Hoe reageert jouw paard op inhalers/voorbijrijders(paarden)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Hoe reageert jouw paard op inhalers/voorbijrijders(paarden)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 18:10

Hoe reageert jouw paard op paarden die achterop komen en inhalen?
Of paarden die passeren?

Mijn pony kan heel wisselend reageren..
Vandaag was ik lekker het bos in...lekker relaxed...
Keek op een gegeven moment achterom,en ja, 2 ruiters kwamen eraan.
Toevallig ook nog stalgenoten..

Ik ben even stil gaan staan...hen laten passeren. En dat vond meneer niet zo leuk :Y)
Stuiter,stuiter,bok,bok...alsof ik een of andere ontplofpony onder me heb.
Ik wilde er niet achteraan want ik wil niet dat hij eraan gaat kleven.

Maar even afgestapt,gewacht...pony compleet over de zeik.
Nog even gewacht,en toen een stukje ernaast en er weer op. Geen problemen verder,want hij zag ze niet meer..

Hoe/wat doen jullie?
En hoe leer je dit makkelijk aan,ik rijd graag alleen buitenritten maar wil niet dat mijn pony achter anderen aangaat.
Voor de rest is het een dapper ding in zijn eentje :D

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 18:12

Mijn verzorgpaarden willen altijd graag mee, dus die gaan ook stuiteren :P

Normaal kan ik ze dan wel in de hand houden, maar er zijn ook een paar ruiters hier in de buurt die graag in galop voorbij komen en dan wordt het wat moeilijker om ze tegen te houden _-:(

vanLotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 18:13

hier ook wisselend, de ene keer loopt ie relaxed door, de andere keer is het stuiter stuiter :)
Vooral als ze van achteren naderen, dat blieft ie niet. Ik laat 'm meestal even kijken, en dan op gepaste afstand verder.

Reanlm

Re: Hoe reageert jouw paard op inhalers/voorbijrijders(paarden)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 18:14

mijn paard is nog wel jong , maar een maandje terrug vond hij alles echt heel eng . als paarden m inhalen , voorbijreden , tedicht bij m kwamen , toen ging hij of op de ho of op de kletter & toen hebben we eens goed in onze bak geoefend met andere paarden erbij & nu is hij toch braaf ! en intreseerd het m echt niks meer :D

Renza

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 18:18

Eigenlijk reageert ze daar helemaal niet op.

Best fijn hoor, zo'n braaf paard :D

Sammielola13

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 18:22

mijne gaan als een gek staan hinniken en zich gedragen als een of andere patser haa

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 18:27

Paard, fiets, auto of trekker, als iets of iemand Saartje inhaald, brengt dat meteen haar jachtinstinct naar boven en gaat ze meteen 3 keer zo snel als daarvoor :Y)

Ik ben eigenlijk nooit ingehaald door een paard, ik denk dat Saar dan wel zo proberen erachteraan te gaan..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 18:27

mijn ene paard reageert er niet op als we alleen vertrokken zijn en later een passant tegenkomen. Vertrekken we in groep, dan wil ze wel de rest van de tijd bij de groep blijven. Ik kan bijvoorbeeld wel afsplitsen, maar stilstaan en dan de rest latenwegrijden? Dan gaat ze aan de kletter. Maar een andere richting opgaan lukt dus wel.

Mijn verzorgpaard ontploft gewoon. Die moet en zal meegaan, en zeker als ze in draf of galop inhalen en voorbijrazen. tegenliggers is veel minder een probleem.

geen van beide paarden heeft hier problemen mee in de bak, enkel buiten dus.

lx3

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 18:28

De mijne raakt (dat was wel in de bak) helemaal over de zeik, als er eentje vlak langs komt en je hebt de bakrand langs je. *klemrijden dus. Nouja, nu heeft hij dat niet meer. Maar vorig jaar ging hij er telkens vandoor. met 8 tot 10 paarden in 1 bak in de les was ook niet zo'n succes 20x40, dus ben ergens anders gaan lessen. Veel beter!
Wel heb ik nog buiten, als ik ga crossen met de paarden een race zonder rem als er een voorby probeert te komen.
Wat ik je trouwens als tip wil geven.
STAP NOOIT AF.;) Dat was de grootste fout die ik by myn nichtje by haar vorige pony heeft gedaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 18:38

Zou niet weten waarom ik niet af zou stappen.
Op de grond heb ik soms meer controle over hem dan onder het zadel,zeker als hij zichzelf opeens 3 meter groot en breed vindt en wil gaan.
Dan is het net een olifant.
Als ik ernaast sta,heb ik bijna niets in mijn handen,staat ie alleen te piafferen.
Hij wordt er moe van. Ik niet.

silfie35

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 18:41

Anoniem schreef:
Zou niet weten waarom ik niet af zou stappen.
Op de grond heb ik soms meer controle over hem dan onder het zadel,zeker als hij zichzelf opeens 3 meter groot en breed vindt en wil gaan.
Dan is het net een olifant.
Als ik ernaast sta,heb ik bijna niets in mijn handen,staat ie alleen te piafferen.
Hij wordt er moe van. Ik niet.

