Het wijken wil maar niet lukken.. Wie heeft er tips?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Kyarahh

Het wijken wil maar niet lukken.. Wie heeft er tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-11 17:31

Ik ben met Abel pas L1 gestart, maar het wijken wil maar niet lukken. Niet dat hij het helemaal niet doet, maar hij neemt zijn achterhand niet goed mee, waardoor ik telkens 4en heb voor het wijken. Weet er iemand hoe ik hem zijn achterhand beter mee kan laten nemen?

Alvast bedankt! :)

Origineel

Re: Het wijken wil maar niet lukken.. Wie heeft er tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 17:34

ik lees ook even bij, misschien dat er handige wijktips komen :)!

Una

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 17:36

Heb je les ? Die kan dan precies zien waar het misgaat en een oplossing vinden.

lovemario

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 17:39

hele overdreven hulpen geven als het ware. buiten hand sluiten, binnenhand kneden, en je binnenbeen goed aandieuwen. zo heb ik het geleerd :)
succes

Kyarahh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-11 17:39

Ik heb wel les, maar mijn instructrice zegt dat ik hem met mijn zweepje bij moet drijven van achter, maar ik kan in de proef niet even mijn zweepje in de andere hand pakken (dus als ik bijv. in de rechterhand mijn zweep heb, dan wil hij niet naar rechts wijken en andersom..)

M_Vainqueur

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 17:39

Eerst het rechtrichten bevestigen. Daarna de eenzijdige kuitdruk bevestigen en dan pas gaan wijken.

Spruit

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 17:40

Tja, lastig te zeggen zonder een beeld. Maar een veelgemaakte fout bij het wijken is veel te veel stelling vragen, waardoor het paard over de buitenschouder valt en de achterhand niet meeneemt. Lichte stelling is voldoende. Ik weet niet of dit ook op jou van toepassing is natuurlijk..

liekemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 17:42

Ik probeer dan buitenhand meer te begrenzen wanneer het paard te veel stelling heeft (dan valt ie alleen maar naar buiten)
en ook binnenbeen iets meer naar achter wil soms helpen.
Soms achter het been nog even friemelen met een zweepje.
Ook probeer ik bij een groen paard voor de eerste keren op het juisten moment meer met mn gewicht naar buiten te hangen zodat ze het beter begrijpen waar je heen wilt. Let wel, dit is alleen voor het aanleren, niet om het wijken op de juiste manier tijdens een proef uit te voeren.. :+

_Steph_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 20:42

Ik kreeg de tip mijn paard eerst goed recht te stellen, dan een eerste ophouding geven om aan te geven welke kant je straks op wil gaan en daarna de hulpen geven dat je gaat wijken. Het hielp bij mij erg goed!

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 20:50

lovemario schreef:
hele overdreven hulpen geven als het ware. buiten hand sluiten, binnenhand kneden, en je binnenbeen goed aandieuwen. zo heb ik het geleerd :)
succes

Ik schrik hiervan!
Rijden doe je vanuit je zit zo ook wijken. niet door overdreven hulpen, kneden en nog harder aanduwen. Het is duidelijk dat zowel bij ruiter als pony een stukje basis mist, daar moeten ze naar terug olv een passende instructrice die problemen kan oplossen ipv verleggen.

lovemario

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 20:54

lailapri schreef:
lovemario schreef:
succes

Ik schrik hiervan!
Rijden doe je vanuit je zit zo ook wijken. niet door overdreven hulpen, kneden en nog harder aanduwen. Het is duidelijk dat zowel bij ruiter als pony een stukje basis mist, daar moeten ze naar terug olv een passende instructrice die problemen kan oplossen ipv verleggen.

tja sorry, zo heb ik dit geleerd, van verschilldende instructeurs, dit ik weet niet beter.

charmaine90

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 20:56

Je moet erop letten dat je niet te veel stelling aanneemt.
En met je buitenteugel begrenzen...

Zo houdt hij zijn achterhand erbij.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 20:58

Op het moment dat je grotere hulpen gaat geven raak je nogmeer de balans kwijt en dwing je het paard helemaal jou probleem op te lossen.

lovemario

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 21:00

ow naja dat zou kunnen.
oke, je raakt inderdad iets je balans kwijt, maar de paarden die ik rij en heb gereden reageerder heel positief hierop.

later probeer je de hulpen kleiner te maken

maar bij grotere hulpen bedoel ik niet aantrekken en flink aanschoppen.

arizonagreen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 21:03

Trainen, trainen, trainen, met je zweepje kleine tikjes bijgeven, zodat je paard niet 'vergeet' zn achterhand ook mee te nemen, en dan uiteindelijk zit het er zover in dat je het zweepje nietmeer nodig hebt!

