Slof, thiedeman of martingaal?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xXxXsasxXxX

Slof, thiedeman of martingaal?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-11 11:08

Ik heb een vraagje..
Over 5 weken komt er een nieuw paard bij ons te staan, ik wil hem dan weer gaan oppakken met rijden.
Hij kan het soms wat spannend vinden, en hij komt dan dus op nieuw terrein te staan, waar geluiden zijn wat hij totaal niet gewend is.
Hij heeft er dan nog wel is een handje van om zijn hoofd omhoog te doen, en wat harder te gaan dan wat jij eigenlijk wil.
Als hij dit doet is de rem en het stuur soms ver te zoeken.
Ik wil nog even afwachten hoe hij reageerd bij ons, en hij krijgt eerst lang de tijd om aan alles te wennen, maar stel dat hij het wel spannend vindt, en dus zijn hoofd telkens omhoog gooit, dan hang ik er liever wel even tijdelijk een hulpteugel aan.
Maar wat is dan het handigst om om te doen?
Ik heb overigens ervaring met een slof, ik reed dit paard in het begin ook met een slof.
Bij een slof kan je natuurlijk zelf bepalen hoe strak je hem doet..
Over het algemeen is het al voldoende als hij er gewoon om hangt, en hij hangt gewoon los, dan doet hij het vaak al niet.
(Het is dus niet zo dat ik hem door middel van die slof naar beneden trek)
Maar dan heb je natuurlijk wel weer extra teugels vast..
Een thiedeman vind ik eigenlijk een beetje streng, omdat hij dan min of meer in een houding 'getrokken' wordt..
Een martingaal heeft toch eigenlijk hetzelfde effect als een thiedeman? Alleen dan minder streng?

Wat zouden jullie er om hangen?
Het is absoluut niet voor altijd! Maar alleen als ik merk dat hij het erg spannend vindt. Dit is waarschijnlijk alleen in het begin, of als ze daar aan het werk zijn.

Babootje

Re: Slof, thiedeman of martingaal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 11:14

Thiedeman vind ik nog het minst schadelijk. Je kunt daarbij ook overigens zelf bepalen hoe strak je hem zet en heeft geen inwerking als jij niet inwerkt. Voordeel is (stel dat je eraf ketst) je paard niet verstrikt kan raken in zo'n lange teugel als een slof.
Een martingaal vind ik zelf nooit zo fijn omdat dat de teugelvoering belemmert.

shirleyp
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 11:16

Je beseft dat je nu een probleem aan het oplossen bent dat er misschien nooit gaat komen? Daarnaast moet je dit fictieve probleem toch echt rijtechnisch oplossen, niet met een hulpteugel.

Een martingaal lijkt mij het vriendelijkst. Die werkt alleen in als het paard het hoofd zo hoog draagt dat je niets meer kunt. Een slof vind ik geen optie. Als je je nu al druk maakt om het probleem vind je de ritjes vast spannend en ben je snel geneigd om de boel toch iets strakker te pakken dan nodig. En wat je zelf ook al zegt, al dat gedoe met die teugels is niet fijn. Succes!

Een martingaal belemmert de teugelvoering alleen wanneer het paard het hoofd hoog houdt, het is juist de bedoeling dat hij dat met een martingaal niet doet. Dus dat vind ik een ondergeschikt argument.

Jasmijn76

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 11:17

thiedeman... zelf heb ik er eentje om buiten te rijden..schat van een fjord zet zn nek erop en dan is die niet meer te houden, met thiedeman kan dat niet meer...en idd, je kan hem los en wat strakker zetten...veiligheid voor alles!

anjaenrene

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 11:18

Ik zou denk ik ook de Thiedeman prefereren. Mijn merrie doet dit ook en we zijn nu even een paar weekjes met elastiek bezig en dat werkt eigenlijk super. Maar als ze buiten ook haar nek erop blijft zetten ga ik ook een thiedemann gebruiken. Maar wat ik zeg met een paar weken elstiek lukt het je misschien ook?

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 11:20

Ik zou persoonlijk niet op de zaken vooruit lopen.
Begin gewoon eerst is met een Martingaal. En kijk wat ie erop doet.

Een Thiedemann is eigenlijk een soort slofteugel.
Alleen heb je hem niet in je handen maar klik je hem aan de teugel.
Je hebt 3 standen.
Het is belangrijk dat je echt met een slof kán rijden! Anders moet je er niet aan beginnen en zou ik (wanneer dat echt nodig is) voor een Thiedemann gaan.

Maar probeer eerst de ontspanning er is in te rijden. Lekker voorwaarts en dan zien of ie wat neerwaarts komt.