Mij niet gezien dat ik eraf zou stappen. Al gaat hij aan de kletter en je zit erop, kan je nog ergens heen, als je ernaast staat kan je erachter aan rennen. Ook per paard verschillend denk ik.

wake_up

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 18:44

Als er een fries voorbij komt, of een schimmel, kan mijn pony heel nukkig kijken en even flink dreigen door zn oren naar achter te doen. Andere paarden vind hij ook niet heel fijn als ik met het rijden word ingehaald, maar friesen en schimmels zijn toch wel het grootste probleem := Maar trappen etc. heeft hij nog nooit gedaan, dan denk ik dat iemand het wel heel bont zou moeten maken door zijn/haar paard bijna rechtvoor mijn pony te parkeren, en dan nog blijft houdt mn pony het bij heeeel boos kijken en zwiepen met de staart. :+

edit: dit probleem heb ik eigenlijk alleen in de bak, als ik in draf of galop rij. Met buitenrit vindt meneer alles prima, en als ik rustig stap is het probleem er ook niet. Maar bij friesen is het denk ik vooral het stampende geluid in draf en galop waar hij niet zo relaxet onder blijft :=

xSaarSaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 18:47

Nance wil altijd perse op kop lopen, dus als ze in wordt gehaald wil ze er meteen achteraan om haar neus weer voor de ander te krijgen. :=

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 18:48

bromfiets schreef:
Mijn verzorgpaarden willen altijd graag mee, dus die gaan ook stuiteren :P

Normaal kan ik ze dan wel in de hand houden, maar er zijn ook een paar ruiters hier in de buurt die graag in galop voorbij komen en dan wordt het wat moeilijker om ze tegen te houden _-:(

dat heb ik ook :))
normaal kan ik hem wel redelijk de baas...
maar als ze zonder wat te melden in draf of galop voor bij komen dan gaat het wel mis ja...
maar hij heeft ook voorop gaande drang :+
dus moet zowiezo altijd al voorop lopen :))

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 20:34

Chaggerijnig.. Oortjes naar achteren en ze trekt
ook echt met 'r lippen enzo.

Als ik ernaast loop moet ik oppassen dat ze de anderen
niet aanvliegt :')

cecil

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 20:58

Ik heb vorige week een stress siuatie meegemaakt waarin ik achteraf toch echt spijt heb gehad dat ik niet ben afgestapt |(
Ik had er vanaf bovenop geen controlle meer over.

Dat afstappen verschilt denk ik dus ook echt per situatie

bonnietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 21:50

Boris trekt er in de bak nooit wat van aan.
Als ik buiten aan het rijden ben en er komt een paard van achter dan wordt die wel wat drukker, maar hij is opzich prima in te houden en als het paard uit het zicht is dan is hij weer helemaal rustig.

ismy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 21:56

uhm ik ben diegene die hier het actiefste rijdt :P
gewoon tijdens vrij rijden op de manege kan mevrouw lekker schoppen :o

x_Anouk_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 23:44

Ze reageert niet op andere paarden. Maar soms op de ruiter van ''de inhaler''
Meestel klikken zij, of gebruiken hun zweep en daardoor versnelt ze vaak een pasje. Wel meteen weer terug te rijden.

SlovesA

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 09:36

mijn paaard vind het niet erg maar hij gaat dan wel altijd met zijn hoofd omhoog en maakt zich lang en sterk dus dat is wel heel erg vervelend..

Liiisaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 10:15

Meestal ga ik met mijn vriendin en haar pony naar buiten, want die van mij móet iemand hebben om aan vast te kleven. :+ Als er dan eentje voorbij komt gaat hij de macho uithangen en even laten weten dat dit ZIJN meisje is (hengsten hè :P), maar verder gaat het gewoon heel rustig.

Atalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 12:42

Ingehaald worden nog niet meegemaakt. Paarden die passeren daar maakt ze zich niet al te druk over, ze kan iets gespannen zijn en kijkerig maar loopt wel gewoon door. Ze heeft helemaal geen neiging achter andere paarden aan te gaan, best grappig, ook als ik met iemand samen rijd kan het haar eigenlijk niet schelen als wij een andere kant opgaan, ze kijkt amper op of om.
Toen ik haar echt net had deed ze wel eens moeilijk met de begrazingspaardjes (ijslanders) op de Posbank, ze durfde daar niet langs als ze op het pad stonden. Dan ben ik ook wel eens afgestapt en aan de hand erlangs gelopen, dat werkt bij ons eigenlijk voor alles wat ze niet durft, twee of drie keer doen en dan kan je weer gewoon blijven zitten.

Melvern

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 12:52

Mijn paard is daarin heel fijn. Als ik aan het rijden ben trekt ze zich niets aan van andere paarden wat ze dan ook doen. Gaan ze in de weide ernaast rennen, doet het haar helemaal niets. Maar als we een galopje pakken op de open vlakte wil ze wel echt graag voorop. Als ik anderen tegen kom maakt het niets uit, ze kijkt wel maar daar blijft het bij..

Mijn pony is net zo, die doet ook haar eigen zin. En dat is vooral zichzelf niet te moe maken. Die trekt zich ook niets aan van andere paarden.
En mijn oude pony was levensgevaarlijk daarbij. Die had heel erg de drang om voorop te lopen, was heel neurotisch en liet zich heel gauw opfokken. Als er paarden in de weide gingen rennen deed ze mee en ging ze helemaal door het lint. als er een paard achter haar langs komt galopperen wordt ze druk en gaat ze stuiteren.

Ik stap nooit af als mijn paarden moeilijk doen. Ik ben altijd bang dat ik ze niet vast kan houden en als ik erop zit heb ik meer te vertellen als op de grond.

Evelotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 12:56

mijn pony heeft het niet zo op andere pony's maar zoalng ik zorg dat hij zich op de oefeningen en mij concentreert is er geen probleem :j

Baldi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 15:51

Mijn paard vindt het wel interessant maar hij gaat er niet achter aan en ik krijg ook geen ontplof paard.
Ik heb wel als eerst geoefend in de bak.