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 21:05

Je rijdt op de hoefslag, wendt af bij A.
Rijdt met een RECHT paard een stukje rechtdoor, dan pas ga je eenzijdige druk geven met je been
en duw je je paard opzij.
Ondertussen begrens je met je buitenteugel, van je binnenteugel blijf je zoveel mogelijk af.
Als je teveel aan je binnenteugel zit, loopt paard weg over zijn buitenschouder.
Het is dan makkelijker met minder stelling te wijken dan met meer stelling.

Snapt jouw paard in de lessen het wijken wel? Of ook nog niet helemaal? IN het laatste geval is het natuurlijk logisch dat het tijdens proefjes nog niet zo goed gaat.
Als je stapt kan je dan wel heel netjes wijken of ook niet?
Snapt jouw paard je hulpen van opzij gaan?
kan jouw paard wijken met andere mensen, dus kan het paard het wel goed, maar heb jij problemen met de goede hulpen? (weet niet wat je paard wel of niet allemaal kan).

lovebelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 21:53

Ik weet niet of het al vermeld is hoor, maar hier mijn tips.

1. Neem wat druk op je buitenhand en plaats beide handen naar de kant die je op wilt.
2. leg je binnenbeen wat achteren en drijf goed & duidelijk aan.
3. Ga zelf wat meer naar de hoefslag toe zitten, een paard wil graag ónder je lopen.
4. Als hij niet reageerd neem je een zweepje mee en geef je een klein tikje.

Neem in het begin met 1 pasje al genoegen, hij hoeft nog geen 5 meter de eerste keer,
en ook nog niet helemaal zoals Adelinde Cornelissen. Als hij zn binnen voorbeen iets over
zn buitenvoorbeen plaatst is dit al heel goed. Belonen en weer proberen. Steeds een stapje
verder.

Aan de hand beginnen kan ook makkelijk zijn. Je zit dan niet in de weg óp je paard en je
kan toch de hulpen geven. (niet de beenhulpen maar je kan het wel aanleren...)

Succes!

CharlotteMae

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 22:53

Zoals al veel is gezegd is de buitenteugel belangrijk met het meenemen van de achterhand.
Met alleen druk van de been, loopt je paard weg over de schouder. Met de buitenteugel eraan houden, stel je 'm recht en neem je de achterhand mee.

ponydony

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 23:08

Mijn dochter is het nu ook aan het leren.
Op de les waar men heel veel ervaring heeft met het leren van jonge kinderen heeft men een hele simpele manier gevonden die ook bijna niet mis kan gaan.
( let wel het is om het begin te leren en daarna kun je het gaan verfijnen)
Eerst leren goed recht af te wenden dus zonder uitzwaai in de wending.
Als dit goed lukt ga je afwenden en de stelling die je dan al hebt ga je de gehele middenlijn vasthouden( dus niet rechtstellen)
de laatste stap is als je dan je pony of paard dit kunt laten doen dan pas mag je met het been mee gaan drijven naar de richting waar je naar toe wilt wijken ( dus als de stelling links is drijf je met het rechterbeen)
Let wel ga het met kleine stukjes doen en rijd rechtuit zodra je merkt dat je de stelling begint te verliezen, als de pony of paard niet genoeg reageert op het been dan wil een klein tikje ook wel helpen. het is echt de bedoeling dat je de stelling behoud!!!
neem genoegen met een klein stukje goed en ga niet teveel ineens opzij.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 00:41

je geeft het hier zelf al aan, als je je zweepje niet hebt reaggert hij niet, dus is je paardje niet aan het been, dus eerst je paardje aan de hulpen zetten.
Dit wil dus zeggen gevoelig maken voor lichte kuitdruk.
Ieder paard kan dat leren, je moet er alleen je werk van maken.
En bij het aanleren van wijken , er zeker ook op letten dat je het buitenbeen dat wakend en begrenzend aanwezig zou moeten zijn, in eerste instantie net zo gebruikt, doe dat buitenbeen even volledig weg van het paard zo heeft het paard ook meer vrijheid om te kunnen wijken.
De meesten begrenzen onwetend net iets te veel, waardoor het paard geen kant meer uitkan, en dus zeker ook niet zal gaan wijken.

p_a schreef:
Ik heb wel les, maar mijn instructrice zegt dat ik hem met mijn zweepje bij moet drijven van achter, maar ik kan in de proef niet even mijn zweepje in de andere hand pakken (dus als ik bijv. in de rechterhand mijn zweep heb, dan wil hij niet naar rechts wijken en andersom..)

