Evita op dressuur B2

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

SofieHavan

Evita op dressuur B2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-11 19:05

Hallo,

Vandaag ben ik op wedstrijd geweest met Evita.
Evita is een 6-jaarse BWP merrie van Varnese vd Holstenhoeve x Furioso (staat verkeerd op het filmpje).
Momenteel zijn we B2 met winstpunten. Het was de 2e x dat ze in hekjes reed en blijkbaar gingen die haar serieus opeten.
Vandaar de spanning. Door de spanning ook 2 foutjes in galop.
Het resultaat was een 4e plek met 194ptn. Daarmee ben ik tevreden.

Ben benieuwd wat bokt ervan vind en welke tips ik krijg.
We werken aan de spanning (die ze thuis natuurlijk niet heeft) en de reactie op het been.
De film vertekend iets of wat waardoor ze korter en sneller lijkt.

Deliana27

Re: Evita op dressuur B2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-11 19:24

Ik snapd de B2 niet want het is toch gewoon B ?
Best hoge punten, jammer van die 1e anders had je 2 wp gehad. :D

Leuke combinatie!
Mischien iets loslaten in de hand. Het lijkt of die van de zijkanten over je weg wil lopen. En niet voorduurend aanblijven sporen.

borrie01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-11 19:29

ts woont in belgie daar zijn de proeven anders als bij ons.

Deliana27

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-11 19:30

oeps had ik niet gezien sorry!

Debbie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-11 19:33

Jeetje lekker confronterend de jury zo aan die tafel := Die zien en horen alles dus!

Ik vind het er netjes uit zien :j Ti's nog allemaal wat gespannen maar je paard wil wel lopen en dat is toch vaak iets wat jury's graag zien!

Is 194 pt. in Belgie evenveel als in Nederland?

SofieHavan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-11 19:36

De proeven zijn anders hé :) En momenteel kunnen we in het wintercriterium geen wp's halen maar rijden we voor selectie in de overkamping. De eindplaats in de finale bepaald hoeveel wp's je krijgt. Wij krijgen wp's volgens het aantal deelnemers en de behaalde plaats en niet volgens de punten.

borrie01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-11 19:40

SofieHavan schreef:
De proeven zijn anders hé :) En momenteel kunnen we in het wintercriterium geen wp's halen maar rijden we voor selectie in de overkamping. De eindplaats in de finale bepaald hoeveel wp's je krijgt. Wij krijgen wp's volgens het aantal deelnemers en de behaalde plaats en niet volgens de punten.

jeetje wat een aparte constructie. jij bent ongetwijfeld niet anders gewend maar toch.
is het wel zo dat je na 10 wp over kunt stappen

Debbie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-11 19:42

Jeeetje.. wat een ander systeem zeg! Dat je wp krijgt aan de hand van plaatsing en aantal deelnemers zit wel wat in.
Ben je ook niet meer afhankelijk van hoog en laag jurerende juryleden ;) Maar phoe zeg! T'klinkt ingewikkeld! :o

SofieHavan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-11 19:46

Niet vreemd hoor, als er bv 18 deelnemers zijn, dan krijgen de 7 eerst geplaatste ruiters wp's. De eerste krijgt er 10, de tweede krijgt er 7, de derde krijgt er 5 enzo verder. Maar als er bv maar 6 deelnemers zijn krijgen enkel de eerste 2 geplaatsten wp's. Maar dit systeem geldt enkel voor de zomertoernooien. Tijdens de winterwedstrijden rij je een aantal wedstrijden en aan de hand van die wedstrijden en de plaatsen die je behaalde wordt een klassement opgesteld. Daarna rij je een 'finale' en dan pas krijg je wp's aan de hand van de plaats in de finale.
T is anders, maar inderdaad wij zijn het zo gewoon.

