Afstappen bij spanning buitenrit??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Maeve

Afstappen bij spanning buitenrit??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-11 18:53

Ik ben vandaag weer lekker een rondje wezen rijden met mijn (vandaag 19 geworden!!) merrie Valentine. Ging super, lekker rustig, alleen op het laatste pad terug kwamen we een man tegen in een elektrische rolstoel, die zijn herdershond aan het uitlaten was. Dit was ongeveer halverwege een heel lang pad, vrij smal, tussen een sloot en een 'muur' van struiken en bomen. Geen uitwijkmogelijkheden dus.
Meneer nam keurig zijn hond aan de lijn en deze gedroeg zich verder ook voorbeeldig, de hele tijd. Geen enkel probleem dus. Paardlief heeft normaal gesproken ook geen probleem met honden, maar kreeg het nu toch wel even benauwd(ik denk van de elektrische rolstoel). Het koppie ging omhoog, de rug omlaag en ik kreeg het gevoel alsof ik op een springveer zat. Ik ken mijn paard, en wist dat we de man lopend zonder problemen zouden kunnen passeren, maar onder het zadel zou toch redelijk dramatisch worden. Ik heb dus even naar de meneer geroepen of hij wilde wachten, ben afgestapt en we zijn ze zonder problemen gepasseerd. Hierna was paardje weer de rust zelve en ben ik weer opgestapt.

Maar toen kwam opeens in me op: wat zouden Bokkers doen? Eenbenige meneer mompelde nog iets over ''paard leren dat 'ie maar niet bang moet zijn'', maar helaas heb ik niet de beschikking over een elektrische rolstoel om daar fijn mee te gaan oefenen.
Begrijp me niet verkeerd: ik stap echt niet bij elke enge zwerfkei af, maar dit vond ik toch een goed moment om het wel te doen. Misschien had ik haar er ook wel voorbij kunnen schoppen, maar wat is dan wijsheid??

Ben benieuwd!

Pluttersput

Re: Afstappen bij spanning buitenrit??

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 18:55

Ik stap eigenlijk nooit af. Dit puur om het feit dat ik er liever op zit als ze aan de kletter gaat, dan dat ik er naast loopt. En daarbij moet ze van mij eigenlijk leren om door te lopen, wat we ook tegenkomen.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 18:55

Afhankelijk van de situatie stap ik ook af. In jouw situatie had ik wss hetzelfde gedaan. :j

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 18:57

Ik stap niet af, puur om het feit dat ik er dan niet meer opkom! := Als ik er buiten afkletter moet ik ook heel onhandig via een hek of weidepaal er weer op klauteren! :9 Heel leuk gezicht, en gelukkig werkt paardlief ook mee :oo

Maeve

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-11 18:57

Pluttersput schreef:
Ik stap eigenlijk nooit af. Dit puur om het feit dat ik er liever op zit als ze aan de kletter gaat, dan dat ik er naast loopt. En daarbij moet ze van mij eigenlijk leren om door te lopen, wat we ook tegenkomen.

Dat is meestal ook mijn instelling ja, en daardoor hebben wij(ook wel eens na 15 mislukte pogingen) de meeste enge dingen tot nu toe ook wel kunnen passeren.

Pure interesse: als jij nou een situatie tegenkomt die je gevaarlijk lijkt? Een achteruitvliegende hoef naar de betreffende rolstoel/hond, een paard dat de sloot in danst?

Reanlm

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 18:58

ik stap eigelijk ook nooit af, maar meestal als ik voel dat mn paard heel veel spanning heeft , dan zou ik toch wel afstappen , want als ik voor m loop is er namelijk niks aan dehand .
maar ik zou eerst toch wel proberen teblijven zitten :)

Maeve

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-11 18:58

KBTP schreef:
Ik stap niet af, puur om het feit dat ik er dan niet meer opkom! := Als ik er buiten afkletter moet ik ook heel onhandig via een hek of weidepaal er weer op klauteren! :9 Heel leuk gezicht, en gelukkig werkt paardlief ook mee :oo

Gelukkig geen last van;) maar wel een paardje dat dit soort dingen liever schijnt te passeren als ik ernaast loop...

_Kelly_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 18:59

schattig naam valentine, past bij vandaag. :)
Okee nu ga ik verder t bericht lezen .

Maeve

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-11 19:00

_Kelly_bokt schreef:
schattig naam valentine, past bij vandaag. :)
Okee nu ga ik verder t bericht lezen .

