld loopt (uiteindelijk) heeft ze geen been en geen teugel.
Dat gaat dus in het begin met een of twee pasjes.

Een bak heeft natuurlijk wel veel hoeken en bochten daar kun je niet lekker rechtuit.
Wat misschien leuk is; leg twee balken evenwijdig naast elkaar zodat je paard ertussen past.
Rij tussen deze balken en ga achteruit terug zonder dat hij de balk raakt.
Door achteruit te gaan (hoofd moet wel laag) zet je hem ook goed op het achterbeen.
Draaf/galopeer er doorheen. Moet hij wel recht doen anders raakt hij een balk :P
Ik hoop dat je er wat mee kan.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-11 23:05

Dank je wel voor de tips justkid :) Mijn ijs heeft noch de bouw noch de spierkracht om z'n hoofd erg hoog te heffen. Dat hoeft hij ook helemaal (nog) niet. Daarnaast wilde ik eerst maar eens in stap met hem aan de slag en dan mag hij best zakken. Het belangrijkste is dat hij ontspant in z'n rug en hals en dat hij wat soepeler wordt zonder dat ik zijn been weer overbelast. Dus met niet te krappe bochten. Je tips over de balken ga ik zeker meenemen :)

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 09:58

Ben ej zelf gemotiveerd voor het werken in de bak.
Je kan je paard niet motiveren en het leren leuk te vinden als je zelf geen doel hebt in de bak, ik heb ook jaren buiten gereden en vond het in de bak helemaal niks, ook mijn paard was in de bak dus niet mee te werken, toen ben ik echt gericht gaan oefenen en we hebben er beide heel veel plezier in gekregen, zelf ben ik heel erg in de theorie gedoken om ook te leren wat en hoe een paard beweegt en hoe hij leert, met als gevolg dat ik mijn paard ook steeds vrolijker en meewerkend in de bak kan rijden en ze ook steeds beter en soepeler is gaan lopen.
Dus ja het ligt grotendeels echt bij jezelf, als jij plezier hebt en ook weet wat je doet en waarom dan zal het paard dat veel meer plezier gaan krijgen.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-11 14:03

Dat is het dus eigenlijk midgie. Ik merk wel dat de oefeningen die ik hem laat doen zin hebben. Het werkt. Maar ik vind het zo saaaaai.

Eigenlijk hoop ik dat ik de tips die hier zijn aangedragen zelf leuk vind, zodat mijn paard het ook leuk gaat vinden.

MariekeA

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 14:10

Bij dit soort paarden helpt vaak een combinatie met clickeren ook erg goed. Liefde gata nou eenmaal vaak door de maag bij paarden.

Dat je hem beloont met kleine stukjes wortel of appel als hij wat goed doet, of in ieder geval zijn best doet en meewerkt. Laat hem die stukjes appel/wortel maar uit je hand pakken van zijn rug. Moet hij nog buigen ook. Als je consequent alleen beloond bij de juiste instelling tussen zijn oren, zal hij zeker gemotiveerd worden en niet vervelend.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 15:15

hestejente schreef:
Dat is het dus eigenlijk midgie. Ik merk wel dat de oefeningen die ik hem laat doen zin hebben. Het werkt. Maar ik vind het zo saaaaai.

Eigenlijk hoop ik dat ik de tips die hier zijn aangedragen zelf leuk vind, zodat mijn paard het ook leuk gaat vinden.

Mijn heeft het rechtrichten enorm gemotiveerd om het steeds leuker in de bak te hebben samen met mijn paard,
Kijk eens op de site paardenbegrijpen.nl dat heeft mij echt enorm veel meer plezier in het werken gegeven , mijn tinkers en andere paarden zijn er echt beter van geworden , ook het theoretische gedeelte is erg interessant.
Maak de training kort , zo lang als dat het dier zich kan concentreren, blij nooit te lang op een oefening door zeuren, dus goe dis goed en probeer het dan niet nog beter te krijgen dat komt wel, maar niet vandaag,
Als de schouderbinnen nu lukt doe hem dan niet nog 10 x nog een keer, maar stop en beloon je paard, dan blijft dat hangen en zal hij volgende keer met een andere instelling beginnen.
Maar als je hem 10 x achter elkaar doet dan gaat het mis en raak je als ruiter gefrustreerd omdat je toch dat ene goeie moment terug wil, maar bedenk die had je al gehad toch, wees daar blij mee, dan zal je paard ook blijer worden en graag voor je willen gaan werken.
Als iets niet lukt blijf dan ook niet door gaan maar zoek iets wat wel goed gaat en stop dan ook, morgen weer een dag toch?

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-11 15:49

Clickeren vindt hij erg leuk en hij is er ook goed in, ik laat 'm inderdaad ook buigen (naar links, naar rechts, naar beneden) voor wat lekkers :j Hij is goed gemotiveerd :9

Rechtrichten was ik mee begonnen voordat hij geblesseerd raakte, moest ik inderdaad maar weer eens mee beginnen. Ook dat vindt hij moeilijk, en doet heel erg z'n best om afleiding te zoeken. Wanneer ik dan met 'm bezig ben is er van aaaaaaalles om 'm heen dat interessanter is. Ik moet nog wat moed verzamelen voor een nieuwe poging :o

Wanneer ik een oefening met 'm doe doe ik dat ook hooguit een paar keer. Als het goed is is het goed en als het na een paar keer niet wil dan gaan we er een volgende keer wel weer mee verder inderdaad :) Hij wordt er alleen maar ongedurig van als ik maar hetzelfde blijf doen.

Eigenlijk zou ik voor mezelf wat beter van tevoren een programmaatje per keer moeten maken, ik gebruik wel iedere keer dat ik in de bak rijd dezelfde oefeningen (juist die oefeningen die buiten lastiger zijn) maar zal voor mezelf daar dus meer variatie in moeten vinden. Eigenlijk erg leerzaam. Mijn paard is mijn eerste paard, ik heb 'm nu 2 jaar (en 1 dag :D ) en in de omgang en het buitenrijden heb ik al heel erg veel van 'm geleerd. Nu dit maar eens aanpakken :)