Dressage_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-11 20:16

Voor wat meer toestaan, dan zul je zien dat de overgangen veel netter verlopen. Je bent haar op deze manier alleen maar aan het tegenwerken. Daarnaast loopt ze vaak over de buitenschouder weg, dus buitenbeen eraan houden. En denk erom tenen naar binnen!

Succes!

SofieHavan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-11 20:28

Dressage_M schreef:
Voor wat meer toestaan, dan zul je zien dat de overgangen veel netter verlopen. Je bent haar op deze manier alleen maar aan het tegenwerken. Daarnaast loopt ze vaak over de buitenschouder weg, dus buitenbeen eraan houden. En denk erom tenen naar binnen!

Succes!

Uhu, heb je volledig gelijk in. Ik ben vaak te hard in mijn hand en hou teveel vast. Thuis gaat het beter, maar op wedstrijd heb ik schrik dat ze dan ineens haar hoofd omhoog zou steken ofzo :o maar je kan inderdaad zien dat ze lossigheid mist in haar lijf omdat ik haar tegenwerk...

Dressage_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-11 23:50

Je fouten erkennen is het begin van verbetering! ;)

annemik

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-11 10:02

Helemaal mijn stijl van paard :)
Als je de spanning op wedstrijd kan laten afvloeien gaat het echt een mooi plaatje zijn.
Het paard lijkt me soepel genoeg om die lossigheid te bereiken de tips hiervoor zijn hier boven al gezegt :)
Succes nog met haar!

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-11 12:48

Het is echt een prachtige merrie Sofie! Ze zag er idd wel fris uit amai :) Had je genoeg kunnen losrijden? Of maakt dat geen verschil? Dan kan er mss al wat spanning uit. Conditie heeft die toch genoeg neem ik aan? :+ Als je zover krijgt dat je ze beetje rond in kunt galopperen, dat ze die rug lost en meer sprong neemt, kom je al een heel eind denk ik.

Verder idd letten op je handen, zij mag iets meer naar je hand toe, nu werk je nog wat terug, maar gezien de loperigheid lijkt me dat nu wel begrijpelijk.

Knap gedaan weer :)

SofieHavan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-11 17:40

Dank je!
Ze heeft een tijd wel mooi kunnen aanspringen, echt rond en constant in de aanleuning.
Maar sinds een week is ze lastig op mijn been en gaat ze bokken als'k galop vraag (ik denk dat ze hengstig moet worden).
Daarmee dierf ik bij de 2e galop niet te veel hulp geven en sprong ze verkeerd aan.
Nu ja, thuis is ze altijd veel rustiger en gaat alles veel beter. Ik denk dat die spanning pas weg te krijgen is door frequent op wedstrijd te gaan. T was nu weer een maand of 3 geleden. Ik hoop dat het volgende week beter is. Nog beetje oefenen op galop!
Ik had denk ik zo'n 35min ingereden wat ik ruim voldoende vind aangezien ik thuis meestal maar een 40min rij.
Maja in de inrijpiste is de sfeer natuurlijk anders, ben ik anders,... als'k de ring binnen kom heb ik zelf ook serieus wat stress en dat gaat gemakkelijk over op Evita die het sowieso ook allemaal best interessant vind :+ en dan zijn we met twee gespannen :P

ArabicQueen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-11 17:44

Waarmee is B2 te vergelijken in Nederland dan?? B ?

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-11 19:26

Ben ik de enige die zich stoort aan de draf??? Het paard lijkt (zoals ik dat zeg) in twee stukken te lopen.
Net alsof het niet rad is, maar taktmatig is er niets aan de hand.

Oorzaak lijkt me het niet voldoende van achter naar voor rijden. Maar ben ik niet zeker van. Meer mensen die dit opvalt?

daisy_tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-11 19:53

janine1990 ben het met je eens. Vooral het stukje waar je op de volte gaat doorzitten, daarbij loopt het paard echt zéér onregelmatig. Bij de overgang van galop naar draf is het overigens ook duidelijk te zien.

TS: misschien iets meer je benen stil houden en echt drijven wanneer nodig is.

