Nando is een Haflingerruin van bijna 4 jaar oud, ik heb hem zelf zadelmak gemaakt afgelopen zomer. Hij is sinds eind mei 2010 mijn mooie aanwinst. Het zadelmak maken ging vanzelf zegmaar, hij vond alles wel best. Ik heb hem dus engels ingereden, toen kwam ik in aanraking met het western rijden en dat leek mij ook wel wat voor ons. Nu we een maand of 3 western rijden ga ik erg twijflen en hoop dat jullie mij kunnen helpen met de juiste keuze te maken.
Ik krijg nu een beetje het gevoel dat Nando zijn passen niet goed afmaakt en het allemaal wel best vind zo op zijn gemakkie een jog te lopen. Als ik hem voorwaarts wil laten draven dan gaat dat wel maar zit niet zo lekker in een westernzadel lichtrijden, ik krijg het er van in mijn rug. De galop is nog moeilijk voor Nando, het aanspringen gaat nu al wel een stuk beter maar het rechtuit galoperen is moeilijk, hij schiet alle kanten op en op zijn westerns moet ik hem dus met een hele losse teugel rijden.
Nu heb ik zelf het gevoel dat het engels rijden ons beter af gaat, zijn achterhand is veel actiever en Nando loopt op zich ook veel actiever en stabieler, ook met de galop is het makkelijker als je wat contact hebt met de mond, hetzelfde geldt eigenlijk met draf, hij draaft dan actiever en ik kan lekker lichtrijden.
Ik laat jullie wat foto's zien van het westernrijden van nu en het dressuurmatig rijden van voor het western (hij was toen dus nog maar een aantal maandjes onder het zadel. Nu hoef ik geen kritiek te krijgen over mijn rijkunsten maar wil ik dat jullie kijken naar hoe wij samen aan t werk zijn. Ik ben geen perfecte ruiter en moet nog veel leren maar ons motto is "plezier hebben samen".
hier de foto's
Western nog even zonder goed hoofdstel omdat dat nog niet binnen was.

Engels, net een paar maandjes onder het zadel:

Als jij niet fijn zit in een western zadel kan je paardje ook niet fijn lopen.
Ik zou als ik jou was gewoon weer voor dressuur of vzh zadel gaan. Daar kan je toch ook gewoon western mee rijden?
en dat je teveel zelf aan het (hoe zeg ik dat netjes) klooien bent