Zyalda L1/L2 training, wat vinden jullie?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

S_en_Z

Zyalda L1/L2 training, wat vinden jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-11 12:06

Ik heb hier al een aantal topics over [***] geopend, kort nadat
ik haar kocht (nu bijna 5 weken geleden) bleek ze een zwaar verwaarloosd
gebit te hebben en hierdoor kroop ze erg achter de teugel en nam ze geen
teugelcontact aan. Inmiddels gaat het langzaamaan steeds een beetje
beter. Ze voelt zich ook zo goed dat ze me tegenwoordig zelfs uitprobeert!
Met haar oortjes naar voren gaat haar neus soms de lucht in als IK aan
wil galloperen en als een ANDER paard in de bak (al is het 60m verderop)
aangallopeert dan doet ze hetzelfde. Ze gaat dan ontzettend hard en is
even niet stuurbaar. Daarom zie je in het begin van het filmpje dat ik met
galop een slof om heb. Deze hangt vrij los (als ik hem losser laat schud ze
nee met haar hoofd omdat de teugel bungelt. Ze is vrij gevoelig in de mond)

Ik ben een Z-ruiter maar ga met [***] straks L1 starten, we zijn bezig met
het oefenen voor de L1/L2. Stukje middengalop en tempi-wisselingen in draf
(kleine wisselingen)

We lopen hier tegen aan:

Ik wil haar met licht contact rijden (mijn vorige paard was erg sterk altijd dus dit
wil ik haar niet aanleren) maar het probleem is dat als ik mijn teugels kort pak
ze te kort in de hals wordt en op zich best netjes loopt maar niet ontspant en
als ik haar langer geef maakt ze geen teugelcontact tot ze besluit dat het uit
het niets tijd is om haar hoofd omlaag te trekken om teugel te winnen terwijl ik
al amper contact heb.

Ik heb het bit lager gehangen, hoger gehangen.. ik heb haar op haar kop gegeven
(nouja.. stemhulp en kuitdruk) maar op 1 of andere manier wordt ze er alleen maar
onrustiger van met het hoofd. Ben ik nu te veeleisend.. of wat kan ik nog meer
proberen? Van het been naar de hand toerijden dat doe ik op zeker. Ze komt er
met haar neus ook al wat meer uit. Lang laag vwnw rijden doet ze weinig mee behalve
trekken en er onder uit lopen. Dit doet ze ook aan de longe en ook zonder zadel dus
waar het vandaan komt? :?

Tips??

Pashon

Re: Zyalda L1/L2 training, wat vinden jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 12:11

vind het een leuk paardje, maar ik zie heel duidelijk op het filmpje dat het paard de passen niet af maakt.
Heb het idee dat je teveel op niveau wil rijden met der.
Paard mag van achter er meer onder komen, zou persoonlijk ook nog niet gaan starten met der maar nog even thuis de boel extra bevestigen.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 12:40

Het is een leuk dier, maar zeker in de draf, en ook in de galop, veel meer van je af rijden. Oprichten kan altijd nog. Ze mag veel meer lengte in de hals hebben, het ziet er nu opgekropt uit. Daarbij ben ik van mening dat je teveel aan het terugrijden bent, vooral in de galop is dat goed te zien. Meer naar voren rijden, niet hard maar wel actief en met meer sprong.

Suzanne1408

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 12:47

Wat een leuk paard!!
Ik heb het idee dat je haar van voor tegen houd maar dat je haar heel erg vooruit duwt met je zit.
Verder ben ik het met kleinvosje eens. :)

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 13:12

svdijk86 schreef:
Ik ben een Z-ruiter

Dus????

Je moet helemaal terug naar het begin, de basis..
Geen oprichting, geen verzameling, helemaal niets.
Terug naar af, op eigen benen laten lopen met een vaste verbinding.

Die verbinding is er nu niet (constant), waardoor je geen stap verder komt.
Je hebt niets om op terug te vallen, wanneer er iets niet goed gaat.

