schrik vrij paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

DlovesC

schrik vrij paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-11 10:48

hoj bokkers,

ik heb een vraagje, mijn paard is vaak nieuwschierig en schrikt ook wel eens zo nu en dan
( hij is pas 5 jaartjes oud, en 1.70/1.72 groot )
ik wou graag een schriktraining met hem doen,
omdat ik natuurlijk ook ooit eens met hem buiten wil rijden
of in de buiten bak ( hij heeft trouwens ook al us een paar keer buiten gereden, maar met die gene die hem in gereden heeft, dus niet met mij en ik ben pas 15 )

maarja weer terug op het thema,
een schriktraining kun je ook zelf maken, ik wou graag iets doen met paraplu's, een zijl ( waar die overheen moet lopen, en wat hij dan over zich heen krijgt gelegd ) en een boog maken met allerlei slingertjes.
weten jullie misschien nog een paar dingen die makkelijk zelf te maken zijn, en wat goed werkt.
of misschien nog een paar trucs of oefeningen waarvan het paard schrik vrij word? :D :D

alvast bedankt!! :o

( trouwens, is dit wel het gedeuns waar ik dit moet plaatsen? :+ )

rien10

Re: schrik vrij paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 10:51

Gewoon iedere dag iets raars in de bak zetten.
Kruiwagen, container, pion, bloembak, deken over de bakrand, oud tentje op de kop tikken en in de bak zetten.
Stapje verder: zeil op de grond, paard er over heen laten lopen.
Nog een stapje verder: oude plastic flessen (limonade, melk) op de grond leggen (eerst platstampen) met je paard er overheen lopen.
Gebruik je fantasie! Succes er mee hoor!

crazyshar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 10:58

wat ook leuk is om grote parasols (eerst bij de bak, daarna in de bak) weg te zetten.
heb een paar keer gehad dat een paard echt nergens bang voor was, totdat we voorbij een terrasje kwamen met allemaal parasols , nou die scheet hele peeén.

verder gewone alledaagse dingen, verkeersborden(kun je zelf ongeveer maken van karton), tonnen, balkjes, zoals hierboven ook al vermeld, tentjes, pionnen, zeiltjes,...
als je verder de mogelijkheid hebt, kun je hierna een keer je auto in de bak rijden, de tractor, als dit goed gaat een keer met draaiende motor, af en toe een keer toeteren ;).

als je merkt dat er veel dingen in de bak goed gaan, kan je aan de hand kleine korte stukjes de weg op gaan, ga kleine uitdagingen aan, twijfelt ze ergens over laat haar er dan rustig naar toe gaan , laat ze even snuffelen, maak er (als het goed gaat) wat geluid mee door met je vingers erop te tokkelen en laat ze dan weer snuffelen.
als het goed is loop je gewoon door, alsof er niets aan de hand is.

doe dit wel stapje voor stapje en met af en toe een dag of meer ertussen dat je paard ook de kans krijgt de dingen te verwerken.

veel succes en plezier!

dean99

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 10:59

met een plastiek zak eens over het lijf gaan en af entoe een geluid met een plastiek zak maken.
een hindernisje met fluohesjes zetten.
en dingen die je langs de weg ofz kunt tegen komen. vooral trainen op dingen waar hij van schrikt

Henkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 19:05

manasha

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 20:03

Je kan echt van alles gebruiken. En dan bedoel ik ook écht alles :j
Van vuilnisbak tot waslijn met kleren eraan.

