Van achter naar voren rijden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_meissie_

Van achter naar voren rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-11 19:17

Hallo bokkers,

Vaak kom je als commentaar tegen dat het paard meer van achter naar voren gereden moet worden, zelf
kreeg ik afgelopen week ook deze opmerking. Kan iemand mij hier uitleggen wat daar precies mee wordt bedoeld en hoe dat het beste in de praktijk gebracht kan worden en hoe daarop getraind kan worden (oefeningen bijvoorbeeld)? Alvast bedankt!

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 19:20

Door simpelweg veel, maar dan ook heeeel veel (schijn)overgangen en tempowisselingen te rijden.
Het moet eigenlijk je neus uitkomen, maar dan moet je doorgaan.

potverdikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 19:22

De motor van een paard zit achter. De meeste paarden worden helaas veel te veel op de voorhand gereden. Een paard hoort op de achterhand te lopen; dus van achteren naar voren.
Hierbij zal hij dus beter zijn achterhand gebruiken, en makkelijker in de hand lopen. Beter over de rug enz enz enz enz.

Door te trainen met een pessoa activeer je de achterhand, en worden alle spieren in gebruik genomen, en moet hij met alle spieren werken die nodig zijn voor een sterke achterhand.

Srika

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 19:27

Wat ik zelf regelmatig doe zijn schijnovergangen maken.
Nu zijn we bezig met die achterhand activeren door drijven, maar het paard niet harder te laten lopen, dus dan gooit hij vanzelf meer gewicht op de achterkant.
Als je het goed doet ga je meteen veel lekkerder zitten. (Dat voel ik tenminste)

_meissie_

Re: Van achter naar voren rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-11 21:35

Bedankt voor jullie reacties! Ik begrijp dat ik dus nog meer (schijn)overgangen moet gaan rijden, waardoor ze echt goed op eigen benen loopt. Klopt het dan ook dat ze hierdoor nog meer op mijn zit en benen gaat lopen en minder op mijn hand? Ze is gelukkig al heel licht in de hand, maar dat zal nu dus nog beter worden als het goed gaat. Longeren doe ik zo'n 1 a 2 keer in de week, ga eens kijken of iemand bij mij op stal een pessoa heeft, dan ga ik eens kijken hoe ze daar op reageert. Helpt het ook door veel zij gangen te gaan rijden, zoals wijken (stap + draf) en schouderbinnenwaarts (in stap)?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 22:00

Het bekent niet veel meer dan éérst voorwaarts, dan pas neerwaarts.
Schijnovergangen kunnen daarbij helpen, maar hebben er niet direct iets mee te maken.
Zorgen dat je paard wil lopen en ook blijft lopen, voordat je nageeflijkheid vraagt.
Activiteit in de achterhand voor de rest.

Door van achter naar voren te rijden voorkom je voor een deel al dat het paard op de voorhand duikt.
Immers enkel een weerstandbiedende hand, zonder enige activiteit van achteren, maakt het voor een paard veel verleidelijker om naar beneden en voorover te duiken.
Echter een paard wat wel correct gereden wordt kan alsnog een beetje op de voorhand vallen, dat ligt er maar net aan hoe sterk het paard is in zijn achterhand.
Dan is het dus nog een kwestie van trainen, door inderdaad verschillende oefeningen en wellicht de pessoa.

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 10:20

Ik ben hier ook volop mee bezig om mijn Haflinger minder op de voorhand te leren lopen.
Ik heb mij ook een Pessoa longeerset aangeschaft.

Zou er iemand eventueel bereid willen/kunnen zijn om filmpjes te tonen?
bv een paard die op de voorhand loopt en dan hoe het wel moet?
Dit zou voor mij alleszins meer duidelijkheid geven, mss voor TS ook?

alvast bedankt!

Dressuurgek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 13:23

Gevaar is alleen wel dat als je besluit dat je het van achter naar voren rijden te letterlijk gaat nemen dat het tempo dan te hoog wordt en dat het effect dan weg is. Ook als je een paard hebt die sneller stuwt dan draagt dan is het effect weg en komt zo'n paard juist in je handen te hangen en daarmee op de vh te lopen.

Yaaraa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 13:26

Ess_Ramona schreef:
Door simpelweg veel, maar dan ook heeeel veel (schijn)overgangen en tempowisselingen te rijden.
Het moet eigenlijk je neus uitkomen, maar dan moet je doorgaan.

Zo heb ik het ook gedaan. :)

_meissie_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-11 20:23

@ Dressuurgek: Ja dat lijkt mij ook wel een grote valkuil inderdaad, dat het tempo al gauw te hoog wordt. Ik zal eens kijken of mijn rij-instructrice mij hier eens mee kan confronteren, wanneer het tempo te hoog ligt, maar ook zegt wanneer ze een goed gebruik van de achterhand heeft.