Vertrouwen opbouwen en elkaar leren aanvoelen.
En dan ben jij diegene die bepaald hoe het dier haar hoofd/hals houd en draagt.. tot die tijd niet starten, dat is echt onzinnig.
En je kunt beter het tempo verlagen dan verhogen.
Wanneer iets niet goed gaat, moet je het altijd voorwaarts opzoeken, je kunt er altijd even uitrijden om het vervolgens weer op te pakken, maar vaak gaan mensen alleen maar harder rijden en dat lost echt niets op :?

Feria

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 13:20

De aanleuning is nog niet het van je en vanachter mag ze er best wat meer bij. Laat der eerst lengte nemen en van daaruit pas opbouwen. In galop inderdaad meer sprong houden en meer over de rug. Verder heb je echt een leuk paardje hoor

Pooh77

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 13:22

Allereerst vind ik jullie een leuke combinatie!
Jouw paard moet eerst leren verbinding te maken met je hand, dus veel voorwaarts neerwaarts rijden, maar dan met druk. Je schrijft dat ze daar (nog) niet veel mee doet, maar daar ligt toch je begin om de aanleuning te verbeteren. Ze loopt teveel van de hand af, maar het gaat ook zeker ten koste van een mooie, regelmatige en vooral ruime pas!
Dus heel veel oefenen dat hij je hand gaat volgen en vertrouwen krijgt dat hij druk kan nemen!
Veel succes en vooral plezier van je paard!

parttwo97

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 13:27

ik zou zoiezo de slof eraf halen, je geeft al aan dat je paard het niet fijn vind als je de slof losser doet, maar hij zit nu wel te strak en daar los je ook niks mee op. misschien kan je is proberen te longeren met de pessoa teugel, dan kan je dr ook lekker lang en laag laten lopen. succes:)

RandyOrton25

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 13:29

Als het paard een zwaar verwaarloosd gebit heeft gehad en dus met pijn heeft gelopen (lees ook vertrouwen in de hand kwijt) mag en kan je ook niet verwachten dat ze na een gebits behandeling het ineens wel gaat doen.

Paard moet leren je hand te vertrouwen en daar is een hoop geduld voor nodig
en geen hulp teugel.

verder ben ik het met de rest eens laat hem wat meer los meer naar voren
ze kropt nu erg op wat dus betekend dat ze ook niet genoeg voorwaarts is

wel een heel leuk paard en jullie zijn ook een mooie combie ;)

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 13:39

Grootste probleem wat ik zie is dat ze niet van achter naar voor loopt. Op het moment dat ze van achteren niet aantrekt zie je dat ze aan de voorkant opdrukt en rommelt. Op die moment moet je met meer been komen in plaats van met je hand gaan rommelen wat je nu doet.
Ook in sommige overgangen zie je haar opdrukken omdat ze niet vlot genoeg vertrekt en daarin komt het dus ook tegen de hand.

Als je dat stuk verbeterd krijg je meer lossigheid in het lijf en daarmee ook meer verbinding van achter naar voor en dus aanleuning.

Laura1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 13:47

het eerste wat mij opviel is je handhouding , knik in je pols, vooral je rechterhand druk je naar beneden.
Daarnaast mis ik de achterhand van het paard deze mag er nog meer onder. ze mag van mij ook meer op de achterkant. heb de indruk dat je heel druk bent met oprichten en hoofdhals houding. Ik zou ind terug gaan naar de basis mis ook een stukje ruggebruik volgens mij houd ze die erg strak.

als dit paard echt een verwaarloosd gebit heeft zou ik eerst aan het vertrouwen werken en aan ontspanning voordat je met het oprichting enz gaat beginnen.

het is een leuk paard zo te zien wees eer zuinig op.

succes!

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 13:50

Wat mij opviel, en meerdere zo te lezen, is dat je paard meer mag stuwen met de achterhand. Je paard loopt " netjes" maar niet van uit de achterhand en met een ontspannen rug/hals/hoofd houding.

Je paard heeft overigens GEWELDIGE GANGEN!! Heel veel succes met je paard!