Spruit

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 11:22

Vind een thiedeman niks, paarden gaan dan vaak in een houdinkje lopen en daar zijn ze vaak ook moeilijk weer uit te rijden. Ik zou het zonder proberen, misschien valt het allemaal reuze mee. En als het echt nodig is misschien een martingaal, die werkt alleen in als het paard zijn hoofd echt omhoog gooit. Maar in principe zou je dit gewoon rijtechnisch op kunnen lossen. Gewoon voorwaarts rijden, niet afwachten en lekker aan het werk zetten.

xXxXsasxXxX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-11 11:28

Shirleyp ik snap wat je bedoelt qua dat je het probleem rijtechnisch op moet lossen, en dat weet ik ook. Maar dit is absoluut alleen voor in het begin. En dat is sowieso ook nog niet zeker.
Ik weet hoe hij kan reageren in sommige situaties, en dan is het wel fijner als er even iets omhangt.
Ik vind het totaal niet spannend, ik vertrouw dit paard volledig, alleen ik wil gewoon zo veel mogelijk alles geregeld hebben van te voren. En er over na kunnen denken dat stel het is nodig, wat dan het vriendelijkst is enzovoort.
Voor hetzelfde geld is het dus helemaal niet nodig, maar ik wil voorbereid zijn, vandaar dat ik dit vraag..
Voorlopig stap ik er toch nog niet op, omdat ik hem eerst weer volledig op moet pakken, en ik wil dit rustig aan doen ivm een blessure.

IMJ; ik heb ervaring met een slof. Ik heb dit paard een aantal maanden 4/5 dagen per week gereden, waarvan ik in het begin een slof omgedaan had, omdat hij dus wel is zijn hoofd omhoog wilde doen, waardoor je de controle totaal kwijt was. In de tijd dat ik met slof reed heb ik hulp gehad van de eigenaresse van dit paard. Zij geeft overigens ook les, en ze weet wat ze doet, dus zij heeft mij hier heel goed bij geholpen.

Bedankt voor jullie reacties!

Pentax

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 13:39

Kun je niet de eerste tijd even een paar keer longeren op die 'enge' plekken? Denk echt wel dat het dan reuze mee gaat vallen!
Denk dat het longeren nog meer voor jou gaat helpen dan voor je paardenvriendje, omdat je dan ziet dat je paard zo erg nog niet zal reageren.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 13:42

Ik ga mee met anderen. Het paard moet nog komen, en jij denkt al een een hulpteugel? Omgekeerde wereld als je mij vraagt. Als je denkt dat het dier een probleem ergens mee heeft, ga er dan niet opzitten zonder een goede instructeur erbij, die je kan begeleiden de eerste aantal keren.

ManonL18

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 13:46

Ik zou voor de thiedeman gaan.
Ik heb paar jaar terug ook een paard gereden die contineau zijn hoofd omhoog deed.
Met een thiedeman is dit niet meer mogelijk of in iedergeval niet zo dat het echt vervelend is met het rijden.

thoraklover

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 13:51

Thiedeman= verschrikkelijk... Het helpt voor geen meter, je moet veel druk op de teugels uitvoeren om het wat te laten helpen...

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 13:54

ik zo in dit geval voor een niet te steng afgestelde thiedemann gaan OF een (duitse) stootteugel. Deze bevestig je aan de neusriem, dus werkt ook al niet in op de mond...

Een gewone martingaal vind ik persoonlijk niet fijn, mijn paard slaat soms ook het hoofd omhoog, alleen is zij op zo'n moment een doordrammer, dat ik nog steeds geen stuur heb omdat er een hoek in m'n teugels zit.

Ik vraag me af hoe jij een thiedeman afsteld thoraklover?

Pentax

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 13:55

Oja, zorg dat je je teugel op maat hebt, dat kan al een hoop oplossen.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 14:14

thoraklover schreef:
Thiedeman= verschrikkelijk... Het helpt voor geen meter, je moet veel druk op de teugels uitvoeren om het wat te laten helpen...

Dan was mogelijk je Thiedemann een gaatje te lang want dat hoort niet! (Op advies van mijn instructeur heb ik er is een poosje mee gereden. Voor die van mij was een ponymaat te kort en een full te lang. Heb dus een full wat in laten korten.)

thoraklover

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 14:29

petitparis schreef:
ik zo in dit geval voor een niet te steng afgestelde thiedemann gaan OF een (duitse) stootteugel. Deze bevestig je aan de neusriem, dus werkt ook al niet in op de mond...

