ik zie het inrijden niet meer zitten.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

iklieftponys

ik zie het inrijden niet meer zitten.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-11 22:53

hallo,

op dit moment ben ik mijn eigen pony aan het inrijden,
het is absoluut geen makkelijke, en hij doet vaak nogal moeilijk.
daar heb ik niet zo'n problemen mee eigenlijk, de bokken uitzitten enz gaat goed.
We krijgen er (goede, fijne) hulp bij, maar we zijn nu al een maand bezig en we zijn nog niet verder als heel gespannen een klein stukje (vast gehouden) stappen.

zelf heb ik helemaal geen ervaring met inrijden,
ben pas op late leeftijd begonnen met paardrijden.
en ik ben echt bang dat ik hem iets verkeerds aan ga leren,
Ik heb heel lang zitten twijfelen of ik er echt zelf wel aan wilde beginnen,
maar in mijn omgeving zei iedereen dat ik het echt wel kon, en dat ze vinden dat ik heel netjes rijdt voor mijn rijervaring.
Alleen zelf zie ik het echt niet meer zitten....
wat nou? de gene die mij helpt het eerlijk vertellen, ik weet zeker dat ze heel teleurgesteld zou zijn.
maar het ergste probleem: wat dan???
hoe moet het dan wel? want 1 ding is duidelijk: ik wil hem ingereden hebben.
wegbrengen ergens anders naar toe is ook geen optie. (hij is heel slecht behandeld geweest, en vreemde mogen hem echt niet zomaar aanraken.)
verder zou ik eigenlijk niet echt iemand kennen die het wel zou kunnen/willen..

wat zouden jullie doen in deze situatie?
het is een beetje een lang verhaal geworden :o

ohja; als het niet goed staat; verplaats het maar alsjeblieft

minikatje

Re: ik zie het inrijden niet meer zitten.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 22:56

geduld blijven houden.
uitbundig belonen voor elk goed ding en consequent blijven.

sommige paarden doen er wat langer over dan anderen :)

CinTwiZo

Re: ik zie het inrijden niet meer zitten.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 22:59

wegbrengen!!!! of iemand aan huis laten komen.
Het inrijden is het belangrijkste van heel de paaqrdencarriere en moet dus goed gebeuren

iklieftponys

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-11 23:01

CinTwiZo schreef:
wegbrengen!!!! of iemand aan huis laten komen.
Het inrijden is het belangrijkste van heel de paaqrdencarriere en moet dus goed gebeuren

wegbrengen is geen optie...
iemand aan huis laten komen?? Wie..??

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 23:04

Iemand die vaker paarden zadelmak maakt. Het kan zo ontzettend fout gaan! Ga hier niet zelf mee prutsen daar krijg je ongelukken van!

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 23:05

de hulp die je hebt, weten die niet iemand. Waarschijnlijk als de stap, draf en galop en vooral de rem er op zitten dat je het zelf met begeleiding wel weer aandurft.

Nu je er zo tegenaan kijkt is het vind ik een verstandige keuze om niet zelf door te gaan.

Hoe is het werken aan de hand en de longe? Kan je dat zelf en vind het paard daar wel ontspanning in?

Eskimo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 23:06

Er zijn genoeg mensen die (eventueel tegen betaling) langs willen komen om je paard in te rijden, of je willen helpen. Op mp had ik een hele goede gevonden.

stefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 23:08

Waarom is wegbrengen dan geen optie?

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 23:10

Ja, laten doen als je zelf onzeker bent! Toevallig net ergens anders een filmpje gezien.
Best interessant. Misschien past de methode niet bij je maar ik ga 'm toch even plaatsen. Zo zie je dat er meerdere manieren zijn. (Dit is overigens een hele bekende en weet heel goed waar ie meebezig is heb ik me laten vertellen).

maXcomX

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 23:11

Er zijn hele goede video's, die stap voor stap duidelijk uitleggen hoe je, je paard kunt inrijden.
De video's van Buck Brannaman. oa de titels "Colt Breaking" en "Ground Work" zijn erg goed.
Wij rijden al heel lang paarden in, maar soms kan het geen kwaad om even over de grens te kijken.
Dapper van je dat het inrijden zelf onder de knie wilt krijgen. Je leert er ongelofelijk veel van. En die kennis komt ook goed van pas als een ouder paard wat nukkigheden vertoont, die terug te leiden zijn naar de inrijperiode. Zet em op!