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 20:21

Waar het eigenlijk om gaat is dat het paard vertrouwen heeft in de begeleider.
Het is dus vooral belangrijk hoe jij hem begeleid tijdens 'enge' dingen, niet zozeer wat de enge dingen zijn.
En om je paard verkeersmak te maken, kun je er naast aan de wandel gaan.
Op de paardnatuurlijk site staat een stuk over desensibiliseren, dat is handig om eens door te lezen voor je eraan begint.
Succes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 20:25

123djeby

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 12:24

ik heb zelf net al 2 x schriktrainingen gedaan is suppr leuk vooral ook dat je een band opbouwd met jou paard en elkaar samen leert vertrouwen ik heb een 5 jarige nrps pony met arabisch bloed hij is totaal verkeersmak en schrik vrij nu omdat ik met hem heel veel oefeningen heb gedaan hij vond die dingen die juist eng waren supper leuk en negeerde alles, ik had paraplu's in de bak en ik loopte ermee naast hem vuilniszaken tussen cavaletjes en over een balk gedaan een laken op de grond en aan de zijkant van de bak rand, rubbere netten waar hij overheen moest lopen en over zijn hals gedaan bij zijn oren liet hij totaal toe.
als belonginen had een emmer onderste boven gedaan met een appel in stukjes zodat hij zijn aandacht er op houd voor goede afsluiting ook had ik een doek opgehanden waar hij onderdoor moest lopen. ballonnen en vlagetjes ophangen, auto banden neerleggen tractoren water stralen vinden paarden soms ook raar, een grote bal waar je tegen aan kan lopen soort van voetballen en je kan 2 spring standaards neerzetten en 2 balkjes in een V- vorm doen en tussen ruimte zodat hij daar tussen door kan lopen, op houten plank staan trailer maken ga ik dus binnenkort doen omdat hij mij nu totaal vertrouwd wennen aan engegeluiden containers dat soort dingen.

hoop dat ik je kom helpen

groetjes.. esmee

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 12:32

-> RT-P

xSanneE_98

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 22:40

Een schrikvrij paard bestaat niet. Het ligt meer aan jezelf. Probeer je te ontspannen en ook zlef neit te veel op 'enge' dingen te reageren..

Succes

_haflinger

Baldi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 20:09

Mijn paard is ook 5 en die was nog nooit naar buiten geweest. Dus ik heb hem een keer mee naar buiten genomen en dat ging heel goed! Tip: neem een ander paard mee naar buiten die niet snel schrikt of bang is. En iemand die heel ontspannen.

Hur_by

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 23:33

Het ene paard word minder schrikkerig van zo'n training maar het andere gaat alles nog enger vinden

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 00:20

En als het paard alles nog erger gaat vinden, heb je het schriktraining niet goed gedaan.
Timing is belangrijk bij schriktraining, je moet weten wanneer je kunt stoppen, en je moet weten wanneer je door moet gaan.
Schriktraining kan heel goed vanaf de grond. Mocht je inspiratie nodig hebben, kun je hier iig al wat opdoen.

http://www.youtube.com/watch?v=MjRYxyMy ... re=related

http://www.youtube.com/watch?v=ojqsLwry ... re=related

http://www.youtube.com/watch?v=FVNbjYCWF2M

http://www.youtube.com/watch?v=TAanGzFh ... re=related

http://www.youtube.com/watch?v=XeguCqS4 ... re=related

Een paard heeft maar beperkte plek tussen zijn oren, de ene helft van zijn hersenen is instinct, de andere helft is ratio. En als je de ratiokant gaat ontwikkelen gaat er minder plek zijn voor instinct. Maar dat moet je wel blijven trainen, dus blijven confronteren. Desensibiliseren. Niet voor niets moeten de politiepaarden en de paarden van de gouden koets even voor prinsjesdag weer even naar het strand om kennis te maken met rotjes en met vuurwerk. Omdat dingen wegzakken. Omdat de instinct kant van de hersenen het toch iedere keer wint als je de ratio niet blijft stimuleren.

Er zijn handelingen en oefeningen die je kunt doen als je paard toch een keer ergens van schrikt. En soms zoeken paarden ook naar iets om van te schrikken, dan moet jij ze bezig houden, en er voor zorgen dat hun aandacht bij jou blijft. Maak het ongewenste makkelijk en het gewenste moeilijk. Dat houdt ook in dat je paarden na een schrikreactie aan het werk zet en flink aan het werk zet zodat ze hun aandacht bij jou hebben. Pas als ze weer zijn gekalmeerd kun je ze laten uitrusten. Een paard dat schrikt om het schrikken, zal snel genoeg merken dat hij alleen maar harder moet werken als hij loopt te zieken....
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 22-02-11 00:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 00:26

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 00:33

deze tips bewaar ik eventjes :D

Turbolove

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 20:04

zoalang je zelfverzekerd op je paard zit, of ernaast loopt, kan je het meest bange angstige paard, langs enge dingen krijgen, of met een ervaren bomproef paard, lekker in de bak oefennen met verschillende denken.

veel dingen zijn al genoemd, weet niet of een zeil al genoemd is?