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 13:52

No_No schreef:
Wat mij opviel, en meerdere zo te lezen, is dat je paard meer mag stuwen met de achterhand. Je paard loopt " netjes" maar niet van uit de achterhand en met een ontspannen rug/hals/hoofd houding.

Je paard heeft overigens GEWELDIGE GANGEN!! Heel veel succes met je paard!

Ehm, sorry, ik wil niet heel vervelend overkomen, maar waar lees jij bij anderen dat de achterhand meer moet stuwen? Je wilt juist dat de achterhand meer gaat dragen.

trisca

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 14:09

misschien een idee om de fysio/ osteopaat eens te laten kijken naar dit paard? Ik vind dat het dier met een weggedrukte rug loopt en daardoor niet rond van achter naar voren wil lopen. Hierdoor maakt hij de passen niet goed af, wil de hand niet volgen en komt gespannen over.

Als het paard geen blokkades heeft zou ik persoonlijk eens kijken wat het dier doet aan de longe met een pessoateugel. Deze teugel vraagt de houding waar dit paard veel moeite mee heeft en dan zit jij niet op de rug. Wil niet zeggen dat je het dier in de weg zit, maar een rug die weggedrukt wordt is makkelijker omhoog te krijgen zonder ruiter ;)

Zo onder het zadel zou ik veel galloperen en daarin meer naar voren rijden. Het paard geeft van achter niet door naar voren toe en door het paard nu al terug te zetten maak je dit ook eigenlijk onmogelijk. Balkjes/ in uitjes zouden ook goed zijn.

Hopenlijk heb je hier iets aan!
succes

_Layco_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 14:32

Ten eerste, erg leuk paard, leuke comi :)

Maar, ik mis wel de ontspanning, en je bent volgens mij meer met de voorkant bezig
dan met de achterkant.
Probeer de achterhand activer te maken, dan kun je altijd nog verder bezig met
de oprichting, net zoals kleinvosje al zei.
En ze kruipt idd echt achter het bit, misschien helpt het om een ander bit te gebruiken ?
Verder loopt hij heel erg mooi :)

Jethafa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 14:47

Ik zou haar in ieder geval iets meer ruimte geven, want je geeft haar nu maar 1 keuze, en dat is eigenlijk net achter de loodlijn en niet netjes ontspannen over de rug. Ik zie op meerdere punten in je filmpje dat ze wel "vraagt" naar beneden, dus haar hals wil verlengen, maar jij geeft niet mee en dus voelt ze die druk in haar mond en schiet ze weer omhoog. Ik zou lekker gaan werken aan een iets langere nek (liever lager en iets achter de teugel, dan hoog en niet over de rug) en iets meer ruimte in het hele paard, waardoor je haar gewoon lekker kunt trainen in haar basistempo. Ze loopt nu vooral in de galop vrij traag, waardoor het er allemaal nogal verkrampt uit ziet. Geef haar die ruimte om lekker te bewegen.

Sowieso vind ik het met een paard wat je 5 weken hebt en ook nog gebitsproblemen heeft gehad nog een beetje voorbarig om te beginnen over starten in het L1... Maar goed, eigen mening. Ik zou zeggen: neem lekker de tijd om een goede, ontspannen basis op te bouwen!

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-11 15:07

Tjonge! Bedankt voor al jullie reacties! Ik ga ze straks na werktijd even allemaal GOED nalezen en
her en der reageren. Met sommige dingen ben ik het 100% eens met sommige dingen niet helemaal
en de reden waarom zal ik dan uitleggen. Heb ik nu helaas geen tijd voor.

Edit: Zijn er nog tips om te oefenen wat betreft LICHTER zitten? Als Z-combi met mijn vorige paard
is ZWAAR zitten en Opdrijven met de zit er erg ingestampt en ze moet natuurlijk wel voorwaarts
kunnen blijven.. (verlichte zit wordt hem niet dit is geen dressuurhouding..)