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 23:15

IMJ schreef:
Ja, laten doen als je zelf onzeker bent! Toevallig net ergens anders een filmpje gezien.
Best interessant. Misschien past de methode niet bij je maar ik ga 'm toch even plaatsen. Zo zie je dat er meerdere manieren zijn. (Dit is overigens een hele bekende en weet heel goed waar ie meebezig is heb ik me laten vertellen).

verschrikkelijk :(

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 23:16

Alles is een vak. Ook jonge paarden inrijden, zeker als ze een verleden hebben zoals die van jullie. Ik zou er zelf mee stoppen en een professional inschakelen.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 23:18

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 23:22

IMJ schreef:
Maritje1991 schreef:

Ja vind je? Waarom? (Ben gewoon benieuwd hoor ;-))

Omdat dit overdonderen is en geen basis van vertrouwen van waaruit wordt gewerkt. Mensen blijven maar vergeten dat een paard het grootste deel van zijn leven met een ruiter op de rug moeten rondlopen, waarom nemen we dan zo weinig tijd voor een fijne basis? Ik heb nooit bokkende paarden met inrijden, nooit gehad ook. Paarden die zo overdonderd worden lopen de eerste twee weken braaf, dan krijgen ze spierpijn omdat de rugspieren hier totaal niet op voorbereid zijn dmv longewerk en dan gaan ze van de spierpijn bokken en krijgen ze nog op hun donder ook. Dit heb ik al zo vaak gezien bij paarden die zo zadelmak gemaakt zijn. Ik vindt het echt helemaal niks.

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 23:23

Maritje1991 schreef:
IMJ schreef:

Dat ben ik volledig met je eens... Ik heb de video stop gezet...

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 23:26

Ja, dat vond ik ook altijd hoor!
Maar niet ieder paard is gelijk. Het schijnt dus zo te zijn dat deze man (zie de link) juist de moeilijke paarden inrijdt, met zeer goed gevolg en door heel europa heen wordt hij gevraagd..

Tja, ieder z'n methode hoor. Ik plaatste hem ook vooral omdat ik wilde laten zien dat er meerdere methodes zijn. En ja, het past niet bij iedereen, dat mag duidelijk zijn.

Jammer dat je de video stop hebt gezet. Hij is aan het eind rustiger hoor, het paard wordt overigens op een halstertje gereden (maar dat had je zelf wrs ook wel gezien). :)
Laatst bijgewerkt door IMJ op 16-02-11 23:27, in het totaal 1 keer bewerkt

stephanie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 23:26

Maritje1991 schreef:
IMJ schreef:

Inderdaad verschrikkelijk dit is niet hoe je een paard op een vriendelijke manier inrijd! Als ik jou was ts zou ik iemand zoeken die je les kan geven en je zo kan helpen je paard in te rijden, zo heb ik het ook gedaan en is goed bevalle. En op punten dat je bang bent het zelf verkeerd aan te leren kan je dan aan die gene vragen of zij jou paard het aan wil leren. Zo kan je het toch zelf doen met hulp :) succes er mee!

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 23:28

Ik weet niet inhoeverre dat in het filmpje gewoon de reactie is van dat paard of wat er nu buiten beeld gebeurt met die longeer zweep maar een beugelriem/halstertouw om de hals was geen overbodige luxe geweest. Ik denk dat je voor deze methode toch wel echt een ruiter/amazone met lef nodig hebt. Niets iets voor iemand die twijfeld of het uberhaubt wel slim is om zelf in te rijden, dus ik denk niet dat het echt van toepassing is in dit topic.

