Dressuurmatige springoefeningen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Cowgirltjuh

Dressuurmatige springoefeningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-11 10:46

Hoi bokkers,

Ik rijd regelmatig jumping maar met mijn 6jarige loop ik wel eens tegen problemen aan.
Ze kan namelijk heel heet worden en doet dan vanalles..
In de bochten wilt ze nogal op haar voorhand duiken, niet recht onder mij blijven en iets te veel doorrennen.

Weten jullie hier oefeningen voor?

Zelf dat ik aan een lijntjes maar wat voor lijntjes?
Of aan achtjes springen, maar ik weet het niet zo goed, en kan dus graag jullie hulp gebruiken.

Groetjes

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 10:50

Pak dit met je instructeur op!

Je kunt in-uitjes springen, dubbel op meerdere gallopsprongen en tussen beiden halthouden

UMayDream

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 10:51

Misschien op de volte aan de longe springen :) Of balkjes lopen aan de longe? Of als ze te snel op een hindernis af gaat, gewoon afwenden of halthouden?

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 10:53

UMayDream schreef:
Misschien op de volte aan de longe springen :) Of balkjes lopen aan de longe? Of als ze te snel op een hindernis af gaat, gewoon afwenden of halthouden?

Euh en dan? Net zo lang doorgaan en hopen dat ie moe wordt? :Y)

UMayDream

Re: Dressuurmatige springoefeningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 10:55

Nee, als ie het goed doet stoppen en belonen ;)

Cowgirltjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-11 10:55

PercyLeen: ik heb geen instructeur maar mijn schoonvader helpt mij constant,
wij oefenen regelmatig in uitjes en dubbels op meerdere galopsprongen maar ik ben er zeker van dat er nog veel meer mogelijkheden zijn om mijn merrie controleerbaarder te rijden, en wij hebben wel een paar ideen maar we zouden graag nog meer dingen weten!

UMayDream

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 10:57

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 10:58

Kijk dan eens of je een paar keer met een ervaren springinstructeur aan de slag kan. Die heeft misschien ook net een andere kijk op de dingen en ziet net andere dingen dan je schoonvader waardoor je weer een stap verder komt.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 11:08

Instructie nemen. Voor het springen moet je ook een goede dressuurbasis hebben. In de zin dat je je paard v.w.b. het tempo goed kunt controleren.
Als je toch zelf iets wilt doen zou je een sprongetje of inuitje kunnen zetten over de breedte van de bak zodat je kunt afstoppen op de bakwand als hij na de sprong te hard gaat. Is hij voor de sprong al oncontroleerbaar dan niet springen halthouden of erlangs net zo lang tot hij weer te controleren is.

Cowgirltjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-11 11:12

Falona dat zou ik graag willen, maar de goeie instructeurs hier in de buurt kosten 100 euro of meer per uur, en helaas kan ik dat niet verwachten van mijn schoonvader, en heb ik er zelf het geld niet voor.
Dankje voor de tip UMayDream!

Ik heb instructie in die zin dat mijn schoonvader mij altijd helpt, echter zoeken we nog betere/andere oefeningen.
De dressuurbasis is in orde, dan wordt ze helemaal niet zo heet.
Bovendien is ze niet echt oncontroleerbaar, ze is gewoon onstuimig.

Als je wilt kan ik een videotje plaatsen.

UMayDream

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 11:14

Misschien dat er op www.sporthorses.nl een goede instructeur/instructrice bij jou in de buurt staat?
Ben benieuwd naar een filmpje :)

Cowgirltjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-11 11:24

Dit is van vorige week, hier zie je goed dat ik af en toe mis kom omdat zij nogal onstuimig reageert, zoals je ziet zit het probleem voornamelijk in de bochten.
En het aanhouden van een constant tempo is ook een probleem, de ene keer stormt ze vooruit, de andere keer wacht ze veel te braaf.

Wessel2004

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 11:25

Je kunt heel veel dressuurmatige springoefeningetjes doen hoor. Leg een paar balkjes neer en ga hier achtjes over rijden. Dus over de balkjes rijden dan een klein stukje rechtdoor en dan linksaf, dan weer aanrijden en hetzelfde en dan rechtsaf. Dan moet je dus iedere keer je paard de andere kant op stellen en rechtmaken.
Je kunt ook twee balken een eind uit elkaar leggen en dan eroverheen galopperen, probeer dan je paard zo recht mogelijk te houden. De ene keer rijd je dan zoveel mogelijk galopsprongen tussen de balken en de volgende keer verruim je weer, zodat er weer minder galopsprongen tussen passen.
En je kunt ook veen kleine voltes rijden zodat je paard sterker wordt op de achterhand.

