Ik zit een beetje met een vraagje, ik rijd voornamelijk bitloos en heb een boomloos zadel (Barefoot Cheyenne).
Zelf rijd ik vrijwel altijd zonder zadel en ik merk ook dat als ik hem iets ronder wil laten lopen en vanuit de achterhand de ontspanning mag komen, dat dit ook redelijk makkelijk lukt.
Het is een kwestie van vooruit rijden, teugels in een halfslappe boog en meneer pakt de ontspanning zo aan, en loopt netjes op de loodlijn.
Nu komt het... Als ik m'n zadel erop leg (ligt helemaal perfect) en ik stap op hem, dan voelt die meteen minder ontspannen aan, hij loopt met hele lange teugel met zijn neusje over de grond, dus totale ontspanning, maar zodra ik de teugels half oppak, gaat zijn neusje de lucht in en drukt die zijn rug weg, waardoor ik ook niet meer lekker mijn zit kan vinden.
Als ik daarna het zadel eraf haal en er zonder zadel opga is die wel weer nageeflijk, ontspannen rond met halfopgepakte teugels.
Nu is mijn vraag, zou Alwin liever willen dat ik op zijn rug zit zonder zadel zodat die mijn lichaamshouding helemaal begrijpen kan en alle drukjes en kneepjes dat die die kan toepassen? Dat als ik het zadel opheb, dat die alleen maar mijn kuiten nog voelt en daardoor in spanning schiet, omdat die heel mijn lichaam wilt kunnen voelen en begrijpen?
Er is trouwens geen 1 persoon die zonder zadel op hem kan rijden, zonder dat die eraf vliegt, hij pikt niemand zonder zadel op zijn rug... enkel ik kan er zo opspringen.
En met zadel kunnen andere mensen er wel gewoon op (al laat ik nooit iemand op hem rijden, alleen uitstappen soms) en dan zie je ook die gespannenheid in zijn koppie.
Kan het zo zijn dat Alwin en ik elkaar zo erg aanvoelen, dat als ik het zadel erop leg, dat dat een blokkade is tussen ons, dat we daardoor beiden gespannen raken?
Ik zit hier een beetje mee, niet dat ik het erg vind om zonder zadel te rijden ofzo, dat vind ik juist veel fijner, dan ben ik helemaal 1 met m'n paard

Liefs Gaby