Paard springt met wedstrijd elke x over de ring.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

DeniesRos

Paard springt met wedstrijd elke x over de ring.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-11 21:42

Hallo.

Ik heb nu 4x wedstrijd gehad, maar 3x daarvan is die over de ring gesprongen en zijn we gediskwalificeerd.
heeft iemand misschien een oplossing wat ik hier nou tegen kan doen?

Ik rij al veel op de binnenhoefslag dus hij kan op z'n eigen benen lopen.
Gister deed die het dus weer, er waren andere paarden achter in de bak aan het losrijden en radar en ik moesten onze proef rijden maar Radar vertikte het en sprong zo over de ring heen en rende als een malle naar de andere paarden toe en helemaal gek doen..

Iemand een oplossing?
Groetjes.

gabyfedde

Re: Paard springt met wedstrijd elke x over de ring.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 21:47

Oefenen in vergelijkbare situaties zonder de wedstrijddruk. Of HC starten en hem flink aanpakken.

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 22:56

VVDD > RT-P

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 08:04

zorgen dat je aan je gehoorzaamheid werkt. Een paard dat steeds op eigen houtje besluit weg te rennen naar de anderen, heeft maar erg weinig respect voor zijn ruiter.

crabbybitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 08:06

Je hebt je paard helemaal niet onder controle.Hoe kun je dan gaan starten?

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 08:11

Sturen en hoeken rijden

EMM95

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 08:11

een wedstrijd is een nieuwe omgeving, mijn oude paard deed het in het begin ook. en is gewoon overgegaan maar dit kwam omdat ze eigelijk nooit verder was geweest dan dr eigen stal wei en bak

DeniesRos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-11 09:56

crabbybitch schreef:

Nou paard heb ik wel gewoon onder controle, makkelijker gezegd dan gedaan. ;)
Als ik hem niet onder controle zou hebben dan zou die het ook tijdens het losrijden moeten doen en dat doet die niet dus dat is gewoon onzin.
Paard is gewoon loei sterk en als die rent dat ik hem niet meer hou...

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 10:02

dus heb je hem dan niet onder controle. De kunst is om het voor te zijn, en eigenlijk moet het niet eens in zijn hoofd opkomen om eraan te denken.

crabbybitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 10:15

Lielle schreef:
dus heb je hem dan niet onder controle. De kunst is om het voor te zijn, en eigenlijk moet het niet eens in zijn hoofd opkomen om eraan te denken.

_/-\o_ _/-\o_

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 10:18

Zoals er al iemand aanhaalde, tis niet leuk te horen maar het is echt wel waar, je hebt je paardje niet onder controle.
Een paard onder controle doet zoiets niet, die haalt dat echt niet in zijn hoofd hoor.
En ik begrijp je reactie wel hoor, ik geloof best dat je al een beetje kan rijden, maar als je paard over een balk stapt, dan negeert hij op dat moment jouw been en teugelhulpen, das toch duidelijk.

DNIEZE schreef:
crabbybitch schreef:

Nou paard heb ik wel gewoon onder controle, makkelijker gezegd dan gedaan. ;)
Als ik hem niet onder controle zou hebben dan zou die het ook tijdens het losrijden moeten doen en dat doet die niet dus dat is gewoon onzin.
Paard is gewoon loei sterk en als die rent dat ik hem niet meer hou...

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 10:37

Om die situatie te ontwijken kun je ook kiezen voor wedstrijden in een 20x40 bak zonder hekjes.'
Maar dat lost je probleem niet op :P

EMM95

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 14:50

ik vind je paard niet onder controle hebben tog wel erg grootte woorden zeker voor zoiets relatief kleins. Als mijn paard er gewoon tijdens het rijden opeens van door gaat kan ik daar toch niks aan doen? heb ik vaak zat gehad en dan is het niet gelijk zo dat ik hem niet onder controle heb want kreeg hem toen wel weer gewoon trug is stap .

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 14:55

nou, als mijn paard met mij de ring uit springt, vind ik dat toch ech niet iets kleins. En zomaar er vandoor gaan idem dito, dat mag toch echt niet.

marietje62

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 15:03

Ons paardje deed dat ook bij z'n eerste wedstrijd; gewoon oefenen met hekjes.........

xJustMe6

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 17:28

Mijn paard deed dit ook bij zijn eerste wedstrijd :j. Probeer heel bewust te sturen. Ook als je gewoon op de hoefslag rijd iedere seconde opletten en proberen hem voor te zijn. Dan krijgt hij als het goed is de kans niet. Mijn paard heeft het na die ene keer nooit meer gedaan.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 18:54

Is het een questie van niet snappen, zou ik ermee oefenen.

