stang raad ik je zeer zeker af, daar mee maak je het eerder erger dan beter.
Ik heb een arabische volbloed, die ook graag hard gaat. bij hem is de oplossing gewoon rustig zitten, en niet aan de teugels trekken (ik rijd trouwens bitloos, met bit gaat hij helemaaaaal aan het bit hangen en trekken). wat al een heel verschil maakt is samen met een vriendin te gaan rijden, die een wat rustiger paard heeft.
Wat ook echt heel goed kan helpen, is gewoon rustig zitten, en vooral NIET aan je teugels trekken. kleine ophoudingen als ze echt te hard gaat, en anders ga je maar even dressuur rijden tussendoor, op een veldje bijvoorbeeld. Het is dan de bedoeling dat ze door krijgt dat buitenrijden niet alleen maar voor de lol is, maar dat ze ook gewoon moet werken/luisteren. Een martingaal zorgt ervoor dat je ook als ze harder gaat en haar hoofd omhoog doet je nog gewoon kan blijven sturen en ophoudingen maken.
dat je pony het 'heerlijk vind om keihard te gaan' is geen reden om van bit te wisselen of een slof om te doen, dat betekent eerder dat je je pony met buitenrijden niet onder controle hebt.
ga in ieder geval niet harder dan draf, tot je zeker weet dat ze er niet vandoor zal gaan/haar eigen tempo gaat bepalen. Als je samen met iemand anders gaat buitenrijden, ga dan achter diegene zijn/haar pony rijden, en ga op een smal paadje, liefst niet rechtuit, een paar pasjes galopperen. Als dat goed gaat na een tijdje kan je langer galopperen, tot je zeker weet dat jij het tempo bepaalt, en niet je pony, DAN kan je zelf voorop galopperen of in je eentje een poging wagen.
ik hoop dat je hier wat aan hebt