Korte situatieschets: sinds kort mogen wij (mensen bij ons op de wei) gebruik maken van een hele fijne bak een klein eindje verderop. Bij de vorige stalling waar ik stond was een bak op het erf, daar maakte ik gebruik van maar het is ongeveer anderhalf jaar geleden dat ik daar stond. Sindsdien heeft mijn paard niet of nauwelijks in een bak rondgelopen. Ik rijd gewoon buiten (bos/velden) en daar werk ik met 'm aan overgangen, tempowisselingetjes, wat stelling en vooral balans. Voordat mijn paard in het najaar geblesseerd raakte had ik 'm zover dat hij een paar passen netjes kon galopperen (zonder voorover te donderen maar gewoon op eigen benen, prima reguleerbaar tempo, helemaal blij
) en hij begon tot z'n eigen onthutsing zelfs al stukjes na te geven in stap. Het paard: IJslander, overbouwd, korte voorpootjes, erg zware hals en erg breed gebouwd paard. Redelijk conditieloos, wat te veel spek. Toen ik 'm net had, 2 jaar geleden, zat er een knots van een onderhals op, hij had 4 jaar rondgelopen op z'n voorbenen en mond. Ik heb er best een tijd over gedaan om 'm lichter te krijgen op m'n teugels. Wanneer hij moe is of iets moeilijk vindt gaat hij nog steeds hangen.
In september heeft hij een blessure gehad door overbelasting. Ook heeft mijn paard een aantal spiergroepen die jarenlang verkleefd zijn geweest. Hij wordt hiervoor behandeld. Eén van deze spiergroepen zit in zijn achterbeen, de spieren zijn te kort waardoor hij het been wat lastiger naar voren zet. Sinds eind december ben ik weer met 'm aan het werk, eerst begonnen met 10 minuten stappen en nu zijn we zover dat ik ongeveer een half uur kan rijden, inclusief stukjes draf en soms korte stukjes galop of iets dat ooit weer tölt moet gaan worden.
Het probleem is dat hij het gewoon stom vindt om rondjes te lopen in een zandbak
Het is een paard dat normaal gesproken graag werkt. Hij is ook erg intelligent en ik ben op zoek naar iets om die intelligentie aan te spreken. Ik wil 'm niet alleen maar sec dressuurmatige dingetjes laten doen, ben zelf al niet heel gemotiveerd, ik rijd daar alleen om 'm te gymnastiseren, dus voor het goede doel, laat staan dat ik hem ervan kan overtuigen dat het echt heull leuk is om dus wat rond te lopen. Vanmiddag heb ik ongeveer een half uur gereden. Eerst warmgestapt met wat voltes, daarna wat overgangetjes, veel lussen/wendingen en wat schoudervoortjes, dus de dingen die je nou net niet kunt doen wanneer je buiten (= rechtuit) rijdt en die juist zo belangrijk zijn voor mijn paard. Allemaal in stap, behalve af en toe wat passen draf in het overgangenwerk. Voor mijn paard z'n doen heb ik 'm best flink aan het werk gezet, hij vond het moeilijk (heeft wat uitbraakpogingen ondernomen, werd zwaar op m'n teugels) en was gewoon niet blij aan het meewerken. En dat vind ik sneu voor 'm. Wat kan ik doen om het leuker te maken voor mezelf en voor hem? Wanneer ik les heb (op paarden van mijn lesgever) rijd ik rustig de hele les rond in de bak, verveel me geen seconde en ben lekker aan het werk. Het probleem is niet dat ik niet weet wat ik wil doen of welke oefeningen goed voor 'm zijn. Het probleem is dat hij het gewoon echt stom vindt. Ik had al bedacht om wat balkjes neer te leggen en 'm daar tussendoor en overheen te sturen maar hoe lang is zoiets leuk?
Het gaat me er ook vooral om dat hij soepeler wordt, na een tijdje voelde ik de spieren in de rechterkant van zijn rug (ook weer zo'n groep die behoorlijk vast heeft gezeten en nog steeds een beetje) warm worden, dat moest ook, die spieren wil ik juist goed doorbloed hebben. Ook werd hij soepeler in de wendingen. Het resultaat is er dus. Nu nog een blij paard. Hoe? Help. 

Oftewel: wanneer ze binnen 5 meter afstand komt wordt het een absolute draak. Complete antipathie. Het is overigens nog steeds de bedoeling om een keer op cursus te gaan met 'm bij de breida, waar hij ook geboren is, maar er komt steeds wat tussen
)
Hij is goed gemotiveerd