Een gewone martingaal vind ik persoonlijk niet fijn, mijn paard slaat soms ook het hoofd omhoog, alleen is zij op zo'n moment een doordrammer, dat ik nog steeds geen stuur heb omdat er een hoek in m'n teugels zit.

Ik vraag me af hoe jij een thiedeman afsteld thoraklover?

Op z'n strakst.. Fjord heeft vrij korte nek dus op advies van verkoopster een maat pony genomen, maar hij werkt voor geen meter...

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 14:30

Waarvoor heb je hem precies gekocht als ik vragen mag?
Dan past ie wrs toch niet hoor.. of je doet hem niet goed? Of je verwacht wat anders van de werking? Misschien kan iemand met ervaring (instructrice, stalgenoot) je er even mee helpen?

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 14:33

@ thoraklover: ik vind dat wel vreemd, ik kan mijn thiedeman zo kort instellen dat hij continue inwerkt zelfs al loopt mijn pony op de juiste hoogte met z'n neus en mijn teugels in een boogje getrokken worden... misschien nog gaatjes bijknippen aan de singellus...

ow heb gemerkt als ik google op stootteugel dat deze tegenwoordig toch aan het bit bevestigd wordt... Maar ik heb een boek waarin staat dat het aan de neusriem bevestigd werd. dus je kan kiezen...

xXxXsasxXxX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-11 15:01

Bedankt voor jullie reacties allemaal!
Het is niet zo dat ik er op ga wachten totdat hij dit doet, maar ik weet gewoon hoe hij is.
Ik heb hier verder ook geen problemen mee, maar wat ik hiervoor al zei, ik wilde gewoon weten wat voor werking het nou allemaal precies had, en wat jullie zouden gebruiken.
Nogmaals: Ik wil het liever niet gebruiken, en grote kans dat het ook niet hoeft.
Maar ik wil gewoon weten wat nou precies het verschil is, en jullie ervaringen.
Dit heeft niet alleen betrekking op dit paard, maar gewoon in het algemeen.
Je ziet zo vaak dat mensen hulpteugels eraan hangen, maar ik vroeg mij dus gewoon af wat nou precies het verschil was. Misschien was ik niet helemaal duidelijk in de 'OP'.

thoraklover

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 15:10

IMJ schreef:
Waarvoor heb je hem precies gekocht als ik vragen mag?
Dan past ie wrs toch niet hoor.. of je doet hem niet goed? Of je verwacht wat anders van de werking? Misschien kan iemand met ervaring (instructrice, stalgenoot) je er even mee helpen?

Op aanraden van mijn vorige instructeur.. Omdat ie met z'n koppie niet wou meewerken met aan de teugel rijden.. Gebruik dat ding al lang niet meer hoor, ik rij niet meer zoals toen... (was zo'n instructeur die vond dat het paard in de krul moest lopen, ik was toen nog zo onnozel om daar in mee te gaan..) Hoe kort je dat ding in dan? :=

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 15:13

Tja.. paard moet wel op de juiste manier 'in de krul' en niet door 'm erin te trekken natuurlijk :D
Onder bij de singellus. Daar kan je gaatjes bij prikken.
Ik heb 'm destijds laten inkorten bij de delen die je door de bitringen haalt (de 2 vertakkingen zeg maar).

Zou 'm persoonlijk bij je fjordje ook niet meer gebruiken als je dat niet nodig vindt al helemaal niet!

thoraklover

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 15:15

Dan past het niet meer om z'n nek (hij heeft echt een speknek..). Ik gebruik dat ding voorlopig ook niet meer hoor.. Zolang ik niet meer intensief rij.

Eleven

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 15:16

Pentax schreef:
Kun je niet de eerste tijd even een paar keer longeren op die 'enge' plekken? Denk echt wel dat het dan reuze mee gaat vallen!
Denk dat het longeren nog meer voor jou gaat helpen dan voor je paardenvriendje, omdat je dan ziet dat je paard zo erg nog niet zal reageren.

Je hebt altijd van die paarden die 'overal' bakkabouters blijven zien ;).
Persoonlijk zou ik voor een martingaal gaan. Meest vriendelijk qua bewegingsruimte van het hoofd van het paard.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 15:23

thoraklover schreef:
Dan past het niet meer om z'n nek (hij heeft echt een speknek..). Ik gebruik dat ding voorlopig ook niet meer hoor.. Zolang ik niet meer intensief rij.

als je bij de singellus gaatjes bijprikt, dan verandert alleen de lengte van aan de singel tot aan de gespen...
de lus rond de hals moet normaal gezien hetzelfde blijven...

thoraklover

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 16:33

Oke :j bedankt :)