paard hangt in aan de tegels..wat te doen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

linsim26

paard hangt in aan de tegels..wat te doen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-11 12:10

hallo allemaal,

mijn friese merrie, nu ong een jaartje onder het zadel, hangt zo hard aan de teugels dat ik de volgende dag gewoon vette spierpijn heb in mn armen en schouders.
nu ben ik wat actiever in de bak aan het rijden en merk dat dit toch wel een probleem is waar ik even geen raad mee weet.

het is wel een paardje met een achtergrond dus het ligt allemaal wat moeilijker.
zo was ze tot voor kort niet te rijden in de bak, ze had een soort van bakangst, ging er elke keer vandoor in de bak en was dan zo gespannen.
dat is er nu gelukkig uit en het gaat eigenlijk heel goed.
dan ga ik verder met het volgende probleem ehum en dat is dus het hangen aan de teugels.

is er een hulpteugel die kan helpen en dan bedoel ik niet meteen een slof maar bijv een martingaal ofzo?

alle tips en suggesties zijn welkom!

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 12:14

Aan je instructrise/begeleider vragen? ;)
(als je die hebt, anders zou ik er een zoeken)

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 12:16

het paard hangt omdat jij iets geeft om op te gaan hangen. Lekker steuntje voor je paard en die loopt hierdoor dus niet lekker actief op z'n eigen 4 benen. Wanneer je het paard aanleert weer goed op 4 benen te lopen zal het hangen ook minder worden.
Je moet dus beginnen met de mogelijkheid tot hangen wegnemen, teugels losser laten dus. Zodra je paardje wil hangen maak jij je teugels langer. Verder maak je het paard ook sterker door (schijn)overgangen te rijden. Terugtrekken verlies je altijd en lost niks op, dus met hulpteugels of scherpere bitten kom je er niet.

MarliesV

Re: paard hangt in aan de tegels..wat te doen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 12:18

heb je goede begeleiding of niet?

Qimm geeft precies aan hoe het zit.
Je geeft het paard iets om op vast te zetten, dit gaat van kwaad tot erger. Met goede begeleiding/les kan je er veel uitrijden hoor, kost moeite en tijd maar is prima op te lossen.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 12:23

Idd het is wat "Qimm" hier heeft beschreven.
Paard dus eigenlijk hertrainen, want het is dus ergens fout gelopen bij het opleren of tijdens het rijden de voorbije tijd.

tennan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 12:46

eerst eens beginnen met lekker voorwaarts-neerwaarts rijden, zonder druk op de teugels. Even lekker de spanning eruit, zeker als ze net zo'n bakangst achter de rug heeft!

yvanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 12:49

los laten! en naar voren rijden!

linsim26

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-11 12:53

ik heb tot nu toe alles zelf gedaan maar nu is inderdaad tijd om iemand te zoeken die me verder gaat helpen. daar was ik al achter.

rijtechnisch valt er ook wel wat te sleutelen.

miss dat ik haar ook wel extra vasthoud omdat ze soms nog de drang heeft ervandoor te schieten..

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 12:54

Les nemen, is het enige antwoord dat ik je kan geven. Niemand kan zo zien waarom er gebeurd wat er gebeurd en waarom je paard doet wat hij doet. Een goede instructeur kan je vertellen wat en vooral waarom je iets moet doen.

JPS

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 13:39

Je paard heeft alleen iets om op te hangen, als jij hem die mogelijkheid geeft.
Als ik je verhaal zo lees, dan heb ik het vermoeden dat je door negatieve ervaringen met hem, zelf spanning opbouwt omdat je bang bent dat hij vertrekt. Het cirkeltje is dan snel rond.. durf los te laten! Controleer jezelf op het ontspannen van je schouders en armen. Blijf daarbij wel actief voorwaarts en aan de achterhand denken.
Probeer zodra hij gaat hangen, vooral zelf in teugeldruk te ontspannen terwijl je een stukje naar voren rijd zonder dat hij onder je wegloopt. De achterhand activeren dmv tempowisselingen en (schijn)overgangen zodat hij van de voorhand komt, veel wendingen rijden, zorgen dat hij met zijn gedachten bij jou blijft.
Loslaten dus en de achterhand activeren! Misschien heb je iets aan deze tips. Een ander bit of hulpteugels helpen dit probleem niet te verhelpen.
Laatst bijgewerkt door JPS op 14-02-11 13:41, in het totaal 1 keer bewerkt

doriss

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 13:40

Ik heb weinig verstand van aanleuning, maar ik wil alleen even zeggen dat je titel niet klopt.. Een paard dat in de tegels gaat hangen lijkt me niet al te best.. Misschien toch even aanpassen?

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 13:47

Dit lijkt dan inderdaad een goed moment om naar een goede instructeur te gaan zoeken. Als je aangeeft dat je een paar met geschiedenis hebt, zou ik wel goed rondvragen naar een rustige instructeur. Iemand die de tijd neemt om iets goed aan te leren en je ook de tijd geeft om dat onder de knie te krijgen.

Verder nog even een aanvulling op de anderen. Iedereen geeft wel al aan geen hulpteugels voor dit probleem te gebruiken en daar ben ik het helemaal mee eens. Alleen heeft nog niemand gezegd waarom niet... Als je een hulpteugel gebruikt en je zelf al aangeeft nog met veel spanning te rijden. (dat lees ik tenminste, sorry als het niet klopt) dan heeft je paard met een hulpteugel alleen maar meer om op te gaan hangen. Vooral hulpteugels al een halsverlenger (elastiek), slofteugel, thiedemann en bijzetteugels nodigen erg uit om te gaan hangen als je niet oplet. Zeker niets eraan dus. Dat geeft alleen maar de kans dat je paard nog meer gaat hangen, dan dat je van je probleem af komt.