Btw: Ik zag ergens een ander bit proberen.. Ik heb er een dubbelgebroken watertrensje in hangen
met bitringen (bitringen omdat ze nog niet volledig rechtgericht is en op de linkerhand soms naar
rechts wil kantelen en omdat ik gelijke teugeldruk wil houden komt het bit dan scheef. Nu kan ik
het beter aanvoelen en kan het bit niet scheef..)

Zou niet weten wat er anders in moet?

PS. Ik heb nog geen startkaart aangevraagd ;) maar ik wil wel die kant uit met oefenen zodat we
straks klakkeloos kunnen starten.. Ik heb genoeg tijd en ik heb geen haast hoor. Maar als we starten
gaan we wel gelijk L1.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-11 16:32

Pashon:
Dankje! Nee ze maakt haar passen inderdaad nog niet helemaal af. Dat komt omdat ze
telkens meer en meer opkrult en achter het bit gaat lopen om het zo maar te noemen.
Omdat ik gewoon dat contact wil leggen pak ik telkens meer op maat waardoor zij uiteindelijk
aan te voorkant teveel "krabbelt" Teveel op niveau.. ja ik ben nogal gepassioneerd.. als het
aan mij ligt start ik morgen al maar ik weet dat ze daar nog niet klaar voor is. Juist om die
reden(dat ik te graag wil) heb ik expres nog geen startkaart aangevraagd.

Paard moet er inderdaad meer onder komen van achteren. Ze loopt al veel beter dan 5 weken
geleden, toen gebruikte ze haar achterhand helemaal niet en was het wegdrukken van de
rug nog veel erger. Ze heeft een vrij steil achterbeen en een achterhand die graag stuwt.
Dragen vind ze nog erg moeilijk en dit blijft altijd een trainingspunt.

kleinvosje:
Ik snap je volkomen. Dat terugrijden komt omdat ik te zwaar zit.. Daarom moet ik ook zoveel
meestuwen om het paard op de lange zijde naar voren en sprong te krijgen.. Eventueel tips
om te oefenen om mezelf lichter te maken in het zadel? (dit doe ik onbewust. zwaar zitten
en opdrijven met je zit is er bij mij ingestampt met mn vorige paard...)

suzanne1408:
Ik heb bijna helemaal geen contact van voren en de keren dat je contact ziet komt ze
tegen de hand. Over dat andere heb je absoluut gelijk. Maar zonder tips kom ik er niet ben
ik bang haha.

Kaja: Het paard is geen 4/5 meer, op eigen benen lopen doet ze prima. Rijden met vaste
verbinding. Dat is makkelijk gezegd. Hoe krijg je een paard zover dat ze teugeldruk accepteert
als ze jaren lang met een verwaarloosde mond is gereden en dit nooit aangaf (ja door achter
de teugel te kruipen maar er ging bij niemand ooit een lampje branden behalve bij mij)
Ik wil ook nog niet nu al starten want daar is ze nog niet klaar voor maar als ik start wil ik
L1 starten dus die richting moet ik wel op.

Tempo beter verlagen dan verhogen ben ik wel met je eens, al zijn sommige problemen voorwaarts
beter op te lossen dan terugwaarts met veel paarden. Enkel als dit paard te voorwaarts met
toegestane hand loopt dan duikt ze op de voorhand en daar heeft zij geen baat bij en ik ook niet.

renatevb: Dankjewel.

Pooh77: We oefenen ook wel voorwaarts neerwaarts, in het begin is ze te vervelend (verlate
puberteit.. ze is zo jolig dat ze alle kanten uitspringt met haar neus in de lucht haar oren naar
voren en haar staart hoog in de lucht) dus dan pak ik haar wat meer op tot ze een beetje moe
wordt. Dan geef ik kuitdruk maar sta ik de teugel steeds een beetje toe. Soms daalt ze daar
heel mooi naar.. en soms gooit ze ineens haar hoofd naar beneden tot haar knieen, pakt dan
het bit vast en gaat keihard draven met het hoofd hoog terwijl ik nieteens mijn teugels op maat heb.
Ik denk dat het vooral te maken heeft met vertrouwen hervinden. Of ze neemt de teugel wel aan
en doet haar hals lager en krult dan heel diep op letterlijk met kin op de borst terwijl de teugels
bijna bungelen.. Ik denk dat ik het gewoon moet blijven oefenen ;) (en doe ik ook)