@ iana: Ja filmpjes zouden inderdaad wel een goed plan zijn! Pessoa zat ik zelf ook al over na te denken, wil jij mij op de hoogte houden hoe het met jou gaat met een pessoa?

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 20:43

Waar ik vooral naar kijk zijn de hoefafdrukken, dus in stap of ze goed overstapt en in draf dat ze goed in de buurt komt van de voorhoeven.
Ik vind het in elk geval niet makkelijk ofwel ben ik te ver aan't zoeken.

Enja, inderdaad door het tempo op te drijven kan je ook verkeerd bezig zijn zoals "Dressuurgek" zegt.
Is het dan zo dat als je gaat drijven, je vooraan wat druk moet geven zodat ze vooraan minder weg kan?

Bij mij is het overduidelijk dat ze op de voorhand loopt omdat ze makkelijk struikelt...ze sloft ook vooraan.

Ik heb een beetje de indruk dat ze al wat meer haar achterhand gebruikt maar 100% zekerheid heb ik niet.
Daarom dat ik graag eens een goed voorbeeld wil zien, een paard dat op de voorhand loopt en dan 1tje die flink zijn achterhand gebruikt.
Ik vind dit echt héél moeilijk om te beoordelen

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 20:56

In het begin is het helemaal niet erg als het tempo te hoog ligt, in eerste instantie moet het paard naar voren, daarbij hoef je niet eens wat met de teugels te doen.
Als je paardje heel goed reageerd op je been en zithulp en als het ware naar voren schiet onder je kont vandaan, dan kun je met been en zithulp ook leren te remmen(holle rug=remmen, bolle rug=wegrijden)
Daarna ga je pas met je teugels aan de gang en zorg je dat je paard actief blijft, met overgangen en schijnovergangen kun je dit telkens weer opwekken/trainen.
Dit gaat natuurlijk met kleine stappen, het is zwaar voor je paard dus de training langzaam opbouwen.
Maar je kan het idd goed voelen als het paard meer van achteren uit gaat lopen.
Dan voel je die zwung terwijl hij wel bij je blijft.
Wijken en schouder binnenwaarts zijn oefeningen om je paard licht te verzamelen, maar dit moet ook weer met genoeg voorwaartse drang zijn!
De pessoa is wel goed om te trainen maar met rijden moet je het nog steeds zelf doen!

MontyRulezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 21:09

Ik leer het jonge paarden altijd door ze eerst goed voorwaarts te maken. Dat is voor mij de basis, been geven is naar voren. Die nageeflijkheid vind ik dan ook niet zo belangrijk. Eerst zorgen dat die drang naar voren er goed in zit en dan pas neem ik wat meer druk op de teugels en ga ik het tempo iets verlagen. Merk ik dat ze niet zo goed meer reageren, ga ik weer terug naar het voorwaarts en ga dan weer iets vragen met mijn handen. Dit blijf ik trainen tot ik merk dat ik het gevoel heb dat ze mijn hand 'opzoeken'.

Maar elke keer ga ik weer terug naar die basis. Op een gegeven moment gaat dit over naar het voorwaarts neerwaarts rijden ipv alleen maar voorwaarts. Hier begin en eindig ik altijd mee bij de training van een paard. Als die basis erin zit dan ga ik pas beginnen met meer overgangen of schijnovergangen te rijden.

Ik hoop dat dit een beetje duidelijk is voor je TS :) .

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 21:11

Ik sluit me helemaal aan bij MontyRulezz en MirandaFuego! :-)

ismy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 21:18

helaas maken idd veel het gebruik om van voor naar achteren te rijden.

Het houd in dat het achter ontspant en dus het kruis gaat zakken. Als het kruis zakt, zakt het voor ook meer. Dan heb je dus meer ontspanning.

_meissie_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-11 11:23

Echt super voor bovenstaande uitleggen! Ik ga dit de komende tijd eens in de praktijk brengen, wel ben ik tot de conclusie gekomen dat het bij mij zo slecht nog niet is haha.
Voorwaarts voor been is ze wel, daarbij komt ze bij lichte teugeldruk al mooi nagefelijk te lopen. Ruim een jaar geleden liep ze heel soms een beetje 'swingend' onder mij, maar dat was dan vaak op het einde van het rijden.. Nu heb ik dat gevoel al vaak aan het begin van het rijden, dus volgens mij houdt dat in dat ze haar achterhand al een stuk beter gebruikt en haar kruis al meer laat zakken dan in het begin of zie ik dat verkeerd?