Is het een questie van ongehoorzaamheid, zou ik gewoon een keer hc starten en hem aanpakken inderdaad. Hebben vrienden van ons ook een keer gedaan (maar dan bij het weigeren van een bepaalde sprong ofz)

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 19:04

Je paard onder controle hebben betekend dus ; dat jij als ruiter moet in staat zijn te voelen, te weten waar het paard zijn benen staan, en jij moet dus de volledige controle hebben over het verplaatsen van die voeten (benen), als jij bv vraagt linker voetje 10cm vooruit: dan mag die rechter zich niet verplaatsen en die linker moet dan gewoon 10cm vooruit en geen 50cm, 10 is 10, niks meer niks minder.
Dit noemen wij "body-control" het voorbeeld dat ik nu aangeef is natuurlijk al best iets heel moeilijk, weet k ook wel , maar het kan echt wel, en daar moet je dus naartoe werken.
controle is dus echt wel controle hebben, het paard voert uit wat jij hem vraagt, niks meer niks minder.
Jij geeft aan dat je er niets aan zou kunnen doen dat je paard ineens wegschiet, dan is de opleiding gewoon nog niet genoeg doorgedreven en ingeoefend , maar tjaaaa daar kan je dus zeker wel iets aan doen, gewoon beter leren rijden bv.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 19:11

Dnieze vervelend dat je paard iedere keer weg schiet tijdens de wedstrijd. Omdat het al drie keer gelukt is zal het alleen maar moeilijker worden om hem binnen boord te houden. Wellicht dat je nog een paar keer indoor kunt starten in een binnenbak waar hij niet weg kan. Je paardje voelt zich onzeker en scheurt daarom weg naar de anderen toe. Als hij niet weg kan leert hij om zelfstandig met jou een proefje te rijden. Na afloop gelijk goed belonen.
Wellicht als je dit een paar keer gedaan hebt dan je eens onderling ergens kunt starten en kunt oefenen met hem binnen de hekjes houden. Misschien dat je instructrice mee wilt zodat zij jouw kan helpen om het probleem op te lossen. Mijn zoon heeft dit ook meegemaakt met zijn manege wedstrijd pony en zijn instructeur heeft hem toen geholpen. Van te voren hebben we de jury ingelicht. Probleem was na paar keer opgelost want soms is het ook uitproberen wat wel en niet kan.
Schroom niet om hem aan te pakken, want gehoorzaamheid boven mooi rijden heb ik altijd geleerd. Succes ermee.

EMM95

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 23:24

@aeolusnr1

Je hebt gelijk mensen of alleen ik hahah verstaan tegenwoorrdig wat anders onder controle houden. ik denk al snel aan goed kunnen blijven zitten of er niet afvallen. Maar dit is de controle die je over je zelf moet hebben

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 23:57

Ik zou je paard de hele proef bezig houden.
Geef hem geen tijd om te denken aan zijn eigen plannetjes!

Inderdaad dan maar liever een paar keer onderling starten en lage punten halen.
Je enige doel moet zijn: In de ring blijven!

Ik denk niet aan slaan, schoppen en sporen...
Ik denk meer aan tempowisselingen, schijnovergangen, stelling vragen en tussendoor de oefeningen uit de proef laten zien.
Geef hem geen kans om iets te bedenken!

Zorg dat je zijn reactie gaat herkennen en voelt aankomen, zodat jij sneller ingrijpt als dat hij weg is (bv. stelling vragen, naar voren blijven gaan en de kant waar hij naartoe wilt begrenzen waar nodig)...
Voel je het niet op tijd en springt hij toch uit de ring, blijf volkomen rustig, hou je lichaam slap, hij verdiend de aandacht niet, zelfs geen negatieve aandacht.
Rij gewoon doodleuk terug de ring in alsof er niets is gebeurd en probeer het opnieuw. Ieder stukje dat hij in de ring blijft beloon hem.
Laatst bijgewerkt door doei op 16-02-11 00:23, in het totaal 1 keer bewerkt

ChelseaAyLee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 00:08

Misschien andere discipline kiezen??? Je paardje wil springen!
Nee alle gekheid op een stokje, je moet het een keer goed corrigeren. Als je voelt dat het gaat gebeuren laat je een teugel los en brengt de andere achter je been, soort one-rein stop. Klinkt misschien hard, maar je paard heeft nu geleerd zijn zin te krijgen, dus kan je alleen door flink te corrigeren het weer af leren.

vaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 00:16

straffen, dat kan hij niet zo maar doen.
anders wordt het lekker makkelijk, oh.. ik heb geen sinn, ik ga de bak wel uit

silfie35

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 00:19

Je hebt je paard niet onder controle, niet leuk om te horen, maar de waarheid.

Ik zou misschien een keer HC starten, en als je het voelt aankomen, een keer een fikse ophouding geven van HIER BLIJVEN jij. Als hij toch over het de hekjes springt, en je bent gediskwalificeerd zou ik hem persoonlijk op het voorterrein nog even aanpakken. Dit is echt niet iets wat je moet pikken.

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 00:23

Tjeetje wat een aanpakken hier ;(