Aan een martingaal heb je in dit geval al helemaal niets, dat is een hulpteugel die ervoor zorgt dat je paard stuurbaar blijft als het zijn hoofd veel te hoog brengt. Beetje het tegengestelde van hangen dus ;)

Veel succes bij het vinden van goede instructie!

Ti_Amo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 13:48

inderdaad veel overgangen en lekker veel voltes e.d. lekker los laten worden dan gaat hij vanzelf ontspannen en lekker loslaten en niet zo hangen.

celano

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 13:50

Grappige topictitel...

linsim26

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-11 16:38

ja een instructrice is inderdaad wel iets wat ik zoek alleen na de laatste ervaring met een meisje wat me wilde helpen door 2 halstertouwen aan mn paard te knopen zodat mijn paard haar rug beter gaat gebruiken..ben ik wat voorzichtiger met wie ik om hulp vraag.

verder ja.. misschien een grappige topictitel zal best maar ik wist ook even niet hoe ik het onder woorden moest brengen.

als ik dit verder allemaal nalees denk ik dat JPS er het dichtst bij zit.

dat het probleem misschien meer aan mij ligt dan aan het paard.
want ik ben zeker niet 100% ontspannen met het rijden in de bak.

ik ben alleen al heel blij dat ik zover met haar ben gekomen en nu die kleine probleempjes lossen we ook wel weer op!

JPS

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 16:47

Dank je, linsim26.. toch wil ik nog iets toevoegen.
Je paard is nog jong en nog niet zo lang onder het zadel waardoor ze ook balans zal missen. Het lopen over vier benen in horizontaal evenwicht is nog in ontwikkeling. Wanneer je paard in de teugels hangt, loopt ze teveel op de voorhand. Geef haar ook de tijd om dmv oefeningen sterker in de achterhand te worden en zorg idd voor goede instructie, dat is geen overbodige luxe.

linsim26 schreef:
ja een instructrice is inderdaad wel iets wat ik zoek alleen na de laatste ervaring met een meisje wat me wilde helpen door 2 halstertouwen aan mn paard te knopen zodat mijn paard haar rug beter gaat gebruiken..ben ik wat voorzichtiger met wie ik om hulp vraag.

verder ja.. misschien een grappige topictitel zal best maar ik wist ook even niet hoe ik het onder woorden moest brengen.

ik ben alleen al heel blij dat ik zover met haar ben gekomen en nu die kleine probleempjes lossen we ook wel weer op!

Cocodox

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 17:01

Ik heb dit ook, ik volg dus even.

Maar wat moet je dan doen als je los laat telkens als je paard weer gaat hangen?
Want bij mij is het dan zo dat ze er meteen weer vandoor sjeest!
Hoe kun je dat dan tegengaan zonder de teugels weer terug te pakken?

JPS

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 17:02

Met je zit, suzz14
Laatst bijgewerkt door JPS op 14-02-11 17:12, in het totaal 1 keer bewerkt

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 17:09

wat dacht je van zelf los laten? als jij als ruiter niet vast hebt kan hij ook niet gaan hangen
aan je armen.

Cocodox

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 17:12

Kun je dan niet netzo goed gewoon zonder hoofdstel rijden :D ?
Haha, grapje.

Cocodox

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 17:14

JPS schreef:
Met je zit, suzz14

Ah ok, nah binnenkort hoop ik dat ik het kan gaan oefenen.
Heb een lange stop gehad ivm ziek zijn, winter en het feit dat mn vp haar hoofdstel kapot heeft getrokken...
Hopelijk binnenkort nieuw zadel, dat ik dan ook steviger kan zitten zodat ik mn zit beter kan gebruiken.
*\o/*

linsim26

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-11 18:30

JPS schreef:
Dank je, linsim26.. toch wil ik nog iets toevoegen.
Je paard is nog jong en nog niet zo lang onder het zadel waardoor ze ook balans zal missen. Het lopen over vier benen in horizontaal evenwicht is nog in ontwikkeling. Wanneer je paard in de teugels hangt, loopt ze teveel op de voorhand. Geef haar ook de tijd om dmv oefeningen sterker in de achterhand te worden en zorg idd voor goede instructie, dat is geen overbodige luxe.

ehm neej mijn paard is niet jong..ze is 14 jaar oud. alleen altijd fokmerrie geweest en de vorige eigenaren hadden wat problemen haar zadelmak te krijgen. dan heb je wel weer gelijk dat haar achterhand miss wat extra training kan gebruiken.

linsim26 schreef:

linsim26

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-11 18:33

en wat is het beste om een sterkere achterhand te ontwikkelen?

ik longeer haar ook 1 of 2 keer in de week maar zonder hulpteugels ofzo. gewoon lekker draven en galop oefenen.

Morrie05

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 18:50

Ik wil dit ook even volgen

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 18:55

Suzz14 schreef:
Kun je dan niet netzo goed gewoon zonder hoofdstel rijden :D ?
Haha, grapje.

daar kun je wel om lachen, maar je zit dichter bij de waarheid dan je denkt. Wanneer je je paard netjes voor elkaar hebt zou je zonder hoofdstel netjes rond moeten kunnen sturen en overgangen maken.