Tijdens het longeren let ik ook veel op haar hoefafdrukken. In stap zitten haar achterhoef afdrukken vaak over haar voorafdrukken heen. In de draf komt ze daar nog lang niet, maar ben al lang blij als ze uiteindelijk met haar achterbenen in de afdrukken van haar voorbenen komt, maar dat lukt pas als ze lekker los is.

MontyRulezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 11:33

Ik kijk niet echt hoe of waar een paard loopt, ik ga altijd op mijn gevoel af. Ik voel hoe een paard loopt, vooral als je je paard al een paar keer gereden heb. Dan voel je het verschil in lopen en hoe ze hun lijf gebruiken. Dat vind ik ook het mooie aan paardrijden :D .

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 18:15

MontyRulezz schreef:
Ik kijk niet echt hoe of waar een paard loopt, ik ga altijd op mijn gevoel af. Ik voel hoe een paard loopt, vooral als je je paard al een paar keer gereden heb. Dan voel je het verschil in lopen en hoe ze hun lijf gebruiken. Dat vind ik ook het mooie aan paardrijden :D .

Ja...zo deed ik het vroeger ook met mijn vorige paarden en toen kon ik ook duidelijk het verschil van spanning voelen tot uiteindelijk de ontspanning.
Die volgde meestal na een 30 minuutjes losrijden, ik voel het vooral tijdens het doorzitten...je plakt aan je zadel, de beweging is vloeiender of hoe leg je dat uit :o
Maar nu met de jonge Haflinger, korte beentjes, snellere pasjes en het minder "elegant" lopen maakt het er niet gemakkelijker op. Ik longeer haar vaak en wil het eens vanop de grond zien gebeuren (snap je?)... dat ik tenminste weet of ik goed bezig ben of niet?

vera1234

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 18:29

Zoals al eerder word gezegt heel erg veel schijnovergangen rijden en houd je paard voorwaarts. Ook moet je er voor zorgen dat de achterhand er goed onder komt ! Succes met oefenen het gaat vast wel lukken ! :)

ismy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 07:47

oo ja en gebruik de teugels als stokjes .

Anne_mieke88

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 08:52

ismy schreef:
oo ja en gebruik de teugels als stokjes .

? die uitspraak snap ik niet helemaal :P

uitleg..

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 12:44

Je moet als het ware de mond vooruit willen sturen, stel dt je stokjes had ipv teugels dan zou je het neusje mooi voor je uit en van je af kunnen sturen. Heel vaak werk je ongemerkt teveel terug, als je je handen van je af kan zetten (dus als het ware of je stokjes ipv teugels hebt) dan kan de beweging beter over de rug naar voren vloeien en dan rijd je echt van achter naar voren!

Het idee is dus dat je wel gewicht in je handen krijgt, maar niet omdat je terugwerkt, maar omdat je paard er zelf gewicht in "legt" (zonder zwaar te worden uiteraard).

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 12:54

WowAmigo schreef:
Je moet als het ware de mond vooruit willen sturen, stel dt je stokjes had ipv teugels dan zou je het neusje mooi voor je uit en van je af kunnen sturen. Heel vaak werk je ongemerkt teveel terug, als je je handen van je af kan zetten (dus als het ware of je stokjes ipv teugels hebt) dan kan de beweging beter over de rug naar voren vloeien en dan rijd je echt van achter naar voren!

Het idee is dus dat je wel gewicht in je handen krijgt, maar niet omdat je terugwerkt, maar omdat je paard er zelf gewicht in "legt" (zonder zwaar te worden uiteraard).

Bedoel je dan met je handen vooruit en omhoog rijden? Hoeveel contact neem je dan? Is het zoals de manier van rijden van Antoine Debodt?

rockforty

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 13:06

Ik ben ook bezig met van achter naar voren rijden, maar als ik een heel klein beetje met mijn handen toesta (dus de stokjes naar zijn mond toe beweeg) gaat hij gelijk met z'n hoofd omhoog. Alsof hij met dat kleine beetje gelijk alle ruimte wil krijgen. Weet iemand wat ik daar aan moet doen?

Anne_mieke88

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 13:17

rockforty schreef:
Ik ben ook bezig met van achter naar voren rijden, maar als ik een heel klein beetje met mijn handen toesta (dus de stokjes naar zijn mond toe beweeg) gaat hij gelijk met z'n hoofd omhoog. Alsof hij met dat kleine beetje gelijk alle ruimte wil krijgen. Weet iemand wat ik daar aan moet doen?

Dat heb ik ook, dan gaat ze lekker lopen kijken, dan geef ik weer been zodat ze weer in me handen valt, maar om de minuut eventjes kijken, want stel je voor dat er ergens ineens een oestbekistaanse klimolifant staat, die moet je dan wel gezien hebben in je leven.... :P