Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
aeolusnr1 schreef:Als het paard gaat hangen , is dat gewoon een teken dat de basis nog net onvoldoende is bevestigd in het paard, dus eerst met bit en supperconsequent rijden.
Citaat:Nageeflijkheid vragen en ook loslaten dus zacht zijn met de handen , maar toch ook op tijd , kunnen en durven te corrigeren.
Bij de overstap naar bitloos , niets toegeven , paardje moet net zo nageeflijk blijven lopen.
Maar het lijkt me dat je met een touwhalster een paard wat makkelijker 'licht' krijgt dan met een ander type bitloos hoofdstel. Motje11 schreef:Het is ook mijn ervaring dat bitloos meer uitnodigt tot hangen. En zie het om me heen ook veel, ook op de plaatjes hier op Bokt. Maar dat wil niet zeggen dat het niet te voorkomen is. Je draagt zelf al goede oplossingen aan.
Welke bitloze hoofdstellen heb je geprobeerd? Er is nogal veel verschil tussen.
midgie schreef:Is idd een rijtechnisch probleem, dat hij niet gaat hangen op het bit is omdat dat een naar gevoel geeft, maar op den duur zal hij ook op het bit gaan hangen.
Probeer als hij gaat hangen het achterbeen te activeren zodat hij meet voorwaarts word, niet een hoger tempo maar voorwaarts in zijn achterbeen, dan zul je voelen dat hij losser word in je hand.
Dus aan de gang gaan met het rechtrichten en leer daar ook de theorie van dat maakt het duidelijker waarom hij gaat hangen en hoe je het zelf op kan leren lossen .
Sassol schreef:Je paard kan alleen hangen als jij vasthoudt. Waarschijnlijk hangt hij in het bit niet omdat dat minder prettig is dan hangen in een bitloos hoofdstel.
Ik zou eens een tijdje zonder teugels kunnen rijden, wel er aan laten voor de rem wanneer dat noodzakelijk is, maar er verder niet aankomen. Als je paard goed te sturen is op been en zit, kun je de teugels weer een beetje oppakken, met een boogje erin. En zo toewerken naar contact. Bij hangen meteen loslaten en flink door laten lopen. Hangen = zelfstandig werken.
Hij is behoorlijk goed op zit te sturen, been is nog niet helemaal wat het moet zijn (voorwaarts gaat prima, maar begrenzen / zijwaarts begrijpt hij volgens mij niet altijd). Ik doe heel erg mijn best om niet vast te houden, maar dat vind ik erg lastig als hij gaat lopen hangen wanneer ik alleen maar contact wil. Duhelo schreef:mijn paard hangt ook op een kaak/kingekruist hoofdstel
op de hack hangt ze totaal niet, en kan ik ze ook min of meer dressuurmatig rijden met losse aanleuning.
Mss idd eens kijken voor een glucksrad/hack met korte scharen/marylot bloem oid
aeolusnr1 schreef:Als het paard gaat hangen , is dat gewoon een teken dat de basis nog net onvoldoende is bevestigd in het paard, dus eerst met bit en supperconsequent rijden.
Nageeflijkheid vragen en ook loslaten dus zacht zijn met de handen , maar toch ook op tijd , kunnen en durven te corrigeren.
Bij de overstap naar bitloos , niets toegeven , paardje moet net zo nageeflijk blijven lopen.