JJane

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 23:29

Haastige spoed is zelden goed. Neem je tijd. Breng heel veel tijd met je pony door wandelen, evt stukje fietsen, poetsen, voeren e.d. Zo leerd hij dat er met jou aan zijn zijde niks kan gebeuren. Het voordeel is dat hij ook gelijk leerd hoe leuk het buiten kan zijn. Zodat je met je vers ingereden pony niet alleen maar in de bak hoeft. Het probleem is zo groot en moeilijk als dat je het zelf maakt.

maXcomX

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 23:29

IMJ schreef:
Maritje1991 schreef:

Ja vind je? Waarom? (Ben gewoon benieuwd hoor ;-))

Site van deze man: Gert van den Hof:
http://www.stalgertvandenhof.nl/index_ne.html

Nou... Wat ze daar aan het doen zijn weet ik niet, maar veilig is het niet (zowel voor paard als publiek) en het doel van deze video ontgaat me ook volledig.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 23:30

liedje89 schreef:
Ik weet niet inhoeverre dat in het filmpje gewoon de reactie is van dat paard of wat er nu buiten beeld gebeurt met die longeer zweep maar een beugelriem/halstertouw om de hals was geen overbodige luxe geweest. Ik denk dat je voor deze methode toch wel echt een ruiter/amazone met lef nodig hebt. Niets iets voor iemand die twijfeld of het uberhaubt wel slim is om zelf in te rijden, dus ik denk niet dat het echt van toepassing is in dit topic.

Nee zeg! TS moet dat zeker niet zelf proberen!
Wilde slechts aangeven dat er meerdere manieren zijn.
Heb de mijne ook met geduld en rust ingereden! Prima gegaan! :j

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 23:31

Inderdaad omdat je een paard vertrouwen moet geven en niet breken!

sommige paarden bokken dan wel niet zo en kun je gelijk op zitten ed. maar vertrouwen ze je ook echt!

helaas zie ik dit soort dingen te vaak gebeuren, en krijg er echt een knoop in mijn maag van.
Waarom moeten we overal in 2 minuten mee klaar zijn?
waarom niet gewoon de tijd nemen? je eerst verdiepen in je paard zijn karakter en aan de hand daarvan een plan bedenken.
elk type paard heeft zijn eigen behandeling nodig.

wordt er echt triest en somber van.

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 23:31

IMJ schreef:
Ja, dat vond ik ook altijd hoor!
Maar niet ieder paard is gelijk. Het schijnt dus zo te zijn dat deze man (zie de link) juist de moeilijke paarden inrijdt, met zeer goed gevolg en door heel europa heen wordt hij gevraagd..

Tja, ieder z'n methode hoor. Ik plaatste hem ook vooral omdat ik wilde laten zien dat er meerdere methodes zijn. En ja, het past niet bij iedereen, dat mag duidelijk zijn.

Waarom het hem zo lukt is omdat hij niet kan vallen(dat kan hij gewoon echt niet, tenzij het paard zelf ook valt). Het paard leert hier alleen van dat wat hij ook doet hij er niet van af komt. Echter gaat de eigenaar er dan zelf op thuis dan ligt die er wel snel naast of wordt heel bang(omdat het paard eng aanvoelt omdat er niets op zit, geen rem, geen stuur en geen vertrouwen en dat voel je)en dan gaat het mis. De enige keer dat ik NET NIET mijn nek gebroken heb(letterlijk volgens het ziekenhuis en de roentgenfoto's) was van een paard dat door hem zadelmak gemaakt is. Paard was echt heel erg bang en niet te bereiken. Een paard wat met vertrouwen zadelmak gemaakt is, gaat ten eerste niet door het lint maar stel dat hij een keer schrikt, dan kun je die nog bereiken.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 23:34

IMJ schreef:
liedje89 schreef:

Nee zeg! TS moet dat zeker niet zelf proberen!
Wilde slechts aangeven dat er meerdere manieren zijn.
Heb de mijne ook met geduld en rust ingereden! Prima gegaan! :j

Maar aangezien de TS aangeeft dat ze er zelf ook niet zoveel vertrouwen/zin in heeft denk ik misschien (en dat is echt niet vervelend bedoeld) dat het probleem misschien niet bij het paard of de methode ligt maar bij de ruiter. En dan zou ik er eerlijk gezegd eerder voor kiezen om een nieuwe ruiter te zoeken die op ongeveer dezelfde manier doorgaat als waarvoor je zelf hebt gekozen als direct op een hele andere manier aan de slag gaan.

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 23:34

Tuurlijk begrijp wel dat die man door iedereen wordt gevraagd: (iedereen zijn dan mensen met paarden en geen paardenmensen)

lekker makkelijk toch, is je paard in 3 minuten zadelmak.
7 minuten later kun je er een stang en trens in hangen en weer 4 minuten later loopt hij in de rollkur en moet die de piaffe kunnen.