parttwo97: Als jij de slof strak vind kijk je maar half. Slof is niet lang maar ook niet gespannen,
sterker nog je ziet hem veren als ik langs kom. Er zit geen spanning op tenzij ze het hoofd omhoog
wil gooien. Ze loopt er overigens maar hooguit 10 minuten mee aan het begin. Daarna gaat de
slof er gewoon af. Paard wordt dus geen uur lang met slof gereden en al zeker niet getrokken.
Bedankt voor je tip betreft pessoalijn, heb ik geprobeerd maar paard slaat om in paniek? De druk
op de billen is teveel denk ik....

randyorton25: Nee ik verwacht geen wonderen. 4 weken geleden is ze behandeld door de tandarts,
en nu loop ik er al een week naast omdat ze erg verkouden was. Dit filmpje is van vorige week, ik
wou gewoon horen wat anderen er van vinden, of ze tips hebben waar ik zo verder mee kan voor
ik voor het eerst naar mijn instructrice met haar ga. De hulpteugel is maar voor 10 minuten, ik rijd
haar zo'n 45 min (incl. tussendoor veel stappen om tot rust te komen) dus merendeel van de tijd
werk ik er ook niet mee. Zal proberen wat meer toe te staan maar dit werkt eigenlijk bijna niet..

Katja: Dankje, daar heb ik wat aan! Nu is het echter zo dat ik met nou net die oefening wel bezig
ben geweest maar als ik dan de hand laat voor wat het is en meer beendruk geef lijkt ze wel in paniek
over te gaan en gaat ze keihard voorwaarts en wil ze pas terugkomen als ik de teugels losgooi...
Ken je DAAR dan een tip of truuk voor?

Laura1982: Dankjewel, werken aan ontspanning is lastig als het paard in een vrolijk bommetje veranderd
als je die bied. Vandaar ook dat ik veel met/aan haar "werk" Wellicht heeft het gewoon tijd nodig :)

No_No: Bedankt voor je reactie, alleen heeft het paard juist een stuwend achterbeen maar geen
dragend achterbeen. Het been hoort gedragen te worden. Na het dragen komt de verzameling en
daarna vanzelf de oprichting. Maar ik begrijp verder wel wat je bedoelt ;)

trisca: Bedankt voor je opmerking. Zo ver was ik al, paard zit niet vast. Zit alleen in de hersenen
geblokkeerd omdat het gewend is pijn te hebben als er teugelcontact wordt gelegd. Slaat met
pessoa om in paniek en is dan alleen maar aan het racen.. denk dat het daar nog te vroeg voor is.

_Layco_ : In principe is de achterhand juist voldoende actief, ze is achter even snel als van voren
en loopt wel gelijkmatig maar ze draagt niet voldoende. Ze heeft van voor ook meer buiging in het
been dan dat ze achter heeft. Waarschijnlijk bedoel je dit. Als ik les heb binnenkort ga ik daar ook
over beginnen. Mijn vorige paard was erg los en soepel en had veel schwung dus dat was een
kwestie van been er aan, tikje zweepje links tikje zweepje rechts en de achterbenen kwamen er
hartstikke simpel bij maar dit is even totaal iets anders waar ook in hulp bij nodig heb :)
Ja ik heb een dubbelgebroken watertrensje met bitringen. Ze is gereden op enkelgebroken bustrens
bij de vorige eigenaar maar ik vond haar daar helemaal niet fijn op lopen. Toen liep ze alleen maar
nee te schudden met haar hoofd.. wat blijft er dan over voor bit? Ontspanning missen we zeker,
die moeten we allebei zien te vinden. Op dit moment werken we elkaar vaak nog hartstikke tegen.
Ik moet er aan wennen om grote stappen terug te zetten en weer bij het begin te beginnen. Zo
ben ik al een paar weken aan het klungelen met mijn beugels en vooral met mijn houding en zit.
Mijn vorige paard liep totaal anders :o