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 01:58

Ik begin het aanleren van wijken altijd vanaf de binnenhoefslag. Eerst een paar rondjes op de binnenhoefslag, een voltetje op de binnenhoefslag en dan eens voorwaarts-zijwaarts. Dan hoeven ze maar een paar stapjes, maar bij het aanleren gaat het om het idee en het gevoel, zowel bij ruiter als bij paard.

Eerst moet het paard rechtuit kunnen lopen over de binnenhoefslag, zonder steun te zoeken aan de bakrand. En dat in alle gangen, en alle basisoefeningen vanaf de binnenhoefslag kunnen uitvoeren.

Als zowel ruiter als paard zover zijn dat ze probleemloos kunnen schakelen tussen hoefslag en binnenhoefslag, dan gaan we denken aan wijken.

En als we dan zover zijn, dan laat ik het de ruiter met het paard eerst een paar passen rechtuit lopen op de binnenhoefslag, en dan laat ik eens voorzichtig kijken hoe het gaat als de ruiter het paard naar de gewone hoefslag "drukt". Dat alles op zit en been, de teugels zijn er alleen ter begrenzing zodat het paard niet over de schouder wegloopt of andere fratsen uithaalt. Ik laat niet kneden in teugels of zo. Wel laat ik de ruiter even een kleine ophouding maken voor het inzetten van het wijken, om het paard alert te maken op dat er een andere oefening gevraagd gaat worden.

Pas als het paard netjes van de binnenhoefslag naar de gewone hoefslag kan wijken gaan we het uitbreiden, dus vanaf de 3e hoefslag naar de hoefslag, en zo steeds, voorzichtig, verder richting de middellijn.

Ook laat ik in de training vaak wijken vanaf de gewone hoefslag naar de binnenhoefslag (en later naar de A-C- lijn). Ook vind ik het wel eens leuk om te wijken tot de binnenhoefslag en daar verder te gaan. Ik oefen voor de lol wel eens een B-proef helemaal verreden vanuit de binnenhoefslag. Is een geweldige trainingsmethode in mijn ogen. Het laat alle pijnpunten zien die je met een bakrand nog kan verdoezelen want alles komt aan op de ruiter en de combinatie die die vormt met het paard. En sommige ruiters die in het M of in het Z1 zitten vinden dat op die manier nog gruwelijk lastig. Ze kunnen immers geen moment verslappen of het paard loopt alweer op de gewone hoefslag. Ondanks dat ik echt basisinstructeur ben en in principe opleid tot B/ L1- nivo zijn er ook M/ Z-amazones die af en toe een lesje van mij willen meepakken. Omdat ik veel vanuit de binnenhoefslag werk. En dus verlang dat ze onafhankelijk van de bakrand rijden. Ook zet ik wel eens een rechthoek uit in een weiland, waar de bordjes de enige aanduiding zijn. En dan vanaf de binnenhoefslag werken, dat vinden echt heel veel mensen gruwelijk moeilijk. En dat is het ook! Maar het is wel heel erg leerzaam en heel goed in het kweken van vertrouwen van het paard in de ruiter en andersom.

Ik heb trouwens een voorkeur om eerst het schoudervoor te oefenen, voordat ik begin met wijken. Zodat de houding die het paard dient aan te nemen niet compleet vreemd en nieuw is en de combinatie nog steun kan zoeken aan de bakrand. En ook schoudervoor vanaf de binnenhoefslag, met binnenstelling en buitenstelling, maar wel rechtuit. Geen schouder-binnenwaards, dat is teveel stelling. Maar dat het paard leert dat hij de binnenschouder ook iets zijwaards kan plaatsen ten opzichte van z'n achterlijf en dus een lichte buiging in z'n lichaam aanleert. Dat ie op 3 sporen kan lopen, op commando en op elke gewenste plaats. Dan kom je met het wijken zelden nog in de problemen. En verder doorgeborduurd kan je zo het schouderbinnenwaards en de travers/ appuyementen ook aanleren. Dan is het in de proef,die altijd in min of meer fatsoenlijk afgezette omgeving plaatsvind, plotseling een eitje. Maar zover ga ik niet trainen. Als een ruiter de L1 heeft gehaald raad ik ze altijd aan een andere isntructeur te zoeken, eentje die zeker tot het M2 of hoger kan trainen. Want boven het L2 kom ik toch echt tekort en op die manier heeft iemand de tijd om naar een betere instructeur te zoeken.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 08:09

lovebelly schreef:
Ik weet niet of het al vermeld is hoor, maar hier mijn tips.