Vind het overigens een heel mooi chique paard. en hoop voor je dat ie snel ontspant tussen de witte hekjes.

Snuupke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-11 20:06

Leuk paard, er zat inderdaad vrij veel spanning op.
Laat je paard van voren wat losser, het lijkt nu of hij steeds in je teugels loopt te trekken.
Ook valt me op dat het geheel meer gereden moet zijn: er zit wel impuls in de proef
maar nu is het net of je mee lift op je paard. Meer van achteren naar voren en dat komt
dan weer de gangen van het paard ten goede.

Veel suc6

Elisekoning

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-11 20:48

Veel wedstrijd ervaring op doen met deze merrie dan komt het helemaal goed. Leuke combinatie

appel_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-11 21:20

Leuk paardje maar erg jammer dat het paard en jij zelf zo gespannen zijn.

ik ben het ook wel met janine eens. dat ze in twee delen lijkt te lopen en niet helemaal regelmatig,
het viel mij ook al op, maar dit zal ook door de spanning komen.
Probeer wat je zelf ook al zei meer te ontspannen in de proef en haar iets meer ruimte te geven.
Dan zal ze een stuk rustiger over komen, net zo als tijdens het halstrekken waar ze ook veel ruimer loopt, voor in de b2 is het ook niet erg om het paard wat lager te hebben lopen.

Mijn lesklant heeft ook mee gereden in hulsterlo gisteren, zei had zelf ook erg last van spanning en wat je zelf al zei het niet losser durven laten.
Maar nu was dat gisteren voor het eerst in de proef een keer goed gegaan, en dat werd gewaardeerd, met de 1e plek.

Dus probeer wat risico nemen om hem wat meer ruimte gegeven zodat hij zich kan ontspannen, ookal doet die dan een keer het hoofd even omhoog, daar heb je later alleen maar profijt van.

SofieHavan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-11 22:48

Ja, dat bedoel ik ook. Ik zie ook dat ze niet gelijk loopt.
Maar dat is al beter geweest. Dus k hoop dat het volgende week idd opnieuw beter is, wat meer frequentie zal deugd doen!

Trouwens jouw lesklant? In welke proef won die? In B2? Ik ken de beide winnaars van de B2 reeks dus ben benieuwd!

Dank jullie voor de reacties!

Titsia

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 10:43

Voor de NL'ers, dit is proef 5 dus dezelfde proeven als bij jullie, enkel dat jullie B kennen en dan onmiddellijk L1 bij ons zit er nog B2 tussen ;)

SofieHavan vind het best een nette proef, alleen jammer van de spanning volgens mij loopt ze daar wat tegenaan in de drafstukken.
Ze leek me ook wat stil te vallen bij het afwenden bij E en in stap overgaan, en het halsstrekken mocht ook wat langer duren, begin was wel goed.
Toch proberen om iets meer mee te geven in de proef, je handen wat hoger en korter bij elkaar, je durft ze soms wat wijd open te zetten

Love_apollo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 11:14

Leuk paard heb je!
ik vind haar van voor wat kort lopen in de hals en zo komt ze achter ook niet volledig uit. Daarom lijkt het paard in twee delen te lopen en soms niet rad bijvoorbeeld in het overgangen rijden. Ik denk dat als je voor meer toestaat en haar wat meer naar beneden rijd dat je van achter veel mooiere actie krijgt bij je paard. Vooral in de B lijkt mij dit belangrijk als je in hogere klasses komt kan je haar wat hoger instellen.
Je hebt een werkwillig paardje, dus dat moet wel lukken!
Succes ;)

SofieHavan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-11 12:10

Dank u :)
Zaterdag heb ik opnieuw wedstrijd, en ik oefen deze week nog hard op de ontspanning (het is écht ook al beter geweest hoor!!).
Nieuw filmpje zal ik dan ook plaatsen!
Bedankt voor jullie reacties :)