Zo moet ik iedere drafpas bij mezelf bewust nadenken dat ik mijn heupen naar voren kantel als
ik ga staan en niet naar achteren kantel en mijn rug te hol maak. En dat ik van voren niet vast
mag houden (daarom kijk ik ook zovaak naar beneden, om te controleren dat ik dat ECHT niet doe)

Als jullie nu teruglezen en mijn reacties zien en denken hee probeer deze oefening eens of probeer
dat eens probeer het me dan uit te leggen via hier of PB. Ik weet zelf ook wel dat er nog genoeg
aan verbeterd moet worden alleen als ik zelf alles op ga zitten noemen is het niet nodig om hier
commentaar te vragen maar ik heb meer aan TIPS(&truuks)

Overigens hoor ik wel vallen dat ik terug moet naar de basis.. Dat ik begin over L1/L2 niveau en
dat ik zeg dat ik Z- ben geweest betekent dat niet dat alles wat ik doe goed is. Maar dat sommige
fouten juist daar door kunnen komen.

Ik ben juist wel hard met de basis bezig. Zo ben ik absoluut nog niet bezig met wijken in draf en
M-oefeningen enz. enz. maar juist met rechtrichten, rond rijden en oefeningen/overgangen om haar
proberen te laten ontspannen. (Zijwaarts doe ik alleen soms in stap tijdens het uitstappen als ze echt
heel fijn aanvoelt en dan bedoel ik 2x links en 2x rechts en that's it. Lukt het niet dan lukt het niet
zo wel dan is het leuk meegenomen.)

_Layco_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 16:59

Ja, je zegt zelf precies hoe ik het bedoel :p (ik kan niet goed uitleggen :P)
Maar er zijn heel veel verschillende soorten bitten, het ligt er maar net aan
hoe je paardje erop loopt, maar, idd je paard heeft wel gebitsproblemen gehad, en
kruipt hij miss daarom achter het bit,

Pashon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 17:03

als je met je zit gaat stuwen ga je het paard enkel tegenwerken in zijn beweging wat uiteraard weer averechts werkt.
persoonlijk zou ik de slof er nog even afhalen zeker gezien het feit dat hij net geholpen is aan zijn gebit en dat is natuurlijk een heftige ingreep gezien je zelf aangeeft dat hij zwaar verwaarloosd was wat dat betreft. Liever dat hij een keer extra zijn hoofd ophoog gooid dan dat hij op dat moment een grote druk op zijn mond krijgt wat hij negatief kan opvatten en dan ben je enkel nog langer bezig om dat weer goed te krijgen. Vergeet niet dat 5 weken erg kort is om een team te vormen met je paard, hier gaan wel maanden overheen en bij sommigen zelfs jaren.
Goed dat je enkel met de basis bezig bent, afentoe wat schouder voor en veel op de binnenhoefslag rijden. schijnovergangen kunnen hem helpen om van voor los te laten en van achter sterker te worden.

Wat ik zelf altijd doe bij het losrijden is simpelweg hals strekken, gewoon 15 min voor uit trekken en enkel maar halsstrekken en op biede handen en alle gangen mee nemen dan moeten ze de rug wel losser laten en kan je daarna fijner weer oppakken.
Heb wel het idee dat je zelf terug werkt met je hand, laat hem lekker los van voor en goed voorwaarts dat hij dan nog niet altijd even nageeflijk is prima je kan niet alles gelijk goed doen maar dan weet hij in ieder geval dat hij voorwaarts moet en moet hij zijn passen wel afmaken.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 17:35