Haha, je moest eens weten wat een draak het soms kan zijn... :o

_Dune_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 19:00

Ik zou ook niet afstappen voor elk takje dat dwars ligt, maark zie er niets verkeerds in om een keer af te stappen als je paard iets nieuws tegenkomt waar hij bang voor is. Je kan op dat moment makkelijker leiding nemen, je paard ziet je namelijk.
Zo liggen er hier op het moment her en der van die mooie stalen platen door het bos verspreid omdat ze met zware machines aan het werk zijn. De eerste keer durfde mijn paard daar niet overheen. Ik ben afgstapt en hij liep met me mee. Nu weet hij inmiddels dat stalen platen geen paarden eten. Hij blijft het een beetje spannend vinden, maar hij loopt er nu wel overheen. Ik had hem de eerste keer er ook overheen kunnen meppen, maar ik denk dat het leermoment door af te stappen en hem te laten zien dat we er gewoon overheen kunnen, toch een beter leermoment is geweest dan je paard er maar overheen meppen / schoppen.

RoosIris

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 19:01

Ligt enorm aan de situatie!

Maar in jouw geval had ik hetzelfde gedaan... Misschien had je paard wel achteruit gemept bij het passeren van de rolstoel....dan waren de rapen gaar geweest.

Als ik dus in een situatie kom waar ik niet alleen zelf in gevaar kom, maar ook anderen. Dan stap ik af.....rather safe than sorry :)
Laatst bijgewerkt door RoosIris op 14-02-11 19:02, in het totaal 1 keer bewerkt

StillAngel

KBTP schreef:

Zelfde reden :+ Och ik blijf er wel liever op zitten, want paard is anders niet te houden als je er naast loopt en dan is het nog 10 x erger :Y)

Eilish

Mijn verzorgpaard is ook minder bang als ik ernaast loop, dus ik stap ook weleens af bij enge dingen. Maar het ligt eraan op welke manier hij bang is, hij kan stilstaan/beetje verstijven, dan is het handiger als ik afstap. Maar hij is ook weleens fris van bijv. de wind en dan blijf ik erop zitten, want dan is hij vaak wat renneriger.

willemlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 19:02

Ik probeer niet af te stappen, maar wanneer de situatie gevaarlijk is, dus idd een sloot waar je in kan raken door het achteruitlopen of springen dan stap ik toch wel af, omdat ik dan toch voor mezelf en paard kies ipv de opvoeding van het paard zeg maar :)

_Kelly_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 19:04

Soms stap ik af, maar als mijn paard gewoon kliert dan niet.
Als ik af stap en haar gerust stel gaat het meestal wel goed.
In jou situatie, zou ik het wel doen, stel er gebeurd wat met de hond of de meneer.

Malenka

Ik zou ook afstappen. De situatie moet zo veilig mogelijk zijn voor alle betrokken partijen. In dit geval wist je dat het paard rustig zou blijven als jij af zou stappen. Daardoor bleef de situatie dus veilig. Deze meneer had niet aan de kant kunnen springen in het geval jouw paard in paniek had geraakt.

Daarnaast zal een kuddeleider altijd tussen de kudde en het mogelijke gevaar gaan lopen. Ook vanuit dat oogpunt heb je dus goed gehandeld. Je geeft zo veel meer vertrouwen.

_Kelly_bokt

willemlover schreef:
Ik probeer niet af te stappen, maar wanneer de situatie gevaarlijk is, dus idd een sloot waar je in kan raken door het achteruitlopen of springen dan stap ik toch wel af, omdat ik dan toch voor mezelf en paard kies ipv de opvoeding van het paard zeg maar :)

ja precies dat. :D

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 19:06

ik heb een merrie die mij wel eens zoek is als ik eropzit (ze is ook nog jong dus zeer onzeker als ik erboven op zit) sta ik ernaast dan is ze de rust zelve. Ik stap dus redelijk vaak af als het echt te spannend word met tegemoed komend verkeer of een hele optocht moteren (20 gingen er goed maar de volgende 60 toch niet dan spring ik er ongeveer af in een bocht als ze minderd ziet mij staan en staat dan gewoon rustig naast mij te kijken naar al het geweld)

Dus in jou situatie zou ik voor de veiligheid afstappen. Als je dan gewoon zeker weet dat ze netjes rustig blijft. Het zou een andere situatie zijn alshet een boskabouter zou zijn dan blijf ik rustig zitten en wacht geduldig totdat ze ergens haar dapperheid weer heeft herwonnen.

boooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 19:08

Ik zou in jouw geval ook afstappen! :j
In mijn ogen kan dat geen kwaad! :n

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 19:12

Maeve schreef:
Pluttersput schreef:

Dat is meestal ook mijn instelling ja, en daardoor hebben wij(ook wel eens na 15 mislukte pogingen) de meeste enge dingen tot nu toe ook wel kunnen passeren.

Pure interesse: als jij nou een situatie tegenkomt die je gevaarlijk lijkt? Een achteruitvliegende hoef naar de betreffende rolstoel/hond, een paard dat de sloot in danst?