UMayDream

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 11:28

Ik hoor ook heel veel lawaai op de achtergrond, misschien wordt ze daar nerveus van? Of doet ze het thuis ook?

Cowgirltjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-11 11:30

Thuis veel minder, maar ze doet het vaak bij het oefenen hoor.. Ze is gewoon een beetje een stresskonijn. Misschien moet ik eens een oornetje in doen, maar ik weet niet of dit veel verschil maakt.

Dankje Wessel voor de tips!

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 11:30

Welke regio zit je als ik vragen mag? Wij hebben hier in de regio (bijna) alle grote jongens zitten en die vragen nog niet eens 100eur per uur hoor ;)

UMayDream

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 11:32

Cowgirltjuh schreef:
Thuis veel minder, maar ze doet het vaak bij het oefenen hoor.. Ze is gewoon een beetje een stresskonijn. Misschien moet ik eens een oornetje in doen, maar ik weet niet of dit veel verschil maakt.

Dankje Wessel voor de tips!

Misschien dat je indd een x een oornetje kan proberen, kijken of het verschil maakt :)

Cowgirltjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-11 11:37

Belgisch Limburg, maar Nederlands limburg is mij ook goed.
Iedereen die hier er echt verstand van heeft kost dat echt..

Dee_Es

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 11:38

Mij valt het op dat je paard veel met buitenstelling door de bocht gaat. Daardoor valt ze naar binnen en zit je niet meer op de juiste lijn voor de volgende hindernis. Hierdoor ziet het er allemaal wat slordig en onrustig uit. Probeer netjes stelling naar binnen te vragen in de bochten. Met je binnenbeen kan je dan voorkomen dat ze naar binnen valt.

Cowgirltjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-11 11:40

Ja dat doe ik bewust, want met binnenstelling loopt ze me altijd over de schouder weg, en als ik dan met mijn been corrigeer wordt ze nog onstuimiger, maar ik zal hier thuis harder op oefenen! Bedankt!

Dee_Es

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 11:47

Nog eens gekeken. Het lijkt vooral alsof ze haar kont eruit gooit. Misschien toch iets meer buitenteugel en dan je buitenbeen net achter de singel?
We hebben eens een topic gehad op bokt met allemaal dressuurmatige springoefeningen. Ik ben alleen niet zo goed in zoeken maar misschien kan iemand anders hem terug vinden. Daar zijn echt heel veel tips in te vinden.

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 12:03

Cowgirltjuh schreef:
Belgisch Limburg, maar Nederlands limburg is mij ook goed.
Iedereen die hier er echt verstand van heeft kost dat echt..

Heb je weleens geiinformeerd? Ik ken veel internationale springruiters en die vragen dat echt niet hoor. Die vragen max. 60eur per uur. En als jij serieus verder wil in de springsport zul je toch moeten investeren. Daarbij heb je ook genoeg instructeurs die landelijk rijden maar wel verstand van zaken hebben en daar betaal je stukken minder. Wij kunnen je vanaf ons computerschermpje niet helpen. Mijn paard was in het begin ook wat onrustig op de sprong maar dat lag niet aan hem maar aan mij. Ik heb van mijn instructeur destijds moeten aanrijden vanuit de verlichte zit (!) na 2x werd ie rustig en kon ik heel fijn ritme houden. Wat bleek nou, ik begon zelf te knijpen voor de sprong! Dus nogmaals zoek iemand die ook kritisch naar jou kijkt!

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 12:10

Het hoeft inderdaad geen hoogleraar in de springsport te zijn, soms is alleen een andere kijk al voldoende. Verandering van spijs doet eten ;)
En soms moet je gewoon investeren.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 12:57

Ik heb het filmpje bekeken en je mist echt heel wat dressuurbasis. Het op de lange zijde versnellen (ergens in het midden) lijkt niet van jou te zijn en ook al voelt het voor jou dan misschien niet zo: eigenlijk is ze dan daar al niet onder controle (loopt ze eigenlijk al met jouw weg) en zou je daar al moeten ingrijpen. Jij noemt het onstuimig; ik noem het geen controle.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 13:04

Wat Babootje zegt, is ook mijn gedachte. Ik zou thuis eerst eens gewoon aan de echte dressuurbasis werken. Nog niet eens met hindernissen erbij. Gewoon stap, draf, galop goed onder controle, af kunnen wenden, voltes kunnen rijden in alle gangen. Schakelen in de alle gangen, en terugrijden en vooruitrijden als JIJ het wilt, niet omdat je paard het doet. Gaat hij toch zijn eigen gangetje, op de volte zetten, en weer op jouw hulpen krijgen. Pas als dit goed gaat, aan een hindernisje gaan denken.