Ik ben het niet helemaal eens met je op mijn post. Je zegt dat het terug rijden komt omdat je zo zwaar zit. Ik zie op het filmpje eerder teveel druk in je hand, te dwingerig. Ik heb zelf ook een duikboot die graag hard wil, maar kan haar wel lager instellen dan op mijn tempo rijden, zonder druk op de teugel en zwaar te zitten. Maak je teugels eens 10 cm langer, lekker lichtrijden in de draf en toestaan als ze voor je gevoel haar neus eruit wil duwen. Niet richting sterrenkijken natuurlijk, maar gewoon een stukkie voor de loodlijn is echt geen probleem. Het is makkelijker om een paard dat graag voor de loodlijn loopt te corrigeren, dan een paard dat erachter duikt.
Wat betreft het zwaar zitten en verlichte zit: je hoeft echt niet helemaal te gaan staan in je beugels, maar je gewicht iets naar voren brengen is al verlichten.

Delaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 17:45

Je hebt in ieder geval wel een mooi paard onder je kont waar zo te zien nog veel meer in zit!

Ik ben het met kleinvosje eens maar hier een poging om uit te leggen hoe ik het zie:
Alle energie van het paard lijkt doordat je zo terug blijft rijden en strak rijdt naar boven te gaan i.p.v. naar voren. Je paard heeft vooral in de galop enorm veel sprong omhoog maar weinig power naar voren. Je zal dus inderdaad (zoals kleinvolsje en andere mensen hierboven al zeggen) een stuk voorwaartser moeten gaan rijden om die kracht omhoog om te zetten in voorwaartse maar wel dragende kracht.

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 17:51

ik zelf vind het ook wel een beetje dom dat je het gebit niet controleerd. verder mag die van mij wel een langere teugel, en ben ik het met de bovenstaande reacties eens.

Karlijnxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 18:11

Ik vraag mezelf af waarom jij je zo ontzettend veel focust op de voorhand, terwijl het mij duidelijk is, na het zien van het filmpje dat de afwikkelingen van haar gangen nog niet goed zijn.
Je zegt zelf: Ik ben een Z ruiter, en ik ben bang dat het in dit geval in je nadeel zal werken. Je bent gewend om op een paard te rijden dat bepaalde dingen al zelf doet zoals het afmaken van de gangen, evenwicht en balans houden etc. In dit dier mag je het niet verwachten.

Als ik je filmpje zie bedenk ik maar 1 ding: hand openen en gas erop. Ze moet niet gaan rennen, maar wel passen afmaken en die vind je nu alleen als je tempo erin gaat rijden. Bemoei je de eerste tijd niet met haar voorkant, maar vooral met de achterkant. Ze draaft (maar in galop nog veel erger) eigenlijk de verkeerde kant uit, ipv dat ze naar voren loopt met haar benen slaat ze veel verder uit naar achteren. Wanneer ze dit doet wil ze dat met haar hoofd aan de voorkant oplossen, wat jij doet is gaan rommelen met je hand (hier in de houding!), maar vergeet dat het probleem niet aan de voorkant zit, maar aan de achterkant oftewel: --> hand openen --> hoofd omhoog --> gas! Komt het been er weer onder mag je terug gaan rijden op je zit en mag ze wat meer in je hand gaan lopen.

Je zegt dat je vorige paard had 'aangeleerd' zwaar te lopen in de hand. Dit is een gewenning, geen aanleer, jij bepaalt toch hoe zwaar hij wel en niet mag worden? Als ik een moeilijke oefening rijd met mijn bijrijdpaard mag hij bokken, uitslaan, gas geven, terug vallen, maar absoluut niet zwaar worden! En dan maakt het mij niet uit of hij sterren kijkt of duppies op de grond zoekt, hij mag niet gaan hangen, want dan raak ik het belangrijkste kwijt: de moter: de achterhand.
Ik ben bang dat je dit zware er dus wel echt zelf in gereden hebt (bij je vorige paard) en dit zo hebt gehouden. Ga je door met zo rijden bij dit paard krijg je hetzelfde probleem.
Je aanleuning is de basis voor het rijden en die krijg je van achteren, dus hand naar voren en geef wat gas! Ga goede instructie zoeken die eerst de basis in orde gaat krijgen voordat je met andere dingen gaat werken.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-11 18:27

