hey
ik heb het bitloos rijden ontdekt

ik vind het helemaal fantasties.
alleen nu is mijn stuur weg
dus mijn vraag aan jullie,
hoe sturen jullie??
hoe kan ik opnieuw leren sturen?
Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

sasjhuu schreef:voor de mensen die zonder bit rijden
hey
alleen nu is mijn stuur weg![]()
hoe sturen jullie??
eilleen333 schreef:sasjhuu schreef:voor de mensen die zonder bit rijden
hey
alleen nu is mijn stuur weg![]()
hoe sturen jullie??
Als jij nu helemaal geen stuur meer hebt doe je iets niet goed. Sturen op een paard is veel meer dan aan de teugels trekken. Ik zou mijn paard dan dus eerst beter op de benen en de zit leren reageren.
Mijn paardje liep overigens zo weg met haar bitloze optoming toen. Wat voor optoming gebruik je?
Air schreef:Wat doe je als je een wending wil rijden?
Melissaaaaa schreef:Je moet niet 'hard drukken'. Heb je les?
Qua teugels veranderd er bijna niet. Misschien moet je je pony langzaam laten wennen, eerst mét bit en dan steeds het teugelgebruik wat terugbrengen..? Zoiets?Citaat:als ik met bit rij druk ik ook niet hard, en ja ik heb les van 2 mensen en aventoe van een 3e erbij voor springen
Qua rijden veranderd er idd eigenlijk niets! Melissaaaaa schreef:Citaat:als ik met bit rij druk ik ook niet hard, en ja ik heb les van 2 mensen en aventoe van een 3e erbij voor springen
precies hetzelfde als met bitloos, moet je ook niet hard drukken, dan komt er druk op de neus en op andere plekken bijv. achter de oren (weet niet welke optoming je hebt?) wat ook gevoelig isQua rijden veranderd er idd eigenlijk niets!
sasjhuu schreef:judith370 schreef:Tja eigenlijk is het (bijna) hetzelfde...
Wat voor hoofdstel heb je?
ik heb een gewoon hoofdstel maar inplaats van bit heb ik er een Sidepull neusriem aan zitten
lailapri schreef:als je een wending wilt maken moet het paard eerst gereballanceerd worden dus op de achterhand met een halve ophouding (vanuit buikspieren en indien nodig hand/been) Dan draai je met het paard mee in het verloop van de wending en vervolgens gaan als het goed is je armen ook mee. Valt je paard op het binnenvoorbeen kan die de wending niet netjes doorkomen, zeker niet als je ook nog op dat been gaat zitten en hem erop trekt door aan je binnen teugel te trekken. Dan is er geen ruimte meer voor het binnenachterbeen om onder het lichaam geplaatst te worden en is de balans weg, iets wat erg belangrijk is, voor welke oefening dan ook. Als je paard teveel op binnenvoor valt kun jij met je gedachten bij de achter benen blijven en met je zit iets meer op het buitenachterbeen zitten, zonder te hangen oid.
Finnean schreef:huh? Je stuurt toch door je zit, je buitenbeen en je buitenteugel tegen de hals?! Toch niet met je binnenteugel?