Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Michellkuh schreef:Bij zo'n kingekruist of kaakgekruist hoofdstel geeft het geen 'release' . Als je die een keer aanspant, blijft dat aangespannen! Misschien kun je beter een side-pull proberen. Daar is loslaten, ook echt loslaten.
Elanor schreef:Het klinkt mij meer alsof je teveel druk op de teugels hebt gehad. Een kaakgekruist hoofdstel is niet gemaakt om met een constante druk te rijden, maar juist meer voor signaalrijden.
CharlotteMae schreef:Michellkuh schreef:Bij zo'n kingekruist of kaakgekruist hoofdstel geeft het geen 'release' . Als je die een keer aanspant, blijft dat aangespannen! Misschien kun je beter een side-pull proberen. Daar is loslaten, ook echt loslaten.
Waar kan je die kopen?
Bij mijn ruitersportzaak hebben ze die namelijk niet. Alleen de kaakgekruiste.
Citaat:Heb je misschien een aansnoer neusriem?
Die kan je ok als een side pull gebruiken.
Stel dat het bevalt kan je als nog z'n orgineel hoofdstel kopen.
Ik rij zelf ook met gewoon z'n aansnoer neusriem.
http://94.100.118.43/1171450001-1171500 ... _yDMZ.jpeg
http://94.100.122.146/1171450001-117150 ... _9Z73.jpeg
Je kan eventweel ook een gewoon engels neus riem pakken.
Maar zelf vind ik de aansnoer neus riem prettiger.
Omdat dit iets dikker is en wat zachter.
Maar dit schilt denk ook per paard.
Wat je ook kan doen is zelf een sidepull maken.
Ook dit is vrij makelijk en hoeft niet veel te kosten.
Als je in tressen heb laat maar even weten dan leg ik het wel uit.
Elanor schreef:Het klinkt mij meer alsof je teveel druk op de teugels hebt gehad. Een kaakgekruist hoofdstel is niet gemaakt om met een constante druk te rijden, maar juist meer voor signaalrijden.
amsterdam_30 schreef:Met kaakgekruisd is niets mis wat mij betreft.. wel vaak genoeg lucht geven, maar je kunt met bit ook niet constant vasthouden (dan loopt het paard niet ontspannen).
Verder moeten veel paarden even een aantal keren wennen. dat kan wel 10 keer duren.
Vind het dus eigenlijk niet helemaal juist om meteen aan t dressuren te gaan.
Beter zou zijn niets vragen en paar keer uitproberen (in jouw geval stap en draf).
Steeds iets meer gaan vragen en een keer voorzichtig galop proberen na een aantal keren rijden.
Heb hier al meerdere paarden mee gereden en ieder paard bleek uiteindelijk geschikt voor bitloos.
Het ene paard liep er vanaf dag 1 lekkerder op dan met bit (t paard in mijn profiel) en t andere paard heb ik echt langzaam moeten wennen. Daarna vond hij het heerlijk!
Kun je hier iets mee?
Succes!!

. Dan laat je ook ff de teugel los.