Pashon: Ja en nee.. mijn vorige paard ging er geweldig op.. maar op dit
paard werkt het idd (ook duidelijk te voelen) averechts. Voor de gallopade
valt het wel mee maar in draf is het drama. Daarom ben ik ook maar heeele
kleine stukjes aan het doorzitten. De slof er af.. ja ik wil niets liever ik haat
hulpteugels maar als ze aan het lopen slaat heb ik geen zin dat ze getrapt
wordt door de andere paarden waar ze bijna tegenop knalt want ze loopt
echt hard op ze in alsof ze botautootje wil spelen. Maar als ze 2x de slof
tegen voelt als ze wil gaan sterrenkijken is het al klaar en als ze dan een
paar minuten braaf is haal ik hem er ook vanaf.. ze moet het toch leren..
Als het alleen het hoofd was dat omhoog ging had het me niet uitgemaakt.

Ik rijd inderdaad veel schoudervoor en op de binnenhoefslag, aan
schijnovergangen waag ik me nog even niet omdat ze nog niet voldoende
terug komt op mn zit dus dan moet ik aan de voorkant gaan zitten en dat
laat ze nog niet helemaal toe. Maar dat staat wel in de planning :)

Halsstrekken doet ze dus niet.. ja.. sterrenkijken.. of kin op de borst..
er is nog geen tussenweg bij mevrouw.. dus we doen het halsstrekken
nu eigenlijk alleen nog maar in stap oefenen (ik stap vooral heel veel
met haar omdat ik het gevoel heb dat ik met haar in die gang meer
bereik. Veel belonen en consequent kuitdruk geven als ze naar de hand
toe moet en als ze dit doorkrijgt gaan we het in galop proberen en
daarna in draf (galop is haar 2e makkelijke gang)

kleinvosje: Ik voel juist helemaal geen druk in mijn handen. Dat ik ze
kantel en dat ze niet altijd even stil zijn ben ik helemaal met je eens
en af en toe haal ik haar inderdaad door.. mijn linkerhand is meer
dwingend naar beneden gekanteld bedoel je toch? Je hebt wel gelijk,
maar WAAROM ik het doe is mij ook volkomen onduidelijk... op andere
paarden doe ik het eigenlijk nooit.. misschien dat ze me toch in die
positie neigt te vragen omdat ze nog kantelt? (ze is rechtsgebogen
dus sterker op mijn linkerteugel) Ik denk dat het daardoor komt...

Weetje? Ik wil zowiezo met de tips iets doen komende week/weken.
Ik zal haar ook eens laten filmen als ik met haar oefen op het de
hand volgen en als ik de teugel meer toesta(langer geef) om haar te
laten dalen. Dan kun je zien wat ik bedoel wbt haar hals.. Ze drukt
haar neus er dan uit (dat is top natuurlijk) en trekt dan heel hard
omlaag. Hoe langer ik haar geef dan blijft ze even op horizontale
lengte met haar neus naar voren lopen en daarna duikt ze weer en
gaat ze weer trekken.. terwijl de teugels inmiddels al niet langer meer
gegeven kunnen worden.

Mijn neiging is dan om een keer een ruk terug te geven, maar dat lijkt
me op een paard dat al bang is pijn te krijgen voor het bit niet zo'n goed
idee.. en haar straffen met beenhulp lijkt me niet de meest logische
oplossing omdat ik haar juist wil leren ontspannen aan het been.
Paardrijden..... :o

Dat doe ik nu dus wel.. ik kom soms veel en veel te hoog uit het zadel
waardoor ik achter de feiten aan rijd en te hard neer kom in het zadel
omdat zij al een halve pas verder is dan ik. Ik moet echt nog wennen
aan haar gangen (al heb ik zowiezo wel de handicap op mijn tenen
te rijden hoor. Ik denk vaak dat ik er goed mee bezig ben maar als ik
mezelf dan terug zie op camera kan ik altijd wel boos op mezelf worden)