Lekker spelendewijs leren dat het niet eng is, en lekker bezig zijn samen met je paard.

Veel plezier

DlovesC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-11 11:23

dankjewel mensen voor alle tips!
ik heb al een schriktraining met mn paard gedaan, haha
het was best grappig, hij schrok voor veel dingen, en doordat ik hem steeds een stukje wortel gaf als die iets goeds deed,
begon hij steeds maar wat te happen,
dus volgende keer alleen belonen met stem ( of niet goed? )

DlovesC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-11 11:24

ik heb dr trouwens ook een filmpje van !

Mimo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 11:27

Ik heb veel gehad aan het boek Het Paniekvrije Paard van Rick Pelicano.
Veel foto's en benaderingen. Auteur is trainer van politiepaarden.

Succes!

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 11:37

Ik heb ook weleens schriktraining gedaan. Maar dan ging het niet erom dat mijn paard niet meer schrok, maar meer om dat ik het goed op kon lossen. Daar heb je ook veel meer aan, dan wanneer je paard minder dingen eng vind, want er zullen altijd dingen blijven komen die hij niet kent en dan weer wel eng zijn. Ik heb het toen onder de man gedaan (want aan de hand krijg ik hem overal wel langs, maar daar heb je op wedstrijd vrij weinig aan, en op buitenrit is het ook niet zo fijn als je steeds af moet stappen). Het ging vooral om de techniek, paard niet teveel laten kijken naar het enge object want als hij flink kan kijken draait hij zijn lichaam er alweer vanaf. Paard altijd voor je been houden, hier consequent in blijven ook als hij schrikt been=voorwaarts. Paard dus de andere kant op laten kijken dat het enge voorwerp en met je binnenbeen de kant opduwen die jij wilt. Die van mij heeft er nogal een handje van om het hele pad achteruit ipv voorwaarts te gaan als hij iets engs ziet, en tegenwoordig gaan we achteruit in de richting die ik op wil. Dit werkt ook vrij goed. En natuurlijk nooit omdraaien of teruggaan als je paard dat bedacht heeft, want als ze eenmaal door hebben dat je dat toestaat wordt het alleen maar lastiger.
Ik heb dit geoefend met allerlei zeiltjes, vlaggen en dekens in de bak met behulp van mijn instructrice. Ik heb echt veel gehad aan dat ene uurtje en krijg mijn paard sinds die tijd overal een stuk makkelijker en sneller langs.
In eten geven geloof ik niet zo, als mijn paard namelijk echt bang is of stress heeft dan eet hij niet eens. Het gaat erom dat jij je paard kan overtuigen dat iets helemaal niet eng is en hij er gewoon langs moet gaan.

Benzxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 18:32

Ik lees even mee :o

DlovesC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-11 10:40

Fleurtje100 schreef:
Ik heb ook weleens schriktraining gedaan. Maar dan ging het niet erom dat mijn paard niet meer schrok, maar meer om dat ik het goed op kon lossen. Daar heb je ook veel meer aan, dan wanneer je paard minder dingen eng vind, want er zullen altijd dingen blijven komen die hij niet kent en dan weer wel eng zijn. Ik heb het toen onder de man gedaan (want aan de hand krijg ik hem overal wel langs, maar daar heb je op wedstrijd vrij weinig aan, en op buitenrit is het ook niet zo fijn als je steeds af moet stappen). Het ging vooral om de techniek, paard niet teveel laten kijken naar het enge object want als hij flink kan kijken draait hij zijn lichaam er alweer vanaf. Paard altijd voor je been houden, hier consequent in blijven ook als hij schrikt been=voorwaarts. Paard dus de andere kant op laten kijken dat het enge voorwerp en met je binnenbeen de kant opduwen die jij wilt. Die van mij heeft er nogal een handje van om het hele pad achteruit ipv voorwaarts te gaan als hij iets engs ziet, en tegenwoordig gaan we achteruit in de richting die ik op wil. Dit werkt ook vrij goed. En natuurlijk nooit omdraaien of teruggaan als je paard dat bedacht heeft, want als ze eenmaal door hebben dat je dat toestaat wordt het alleen maar lastiger.
Ik heb dit geoefend met allerlei zeiltjes, vlaggen en dekens in de bak met behulp van mijn instructrice. Ik heb echt veel gehad aan dat ene uurtje en krijg mijn paard sinds die tijd overal een stuk makkelijker en sneller langs.
In eten geven geloof ik niet zo, als mijn paard namelijk echt bang is of stress heeft dan eet hij niet eens. Het gaat erom dat jij je paard kan overtuigen dat iets helemaal niet eng is en hij er gewoon langs moet gaan.

ja klopt indd,
maja is soms wel ff moeilijk om een manier te bedenken om hem langs iets engs te laten lopen ofso.
en naja, hij IS gewoon erg schrikkerig, hij komt wel steeds naar mij toe of gaat achter me staan als die bang is. maja een echt goeie 'manier' heb ik nog niet echt gevonden.
maja, als ik schriktraining ga doen de volgende keer, dan doe ik dat zonder wortel of iets, maar loop gewoon door alsof er niks aan de hand is, of met stem belonen

Dankjewel voor reactie trouwens!

DlovesC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-11 10:43

Mimo schreef:
Ik heb veel gehad aan het boek Het Paniekvrije Paard van Rick Pelicano.
Veel foto's en benaderingen. Auteur is trainer van politiepaarden.

Succes!

zal eens kijken of ik het ergens kan lenen in de bib,
maar heb een vraagje, als je paard ergens bang voor is, en je gaat dan het paard gerust stellen ( bijv, met hem praten of aaien ) maak je het paard dan niet juist onzekerder of banger dan het al is?
wat zou dan het beste zijn wat je kunt doen als het paard ergens langs loop?
ik weet niet of je daar antwoord op weet, als niet is niet erg hoor! hihi :o :o

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 13:37

Dé ideeenlijst uit het vorige topic:
- lege flessen
- zeil / plastic bouwzeil (overheen lopen, mee wapperen, er onderdoor)
- springbalken
- paraplu of parasol (opgezet en open en dicht klappend)
- fiets andere (mogelijk aanwezige ) voer/werk-tuigen (brommer, toeterende auto, ronkende grasmaaier, heggenschaar)
- yogabal /Skippybal/ grote bal
- rood wit lint/afzetlint / slingers (doorgang mee maken)
- vlaggetjes / vlaggetjes op stokje en hier een doorgang van maken
- molentjes (die draaien in de wind) (o.a. bij action)
- vliegengordijn
- grote vlag
- wimpel aan een stok
- ladder met een kleed
- matras (schuim niet met binnenvering)
- Klappertjespistool met oordopjes voor jezelf
- kartonnen dozen plat gemaakt
- vuilniszakken/plastic tassen
- spons om mee te gooien
- bladblazer
- opblaasbare beesten, denk aan krokodil of dolfijn, of een opblaasstoel
- sterretjes (die je aan kan steken)
- grote stevige plank met obstakels ernaast als een soort bruggetje
- Plastic zakken / plastic zakje aan je zweep en hier friendly game mee doen
- rotjes/vuurwerk
- ballonnen neerleggen/ laten knallen / evenals ballonnen aan prikpaaltjes en hier een doorgang van maken
- ratel
- toeter / sirene
- harde muziek / bandje met lawaai
- strandtentje/tent
- 4 staanders met balk
- Picknicktafel
- Partytent
- Bbq
- Blaffende hond
- Vlieger
- Winkelwagentje
- iets wat stinkt