Tja, ik ben wel eens zo'n situatie tegengekomen.. Met een graafmachine links, en prikkeldraad rechts. Genoeg ruimte om tussendoor te komen, maar als ze zou schrikken zouden we ergens tegenaan knallen. Goed lange teugel gegeven, zweepje erbij, en vooruit laten lopen. En dat ging goed. Als het écht link wordt draai ik om en neem ik wel een andere route, maar in principe zal ik nooit om díe reden afstappen :)

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 19:14

Maeve dit is een interessant topic voor mensen die veel buiten rijden. Wanneer stap je nu wel en wanneer stap je nu niet af. Wordt hier thuis toch ook regelmatig over van gedachte uitgewisseld.
Jij hebt deze situatie goed ingeschat en zonder problemen ben je langs gehandicapte man gelopen met paard. Wij zijn verantwoordelijk immers voor de veiligheid van een ander. Zeker met zo een kwetsbaar mens moet je voorzichtig zijn.
Veel mensen van mijn vorige stal lopen altijd naast de paarden als ze langs de drukke weg naar de binnenbak moeten. Vind ik erg gevaarlijk want je hebt over de achterhand van het paard te weinig te vertellen en je paard leert niet langs de weg lopen zelfstandig. Dan kun je beter met zijn tweeën gaan en een erop en de ander als begeleider, denk ik.
Zelf een keer afgestapt toen ik alleen met paard was en over het paarden rooster moest. Was goede keuze want van helemaal niet gaan en enorme toeren bouwen (klote drukke weg vandaar paarden rooster voordat paard over kan steken) kreeg ik haar over het rooster vanuit mij wel willen volgen. Toch had ze ook weg kunnen springen, zich los kunnen rukken en dan kun je naar huis lopen. Dus deze situatie goed ingeschat.
Ben het eens met commentaar dat je in principe NIET af moet stappen. Doen wij ook niet.
Vorige week is mijn man 100 meter voordat hij moest afstappen om hek te openen om buitengebied te verlaten voor het eerst afgestapt omdat de situatie onveilig werd. Dit omdat de wilde "konikspaarden" opeens heel dicht om hem heen kwamen staan en mee gingen lopen en zijn paard het helemaal niets vond. Mijn man kan nog niet zo heel goed rijden maar paard is gewoon heel tof en na vier jaar veel rijden is het veilig genoeg. Hij eraf, zodat hij met zweep kon dreigen. Dat werkte want Koniks paardjes toonden meer respect en namen afstand (worden door omstanders die niet nadenken gevoerd |( dus te brutaal en te weinig wild) . Beiden kwamen veilig en rustig uit het hek. Dus goede keuze geweest.
Wat ik met deze voorbeelden en dit uitgebreid verhaal wil aangeven, dat in de praktijk het toch altijd een kwestie is van keuzes maken. Vaak pas achteraf weet je of je goed gekozen hebt.
Inderdaad als je in de verte iets ziet waarvan je denkt dat gaat fout kun je zonder dat het paard het merkt een andere route nemen. Dat doe ik nooit met mijn oudste die bevestigd is en braaf maar wel met de Benjamin die nog vertrouwen moet opbouwen.

_Dune_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 19:20

Goed uitgelegd [pien_2010]. Ik vind ook dat je het per situatie in moet schatten. In principe stap ik ook niet af voor iets wat bekend is voor mijn paard of iets waar we ruim genoeg langs kunnen. Daarnaast is het ook afhankelijk van de combinatie als ik dat hier zo lees.
Ik stap af indien echt noodzakelijk, mijn paard ziet me dan en kan zich beter laten leiden. Andere mensen zeggen dit juist nooit te doen omdat ze hun paard niet kunnen houden op de grond. Ieder zijn keuze daarin, zolang er af en toe maar over na wordt gedacht waar we mee bezig zijn en waarom we iets doen :)

JPS

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 19:22

Ben het er helemaal mee eens Malenka, ik zou hier ook zijn afgestapt. In sommige situaties kan het verstandiger zijn om dat te doen om zo de leiding over te nemen in het kader van vertrouwen en veiligheid. In andere situaties is blijven zitten verstandiger.. kwestie van situatie aanvoelen en je paard kennen.

Malenka schreef:
Ik zou ook afstappen. De situatie moet zo veilig mogelijk zijn voor alle betrokken partijen. In dit geval wist je dat het paard rustig zou blijven als jij af zou stappen. Daardoor bleef de situatie dus veilig. Deze meneer had niet aan de kant kunnen springen in het geval jouw paard in paniek had geraakt.

Daarnaast zal een kuddeleider altijd tussen de kudde en het mogelijke gevaar gaan lopen. Ook vanuit dat oogpunt heb je dus goed gehandeld. Je geeft zo veel meer vertrouwen.
Laatst bijgewerkt door JPS op 14-02-11 19:24, in het totaal 1 keer bewerkt

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 19:24

Netjes hoor dat je bent afgestapt!
Zeker op zo'n smal paadje,beter even het zekere voor het onzekere nemen.
Ik zou het ook gedaan hebben.

xSiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 19:26

Ik stap alleen af als paardlief zeer debiel doet en ik net een weg moet oversteken of langs prikkeldraad/vlak langs water oid rij :j