1. Neem wat druk op je buitenhand en plaats beide handen naar de kant die je op wilt.
Is meer druk nemen nodig of krijg je meer druk doordat je stelling vraagt met je andere hand?
2. leg je binnenbeen wat achteren en drijf goed & duidelijk aan.
Deze stap zou ik nu nog niet benoemen ik zou beginnen dat je met je bekkenhelften waarvan beide voorwaarts meegaan met de beweging, dus een ruiter moet dat eerst kunnen je binnen bekkenhelft schuin naar voor meebeweegt en je buiten bekkenhelft nog vooruit voorwaarts meebeweegt, dan kom je ook gelijk een klein beetje op de andere kant te zitten wat jij in de stap hierna bedoelt
3. Ga zelf wat meer naar de hoefslag toe zitten, een paard wil graag ónder je lopen.
Dan ga je je been erbij betrekken die je bekken volgt en verder mooi om het paard heen afhangt, en dan met name de bovenkant van je kuit in de beweging mee vanuit je bekken
4. Als hij niet reageerd neem je een zweepje mee en geef je een klein tikje.
Eventueel bij zeker weten de juiste hulpen kun je met je zweepje ondersteunen, maar weet wel dat niet alle paarden meteen even schuin voorwaart/zijwaarts kunnen bewegen. Sommige kunnen over een hele lange zijde nog geen halve meter maar hebben dan heel erg hun best gedaan, een ander doet gewoon 10 meter met zijn hoef in zijn neus

Neem in het begin met 1 pasje al genoegen, hij hoeft nog geen 5 meter de eerste keer,
en ook nog niet helemaal zoals Adelinde Cornelissen. Als hij zn binnen voorbeen iets over
zn buitenvoorbeen plaatst is dit al heel goed. Belonen en weer proberen. Steeds een stapje
verder.
_/-\o_
Aan de hand beginnen kan ook makkelijk zijn. Je zit dan niet in de weg óp je paard en je
kan toch de hulpen geven. (niet de beenhulpen maar je kan het wel aanleren...)

Succes!

Anvisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 10:03

Wijken heet ook wel; Wijken voor de eenzijdige kuitdruk.

Je leert het je paard dus eigenlijk al verkeerd aan door een zweep te gebruiken, een zweep is een hulpmiddel en geen middel om oefeningen mee uit te voeren. Het paard moet op een eenzijdige kuitdruk een pasje opzij gaan, daar moet je naar toe trainen en daar kan je de zweep wel als hulpmiddel voor gebruiken maar zorg dat je de zweep alleen gebruikt om jouw hulp van je been te verduidelijken.

Probeer het eerst eens op de kleine volte in stap, het paard zal uit nature zijn achterhand willen uit zwaaien, dus dan hoef jij alleen maar je buitenhand te begrenzen en met je binnenbeen naar je buitenhand toe te rijden. Zorg er wel voor dat je voorwaarts blijft en niet teveel opzij wil gaan, begin altijd met kleine pasjes. Doet ze het goed? Belonen en rechtuit stappen, zo bouw je het langzaamaan op.

Wanneer dit goed gaat en je denkt dat het paard het snapt, bouw je het uit door een grote volte te sluiten en weer te openen dit doe je weer dmv je buitenhand te begrenzen en met je binnenbeen er tegen aan te rijden, ook zorg je met je binnenhand ervoor dat je lichte stelling houdt door je hand iets van de hals te brengen.

Hierna kan je het uitbouwen naar het afwenden toe en gebruik te maken van de aantrekkingskracht van het schot, rijd dan niet helemaal naar de hoefslag maar stel je paard weer recht wanneer je op de binnenhoefslag rijdt.

isverwijderd

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 10:15

Volte vergroten en verkleinen helpt ook wel is. En vooral: Les nemen!

LadyDaily

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 16:57

Mijn pony heb ik het geleerd vanaf de grond.
Heeel overdreven duwen naar de kanten en terwijl je dat doet zeg je ook heel hard OPZIJ (of een woord wat je zelf prettig vind)
Als hij zich opzij laat duwen gelijk belonen! En zo steeds uitgebreider maken.
En als je dan op je pony zit zeg je ook opzij en terwijl je dat doet ook overdreven je hulpen weer geven. Misschien is het dan ook makkelijk dat er iemand op de grond staat zodra het niet lukt dat die gene je helpt.
Voor de rest ga ik mee met wat er allemaal boven mij gezegt is.